Al jaren erger ik me aan wat er op de universiteit gebeurt, met name bij de Faculteit der Letteren (waar ik werkzaam ben). Wij worden overstroomd met studenten die niet in het bezit zijn van een adequaat diploma, met rampzalige gevolgen voor het niveau van ons onderwijs. Van de tien eerstejaars studenten Italiaans hebben er twee een soort gymnasiumdiploma, twee VWO en zes Havo of Mavo met één jaartje HBO erna, in de vorm van hotelschool, toeristenopleiding dan wel verpleegstersopleiding. Deze Havoplussers weten nog minder dan andere studenten, hebben geen intellectuele habitus en hebben geen benul van taal. Ook voor de Italiaanse cultuur hebben zij – op eten, mode en jongens na- weinig belangstelling. Daarbij komt dat vrijwel al deze Havoplussers de hersnes missen om een universitaire studie te volgen. Welnu, daarin is inmiddels voorzien: het niveau van de opleiding is de laatste jaren zo verlaagd dat ook zij, zeker als ze alle tentamens een aantal malen overdoen, uiteindelijk door mijn collega’s met een reeks 5,5-en aan een diploma worden geholpen geholpen. De redenering van mijn collega’s is deze: willen wij niet gehalveerd of zelfs opgeheven worden, dan dienen wij de nodige souplesse te betrachten met de tentamens en de scripties. In gewoon Nederlands: om onze baan te behouden, kunnen wij niet langer academische eisen stellen aan onze studenten en al die hopeloze gevallen er niet uitgooien in het eerste jaar. Integendeel, wij helpen ze vriendelijk aan een diploma. Ik weiger daaraan mee te doen en heb het dan ook niet makkelijk.
Reacties zijn gesloten.
de paradox
Begint het nu ook al op de universiteit? Het verbaast me niks. In het Hbo zijn we al 10 jaar zo bezig. Het eindniveau is dan ook niet veel hoger dan de oude MBO met een klein plusje. En die jongelui krijg jij nu op je dak. Maar kunnen die studenten er iets aan doen? Nee toch. Maar we bereiken wel het doel: iedereen in Nederland “hooggeschoold”. Maar wellicht ben ik wat te cynisch.
Daarom, trekt allen ten strijde en laat deze waanzin ophouden.
Strijdige belangen (dus geen echte paradox).
Een vergelijkbare situatie speelt zich m.i. af in het HAVO/VWO onderwijs. Misschien kan je beter spreken van “strijdige belangen”.
Scholen worden betaald naar rato van hun leerlingental. Directies doen hun uiterste best om docenten in te prenten dat de school toch beslist moet blijven groeien: het gaat immers om het veiligstellen van je broodwinning en dat van je collega’s. En ook: hoe meer geld, hoe meer middelen. Het is een visie ………
De gevolgen: zowel op het HAVO als op het VWO een groeiend aandeel van leerlingen die het vereiste niveau echt niet hebben. Voor zorgelijke geluiden hieromtrent “van de werkvloer” is de directie vervolgens Oostindisch doof.
Zolang er qua doorstroomcijfers en slaagpercentages niet te veel wordt afgeweken van het landelijk gemiddelde moeten leraren gewoonweg niet zeuren.
Er zijn echter maar weinig directies die het kunnen opbrengen om “verticaal” te denken. Vaak blijft het bij het schoonvegen van het eigen paadje.
Hebben wij niet een verantwoordelijkheid naar de maatschappij, naar het WO en het HBO, om leerlingen af te leveren met een degelijk niveau van kennis en inzicht.
Ik vermoed dat het “not done” is om in het huidige leerlingvriendelijke onderwijsklimaat de selectietaak van de school ter discussie te stellen.
