Samsom: kinderen vanaf 3 jaar naar school

vorkheftruck__450x200_53463_4662.jpg

PvdA-leider Diederik Samsom pleit ervoor om kinderen in de toekomst verplicht vanaf 3 jaar naar school te laten gaan. Momenteel is de leerplicht vanaf 5, maar in de praktijk gaan de meeste kinderen vanaf 4 naar groep 1.

Samsom vindt dit noodzakelijk om de tweedeling verder tegen te gaan, zo zou het verheffingsideaal weer opnieuw vorm kunnen krijgen.

BON vraagt zich sterk af of dit enig soelaas biedt. In het verleden is het Nederlandse onderwijs sterk emanciperend geweest voor groepen kinderen van arme en laag opgeleide ouders. Die emancipatie is bereikt door hoog opgeleide onderwijzers en leraren, een lagere schoolperiode van 6 in plaats van 8 jaar en in klassen van 30 of meer leerlingen. Dat is gelukt zonder de moderne inzichten van de realistische rekendidactiek en de nieuwe leesmethoden. Ook waren er geen computers waarop de leerlingen zelfsturend en al onderzoekend kennis verzamelden die daardoor in hun hoofd sociaal geconstrueerd werd en betekenis kreeg.

Tegelijkertijd zijn rijkere ouders in staat om hun kinderen op allerlei manieren professioneel bij te laten staan met het halen van examens en rekentoetsen. Huiswerkinstituten zijn booming, vernieuwende rekendocenten kunnen niet voldoende worden aangevoerd. Voor arme ouders blijft alleen de didactiek van de vaak lager opgeleide leerkrachten over, een didactiek die de facto over het hele onderwijs is uitgerold en vooral zorgt voor een constante stroom van subsidies, die bedoeld zijn om de door het slechte onderwijs opgelopen problemen te repareren.

Over het leenstelsel dat ongetwijfeld een rem zal zijn voor kinderen van minder daadkrachtige ouders hoeven we het dan helemaal niet meer te hebben. Samsom zit in het hart van de macht, PvdA minister Bussemaker is verantwoordelijk voor onderwijs, maar men weigert te kijken naar het eigen sucesvolle verleden, waar kweekschool en hbs wonderen verrichtten voor de emanciptie van de maatschappelijk minder bedeelden.

Hoe is het dan mogelijk dat de ene PvdA politicus pleit voor een nog lagere leerplichtleeftijd en de andere politicus vooral inzet op onderwijs op maat met ICT en veel samenwerken, maar nauwelijks iets doet aan de opleiding van docenten en de onbevoegdheden de facto ongemoeid laat.

13 Reacties

  1. De PvdA laat zich erop

    De PvdA laat zich erop voorstaan dat ze niet populistisch is, maar door te komen met "vanaf 3 jaar naar school" en "onderwijs op maat met ICT en samenwerken" is ze bezig met het pleasen van progressieve hoogopgeleide carrièremakers bij wie dit soort plannetjes erin gaan als koek. Onderwijsplannen die over de rug van alle leerlingen, vooral ook over de rug van de minst sterke leerlingen, de verkiezingsnederlaag van de PvdA moeten beperken. Samsom die net als Rutte ondertussen ook nog eens angstig wegduikt voor het verkiezingsdebat van ÉénVandaag:

     

    politiek.eenvandaag.nl/tv-items/57239/eenvandaag_blaast_debat_provinciale_staten_af

     

    Zwakker kan het niet.

     

  2. Is het Samsom ontgaan dat we

    Is het Samsom ontgaan dat we momenteel een onderwijsminister van PvdA-huize hebben? Het is haar beleid om niet effectief in te grijpen op ontwikkelingen die kinderen uit zwakkere milieus benadelen (slechter onderwijs waar juist die kinderen voor wie dit thuis niet gecompenseerd wordt en wier ouders geen geld hebben voor bijles/CITO-training/huiswerkinstituut nadeel van ondervinden).

    Het is haar beleid om het leraarschap nog onaantrekkelijker (o.a. nullijn) te maken voor talentvolle hogeropgeleiden dan het het afgelopen decennium al was.

