Op woensdag 13 mei 2009 vindt om 15.30 uur een ronde tafelsessie plaats over de meerwaarde van onderwijsvernieuwingen. De sessie vindt plaats in evenementlocatie ‘De Olifant’ in Breukelen. Ziggo, initiatiefnemer van de Ziggo High School Movie Awards, een educatieve filmscriptwedstrijd voor middelbare scholieren, nodigt u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.
Het gesprek zal gaan over de toegevoegde waarde van recente onderwijsvernieuwingen, waarbij we ons vooral richten op de productie van lesmateriaal door andere dan de gevestigde partijen en de daarbij behorende veranderingen in de manier van leren. Dat laatste is bijvoorbeeld het zelf in groepsverband werken aan een eindproduct.
Gespreksleider Pieter Webeling (schrijver, interviewer en journalist) legt de deelnemers enkele prikkelende stellingen voor.
Deelnemers aan de ronde tafelsessie zijn:
Wim de Boer, Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)
Emiel Willms, voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS)
Ton van Haperen, docent en onderwijscolumnist
Aanmelden voor het bijwonen van deze rondetafelsessie kan door een e-mail met contactgegevens te versturen naar karen.visser@office.ziggo.nl.
Heeft u vragen? Dan kunt u ook telefonisch contact opnemen (Karen Visser, 0621-970563).
Mag het ook anders?
Karen Visser schrijft onder meer: “Het gesprek zal gaan over de toegevoegde waarde van recente onderwijsvernieuwingen, waarbij we ons vooral richten op de productie van lesmateriaal door andere dan de gevestigde partijen en de daarbij behorende veranderingen in de manier van leren.”
De hypothese is kennelijk dat lesmateriaal dat door andere partijen is gemaakt automatisch een verandering in de manier van leren met zich meebrengt. Mag het ook anders? Namelijk: “[…] de productie van lesmateriaal door andere dan de gevestigde partijen zodat docentgestuurd onderwijs weer mogelijk wordt”?
Relatie tussen andere producent en docent
@Marten: dank voor je reactie.
Het klopt dat onze hypothese is dat er iets verandert wanneer je andere dan ‘gebruikelijke’ partijen lesmateriaal laat produceren.
Begrijp ik goed dat jouw voorstel voor een andere hypothese inhoudt dat andere producenten er voor zorgen dat de docent weer centraal kan komen te staan? Bedoel je daarmee dat bij lesmateriaal van gebruikelijke partijen de docent niet meer centraal staat?
Ik weet niet of ik je goed begrijp, ik hoor het graag. Hoe dan ook ben je van harte uitgenodigd om de 13e te komen; ook het publiek uit de zaal kan zijn of haar zegje doen.
Mvg
Karen Visser
Een poging tot verheldering
Marten is goed heel goed in staat dat zelf te verduidelijken, maar ik wil toch een poging doen om wat achterliggende gedachten te verduidelijken.
Jullie vraag is: er moet iets veranderen en dat gaan we doen door andere dan de gebruikelijke partijen lesmateriaal te laten maken. Dat zou allemaal best kunnen. Mijn vraag is echter: wat zou er veranderd moeten worden, wat kan de rol van het lesmateriaal daarbij zijn en welke “andere” partijen zouden dan bij uitstek geschikt zijn om dat andere lesmateriaal te maken. Maar zolang de eerste vraag: wat moet er worden veranderd, niet duidelijk is, vind ik het vreemd om alvast met andere partijen aan te komen zetten.
Ik zal wat voorbeelden geven van wat ik bedoel. Wellicht lijkt dat gechargeerd, maar ik heb in het onderwijs al zoveel vreemde dingen meegemaakt dat de werkelijkheid vaak erger is dan wat je kunt verzinnen.
Stel de medische wereld (Philips medical systems) zou meedoen aan zo’n sessie. Het zou dan zomaar kunnen gebeuren dat allerlei hartritme apparatuur wordt ingezet in het kader van het hart-breinleren. Dit voorbeeld is reëel: het APS propageert het hart-breinleren en leerlingen worden geacht hun hartslag in de gaten te houden om het optimale leermoment te pakken te krijgen.
