Onderzoek: kwaliteit onderwijs afhankelijk ervaring docent

450x200_2009-05-19kwaliteitsstempe.jpg

De Nationale Onderwijs Gids (NOG) schrijft dat het promotieonderzoek Sander Gerritsen van de Erasmus Universiteit aantoont dat kwaliteit van het onderwijs afhangt van de ervaring van de docent. Gerritsen deed voor zijn proefschrift vier studies naar aspecten van het basis- en voortgezet onderwijs. Hij stelt dat de kwaliteit van leerkrachten afhangt van hun ervaring en dat verschillen tussen kwaliteit in klassen op hun beurt afhangen van de leraar. Dit blijkt uit zijn onderzoek met tweelingen waarbij het kind dat aan de klassen met de meer ervaren leerkrachten is toegewezen het veel beter doen dan de tweelingbroer of -zus in klassen met minder ervaren leerkrachten.

Niet verrassend voor veel BONners. De vraag werpt zich natuurlijk op of de ervaren docenten hiermee ook meteen de meest innovatieve docenten zijn, en zo nee, of die innovaties wel zo belangrijk zijn als belanghebbenden wel beweren. Zorgen voor ervaren docenten zou dus een flinke kwaliteitsimpuls kunnen leveren. Misschien kunnen schoolbesturen ook eens stoppen met de pogingen om van de oudere leraren af te komen en kunnen specifieke regelingen voor oudere leraren wellicht beter niet afgeschaft worden.

Ook interessant is of het onderzoek duidt of het er naast de ervaring ook de opleiding een rol speelt. Ervaren leraren zijn wellicht vaker bevoegd en vaker hoog opgeleid.

Er kan gemakkelijk verondersteld worden dat juist de ervaren en dus oudere leraar minder affiniteit en vaardigheid heeft met ICT. Mocht dat al zo zijn, dan is het interessant te merken dat dat kennelijk geen sterk negatief effect heeft op de kwaliteit van het onderwijs.

Kortom: als dit onderzoek betrouwbaar en valide is en als de weergave daarvan in NOG juist is, dan zet het grote vraagtekens bij allerlei gepredikte onderwijsvernieuwingen van de laatste decennia en de richting waarin de leraar volgens OCW geprofessionalisseerd zou moeten worden. Zijn al die nascholingscursussen om bij te blijven wel zo noodzakelijk of zelfs wenselijk?

 

2 Reacties

  1. Beetje overbodig onderzoek.

    Beetje overbodig onderzoek. Om daar nou op te mogen promoveren.Is namelijk jaren geleden al aangetoond in een Schots onderzoek.

  2. Het ministerie ziet dat het
    Het ministerie ziet dat het leraarschap momenteel niet voor langere tijd aantrekkelijk is voor hogeropgeleiden en speelt daarop in met programma’s als ‘Eerst de Klas’ (’twee jaar lesgeven en daarna een echte baan’). Dit onderzoek bevestigt hoe kwalijk die keuze is. Iedereen snapt dat je pas na meerdere jaren het vak goed onder de knie krijgt. Door te verzuimen het leraarschap weer aantrekkelijk te maken als baan voor langere tijd zadel je de leerlingen op met steeds nieuwe onervaren krachten, en je zadelt de ervarener leraren op met steeds nieuwe inwerktaken.
    Gelukkig is er ook wel aandacht voor het feit dat veel startende leraren binnen vijf jaar weer afhaken en zijn er in de CAO al enkele maatregelen opgenomen zoals de lestaakreductie in de eerste twee jaar.

Reacties zijn gesloten.