Geachte BON-genoten,
In het kader van die “100-dagen bedenktijd” van de regering, werd een tijdje terug die site www.samenwerkenaannederland.nl in de lucht gebracht. Ik heb daar, tussen het getoeter om meer asfalt, minder regels en lagere belastingen door, voor beter onderwijs, kleinschalige scholen en minder onderwijsmanagement gepleit. Tot mijn verrassing kreeg ik onlangs een uitnodiging voor de slotbijeenkomst met bewindslieden in de Utrechtse Jaarbeurs, as. maandagavond. Of deelname zin heeft weet ik niet, en na een dag lesgeven ben ik ook niet bepaald fit, maar ik gá er heen: deels natuurlijk uit nieuwsgierigheid, maar vooral ook omdat ik geen gelegenheid voorbij wil laten gaan om ons geluid duidelijk te laten horen.
Voor mij komt het erop neer dat ik, samen met een tiental anderen, anderhalf á twee uur lang de gelegenheid krijg om ideeën te ventileren aan staatssecretaris Van Bijsterveldt. Helaas staat het onderwerp al vast: “Maatschappelijke stages voor elke leerling in het voortgezet onderwijs”, en dat dan weer in het kader van het hoofdthema “Sociale Samenhang”. Zucht.
Een heel uitgesproken mening heb ik hier niet over, maar vooralsnog zie ik eigenlijk niets in die stages:
– het is de taak van scholen om onderwijs te geven; het organiseren van dit soort stages hoort daar wat mij betreft niet bij;
– stage-tijd gaat ten koste van de reguliere lestijd, waardoor het onderwijs nóg verder achteruit gaat;
– van bovenaf opgelegde sociale samenhang werkt sowieso niet;
– het risico is dat stage-periodes dankbaar door schoolleidingen kunnen worden opgerekt om het gat van het docententekort te vullen;
– deze vernieuwing leidt de aandacht af van veel belangrijker zaken die moeten worden gerealiseerd: schaalverkleining van scholen, niveauverhoging van het onderwijs, arbeidsvoorwaardenverbetering voor docenten en noem maar op.
Maar ik zie natuurlijk dingen over het hoofd, en dus wil ik jullie vragen om hieronder kort en bondig zoveel mogelijk voors en tegens van verplichte, door het VO georganiseerde maatschappelijke stages voor elke leerling op te sommen. Graag ook eventueel voorzien van eventuele drogredenen waar ik juist in dít verband op bedacht moet zijn.
Overigens: maandag as. zal de uitzending van Knevel & Van den Brink ook in het teken staan van die hele 100-dagen periode, dus houd dat in de gaten.
Alvast bedankt,
Em70
Beste Em70
Maatschappelijke stage lijkt mij zeer zinvol, omdat
– het maakt van a-sociaal > sociaal
– het zorgt voor meer cohesie in de samenleving
– het helpt met name bepaalde groeperingen jongeren (jongens) van hun eilandje af te komen
– ze leren de andere kant van het leven ontdekken
– het is goed voor jongeren zich in te zetten voor sociale projecten, bijvoorbeeld zieken en bejaarden, maar ook het knotten van wilgen 🙂
– ook voor de zieken en bejaarden is het op hun beurt goed met hulpzame jongeren in contact te komen
– kortom: het zorgt voor een meer coherente samenleving en heeft een vormende werking.
Maatschappelijke stage kan gekoppeld worden aan diverse vakken als gezondheidszorg, wereldoriëntatie, aardrijkskunde, biologie en noem maar op.
Er kan over gediscussieerd worden of de maatschappelijke stage binnen de schooltijd moet plaats vinden of niet.
Voor beide valt wat te zeggen.
maatschappelijke stage
interessant : de argumenten van Em70 en Hals zijn beide geldig, en toch botsen ze ;
pas op :
(voor de HAVO en VWO sectoren)
[1]
waar vindt de school de tijd voor stages ? stages zijn behoorlijk tijd-intensief :
– in plaats van lesuren ?
– buiten de lesuren om ?
– ten koste van echt onderwijs (talen, wiskunde, natuurkunde, alpha uren) ?
– misschien als een zinvolle aanvulling op alpha vakken in het les pakket ? in dat geval interessant ;
[2]
wanneer :
– stage tijd BUITEN het lesrooster : perfect ;
(beter dan vakken vullen bij albert heyn, op zichzelf al vormend, hoor ik iemand zeggen – – ) ;
– stage tijd IN het lesrooster : perfide, het gaat ten koste van vaklessen in de beta en alpha sectoren ; nooit doen ! als het toch gebeurt, dan in de laatste jaren van het MO, en dan NOOIT als bezuinigingsmaatregel ;
(de optelsom van lestijd voor leervakken en stage tijd zal nooit kloppen – er is te weinig tijd in de school uren, kijk bijv. eens naar de tijd voor huiswerk) ;
[3] stage op welke leeftijd ?
– pas in de laatste jaren van het middelbaar onderwijs, wanneer kinderen voor het sociale gevoelig zijn geworden ; duidelijk na 15, 16, 17 jaar ;
(VMBO en MBO)
[4]
daar liggen de zaken, inclusief roostering, natuurlijk anders ;
maarten sev
Beste sassoc
Er valt ook te denken aan maatschappelijke stage op de meest asociale leeftijd, dus iets eerder dan jij bepleit.