Niveauklachten zoals geuit in eerdere forumbijdragen zijn het gevolg. Het is in het belang van de man of vrouw voor de klas en van de leerlingen in de groep, dat, hetgeen je in je lessen behandelt, in vruchtbare bodem belandt. Het wordt echter steeds meer tot lesgeven “met hangen en wurgen”, met als een van de voornaamste slachtoffers: de goede leerlingen….
De enige wijze waarop dit tij volgens mij gekeerd kan worden is het optreden van een totale ineenstorting van het gehele onderwijsbolwerk op de middelbare scholen. De eerste verschijnselen dienen zich aan:
* protesterende ouders (zijn schoolleiders erg gevoelig voor)
* klagende WO en HBO opleidingen
* afbrokkelen van draagvlak onder docenten
* en (nog even wachten): een brede maatschappelijke discussie over ons falende onderwijsstelsel.
Te kort door de bocht? Reageer!
Zoiets gebeurt toch ook op
Zoiets gebeurt toch ook op de middelbare scholen al jaren? Eindexamens waarvan de norm aangepast wordt aan een of ander gemiddelde of waar gewoon een vol punt bijgeteld wordt, om maar een zeker slagingspercentage te garanderen. Maf!
Waar ik in geïnteresseerd zou zijn is hoeveel uren middelbare scholieren tegenwoordig besteden aan school in vergelijking met, zeg 20 jaar geleden. Ik denk dat daar een levensgroot verschil in zit. En dat betekent gewoon (als het aantal uren gedaald is) dat er minder geleerd wordt.
beleid: minstens 50% dient hoger onderwijs te hebben genoten
Misschien verspreid ik slechts een gerucht, een broodje aap, maar ik hoor van verschillende kanten dat het officieel beleid schijnt te zijn dat tenminste 50% van de ingezetenen een opleiding op niveau van het hoger onderwijs zal moeten genieten.
Dan moet je óf de leerlingen intelligenter maken, of het hoger onderwijs gemakkelijker. Ik denk dat we goed op koers zitten ;-(
Andere ideeën: tenminste 50% van de voetballertjes naar het betaalde voetbal en iedere huis- tuin- en keuken – keuken wordt voorzien van tenminste één Michelin ster.
Gerard
beste Gerard,
ik heb zelfs
beste Gerard,
ik heb zelfs het getal 60 gehoord!
Beste Anonymus,
De dwang om
Beste Anonymus,
De dwang om zoveel mogelijk studenten binnen te halen werkt dit verschijnsel in de hand. Op onze HBO instelling (binnen één studierichting)werken we met september- en februari-instroom, deeltijdopleidingen, bijspijker-instroom, diverse stromen VO-opleidingen, binnen- en buitenlanders, enz. Nederlandse studenten die samen met Aziatische of Afrikaanse studenten aan een opdracht werken, hebben het moeilijk. En dat alles om zoveel mogelijk studenten te scoren. Aan het eind van de rit blijkt er zoveel uitval te zijn en zoveel studenten die langer dan de voorgeschreven tijd over hun studie doen, dat de instelling met de handen in het financiële haar zit en er nogal wat 5,5-jes worden uitgedeeld. Toch is er bij ons een vrolijke cultuur, er wordt veel ondernomen en hard werken is norm. Dat kan omdat we alles tegen elkaar mogen zeggen en we open zijn. Maar een echte onderwijscultuur? Neem bv. de MBO-ers die bij binnenkomst zichzelf al vergevorderd achten, maar het zelfs tegen HAVO-ers moeten afleggen qua snelheid van begrip, studiezin en leervermogen (veel onderwijs wordt in het Engels gegeven); de opleiding kan de MBO-instroom echter niet missen. Veel “afgestudeerden” scoren uitstekend in praktijk-vaardigheden en sociale vaardigheden, maar struikelen in het laatste jaar op theoretische kennis en vaardigheden. Er gaan dan ook stemmen op om de scriptie dan maar af teschaffen. Laten we dan gewoon MBO- plus in het leven roepen, dat is beter dan een bachelors diploma omlaag halen.