    Het is haar beleid om een leenstelsel in te stellen dat kinderen uit zwakkere milieus benadeelt.

    Het is haar beleid om het onderwijs niet in te richten zoals het in mijn jeugd was, toen kinderen veel betere kansen hadden om van een dubbeltje een kwartje te worden. En wij gingen pas vanaf 5 a 6 jaar naar school.

    Om zo'n pleidooi te lezen uit de pen van een partijgenoot van de verantwoordelijke onderwijsminister roept een meewarige glimlach op.

  3. Voer een verplichte

    Voer een verplichte opvoedtoets in die door beide ouders "voldoende" (>4,5) moet worden gemaakt.

    Wie zakt wordt onvruchtbaar gemaakt.

  4. Een kinderverdienmodel (vb

    Een kinderverdienmodel (vb uit VS) voor de 'preschool' (3-4 years old). Op een dag spelen en rusten naast Learning Centers and Small-Group Activities – "Children choose activities in the following learning centers: blocks, creative arts, dramatic play, library, math and manipulatives, science and sensory, and writing. Teachers implement small-group activities, focusing on skill-building activities and observational assessment."  Hoogtepunt van de dag, schat ik zo in:  3.15 pm een snack, en van 3.30 pm tot 4.15 pm buiten spelen. 4.15 pm toch weer 'Learning Center and Small-Group Activities". Zzzzzzzzzzz.

     

    Partijpolitiek/OCW/lobby/Nederland doet een schepje bovenop de 'EU benchmark 2020'.

     

    * 'Strategic framework – Education & Training 2020': "The following EU benchmarks for 2020 have been set for education: – At least 95% of children (from 4 to compulsory school age) should participate in early childhood education;" Het onschuldige woord 'should' geeft de vrijwillige medewerking van lidstaten binnen de subsidiaire rol van de EU aan. 😉

    * "Pre-school education should be more widely available, support for students with special needs must to be improved within mainstream schooling and early school leaving reduced."

    * "Early childhood education and care can lay the foundations for later success in life in terms of education, well-being, employability, and social integration, especially for children from disadvantaged backgrounds." Met erna 'find out more' beleidsadviezen.

     

    Als we de bevoogdende EU niet hadden, zou er niets van de wereld terecht komen. Dank u, EU. Werk aan de winkel. Door iedereen te verplichten komt de beoogde groep vanzelf mee. Lichtpunt: 3-jarigen zijn EU-(vogel)vrij!

  5. Je ziet hier weer dat

    Je ziet hier weer dat politieke partijen, vernieuwlers en profiteurs nooit voorstellen om verkeerde beslissingen terug te draaien en al helemaal niet dat teruggekeerd wordt naar oude beproefde middelen. Met weer een vernieuwing moeten de gevolgen van verkeerde beslissingen weggewerkt worden. En de teneur van het commentaar van het commentaar van het BON-bestuur is duidelijk: Rijkere ouders en huiswerkinstituten zorgen ervoor dat de kinderen van eerstgenoemden de barrières in de vorm van examens en toetsen die de algemene vooruitgang van de onderwijsresultaten als gevolg van het vernieuwde onderwijs hadden moeten laten zien kunnen nemen; de kinderen van arme ouders gaan slechter presteren ten gevolge van de lagere kwaliteit van de nieuw-opgeleide onderwijzers en de genoemde examens en toetsen geven door hun aard en de ermee behaalde resultaten juist aan dat ondanks de interventie van de rijkere ouders het gemiddelde niveau van de leerlingen door de vernieuwlingen achteruit is gegaan. Zeker als je er ook nog het geld bijdoet dat rijkere ouders uitgeven om het risico dat hun kind loopt om in een gemakkelijk type vervolgonderwijs te komen kunnen alle leerlingen goed onderwijs krijgen van goed opgeleide onderwijzers en leraren die voor het onderwijs behouden kunnen blijven door eveneens goede salarissen.

    Maar wat bedoelt de PvdA nu met tweedeling die door en volksverheffing bestreden moeten worden?

    Daarvoor geeft het boek van het CPB en de RWW genaamd Gescheiden Werelden de sleutel.