Maar wellicht kan het ook in kleine porties door de jaren heen.
stages in kleine porties
stages in kleine porties, door de jaren heen, is al een veel beter idee ; dat geeft de gelegenheid om de soort ervaring (in elke stage) te focussen op leerstof/thema in elk betreffend jaar, én op de leeftijdsfase ;
zo deden onze kinderen dat, indertijd, en dan begonnen de meer technisch georienteerde stages op eerdere leeftijd, en de sociale pas op 16, 17 jaar ;
dus, hals : spreiden is een goed idee ;
maarten sev
Zeer positief experiment geweest
Wij hebben dit jaar (ondanks dat we uitgeloot waren voor het experiment) toch de derde klas Havo leerlingen een maatschappelijke stage laten doen van 40 uur, in hun eigen tijd, EN ze hebben zelfs een adres moeten zoeken. Dit alles is zonder al te veel personele inzet (de manager van deze afdeling was er een paar uur aan kwijt, maar dat waren nu eens nuttige uren).
Ook de leerlingen die ik heb gesproken zijn zeer positief, ze hebben over het algemeen een andere kijk op maatschappelijke instanties gekregen en een enkeling is er zelfs blijven hangen.
Wij als school stellen dat het een zeer groot succes geweest, zowel voor de leerlingen, als voor de school, als voor de instanties waar de leerlingen stage liepen. Zoals ik de geluiden nu hoor wordt het volgend jaar voor alle derde klassen verplicht.
Start: begin vroeg in de derde klas
Wanneer: buiten lesttijd
Hoe: laat de leerlingen zelf zoeken
Initiatie: door mentor
Controle: door manager
Gevolgen: verplicht voor de overgang.
kleine stages in het MO
valt ook te overwegen :
één of een paar ouders van een klas, die op stage zal gaan, wordt/worden door de docent gevraagd om te helpen bij de contacten voor stages ; ouders zijn, door hun werk, vaak goed op de hoogte waar zich stage mogelijkheden voordoen ; in overleg met de leraar (selecteren) kunnen stages heel effectief zijn ;
op onze school was de ervaring met deze vorm van stages positief ;
maarten
maarten sev
Zinvol?
Natuurlijk is zo’n stage zinvol, maar de vraag was of dat een taak van de scholen moet worden. Voor docenten wordt gesuggereerd dat ze best een deel van hun vakantie kunnen inleveren. Waarom kan dat ook niet van leerlingen worden gevraagd?
De school kan zich beter concentreren op haar hoofdtaak; het geven van goed onderwijs. Gezien de discussie over het niveau van het onderwijs is daar alle aanleiding toe. En dat verdraagt zich niet met de zoveelste taakuitbreiding voor de scholen.
Ook vraag ik me af of binnen de scholen voldoende menskracht, tijd en geld kan worden geïnvesteerd om de leerlingen bij hun stage te begeleiden en om onwillige pubers te coachen.
Beste Hendrikush,
– onwil bij pubers wordt voorkomen, wanneer de stage in het programma in ingebed (studiepunten)
– stagebegeleiding door de scholen zal door de overheid extra gefinancierd moeten worden (wellicht een nieuw functie: stagebegeleiding)
– de hoofdtaak van de school is naast het geven van goed onderwijs óók het geven van vorming en daarin speelt de maatschappelijke stage een aanzienlijke rol
– voor de vorm en de planning kan best een goede oplossing gevonden worden (bijvoorbeeld slim gedoseerd over een aantal schooljaren)
EM70
Met je vijf punten die je hebt opgesomd, zie je het goed.
Elk jaar wanneer het zo ver is dat onze leerlingen stage gaan lopen, kijk ik met lede ogen naar de kostbare maar verloren schoolweken. Het is sinds jaar en dag zo dat de stage in het VO geen zin heeft. Het aantal adressen is ontoereikend. Met als gevolg dat er genoegen wordt genomen met dubieuze stageadressen. Je krijgt dus te maken met adressen die niet voldoen. In plaats van 3 tot 4 weken “stage lopen”, hadden de leerlingen gewoon les kunnen volgen.
Zowel leerlingen als leraren zijn lang blij dat zij resp. niet naar school hoeven, niet hoeven te werken. Om deze verrukking erin te houden, vertellen leraren niet dat de adressen niet deugen of dat leerlingen veel vrijaf krijgen op hun stageadres. Hoeveel scholen beschikken na al die stagejaren over een gedegen stageadressenbank met bedrijven die er toe doen? De begeleiding binnen de bedrijven laat vaak veel te wensen over.
Informeer die maandag bij de heren/dames bewindslieden hoe het gesteld is met het leerwerktraject dat met veel bombarie in 2002 (??) van start was gegaan. De overheid, instanties (kan nu even niet op de naam komen) zou meehelpen om aan goede leerwerkplaatsen te komen. De toenmalige minister van onderwijs had het over de gulle medewerking van het bedrijfsleven. Nou, nee hoor. Er kwam geen verlichting in het vinden van goede stageadressen. Als zo’n initiatief al moeizaam loopt, wat moet het niet voor een school betekenen om aan goede stageplaatsen te komen?
