VO-raad weet niet wat bevoegd is

schaamlap_450x200_il_fullxfull.157197647.jpg

Al vele jaren daalt het percentage van door bevoegde docenten gegeven lessen in het voortgezet onderwijs. De redenen hiervoor zijn divers. Schoolbestuurders noemen vaak dat er onvoldoende bevoegde leraren zouden zijn, maar vanaf de wet BIO (Beroepen in het onderwijs) is door invoering van de term bekwaamheid met grote voortvarendheid gezaagd aan de poten van de bevoegde docent. Stelt u zich eens voor dat er ook door de werkgever bekwaam verklaarde, maar niet bevoegde artsen en piloten zouden werken.  

'Gelukkig' hoeven de scholen aan niemand te melden dat de leraar Duits weliswaar bevoegd is, maar dan voor lichamelijke opvoeding en dat de leraar wiskunde in de bovenbouw VWO zelf nooit VWO heeft gedaan en nooit een universiteit van binnen heeft gezien. Uiteraard wel bekwaam verklaard door zijn bestuur en, niet onbelangrijk, goedkoper en minder kritisch dan een ervaren eerstegrader. Door deze situatie zijn overigens de scholen die het goed willen de dupe van de scholen die een loopje nemen met de bevoegdheden.

Omdat je sommige mensen altijd kunt bedotten, alle mensen soms kunt bedotten, maar niet iedereen altijd kunt bedotten is er op aandrang van de politiek een systematiek bedacht waarbij via een website per school de percentages bevoegde leraren openbaar moesten worden gemaakt. Voor de helderheid: hiermee weten ouders nog steeds niet hoeveel, laat staan welke lessen onbevoegd gegeven worden, maar zelfs deze schaamlap voor basale onderwijskwaliteit is nu door de VO-raad afgeworpen, en dat is geen fraai gezicht. De opgegeven reden: de VO-raad weet niet wat bevoegd is en de administratie is wel heel erg complex. Dat geeft veel vertrouwen in deze “raad”. Je kunt je serieus afvragen of men wel weet wat onderwijs is.

De Aob heeft maar weer eens tegen deze gang van zaken geprotesteerd en dat is na de eerdere dwaling om medewerking te verlenen aan de wet BIO een goede zaak. De hemeltergend genante reactie van de vereniging van de VO besturen staat hier

BON roept de schoolbesturen op om openlijk afstand te nemen van het standpunt van de VO-raad en openheid te geven over de bevoegdheden op de eigen school.

7 Reacties

  1. Als de scholen niet verplicht

    Als de scholen niet verplicht zijn om percentages bevoegdgegeven lesuren te publiceren, zoals nu het geval is, hoe weten wij dan eigenlijk dat dat percentage al jaren daalt?

  2. VO-raad:

    VO-raad:

    "Het ministerie heeft onlangs het initiatief genomen om via de website www.bevoegd.nl per school cijfers over de mate van bevoegdheid in het voortgezet onderwijs openbaar te maken. In onze reactie hebben we duidelijk gemaakt dat het naar de mening van de VO-raad aan de scholen zelf is om zich aan ouders en andere belanghebbenden te verantwoorden.  

    "De VO-raad blijft twijfels houden over de koppeling van (on)bevoegdheid aan het lerarenregister.

    "Bekeken moet worden of het lerarenregister zo ingericht kan worden dat leraren breder inzetbaar worden. Werkgevers moeten ook duidelijk gepositioneerd en betrokken worden bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het lerarenregister om het betekenisvol in te kunnen zetten.” 

  3. @em70
    @em70
    Daarvoor zijn voldoende aanwijzingen. Ik noem de HOS nota die heeft gezorgd voor een sterke daling van eerstegraads leraren terwijl het aantal leerlingen in het eerstegraads gebied is gestegen, ook acties als eerst voor de klas wijzen daar op. Nog maar een paar jaar geleden waren er allerlei initiatieven om leerlingen uit hogere klassen in te schakelen en de introductie van de wet BIO zelf is ook een sterke aanwijzing.

    Of er daadwerkelijk onderzoek gedaan is weet ik zo even niet, maar ik vind de aanwijzingen toch sterk

  4. @em70

    @em70

    Toen in 2009 minister Plasterk de website www.bevoegd.nl in de lucht bracht, stonden daar bevoegdheidsgegevens op per school(bestuur) en per sector. De gegevens over de laatste drie jaren lieten toen al een duidelijke daling zien.

    Een van de eerste beleidsdaden van zijn opvolger, minister Van Bijsterveldt, was het op aangeven van de VO-raad ontmantelen van die website, althans van de schoolgerelateerde informatie. Reden: de scholen meenden dat deze informatie – die zij zelf hadden aangeleverd – niet helemaal klopte.

    Ook de OCW-website www.onderwijsincijfers.nl waar gegevens over bevoegde eerste- en tweedegraads leraren te vinden was, heeft Van Bijsterveldt laten verdwijnen.

     

    Sindsdien hebben we het moeten doen met de sectorale informatie in de jaarlijkse OCW-nota 'Werken in het onderwijs', maar die nota lijkt ook opgedoekt. In 2013 is hij niet verschenen, in 2014 ook (nog) niet. 