    Her rapport van het CPB en WRR waarnaar de socialisten wijzen brengt mij (via „Juristen kennen altijd wel een bouwvakker”, staat in Gescheiden Werelden? „Maar bouwvakkers kennen geen jurist.”) een stukje tekst in herinnering van de Musical O! Helena die bij het eerste lustrum van het Eindhovense Studentenkoor op de planken is gebracht.

    Die was ongeveer als volgt en gaat over Sinoon  uit de Aeneas die hier laat zien dat hij weet hoe de wereld draait:

    iemand die je nooit zal groeten,

    iemand die je nooit zag staan,

    of zal vragen “ wil je een baan”

    ………………………………………………..

    maar staan de heren in de kou,

    dan denken zijn opeens aan jou,

     dan ben je handig en eerlijk

    en volkomen onontbeerlijk

    en dan denken ze opeens aan jou

    Wouter Bos, de politieke leider van de PvdA, spreekt over het ideaal van de bestrijding van de tweedeling van de maatschappij en de verheffing des volks. En terecht waarschuwt hij ervoor dat er in Nederland geen Amerikaanse toestanden moeten ontstaan met een volkomen van elkaar gescheiden bovenlaag en onderlaag. Wij hebben ten minste nog het NOS-journaal als gemeenschappelijke informatiebron voor alle lagen van de bevolking en in Amerika weten de bovenlaag en de onderlaag weinig van elkaar, bekijken verschillende televisieprogramma’s en lezen net zo als bij ons verschillende kranten. Max Pam waarschuwt echter: “Meer én gedwongen onderwijs moet natuurlijk weer alles oplossen” maar stelt ook dat “niemand meer weet wat dat begrip [verheffing] nog inhoudt”. Voor mij lijkt het er op dat de PvdA-ers denken dat de verheffing van “het volk” vanzelf tot stand komt als je kinderen uit verschillende volkslagen op school dwingt met elkaar om te gaan. En daar kun je blijkbaar niet vroeg genoeg mee beginnen.

     

     

  6. In de NRC wordt naar

    In de NRC wordt naar aanleiding van Samson’s stuk in de Volkskrant niet duidelijk gemaakt of Samson een einde wil maken aan het zich ontwikkelende kastenstelsel in Nederland of er voor wil strijden dat kinderen uit alle kasten, nu nog sociale lagen genoemd, een even grote kans krijgen om in een bepaalde laag te blijven of te komen.

    Omdat kansverschillen tussen kinderen waarschijnlijk mede een gevolg zijn van genetisch geërfde aanleg is het riskant om aan het verkleinen van de verschillen tussen kansrijk en kansarm veel geld uit te geven. Kleuterscholen met kinderen van alle sociale lagen in eenzelfde groep zal wel gunstig uitwerken op de taalontwikkeling van kinderen uit de lagere lagen en zal hopelijk geen remmende werking hebben op de taalontwikkeling van kinderen uit de hogere lagen. Wat betreft de sociale ontwikkeling, de niet-cognitieve ontwikkeling dus, weet ik het niet. Maar vanwege de factor erfelijkheid zal het invoeren van gemengde kleuterklassen er niet toe leiden dat het aantal kinderen uit de laagste lagen dat terecht een VWO-advies krijgt sterk toeneemt en bovendien leidt sociale mobiliteit ertoe dat dat het verschil tussen de hoogste en de laagste laag in stand blijft. Dat armoe en lage ontwikkeling steeds meer van generatie op generatie wordt overgedragen kun je ook zien als succes van ons vroegere onderwijsstelsel waardoor de onderlagen alsmaar genetisch werden afgeroomd.

  7. @  malmaison, hierboven

    @  malmaison, hierboven

    (citaat) – Omdat kansverschillen tussen kinderen waarschijnlijk mede een gevolg zijn van genetisch geërfde aanleg is het riskant om aan het verkleinen van de verschillen tussen kansrijk en kansarm veel geld uit te geven (einde citaat).

