6 Reacties

  1. Vijfde colonne
    Als je het allemaal zo leest zou je haast kunnen gaan denken dat er een vijfde colonne bezig is om ons dom te maken en daardoor onze economische concurrentiepositie in de wereld te ondermijnen.

    Planeten Paultje

    • Die colonne IS er ook.
      De 5e colonne is het zichzelf niet bewust, maar ze werkt wel als zodanig.
      Die colonne bestaat uit mensen die het nooit kunnen verkroppen dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Kunnen ze geen autorijden, dan krijgt de rij-instructeur de schuld. Kunnen ze geen Duits, dan ‘legt de Duitse leraar slecht uit’ (valt er aan zo’n taal trouwens zoveel uit te leggen?).
      Accepteren van hun eigen beperkingen is er niet bij.
      Deze mensen sluiten een verbond met de kwakzalvers van de maakbaarheid (‘iedereen kan schilderen’, ‘wiskunde zonder formules’, ‘computers voor dummies’, ‘lekker eten en toch slank worden’,’literatuur zonder boeken’) die hen wijs maken dat ze alles kunnen leren, en ook nog zonder enige inspanning.
      Het enige probleem voor deze natuurlijke bondgenoten is het legioen van mensen die echt iets kunnen of iets weten. Die vallen nog teveel op.
      Dit lost men op door inflatie: als je maar genoeg geld bijdrukt, kan je de echte miljonair niet meer onderscheiden van Jan Modaal.
      En zo gebeurt het nu in ons onderwijs.
      Als we de VBO diploma’s veranderen in VWO diploma’s hoeft niemand meer jaloers te zijn. Iedereen heet student en niemand is meer dom.
      Is dit een bewust kwaadaardig proces?
      Niet bewust, denk ik, maar daarom niet minder kwaadaardig.

      • Wel bewust, vrees ik
        Ok… wel bewust voor sommigen, de mensen met de macht. Onbewust door de meelopers (al is men meer bewust bezig met de eigen carriere dan met de kwaliteit van het onderwijs).

        Is het toeval dat er van alle FM muziekzenders die ik in de auto kan ontvangen er maar ééntje is die klassieke muziek uitzendt? Nee. het is het rechtstreekse gevolg van marktwerking en op de massa gerichte producten. Zo ook bij het onderwijs. Elk schoolbestuur wil een zo groot mogelijke hap van de “markt”. Elke school wordt dus een SBS6. Dat gebeurt heel erg bewust.
        Ik heb op de 2e graads lerarenopleiding waar ik werkte vaak genoeg voorgesteld om de eisen drastisch te verhogen en daarmee reclame te maken. De verschillende directies hebben het nooit aangedurfd. Waarom nou toch?

        • Marktverkenning
          Volgens mij is een dergelijke marktverkenning (hoe groot is het percentage ouders dat wil dat hun kinderen zich meten met de besten en dus het risico wil lopen dat hun kinderen dat niet halen) nooit serieus uitgevoerd.

          Gezien de animo bij sportverenigingen om bij de besten te willen horen zou dat een flinke hap uit de koek kunnen zijn (30% ?).

          • Klopt
            Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, al is een VWO diploma van OSG dertien in een dozijn in Nederland evenveel waard als dat van OSG enkel-het-beste. Bij sport is dat toch anders: een plek in de A1 van Ajax wordt hoger gewaardeerd dan een plek bij BBB (beter ballen met bier). Anders dan in Angelsaksische landen is er hier de alomgeprezen quasi gelijkheid.
            Maar toch.. Ik denk dat er best een marktaandeel is voor de betere school. Maar kennelijk durven de bestuurders niet.
            Let wel: ik bedoel hier met de beter school zowel een (praktijk)vmbo als een categoraal gymnasium.

          • bon-diploma
            Wat betreft die marktverkenning;onlangs is gesproken over universiteiten die Bon-diploma’s zouden (kunnen gaan) eisen, of prefereren. Mocht dit realiteit worden, dan zou dat een grote stap in de goede richting zijn. Er zijn nog genoeg leerlingen die graag iets willen leren en het geleuter van HNL spuugzat zijn.

Reacties zijn gesloten.