
Door de jarenlange fusiegolf is de bureaucratie gegroeid ten koste van de effectieve onderwijstijd. Dat is kort samengevat de ‘opmerkelijke’ constatering van Misha van Denderen in zijn artikel “Met fusiegolf scholen nam onderwijstijd af en bureaucratie toe’’, in het economievakblad ESB van 28-05-2025.
Hij stelt dat door de fusies de zeggenschap van de scholen is verschoven naar de koepelorganisaties met marktconcentratie tot gevolg. En dat voor het toezicht op steeds groter wordende koepelorganisaties er veel voorschriften werden op gesteld door de onderwijsinspectie, waardoor de overhead toenam. Verder constateerde van Denderen een substantiële toename van het niet-onderwijzend-personeel met 20.000 fte – die voor rekening van de overheid komt- en een substantiële daling van de effectieve onderwijstijd.
Zo stelt van Denderen in zijn artikel dat hij niet anti fusie is maar; “Bestuurlijke fusies van scholen waarmee werkelijke schaalvoordelen behaald worden en waarvan de samenleving profiteert zijn welkom. Fusies die louter de concurrentie en keuzevrijheid beperken niet”.
Bron: Misha van Denderen “Met fusiegolf scholen nam onderwijstijd af en bureaucratie toe’’, in het economievakblad ESB van 28-05-2025.
Het volledige artikel van Misha van Denderen kunt u hier lezen.
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.