Als je het mij vraagt, kan de stage geconcentreerd worden op het ROC en het HBO.
Stage in het VO?
Nee.
Eerdere reacties
Ziehier
en hier
en hier
Allen te vinden via “Zoeken” (rechtsboven), zoekterm “Stage”, en nog meer reacties.
[ Adios, houd het netjes – Em70 stelt een nette vraag, het past niet hem te beantwoorden met ‘je had eerst moeten zoeken’. Bovendien is de vraag wat mensen nu suggereren niet hetzelfde als wat er toen besproken is :: MAP ]
Sorry hoor, waar zeg ik “je had eerst moeten zoeken” ? Ik zeg alleen maar waar te vinden, want daar staan nog meer reacties. Maar sorry hoor, neem me niet kwalijk.
Goed idee, maar…
Ik vind een maatschappelijke stage een heel erg goed idee, maar níet in schooltijd. Ik vind dat iedere Nederlandse jongere na diplomering van het Middelbaar Onderwijs een maatschappelijke stage moet kunnen doen onder héél goede begeleiding. Die moet dan ook beschikbaar zijn, evenals een basisloon. Doel is o.a. kennis maken met onbekende aspecten van de samenleving, oriëntatie op toekomst, wennen aan arbeidsritme enz. Ik denk aan een periode van een half jaar, eventueel uit te breiden tot een jaar. Ook activiteiten in het buitenland komen in aanmerking, wederom mits goed begeleid. Dan gaat het bijvoorbeeld om 4 dagen per week (8 uur per dag) werken en 1 dag per week groepsbijeenkomst. Hier worden ervaringen uitgewisseld, er wordt gereflecteerd, er worden tips uitgewisseld en er worden trainingen aangeboden in vaardigheden waaraan behoefte bestaat. Ik hoop dat de jongeren dat een beetje verstandiger en wereldwijzer aan hun echte beroepsopleiding beginnen.
Het lijkt me verstandig als dit om te beginnen vrijwillig is. Als het goed loopt en er zijn voldoende stages, dán kun je praten over een verplichting.
Een heel raar idee voor een pacifist als ik, is het idee om hier op den duur een soort dienstplicht (compleet met ‘kazernes’) van te maken. Dat zou wel eens een heel goede oplossing kunnen zijn voor jongeren die nu van thuis uit vrijwel niets meekrijgen. Mijn collega’s verzuchten altijd dat dit voor veel van onze leerlingen de socialisatie had kunnen betekenen die ze nu missen (zorg voor eigen kamer, kleding, discipline, omgaan met heel weinig geld etc.)
Beste Hinke,
…het kabinet heeft al besloten dat het een verplichting is.
beetje dom!
Beetje dom als het kabinet nu al besloten heeft tot verplichting. Waar is die discussie a.s. maandag dan eigenlijk nog voor?
Het kabinet ..
..heeft in het regeeraccoord staan de uitwerking te doen in samenspraak met het onderwijsveld.
Vandaar.
stage na het MO
n.a.v. commentaar van hinke douma – “goed idee” – wo 16/05/2007 – 17:00.
een oud idee, al sinds het afschaffen van de dienstplicht (horribele dictu) ;
meer in het algemeen wil ik stellen :
[1]
scholieren verlaten het MO als wereldvreemde non-deelnemers aan de samenleving ;
voor hun vervolg-opleiding gaan ze naar HBO/UO, waar, zeker in de eerste jaren (vaak later ook nog), dezelfde wereldvreemde ambiente overheerst ;
[2]
het verweven van (daartoe geëigende) stages in het MO zou een aanzet kunnen zijn tot het realistischer ervaren van “hoe de samenleving samen leeft” ; maar genoeg is het niet ;
[3]
daarom : geef scholieren de kans om, na hun MO examen, een jaar lang ervaring op te doen ergens in de samenleving ; doe dat vooral niet als bezuinigingsmaatregel in de sociale sector (het gaat meer geld kosten dan het oplevert) ;
[4]
en vergeet de kazerne omgeving; we waren en zijn, als samenleving, juist bezig om de intensieve varkenshouderij terug te draaien ; dat kan anders, en beter ;
maarten sev
Hinke,
Het kabinet wil scholen in het voortgezet onderwijs stimuleren hun leerlingen maatschappelijke stages aan te bieden. In 2006 komt hiervoor 9 miljoen euro beschikbaar en vanaf 2007 jaarlijks ruim 13 miljoen euro.
De ministerraad heeft dit besloten in reactie op het rapport ‘Een Sociaal Jaar voor jongeren in Nederland’ van het Verwey-Jonker Instituut.
Het kabinet verwacht dat jongeren via de stages maatschappelijk meer betrokken worden en dat sommige jongeren na de stage actief blijven als vrijwilliger.
Dit schooljaar ontvangen 131 scholen extra geld om stages te organiseren en volgend schooljaar 450 scholen. Vanaf 2007 krijgen alle scholen extra geld.
Het ministerie van OCW stelt een zogeheten Vliegende Brigade in die gaat helpen bij het vinden en creëren van goede stageplaatsen. Ook de website www.maatschappelijkestages.nl biedt ondersteuning.
