Al enige tijd volgen wij de berichten in de media over zelfstandig leren in het onderwijs. Heden stonden er weer berichten in de pers waarbij een digitaal schoolbord de toekomst is en waarbij schrijven in de toekomst niet meer nodig zal zijn. Leerlingen kunnen zelf via internet leren en vervolgens via power pointpresentaties het geleerde aan de klas presenteren. Wij hebben het hier dan wel over het basisonderwijs.
Wat ik mij afvraag is waar blijft de kennisoverdracht??
Voor vele basisvaardigheden is kennisoverdracht onontbeerlijk. Een kind moet toch leren rekenen, lezen, schrijven etc.
Ook voor de abstracte vakken is kennisoverdracht onontbeerlijk.
Moeten de leerlingen steeds weer het wiel opnieuw uitvinden??
Of is het beter dat leerlingen eerst de bestaande kennis zich eigen maken om van uit deze basis zelf verder te zoeken??
We hebben qua kennis en ontwikkeling van onze economie nu al achterstand op ons omliggende landen. Wordt die achterstand niet alleen maar groter als we op deze weg voortgaan?? Waarom hebben wij in Nederland een afwijkende visie op het onderwijs dan bijvoorbeeld Belgie. Het gaat daar m.i. niet slechter dan bij ons.
Ook de vorige generaties hebben (op latere leeftijd) geleerd zelfstandig te werken.
Hoe vroeg moet je hier mee beginnen en wanneer is een kind hiervoor rijp ??
Zelfstandigheid komt ook van je zelf met de jaren en wat is daar verkeer aan??
Laten we eerst onze kinderen de kennis en vaardigheden overdragen. De zelfstandigheid komt in de loop der jaren van zelf.
Sterker nog,
volgens kenners van het brein, zoals professor Jolles (‘Laat pubers vooral niét hun gang gaan‘), kun je pas zelfstandig leren aan het eind van de puberteit (rond het twintigste jaar). Dus inderdaad: het komt vanzelf. Wij hoeven daar niet bewust op aan te sturen. Overigens, naar welk bericht verwijs je? Ik ben nogal bezorgd over deze ontwikkelingen. Er zijn besturen die menen dat we over enkele jaren leerlingen dagen zonder docenten achter pc’s kunnen zetten, zonder enige vorm van menselijke interactie. Een funeste ontwikkeling. Die kant moet het in ieder geval niet op. Heb je een link?
Zeogstandig leren komt op latere leeftijd van zelf
Een link heb ik niet.
Ik baseer mij op een paginagroot artikel van vorige week zaterdag in Dagblad van het Noorden.
Uit mijn hart gegrepen.
Voor zelfstandig leren heb je een fundament aan kennis en vaardigheden nodig dat in voorgaande eeuwen met pijn en moeite is opgebouwd.
Als het daaraan ontbreekt krijg je het bedroefende niveau dat je dagelijks in de media kunt aanschouwen.
De onderwijsfundamentalisten zijn het daarmee oneens en vinden het gemiddelde media-niveau voldoende.
Zo haal je hele generaties kinderen de grond onder de voeten weg omdat het later zoveel meer moeite kost om alle lacune’s bij te spijkeren.
Interessant in dit verband
Interessant in dit verband is: Effective ways to build your vocabulary van Johnson O’Connor
www.jocrf.org/resources/EffectiveWays.html
“They [words] are the tools of thought.”