     

    Inzake de bold weergegeven zinsnede, en omdat omdat. Van kans naar kaste scheelt maar één letter en één toevoeging. Glijdende helling, bedoel ik  te zeggen. En : cente cente cente (waar Win Kan onmiddelijk aan zou toevoegen : "zo zijn wij, Hollanders").

     

    Kaste. Zo was het ook toen de bruinhemden (in 1923) en de SS (vanaf 1933) van lieverlee de rassenleer gingen implementeren, mentaal zowel als praktisch. Mussert was er feitelijk ook niet vies van, zoveel medelanders ook niet  –  glijdende helling !  Ik steek mijn hand niet in het vuur voor de bezwering of er helemaal geen TK-leden zij n die – – –  ; bedenk het zelf maar  –  aanstaande 18 maart ijn de verkiezingen.

     

    Werkelijk  :  de wetenschap cohabiteert met  waarschijnlijkheden  –  vraag maar aan de kat van Schrödinger (to name just one animal) hoe dat zit. *

     

    Toch ook grappig  –  zou het volgende ook waarschijnlijlk mede geërfd zijn ? Onze buurjongen, net 7 jaar, riep gisteren, zondag, tegen zijn moeder "fuck you", met daarbij nog aanvullend biologisch advies. Geinterpelleerd waar hij die wijsheid vandaan had, verwees het joch naar zijn leerjaren in de verplichte kleuterklas, het sociale milieu en zo, je weet wel, en verklaarde het begrip ondertussen half bregrepen te hebben. Vroegrijp heette dat vroeger, tegenwoordig it-intelligent, tempora mutantur.

    Parafraserend geciteerd : wat betreft de sociale ontwikkeling, de niet-cognitieve ontwikkeling dus, wist hij het wel ! Kwestie van de klok en de klepel, die tegelijk luidden.

     

    Dat (van die klepels) brengt me ongewild op de geachte afgevaardigde Samsom. Ongetwijfeld bedoelt hij het tamelijk goed : driejarige kleutertjes dwingend naar school sturen, zelfs wanneer ze (sociaal gezien) nog niet met zijn drieën op het hek kunnen klimmen (nog te klein) of cognitief (is dat zelfstandig ?) onder moeders paraplu kunnen wandelen. Samsom is, als en omdat hij zoiets zegt, een idioot  –  en het is onnodig, inopportuun dus, om idioten bij hun woord te houden, wat nog zal blijken, de verkiezingen zijn zeer aanstaande, de doctorandussen goed geadviseerd om elders naar emplooi uit te kijken. Wat weer niet wil zeggen dat het educatief ideaal  elders in de krochten van de volksvertegenwoordigers beter wordt gezien of bediend. Alom kommer en kwel  –  grappig weer, dat 7-jarige joch vroeg : mama, wat is kommer en kwel ?

     

    * en wie niet weet wie of wat Felix domestica was, google dan, het is interessant en bovendien twijfelachtig, en ook nog hogere wiskunde, zij het niet rekenen of snaar-theorie.

  8. Toen een dochter van mij de

    Toen een dochter van mij de overstap naar het middelbaar onderwijs maakte moesten de VWO-HAVO-scholen, dus de erfgenamen van het Gymnasium, HBS en MMS, VMBO-scholen opnemen. Mijn dochter vertelde dat op het introductieweekeinde van haar college (het eerste introductieweekeinde waaraan ook VMBO-leerlingen meededen) een jaloers geworden VMBO-leerling haar toegesnauwd had “Stop het maar in je kut”. En dat terwijl ik hoopte dat mijn dochter naar de cultureel-intellectuele ambiance van een gymnasium zou overstappen. Sedert dien weet ik dat in het onderwijs vernieuwingen vanaf de invoering van de Mammoetwet altijd vernielingen zijn. Mijn dochter is die schok wel te boven gekomen maar welke baat gymnasiasten hebben van gedwongen omgang met VMBO-ers weet ik nog steeds niet.