Het kabinet kiest niet voor invoering van een verplicht sociaal jaar omdat daardoor de schoolopleiding of beroepsloopbaan voor een relatief lange periode onderbroken wordt.
meer in het algemeen
Leerlingen kunnen de school niet wereldvreemd genoeg verlaten. Dan vallen ze op en dat is een pré, vroeger en vooral nu met al die nondescripte Potemkin-opleidingen die vooral de voorkant van de leerlingen, competenties genaamd, oppoetsen.
De leerlingen moeten na de opleiding nog pakweg veertig jaar meedraaien in de zogenaamde samenleving. Alle tijd dus om daar uit de eerste hand te ervaren wat er speelt, begeleid door collega’s en bazen en je vriendin of vriend.
Maar let op, die samenleving bestaat niet meer, is gefragmenteerd en biedt geen houvast. Wat blijft is een rat-race met gok-element. Ik pleit dus voor hele korte stages bij bedrijven die slecht bekend staan, met begeleiding die doelbewust tekortschiet. Dat is pas nuttig voor later en het leven lang leren.
Willem Smit
Ten koste van wat
Of je nu voor of tegen een maatschappelijke stage bent, het kabinet heeft besloten het in te voeren; dus is het zaak te zorgen dat dit op de best (of minst slecht) mogelijke manier gebeurt.
De grote vraag is: ten koste van wat gaat deze maatschappelijke stage? Het kost leerlingen tijd (en waarschijnlijk de maatschappij geld aan begeleiding): ten kost van wat gaat dat.
Het lijkt er nu op dat het geld voor begeleiding uit de onderwijspot komt en de tijd ten koste gaat van de hoeveelheid tijd die leerlingen aan onderwijs besteden. Dat moeten we niet willen.
De maatschappelijke stage begeleiden hoort geen taak te zijn van de school. Laat het maatschappelijk middenveld dit maar oplossen.
De maatschappelijke stage hoort niet ten koste te gaan van de onderwijstijd. De boven gedane suggestie om deze stage tussen het eindexamen en het hoger onderwijs te plannen is volgens mij goed. De stage moet niet tijdens het voortgezet onderwijs gebeuren. Voor het MBO zou je iets anders moeten bedenken (in verband met uitval wil je VMBOers waarschijnlijk niet een tijdlang niet naar school laten gaan). In het MBO (en mogelijk ook het HBO) past een maatschappelijke stage wellicht wel in het lesprogramma.
Reacties maatschappelijke stage in het onderwijs
Zie ook hier
En toch
Ben ik niet overtuigd van het nuttige effect van een verplichte maatschappelijke stage tijdens de middelbare schooltijd.
Er wordt uitgegaan van de goedwillende leerling die zijn stagetijd bij een welwillende bedrijf onder goede supervisie uitvoert.
Voor die gevallen volstaat een simpele regelgeving. Maar wetten en regelingen moeten vooral goed werken bij de uitzonderingen.
Wat doe je met de onwillige leerling? met misbruik door een bedrijf/instelling? met slechte begeleiding?
Je kunt die mogelijkheden negeren en dan wordt de stage de zoveelste opgelegde onderwijsvernieuwling die de mist ingaat.
En een zwak argument vind ik dat er al besloten is tot de maatschappelijke stage. Als de achterliggende jaren iets hebben geleerd is het dat het onderwijs zich teweer moet stellen tegen ondoordachte en onrijpe overheidsideeën. De HSL, de Betuwelijn, de basisvorming, … hangen van mooie woorden en bedoelingen aan elkaar maar moeten in de praktijk met een grote hoeveelheid tijd, geld en lapmiddelen overeind worden gehouden. Het is strijdig met de uitgangspunten van BON om alleen op goede bedoelingen te letten.
Ga eerst maar een paar jaar proefdraaien met een prototype van een stageregeling; kijk wat de resultaten zijn; stuur waar nodig bij; en voer het dan pas verplicht in voor het hele onderwijs. Zo werkt het in de industrie ook en onderwijs heeft al teveel leergeld betaald.
Gebeurt al Hendrikush.
Dit schooljaar ontvangen 131 scholen extra geld om stages te organiseren en volgend schooljaar 450 scholen.
Vanaf 2007 krijgen alle scholen extra geld.
wrang
Scholen krijgen extra geld om minder onderwijs te organiseren?
Geld is toch een perfide prikkel. ALs je er pegels uit kunt melken, dan is het een goed idee en huppelt de kudde naar de trog. Er zou eens geld te verdienen moeten zijn met het geven van goed onderwijs. Idiote gedachte natuurlijk dat de overheid geld zou geven voor GOED onderwijs. Veel gekker moet het niet worden.
Zorgelijk Hals
Plannetje, extra geld, likkebaardende schoolleiders, nietszeggende evaluaties. Ik moet het eerst nog zien.
Slim van de overheid dat ze zo de managers verleidt om zich naar de voedertroggen te begeven.
Zeer positief experiment
Toch wil ik even terugverwijzen naar het ‘zeer positief experiment’ van McNeacol hierboven.
Eén zwaluw
maakt nog geen zomer. De wet van de afnemende meeropbrengst geldt ook voor onderwijsvernieuwlingen. Als de eerste glans eraf is moet blijken wat er resteert. Ja ik blijf sceptisch: meer onderwijs, minder opvoeding, slecht gedrag straffen, goed gedrag belonen.