    Voor de incidentele rapportages (op sectorniveau) maakt OCW gebruik van de diensten van onderzoeksbureau Regioplan. Die verlaten zich op DUO-data, wederom door de scholen zelf aangeleverd. Dat is dus data waaraan de scholen zelf zozeer twijfelden, dat ze die niet publiek wilden hebben. En het is dus data die scholen nu niet op hun eigen Vensters-web plaatsen. En data waarvan de VO-raad nu beweert dat die zo moeizaam bij elkaar te krijgen is omdat ze nog steeds – vijf jaar na 2009 – niet goed weten wat 'bevoegd' is, en omdat het zoveel werk is die data uit de computer te toveren. Aan de kwaliteit van die Regioplan-data bestaat bij mij dus, eh, enige twijfel.

    Naast deze 'officiële' data zijn er de eigen waarnemingen (in het eigen team, op de eigen school), de verhalen van werkloze bevoegden die het bij sollicitaties afleggen tegen onbevoegde jongere kandidaten, en inderdaad de fenomenen die 1_1_2010 noemde. 

     

    Tot slot: bij introductie van de wet-BIO was de afspraak dat onbevoegden binnen twee jaar hun bevoegdheid moesten halen. Helaas bleek in 2010 bij het opstellen van de 'lerarenagenda' dat deze afspraak te slap was: hij werd niet nagekomen. Dus wat gedaan? Men sprak af dat vanaf dat moment onbevoegden binnen twee jaar hun bevoegdheid moesten halen. Helaaas bleek bij het parlementair debat eind 2013 dat die afspraak geen zoden aan de dijk had gezet: hij werd niet nagekomen. Dus wat spraken de betrokkenen nú met elkaar af? Dat onbevoegden binnen twee jaar hun bevoegdheid moeten halen.

    Ergo men loopt in een kringetje om het probleem heen; een probleem dat men liefst goed verborgen houdt voor het publiek. 

    Maar er is hoop: de politici hebben óók met elkaar afgesproken dat in 2018 alle leraren bevoegd zijn! Manna uit de hemel. Ik denk dat men wacht tot het moment waarop schoolbesuren zélf diploma's mogen uitdelen.

     

  5. Dank voor jullie uitgebreide

    Dank voor jullie uitgebreide reacties.

     

    Voor de goede orde: ik twijfel er zelf niet echt aan dat het percentage bevoegdgegeven uren gemiddeld in het VO al jaren dalende is. De reden dat ik het jullie vroeg, is de volgende.

     

    Voor de zomervakantie kwamen de regeringspartijen tot de conclusie dat ze na twee jaar regeren eigenlijk niet meer wisten wat ze de komende twee jaar nog moesten doen. Het afgesprokene is óf al in gang gezet, óf al van de baan. Ik heb dat aangegrepen om wat Kamerleden te gaan mailen. Want een maatregel die geen geld kost maar wél wat oplevert, die laat je toch niet liggen als je verder toch niets te doen hebt? De verplichte publicatie van het percentage bevoegdgegeven lestijd (lestijd misschien nog beter dan lesuren, want wat een lesuur is, dat verschilt ook weer per school, en voor je het weet laten de besturen de bevoegde docenten massa's miniscule lesuurtjes geven om maar goed uit de vergelijking te voorschijn te komen) lijkt me echt een inkopper. Maar dan krijg je dus de vraag: waarop baseer je dat er steeds minder uren bevoegd gegeven worden?

     

    Jij als individuele docent moet dan min of meer met bewijs komen dat hier een probleem zou zijn; jou geloven ze niet. En dat er géén probleem zou zijn, dat nemen ze dus eigenlijk wél meteen voor waar aan; de VO-raad geloven ze dus impliciet wél.

     

    Zelf zou ik zeggen: deze maatregel is zó simpel en goedkoop voor zowel overheid als individuele scholen: leg het basisrooster naast de personeelslijst, maak een nieuwe spreadsheet aan, en in hooguit een paar uur ben je eruit. En het nut van de maatregel is evident. Juist daarom zou je hier als BON, vakverenigingen en eventueel vakbonden dit nu gezamelijk als speerpunt moeten uitkiezen en er gezamelijk actie om moeten gaan voeren. Massaal briefkaarten verspreiden en door docenten en ouders laten versturen naar álle Kamerleden met daarop onder meer in grote letters: Waar wachten jullie nog op!?

     

  6. Ik herinner me een vergeefse

    Ik herinner me een vergeefse poging om bij de VO-raad inhoudelijk binnen te komen.

     

    Van: josephus hulshof [mailto:jhulshof@few.vu.nl
    Verzonden: zaterdag 7 mei 2011 9:17
    Aan: Karel Janssen
    CC: Pauline Riep (BON)
    Onderwerp: rekentoetsen

     

    Geachte Heer Janssen,
     
    U heeft op 12 april kunnen waarnemen wat de problemen zijn rond de
    rekentoetsen. Het lukt niet goed om dit onder de aandacht van de 
    betrokken vakinhoudelijke verenigingen te krijgen. De blogs van Wilbrink
    over dit onderwerp zijn verhelderend. Een tour langs deze blogs
    vindt u op www.math.vu.nl/~jhulshof/40.php. Ik stel voor een
    afspraak te maken om te bespreken hoe we uit deze impasse komen.
     
    Ik cc dit naar enkele geinteresseerden.
     
    Hartelijke groet, 
    Joost Hulshof

     

  7. Prachtig: De kamer is er

    Prachtig: De kamer is er klaar mee  en weet niet meer wat ze nu nog moet doen!

    Conclusie: Hun onderwijsutopie is voltooid; we kunnen BON wel op de schroothoop gooien.

Reacties zijn gesloten.