
Opmerkelijk: het College van Bestuur van de UvA heeft externe deskundigen aangetrokken voor de "corporate communication" en ter bescherming en herstel van de reputatie.
De UvA heeft een adviesbureau, gespecialiseerd in reputatiemanagement, in de arm genomen om tijdelijk de woordvoering te doen. De vaste woordvoerder van het College van Bestuur van de UvA, Yasha Lange, is al enkele weken ‘vanwege persoonlijke redenen’ met verlof. Naar verwachting keert hij half mei terug.
‘We zijn hier tijdelijk’, zegt Bart Bakker van Capita BV, die de woordvoering van Lange heeft overgenomen. Sinds de bezettingen van het Bungehuis en het Maagdenhuis heeft het College van Bestuur het extra druk met communicatie. Bakker zegt het CvB hierbij te ondersteunen zolang dat nodig is
BON meent dat het CvB hiermee aantoont niet te begrijpen wat de diepere oorzaak is van de onvrede bij studenten en medewerker. Een CvB dat niet in staat is de eigen woordvoering te doen en op een open wijze te communiceren is ongeschikt voor zijn taak.
Zie ook het artikel in de NRC
Zie ook het artikel in de NRC waar Folia naar verwijst. Folia heeft het wat mij betreft ergste punt uit dat artikel gemist:
Op mijn eigen universiteit (in Engeland) heb ik dat ook meegemaakt: kritiek wordt door het CvB opgevat als een communicatieprobleem, want met de plannen van het CvB kan natuurlijk niets mis zijn; de kritiek komt volgens het CvB enkel doordat mensen de plannen van het CvB niet snappen en dat komt dan weer door gebrekkige communicatie.
Traditioneel is de reputatie
Traditioneel is de reputatie de weerspiegeling van geleverde kwaliteit. Wie fatsoenlijk levert, krijgt een goede reputatie. Een moderne universiteit is die ouderwetse toestand voorbij. Als je je communicatie en PR goed organiseert, maak je daar je reputatie mee. Hoe je levert, het kan niet verdommen.
Ik probeer een fatsoenlijke kerel te zijn. Maar ik zou ook een ploert kunnen zijn in een driedelig pak en met de juiste aardappel in de keel, zo dat iedereen denkt dat ik een fatsoenlijke kerel ben. Op de UvA hebben ze in ieder geval in de gaten hoe dat werkt. Dat moet je ze toch toegeven.
Woordeloos en waardeloos. Wat
Woordeloos en waardeloos.
Wat een degeneratie van academisch kunnen als je "reputatie"managers moet inhuren. Ik hikte al aan tegen de laag van "innovatie"managers, nu komt dit soort er ook nog eens bij. Gebrek aan vermogen kost de gemeenschap geld. Onderwijs en onderzoek hebben het nakijken.
De buitenwereld is gewaarschuwd, beluister deze roeptoeters met alle mogelijke argwaan.
Wat de angst bij
Wat de angst bij universiteitsbesturen voor reputatieschade betreft:
Ik herinner mij dat er niet zo lang geleden op gerakeld werd dat de grote natuurkundige Debije zich niet voldoende te weer gesteld zou hebben tegen het antisemitisme van NAZI-Duitsland. De universiteit van Maastricht maakte onmiddelijk een einde aan de Debije-prijs van die universiteit Toen verbaaste ik mij over twee dingen
#Wist de universityeit van Maastricht niet van de smet die op Debije geworpen was (had het bestuur het leven van Debije onvoldoende nagevorst of nooit van een veenbrand gehoord)?
# Waarom werd Debije onrecht aangedaan doordat het bestuur niet inging op wat hij fout zou hebben gedaan? Het leek wel of het bestuur alleen maar aan reputatieschade dacht.
Onzinnige wending in de
Onzinnige wending in de discussie Seger.
Detail.
Detail.
Wat kosten die reputatie managers en van welk budget gaat dat af ???
Ik ben eigenlijk wel benieuwd
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die reputatiemanagers nou precies aan die bestuurders gaan adviseren. Onder meer Wellicht om vooral geen rechtszaken tegen de actievoerders te gaan voeren, want dat betekent doorlopend negatieve aandacht in de media. De actievoerders hoeven bij nieuwe acties dan dus nergens bang voor te zijn. En dat biedt dan weer mogelijkheden.
Thomas von der Dunk schrijft
Thomas von der Dunk schrijft in de volkskrant ook over de reputatiemanagers van de UvA.
Die reputatiemanagers liggen
Die reputatiemanagers liggen nogal onder vuur. Ze gaan zwaar ten koste van de reputatie van de UvA.