    Samson ziet de contradictio in finibus niet bij het kiezen van sociaal inhomogene peuter/kleuter-klassen als middel om de tweedeling van de maatschappij op het gebied van geld en kennis op te heffen. De “arbeiderskleuters” die het meest op het gebied van taalbeheersing en gedrag van de bovenlaagkleuters opsteken worden uit hun sociale laag geholpen en komen in de bovenlaag zodat de tweedeling versterkt wordt. Zorg er dus voor, Samson, dat de intelligente kinderen uit de onderlaag niet te veel leren zodat ze later namens hun laag van afkomst met de bovenlaag kunnen communiceren.

  9. @  malmaison, hierboven

    @  malmaison, hierboven

    (citaat) – Omdat kansverschillen tussen kinderen waarschijnlijk mede een gevolg zijn van genetisch geërfde aanleg is het riskant om aan het verkleinen van de verschillen tussen kansrijk en kansarm veel geld uit te geven (einde citaat).

     

    Inzake de bold weergegeven zinsnede, en omdat omdat. Van kans naar kaste scheelt maar één letter en één toevoeging. Glijdende helling, bedoel ik  te zeggen. En : cente cente cente (waar Win Kan onmiddelijk aan zou toevoegen : "zo zijn wij, Hollanders").

     

    Kaste, genetisch aangelegd. Dat was ook het idee dat bruinhemden (in 1923) en de SS (vanaf 1933) van lieverlee gingen implementeren, mentaal zowel als praktisch. Mussert was er ook niet vies van, zoveel van zijn medelanders ook niet  –  een glijdende helling, zoiets wanneer een auto op glad ijs in de berm terecht komt  –   je kunt er niets aan doen, het gebeurt !  Ik steek mijn hand niet in het vuur voor de bezwering dat er helemaal geen TK-leden zij n die – – –  ; bedenk het zelf maar  –  aanstaande 18 maart ijn de verkiezingen.

     

    Werkelijk  :  de wetenschap cohabiteert met  waarschijnlijkheden  –  vraag maar aan de kat van Schrödinger (to name just one animal) hoe dat zit. *

     

    Toch ook grappig  –  zou het volgende ook waarschijnlijlk mede geërfd zijn ? Onze buurjongen, net 7 jaar, riep gisteren, zondag, tegen zijn moeder "fuck you", en daarbij nog aanvullend biologisch advies. Geinterpelleerd waar hij die wijsheid vandaan had, verwees het joch naar zijn leerjaren in de verplichte kleuterklas, het sociale milieu en zo, curriculum, je weet wel, en verklaarde het begrip ondertussen half begrepen te hebben. Vroegrijp heette dat vroegah, it-intelligent tegemwoordig, tempora mutantur.

    Parafraserend geciteerd  dan maar  :  in sociale ontwikkeling, de niet-cognitieve ontwikkeling dus, wist hij het wel ! Kwestie van de klok en de klepel, die tegelijk luidden ; en dat is altijd heel apart.

     

    Dat (van die klepels) brengt me ongewild op de geachte afgevaardigde Samsom. Ongetwijfeld bedoelt hij het tamelijk goed : driejarige kleutertjes dwingend naar school sturen, zelfs wanneer ze (sociaal gezien, zingen !) nog niet met zijn drieën op het hek kunnen klimmen (nog te klein) of cognitief (is dat zelfstandig ?) onder moeders paraplu kunnen wandelen. Samsom is, als en omdat hij zoiets zegt, een idioot   –   en het is onnodig, inopportuun dus, om idioten bij hun woord te houden, wat nog zal blijken, de verkiezingen zijn zeer aanstaande, de doctorandussen goed geadviseerd om elders naar emplooi uit te kijken. Schoenmakerskunde is geen universitaire bezigheid. Wat weer niet wil zeggen dat het educatief ideaal  koesteren elders in de krochten van de volksvertegenwoordigers beter wordt bediend. Alom kommer en kwel  –  grappig weer, dat 7-jarige joch vroeg : mama, wat is kommer en kwel ?

     

    * en wie niet weet wie of wat Felix domestica is, google dan, het is interessant en bovendien twijfelachtig, en ook nog hogere wiskunde, zij het niet rekenen of snaar-theorie.