Dank voor jullie opmerkingen over maatschappelijke stages
Hartelijk dank voor al jullie opmerkingen en doorverwijzingen; ben er een hoop wijzer van geworden. Eigenlijk raar dat ik door de inspraak-organisator niet even van wat essentiële informatie ben voorzien. Maar ik heb nu een goed overzicht van feiten, voors, tegens, vragen en adviezen.
Het zwakste punt van het hele stage-verhaal vind ik dat het hoogstwaarschijnlijk ten koste zal gaan van de lestijd, want voor het Deense model (na eindexamen, vrijwillig, internationaal) is niet gekozen. En dríe maanden, het is nogal niet niks: ongeveer 30% van een schooljaar, 10% van een vwo-bovenbouw en 5% van een vijfjarige havo-opleiding. En hoe zit het trouwens als je van de mavo naar de havo doorstroomt? Twee keer stage? Verder schijnt het om 180.000 leerlingen per jaar te gaan; ik moet inderdaad nog zien of er zoveel stage-adressen geregeld kunnen worden. Een groot risico lijkt me verder dat het geld, ik kwam uit op structureel gemiddeld zo’n 30.000 euro per school, via de lumpsum niet bij de mensen terecht gaat komen die het extra werk gaan doen.
Punten waar ik verder de aandacht op zal vestigen:
– dat er een behoorlijke evaluatie komt (vooral door zowel ouders, die slechter opgeleide kinderen krijgen, als lesgevende, dus lestijd verliezende docenten), en dat het kabinet “afschaffing zonder gezichtsverlies” als uitkomst daarvan openhoudt;
– duiventilmodel moet absoluut verboden worden;
– wat te doen met onwillige leerling en slechte begeleiding?
En Hinke, dat met die kazernes en zo, dat zou ik zelf echt afschuwelijk hebben gevonden. Tot mijn grote opluchting ben ik ooit ook afgekeurd voor militaire dienst. Als ík mijn stage moest regelen, dan wist ik het wel: in het klooster van “die grosse Stille”, met een eigen kamertje en een goedgevulde boekenkast, ver verwijderd van de maatschappij.
Beste Em
Wat mij opvalt, is dat mij als ouder weer niets wordt gevraagd. Zoals ik ook elders heb aangegeven: zolang het eindexamen nog gevolgd moet worden door bijspijkercursussen, ben ik mordicus tegen. Maar ik ben ook tegen omdat de staat moet ophouden met het neerleggen van opvoedtaken bij de scholen. Als ouders in gebreke blijven, horen andere instellingen zich daarmee bezig te houden. Opvoeden is de verantwoordelijkheid van ouders, niet van scholen. Geen morele betutteling via het onderwijs. De scholen moeten zich kunnen concentreren op hun eigenlijke taak: kennis bijbrengen.
@Fritzi / Stages
Fritzi, je punt staat genoteerd op mijn checklist en ik zal het proberen over te brengen, ondanks dat al tot die stages besloten is in het regeerakkoord. Het is inderdaad, zoals meermaals door jullie aangegeven, voor de zoveelste keer een van bovenaf opgelegde vernieuwing waarvan we alleen bij de uitvoering nog hooguit wat inspraak hebben. Daarom wil ik ook die evaluatie zonder bestuurders en andere ideologisch en financieel belanghebbenden, om het achteraf nog terug te kunnen duwen als dat nodig blijkt. Het is natuurlijk ijdele hoop dat een eerlijke evaluatie er komt, of dat ernaar geluisterd en gehandeld zal worden.
Kazernes zijn natuurlijk erg
Dat is het probleem Em. Kazernes zou ikzelf ook heel vreselijk hebben gevonden. Het was maar een ondeugende associatie.
Toch is het wel echt zo dat er (volgens mijn collega’s) een heel stuk opvoeding tegenwoordig ontbreekt die vroeger via de militaire dienst wel aangebracht werd. Je moet dan vooral denken aan laag geschoolde jongens; geen discipline, geen zorg voor zichzelf en de omgeving, geen doorzettingsvermogen, weinig zin voor solidariteit en samenwerking. Van die dingen ja.
Kazernes zijn erg leerzaam
Met z’n twaalven op één kamer; alle rangen en standen door elkaar; lief en leed delen; jezelf bijschaven aan andermans gedrag; ervaren dat iedereen sterke en zwakke eigenschappen heeft en daar mee om leren gaan. Competenties waar je een leven lang wat aan hebt.
Alleen jammer dat het over oorlog gaat, maar verder van harte aanbevolen als maatschappelijke stage.
Roommate
De meeste van mijn eerstejaars studenten (Amerika) wonen in een ‘dormitory’ en delen daar een kamer met 1 of 2 anderen. Deze anderen zijn niet door de student zelf uitgekozen, het zijn ‘vreemden’. Dit is hier in Amerika volstrekt normaal. Als ‘moderne’ Nederlander kan ik het me eigenlijk niet voorstellen een kamer te moeten delen met (initieel) volstrekt vreemden.
Iets vriendelijker dan een kazerne en heeft niets met oorlog te maken.
ideetje Hendrikush?
Hendrikush, het jammere vervalt toch als je de kazernes vervangt door culbhuizen voor padvinders? Volop maatschappelijke stage 🙂 Het lijkt me dat je alleen de positieve punten van je idee overhoudt.
