Advies Onderwijsraad meertaligheid, geen stimulans om Nederlands te leren

De Onderwijsraad adviseerde afgelopen donderdag scholen om meertaligheid beter benutten. Zo zouden leerlingen met andere achtergronden in aparte (taal)groepjes in hun eigen taal mogen praten.

’Dit stimuleert niet om het Nederlands te leren’

Volgens Beter Onderwijs Nederland , bij monde van bestuurslid Francisca Wagenmakers, kleven er de nodige risico’s aan het advies. ,,Als je aandacht aan meerdere talen in de klas gaat besteden, kan dat ten koste gaan van de lestijd voor het Nederlands en basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen”, stelt bestuurslid Francisca Wagenmakers.

,,Dat geldt voor alle leerlingen, ook met een Nederlandstalige achtergrond. We doen het op die onderdelen momenteel al niet goed in Europa. Je moet leerlingen ook niet in aparte groepjes met elk hun eigen taal neerzetten, want dat stimuleert niet om het Nederlands te leren. Het klopt dat het beheersen van een moedertaal helpt bij het leren van een tweede taal, maar dat is niet een taak van basisscholen.”

Ze benadrukt dat er natuurlijk ’begrip voor een andere cultuur’ moet zijn. ,,Maar daar moeten we niet te veel lestijd aan verliezen. We weten uit onderzoek dat kinderen voor hun twaalfde makkelijk een tweede taal oppikken. Door veel aandacht aan Nederlands te besteden, kun je dat bereiken. En misschien duurt het bij sommige leerlingen dan een jaartje langer, dat is ook oké.” Na de basisschool kan er altijd nog meer aandacht komen voor de thuistaal van de leerling, besluit Francisca kort samengevat de kritiek van Beter Onderwijs Nederland op het advies van de Onderwijsraad.

Beeldmateriaal: Francisca Wagenmakers (BON)

Bron: Meer ruimte voor moedertalen als Arabisch en Turks op scholen? ’Dit stimuleert niet om Nederlands te leren’  Martijn Schoolenberg|De Telegraaf|04082025

Meer lezen>> (let op, hiervoor is een abonnement vereist)

Meer ruimte voor moedertalen als Arabisch en Turks op scholen? ’Dit stimuleert niet om Nederlands te leren’

Moedertaal als opstapje naar integratie? Onderwijskundigen zien kansen én risico’s | De Telegraaf

Bina Ayar: Het advies over verplichte meertaligheid op school is onbegrijpelijk | De Telegraaf

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter