Ik ondervind momenteel de problemen bij het invoeren van het competentie gericht leren.
Ik ben een actieve student die graag veel kennis krijgt overgedragen en bereid is veel inzet te tonen.
Het begon vorig jaar, in mijn derde jaar van de PABO. het hele systeem werd omgegooid. Veel is onduidelijk,
er wordt weinig tot geen les gegeven. We moeten twee onderzoeken doen en een portfolio (geheel onbekend voor ons)
bij houden en zo dat is het derde jaar. Met heel veel tranen, vermoeid zijn van de onduidelijkheid en het gevoel aan m’n lot over
gelaten te zijn heb ik het jaar net aan gehaald. (De eerste twee jaar heb ik zonder enige twijfel gehaald)
Ik zit nu in de vierde, ik hoopte dat alles beter zou gaan lopen, de dingen beter geregeld en meer duidelijkheid. Maar ik zit nu alweer
zo’n 10 weken op school en tja het begint weer van voor af aan.
Het onderwijs wat zo leuk en interessant was, is me aant afbreken door het ‘Nieuwe leren’.
Ik zou heel graag willen weten of er meer mensen zijn die enigszins het zelfde ervaren en ik zou ook heel graag willen weten
of ik hier iets tegen kan doen.
Ik ben al meerdere malen bij het opleidingshoofd geweest. maar deze mensen hebben een theoretisch ideaal plaatje voor zich, iets wat in de praktijk dus echt NIET werkt.
Dus nogmaals zou iemand, iets weten wat ik of wij zou(den) kunnen doen of organiseren.
Want het mag en kan niet zo zijn dat studenten als ik en jij de dupe worden van een slecht bedacht onderwijs ideaal!
het is niet alleen praktisch onwerkbaar, óók theoretisch
Ha Serena,
Het probleem waar je voor staat is zo’n beetje de basis van waauit BON is ontstaan. In deze vereniging zijn veel docenten, ouders, maar ook studenten actief die net als jij menen dat het nieuwe leren (of welke andere term daar dan ook voor gebruikt wordt) aan alle kanten rammelt.
Dat velen onder pseudoniem posten is tekenend voor de druk die er met name op docenten ligt om maar vooral geen enkele vorm van kritiek te hebben op de richting die veelal van bovenaf om welke redenen dan ook wordt opgelegd, Mensen zijn bang voor hun baan.
Dat is dan ook precies de reden dat veel van die docenten op je Pabo in het openbaar en in gesprekken met jou zullen blijven volharden in de juistheid van de gekozen richting. Omdat je bezwaren echter reëel en niet te ontkennen zijn lukt dat alleen als ze op je vragen en opmerkingen antwoorden in algemeenheden. Dat ervaar jij als theoretiche gepraat, maar in werkelijkheid is het duikgedrag van docenten die zich in bochten wringen om jou en zichzelf te overtuigen.
Als je meer theoretiche informatie wilt over waarom de nieuwe leren een slecht idee is, dan kan ik je aanraden het deel over mythes en waarheden in dit forum te lezen. Daar staat met uitgebreide verwijzing wat er allemaal niet klopt. Kijk hier: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/687
Je moet alleen niet denken dat deze onweerlegbare bewijzen bij jou op school enige indruk zullen maken. HNL is een geloof en mensen hebben er vanwege emotionele rust en het behoud van hun baan alle belang bij om kritiek niet te horen of af te doen als “ouderwets”.
Wat je wel moet doen? Actie!! Samen met veel medestudenten. Bij het Friesland College hebben studenten ook groots geprotesteerd (met de pers en al er bij) en dat heeft in ieder geval tot veranderingen geleid, al is de foute richting door het bestuur van geen kanten verlaten helaas.
Lees hier: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/712 .
Van de studenten moeten we het hebben!
Hallo Serena,
Ik kan me onmogelijk voorstellen dat jij de enige bent met deze kritiek. Wij docenten spuien onze kritiek onder schuilnaam op dit forum omdat we, als we kritiek naar buiten brengen, onze banen riskeren. Studenten hebben dat probleem in elk geval niet. Het zou prachtig zijn als er meer studenten in ons land in opstand kwamen tegen het belabberde onderwijs dat het wordt voorgeschoteld.
Ik heb mijn verhaal (helaas
Ik heb mijn verhaal (helaas voor ik de jouwe zag) hier neergezet: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/720
Adem in, adem uit.
Beste Serena,
Goed om weer eens een student te horen. Daar gaat het natuurlijk om.
Om welke Pabo-opleiding gaat het eigenlijk?
Wat je kunt doen? Je zou aan een gezamelijke actie met je mede-pabo studenten kunnen denken. Jullie willen goed onderwijs en betalen daar ook dik voor.
Laat het managementteam voelen dat ze verkeerd bezig zijn. Lever voor je Portfolio gezamelijk blanco velletjes in. Blokkeer de hoofdingang met een groot spandoek ‘Hier wordt geen lesgegeven’. Organiseer een debatavond tussen studenten/BON en management.
Je kunt heel veel doen, het enige is dat je het wel collectief moet doen. Alleen is maar alleen. Het is in ieder geval een zaak van de lange adem.
Historia vitae magistra
Beste Serena
De eerste tip aan jou van 6 6 1944 brengt je op de pagina Mythes en waarheden. Die is op dit moment nog in ontwikkeling.
Ik moet er HTML voor leren en heb ik een dik boek gekocht waarin ik heel zelfstandig zit te bladeren. Het gaat langzaam want een goede docent die me even bij de hand neemt ontbreekt.
Laat je niet afschrikken en bezoek de pagina over een tijdje nog eens.
Ik hoop dat je je problemen de baas wordt.
Met vriendelijke groet,
willem smit