We hebben de A.
We hebben de K.
We hebben de E.
We hebben de L.
We hebben de A.
Akela, wij doen ons best!
Geen clubhuis
Nee de padvinders mogen ’s avonds naar huis en doen alleen maar zelfgekozen ‘leuke’ dingen.
Dienstplicht ‘moest’; je mocht de eerste weken het kazerneterrein niet af; en je moest allerlei rare dingen doen.
Met twaalf man zorgen dat je met droge kleren en droog geweer aan de overkant van een rivier kwam (zonder bootje; in je blote k.); dagen en nachten doormarcheren met bloed in de schoenen; een kleine week zonder eten en drinken ‘de vijand’ ontwijken; …
Tegen je zin in dingen doen; op jezelf terug geworpen worden; doorzetten; verantwoordelijk zijn voor de groep; …
Daar kom je beslist niet op als je zelf je pop en pap moet maken.
Pap maken bij Verzorging
Daar hebben we toch weer een argument voor het vak Verzorging. Zelf pap maken: wie kan dat nog?
Reactie op posting
Reactie op posting hendrikush do 17/05/2007 – 19:15
He bah, wat naar allemaal. Naar, onvriendelijk en agressief. Dat zou kindermishandeling zijn voor onze VO-leerlingen. Zou de maatschappelijke stage niet iets vriendelijker moeten zijn?
Nee, ik kwam uit meligheid op het idee voor padvinders.
[note: laat duidelijk zijn dat ik heel die maatschappelijke stage niet zie zitten]
Maar goed. Stel dat die stage onontkoombaar is, hé dan denk ik – nu ik je posting gelezen heb – laat die stage naar het voorbeeld van de padvinderij zijn. Moesten de leerlingen/stagiaires niet d.m.v deze stage een pad in de maatschappij vinden?
Nou, ze kunnen stage lopen bij:
– seniorencomplexen, boodschappen halen voor de bewoners en ja pap voor hen (leren) maken 🙂
– de groenvoorziening, perken en zo onderhouden.
– bureau Halt, trams, abri’s, enz schoonhouden
– de Jellinek kliniek en goed leren wat de gevolgen zijn van alcohol en drugsgebruik
– asielzoekerscentra en kennismaken met een maatschappelijk gegeven waar je niet zomaar tegenaan loopt.
Nu buitenlandse stages toch in zijn, mogen een aantal voor mijn part ook in het buitenland in een vluchtelingenkamp stage lopen en van net zo weinig voedsel leven als de vluchtelingen.
Over te weinig eten en drinken en op jezelf teruggeworpen worden gesproken….
Wat ik opgesomd heb, kun je geen leuke dingen doen noemen. Het verschil met militairen is dat de padvinders in actie moeten komen zonder dat hen nadrukkelijk een vijandbeeld wordt bijgebracht.
“Nooit meer oorlog”, zei men na de oorlog. Sinds die dag is het elke dag oorlog.
kazernes is zóó positivo
ref. cit. Kazernes zijn erg leerzaam (ingediend door hendrikush op 17/05/2007 – 18:42)
dit wordt te gortig. zelfs als het waar is (en dat is wel zo) dat er wat positivos over gezegd kan worden ;
ik zie graag meer kanten van een veelkantig probleem ; kazernes zijn een probleem ;
nu we weten dat het in kazernes zo sociabel en opvoedkundig toe gaat (dat wisten we trouwerns al), ook maar eens de donkere kant belichten :
[1]
– de dienstplicht van weleer ? kadaver-discipline ;
– al die twaalven op één kamer, alle rangen en standen ? de officier tussen de recruten ?
– de korporaal als opvoedkundige ? laat hem BON lid worden ;
– cameraderie ? sporadisch ;
– vrouwen in het leger ? remember de marine ;
– jezelf verruwen aan een ander ? zeg het maar ;
– competenties ? schieten leren, je drukken, gedeist houden, underdog wezen ;
– feestje s’avonds ? eindhoven, eergisteren ;
– de kazerne sfeer et. al. als intelligente omgeving ? zie hieronder, hoe het uitwerkt ;
[2] nog maar wat historie :
+ van vroeger :
– de “politionele acties” van 1946 tot 1949, daarna nog eens 1956-57 ;
+ of anders :
– west point USA ? very cameraderie, ik ken er persoonlijk een aantal ;
– johnson & mcnamara in vietnam, cameraderie op hoog niveau ; agent orange ;
– karremans dan ?
– of irak ?
+ om van andere “tonelen van gevechtshandelingen” maar te zwijgen ;
typisch woord in dit verband : toneel ;
– darfur ? heel sociabel ; uganda, congo ? angola ? muito agreavel ;
– kind-soldaten, ook een heel opvoedkundig programma ; veel cameraderie ;
ik word er triest van ; daarvoor doe ik het niet ;
maarten
dit bericht is van een sitebezoeker, en weerspiegelt niet automatisch de standpunten van BON ;
absoluut niet, vrees ik ;-((
re kazernes is zo …
Het wordt een hele klus voor MAP hier het gelul uit te verwijderen.
Willem Smit
Ik begin er al niet aan ..