  10. Vandaag stemde ook Diederik

    Vandaag stemde ook Diederik tegen alle moties. Onderwijsvandalisme is een tak van sport waar niet alleen maar zeker ook de PvdA groot mee geworden is. Het zal verkeren.

  11. @ hierboven  :  de kat  van

    @ hierboven  :  de kat  van Schrödinger

    Met Felix domestica is niet zomaar elke willekeurige kat bedoeld, maar het preciese exemplaar dat Schrödinger aanduidt en omschrijft als  bestaand en tegelijkertijd niet bestaand, dood en levend  :

    www.iflscience.com/physics/schr%C3%B6dinger%E2%80%99s-cat-explained

     

    De kat zelf zit verstopt tussen de reclame op youtube in acrobatische filmpjes ; wat weer aanleiding geeft tot de vfraag of de kat wel echt bestaat. Schrödinger twijfelde tenslotte, maar niet aan zijn formules  :

     

    In quantum optics, THEORY  :

    In quantum optics, a cat state is defined as the coherent superposition of two coherent states with opposite phase:

    |mathrm{cat}_erangle propto|alpharangle+|{-}alpharangle
,

    where

    |alpharangle =e^{-{|alpha|^2over2}}sum_{n=0}^{infty}{alpha^noversqrt{n!}}|nrangle
,

    and

    |{-}alpharangle =e^{-{|{-}alpha|^2over2}}sum_{n=0}^{infty}{({-}alpha)^noversqrt{n!}}|nrangle
,

    are coherent states defined in the number (Fock) basis. Notice that if we add the two states together, the resulting cat state only contains even Fock state terms

    |mathrm{cat}_erangle propto 2e^{-{|alpha|^2over2}}left({alpha^0oversqrt{0!}}|0rangle+{alpha^2oversqrt{2!}}|2rangle+{alpha^4oversqrt{4!}}|4rangle+dotsright)
.

    As a result of this property, the above cat state is often referred to as an even cat state. Alternatively, we can define an odd cat state as

    |mathrm{cat}_orangle propto|alpharangle-|{-}alpharangle
,

    which only contains odd Fock states

    |mathrm{cat}_orangle propto 2e^{-{|alpha|^2over2}}left({alpha^1oversqrt{1!}}|1rangle+{alpha^3oversqrt{3!}}|3rangle+{alpha^5oversqrt{5!}}|5rangle+dotsright)
.

    Even and odd coherent states were first introduced by Dodonov, Malkin, and Man'ko in 1974.[5]

    Linear superposition of coherent states

    A simple example of a cat state is a linear superposition of coherent states with opposite phases, when each state has the same weight:

    |mathrm{c}rangle = frac{1}{sqrt{2(1+e^{-2|alpha|^2})}}(|alpharangle+|{-}alpharangle)
    |mathrm{c}rangle = frac{1}{sqrt{2(1-e^{-2|alpha|^2})}}(|alpharangle-|{-}alpharangle)

     

  12. @ kat, hierboven ; met

    @ kat, hierboven ; met excuses

     

    Zoals te verwachten was (maar niet door mij, it-naiveling van blind vertrouwen, verwacht) zijn de formules in de Schrödinger teksten verdwenen !

    Dat is vervelend voor wiskunde-amateurs (zoals er zwerven in onderwijsland)  –  het kompas ontbreekt ineens. De echte w-fanatici zullen in staat zijn de formules op te vissen uit de googloe-vijver en ze te waarderen op smaak  – –  ongeveer zoals culinaire zonderlingen kabeljauw van panga weeten te onderscheiden  :  op het puntje van hun tong. 

    Voor de rest van ons, armzalig bedeeld met hoog wiskundig doorzicht, blijft het troostrijk om te beseffen dat, net als de kat, al deze formules zowel  bestaan als tegelijkertijd verdwenen zijn. Net zoiets (let op !) als dat de onderwijsraaddeskudingen, politieke en bestuurlijke zwendelaars terzelfdertijd menen het onderwijs (hoogste ideaal) te dienen en het af te breken. Geen Hondt die daarnaar kraait  –  je kan er vergif op innemen, vooral als het vergif tegelijkertijd giftig en niet giftig is.  

     

Reacties zijn gesloten.