Heel denkbaar is ook dat een fabrikant van kinderspeeltuig, klimrekken en boomhutten denkt haar werk te kunnen uitbreiden tot buiten het speelkwartier. Het klimrek als rijke leeromgeving voor meetkunde vraagstukken. Compleet met werkbladen, computerprogramma en ondersteuning door een echte onderwijskundige, betaald door de fabrikant.
Aan de andere kant zou de vereniging van archivarissen op het idee kunnen komen om de schoolboeken van 1920 in oude luister te herstellen, compleet met het kweekschool materiaal dat kwekelingen destijds kregen voorgezet.
Mijn (onze) ervaring leert, dat allerlei activiteiten om “het onderwijs te veranderen” in het verleden slecht hebben uitgepakt. Steeds vanuit een doelgroep die er op één of andere manier belang bij had. Onderwijskundigen die het interessant vonden om het onderwijs te verbouwen, die er hun brood mee verdien(d)en. TI die grafische rekenmachines, in nauw overleg met het freudenthal Instituut) op scholen hebben gedumpt en waar het wiskunde onderwijs erg veel slechter op geworden is, allerlei ICT bedrijven die met e-learning aan de haal zijn gegaan en systemen daarvoor op de markt brengen. Soms handig, maar vaak alleen en extra aanleiding om meer geld buiten de klas te besteden dan er in en om de afdeling ICT wat op te pimpen..
Het lijkt er op dat u “iets met film” wil, om “iets in het onderwijs te veranderen”. Ik ben er van overtuigd dat er vele ideeëm zullen ontstaan en dat daar wellicht weer een aantal producten uitkomt, die dan weer het onderwijs worden ingemasseerd.
Klinkt allemaal wat cynisch, ik geef het toe. Maar het onderwijs is de laatste 30 jaar steeds op deze manier gepeopled. En dat wordt alleen maar erger door de streeds verdere marktwerking. Dat neem ik u niet kwalijk, maar wel de politiek en de onderwijsbestuurders. Allerlei partijen kunnen zich op de markwerking richten, maar de docent geeft les, koopt niets van die producten (dat doet zijn baas) en heeft geen enkele invloed. Ook meepraten op deze middag zal die invloed voor de individuele docent niet realiseren.
Karen Visser schrijft:
Karen Visser schrijft: “Begrijp ik goed dat jouw voorstel voor een andere hypothese inhoudt dat andere producenten er voor zorgen dat de docent weer centraal kan komen te staan? Bedoel je daarmee dat bij lesmateriaal van gebruikelijke partijen de docent niet meer centraal staat?”
Mijn tegenhypothese is er inderdaad op gericht dat er (weer) materiaal komt waarmee de docent goed kan sturen wat de leerlingen te leren krijgen. De huidige methodes zijn – voorstelbaar – gericht op de gangbare stromingen in onderwijsland. En die zijn in toenemende mate dat de leerling zelf zaken moet leren, opzoeken, samenwerken etc. BON wil (weer) docentgestuurd en leerlinggericht onderwijs wat met de nieuwe boeken lang niet altijd mogelijk is.
Daarnaast zouden leerboeken wel weer wat soberder mogen, zodat ook de prijzen weer naar normale niveau’s gaan. Nieuwe aanbieders op de leerboekenmarkt kunnen dat gat in de markt wellicht beter vullen dan de bekende partijen.
Dank voor de uitnodiging om op 13 mei deel te nemen, maar ik moet ’s middags werken. Dat ‘lot’ deel ik vermoedelijk met veel collega’s die ook wel zouden willen meediscussiëren. Kunnen dergelijke bijeenkomsten niet in de avond worden georganiseerd?
Basisonderwijs
Wellicht is deze bijeenkomst vooral gericht op het basisonderwijs (dat op woensdagmiddag vrij is)?
Vooronderstelling
Of de vraag of de waarde wel toegenomen is?