.. en gelukkig is het ook niet nodig. Om bij het thema te blijven: als de auteur zichzelf al in de voet schiet hoef ik het niet meer te doen.
Stage = ‘excursie’
Ik zet het woord excursie tussen aanhalingstekens, omdat daar eigenlijk moet staan: ‘min of meer leerzame buitenschoolse activiteit, waarvan het rendement moeilijk te meten is’. Maar dat is zo lang.
Me dunkt dat scholen al sterk belast zijn met dergelijke excursies. Het wemelt overal al van dergelijke activiteiten, weken, dagen en middagen. Allemaal even sympathiek, maatschappelijk nuttig, vormend, enz. enz. Maar intussen is de balans zodanig doorgeslagen dat zelfs onze chronisch slapende onderwijsinspectie het nu over normen voor onderwijstijd begint te hebben.
Ik geloof geen seconde dat het zal lukken om die stage in zijn geheel bovenop het verplichte lessenpakket te laten komen. Die stage zal weer onrust, roosterproblemen, planningsproblemen en andere standaard ritmestoornissen, die we zo langzamerhand maar al te goed kennen, veroorzaken. En het rendement? Dat is, zoals gebruikelijk bij dit soort voorstellen, niet vast te stellen.
Van de week stond er in de NRC weer eens een artikel over wetsvoorstellen die meer tot doel hebben om intern-politieke problemen op te lossen dan om werkelijk wat aan de maatschappij te verbeteren. Dit voorstel lijkt mij er ook weer zo eentje.
Getallen
Zoals ik al in een andere draad door mij gestart over onderwijstijd heb vermeld heb ik de sheet voor de berekening van de netto onderwijstijd van de school waar ik werk verkregen, uiteraard onder embargo, maar de getallen die de inspectie hanteert mag ik gewoon noemen. Voor de hierboven door mij aangehaalde stage van 40 uur buiten schooltijd (dus het gaat niet van de lessen af) mag nog eens extra 20 uur onderwijstijd gerekend worden. Dus deze manier levert extra tijd op ipv dat het tijd kost. en het verstoort ook het ritme van de school niet.
Overigens deden wij vroeger altijd van dit soort maatschappelijk werk in de speeltuin, bij de sportclub en het buurthuis. Maar helaas is de huidige jeugd veel egocentrische dan wij vroeger waren en daarom vind ik het goed om vanuit school (toch een maatschappelijk betrokken organisatie) deze maatschappelijke bewustwording, dat er meer is dan msn, msm, sms, second life, warcraft, te stimuleren.
Dat hoeft voor mij niet van regeringswege opgelegd worden, maar het is een verantwoordelijkheid van ouders en school, dit ook omdat de maatschappij, met de vele (wat wij vroeger gastarbeiders noemden) immigranten.
dus gewoon doen als school
Stage ten koste van lessen
Beste McNeacol,
Wij zijn een fantastisch voorbeeld van twee mensen die langs elkaar heen praten.
U geeft precies aan wat ik bedoel.
Van de veertig uur stage (op welk moment dan ook) wordt twintig uur gerekend tot de onderwijstijd.
Ik bedoel dus te zeggen dat er twintig uur NIET aan Nederlands, Frans, Duits, Engels, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en dergelijke zaken wordt besteed.
Het kost dus, naar mijn mening, TWINTIG uur lestijd, terwijl er toch al zo veel lestijd verspild wordt.
Dat u en onze ‘onderwijsinspectie’ van mening zijn dat je die twintig uur tot onderwijs moet rekenen is nu juist mijn grote klacht.
Nee beste
heer Stevin,
Het gaat niet af van de lestijd, want het vind niet in schooltijd plaats, maar buiten het lesrooster, dus ’s avonds, aan het eind van de middag, op zaterdag en op zondag. Dus de leerling investeert 40 uur van zijn eigen tijd die hij/zij normaal zou besteden aan week ik veel wat, maar de contactmomenten met leraren worden er niet door gekort. De school krijg als beloning voor haar inspanning 20 uur die als EXTRA lestijd gerekend mag worden.
Nu hoor ik u al denken, ja dus totaal 40 uur minder om aan school(huiswerk) te besteden. Maar dan hebben ze hun huiswerk niet af en daar zitten toch consequenties aan vast (bij ons tenminste). En huiswerk maken telt voor de overheid niet als lestijd. Dus ik begrijp het probleem niet.
U heeft wel gelijk wanneer er contacttijd verloren zou gaan, want dan gaat er inderdaad onderwijstijd verloren. Maar dat is in ons geval dus niet zo.
Uw geval
S.Stevin heeft het denk ik niet zozeer over uw school, maar over de inspectie. Van de inspectie mag je 20 uur minder contacttijd hebben door die stage. Veel scholen zullen dit met beide handen aangrijpen. Uw school blijkbaar niet.
@McNeacol: meer uitleg s.v.p.
Goed, dus uw school ‘krijgt’ 20 extra lesuren als beloning.
Stel nu, men besteedt slechts 1020 van de 1040 uur aan lessen volgens de inspectie. Heeft uw school dan WEL of NIET het recht om die ‘extra’ 20 uur bij die 1020 uur te tellen om aan de 1040 te komen?
Zo ja, dan komen die 20 uur toch in mindering op de reguliere lessen?
Zo nee (ze moeten dan alsnog 20 ‘echte’ lessen geven) wat is dan in vredesnaam de betekenis van het ‘krijgen’ van 20 extra lesuren?
Wilt u het raadsel voor mij oplossen s.v.p.?
overschot
Ik kan u melde dat wij in de derde klas absoluut geen moeite hebben met het behalen van de 1040 uren grens. Afhankelijk van het nivo en wij hebben Mavo/Havo/Vwo en Gymnasium, is het overschot tussen de 10 en 20%
Dus die hele stage hebben we niet nodig. om aan de uren te komen.
Download eens de sheet die ik bij onderwijstijd en de inspectie heb geplaatst en ga zelf eens voor uw school invullen en zie wat er bij u uitkomt.
Wat is nu het antwoord?
U geeft geen antwoord op wat ik vraag (WEL of NIET…).
Dus ik sluit me aan bij wat Mark79 hierboven geschreven heeft: ik ga er, op grond van wat u schrijft, van uit dat de reguliere lessen bij u op school niet in het gedrang komen.
Die regeling van de ‘extra’ uren bij u op school blijft duister voor mij.
Maar ik denk, samen met Mark79, dat elke school die dat wil (en de mijne wil dat heel graag) die stage mag aangrijpen om weer 20 reguliere lesuren op te eten.
Het wachten is nu op een dag verplicht vrij op de verjaardag van Nelson Mandela.
@ Wel/niet verloren lestijd door stages
Als ik het goed begrijp, bedoelt Stevin dat als je van de inspectie de naschoolse stage mag meerekenen als extra uren, dat dat alsnog ten koste gaat van de lestijd wanneer daarmee een lestijdgat van twintig uur elders in het jaarrooster wordt opgevuld. Maar dat dit bij McNeacols situatie niet het geval is, omdat daar geen gat is, integendeel. Bij McNeacol hebben ze dus die extra twintig uur eigenlijk niet nodig?
Bij alle informatie die ik van jullie gehad heb, ben ik geschrokken van het feit dat het én verplicht wordt, én dat het maar liefst drie maanden betreft. Beide had ik kunnen weten, want was al op het forum gepost, maar je gaat pas echt opletten als het ineens dichtbij komt. In het regeerakkoord staat niet “minimaal” of “maximaal” drie maanden, maar gewoon “drie maanden”; het lijkt me dat dit in de in te voeren wet voor de veiligheid zou moeten worden dichtgetimmerd met “maximaal”.
Hoewel best een aardig aantal van jullie vóór die stages zijn, kán het niet anders dan dat het met die drie maanden flink ten koste zal gaan van de lestijd. Het gaat niet om twintig, maar om honderden lesuren. En wat ik me dan ook afvraag: stel, je twee 5vwo-klassen gaan drie maanden op stage; wat gaat een schoolleiding dan doen met jouw uren?
– Krijg je drie maanden lang een minder zwaar rooster en verder niks? (vast niet)
– Of ga je ook af en toe op stagebezoek? (lijkt me voor de hand liggen)
– Of Krijg je daar taakuren voor in de plaats, omdat je minder lesgeeft? (zit ik niet op te wachten)
– Of spelen ze het zo dat er e.e.a. wordt geperiodiseerd en dat er vooraf minder lesuren te verdelen zijn binnen de sectie? (gevaar!)
Kortom: welke gevaren loeren hier, naast die voor de leerlingen (minder onderwijs), voor de docent?
Kan iemand van jullie daar z’n gedachten over laten gaan, en laten weten hoe dit waarschijnlijk zal gaan?
Maatschappelijke stage pas voor lichting die
het komend jaar in het VO start, lees ik in een nieuwbericht van OCenW. “Alle leerlingen die vanaf het schooljaar 2007/2008 instromen in het voortgezet onderwijs volgen op een bepaald moment in hun opleiding een maatschappelijke stage.” Gelukkig, dat scheelt me proceskosten! Het CNV wil overigens op zo kort mogelijke termijn in gesprek over de stages. Wel streng beleid op de urennorm, maar leerlingen gewoon drie maanden uit de klas halen kan niet, volgens deze bond. En wat ze gelijk hebben.
Drie maanden uit de klas
Hoe het precieze voorstel luidt weet ik niet, maar ik geloof dat het niet per sé de bedoeling is dat scholieren drie volle maanden stage gaan lopen, maar gedurende drie maanden stage gaan lopen. Kan dus ook bijvoorbeeld één dag of middag in de week gedurende drie maanden zijn. Alsnog ben ik er dan niet voor en sowieso zijn “magere” stages voor de instellingen niet interessant, omdat de stagiairs dan meer een last dan een lust zijn: zodra ze zijn ingewerkt moeten ze al weer weg.
Trouwens, Fritzi, ik neem je niets kwalijk, maar die opluchting van jou: het laat wel een beetje zien hoe het in het onderwijs werkt. Als de huidige generatie docenten of ouders er maar geen last van heeft, dan moeten komende generaties docenten er dus de prijs voor betalen. Een gebrek aan gezamelijke belangenbehartiging en solidariteit dus; precies een belangrijke oorzaak van hoe veel problemen het onderwijs zijn binnengeslopen.
Het was meer ironie
dan echte opluchting. Ik blijf tegen en zal dat ook blijven uitdragen.