Woede over arrestatie leraar na verwijderen scholier

Onderwijsbonden zijn woedend over de arrestatie van een adjunct-schooldirecteur uit Nieuwegein die een dertienjarige onruststoker de klas heeft uitgetrokken. De jongen was tot tien keer toe gevraagd te vertrekken, maar weigerde, waarna de schoolleider in actie kwam.

Lees verder hier

Er zijn natuurlijk wel andere methoden dan aan die leerling te gaan staan trekken. Misschien had de schoolleider zelf de politie moeten bellen om die jongen te laten arresteren.

39 Reacties

  1. reacties op Elsevier spreken boekdelen
    De verontwaardiging is groot.
    Een etterbak die na herhaalde waarschuwingen het vertikt de klas te verlaten, moet inderdaad bij zijn arm worden gepakt om vervolgens fysiek verwijderd te worden.
    Als ouders menen de leerkracht te moeten aanklagen, rest er niets anders dan dat die leerling de toegang tot de school wordt ontzegd. Er is duidelijk een verschil in opvatting tussen ouders en school, en daarom horen die ouders er niet thuis.

    De politie bellen?
    Dat gaat niet werken. De politie zal u zeggen dat zo’n zaak geen prioriteit heeft. Bovendien, eer de politie is gearriveerd is uw les al volkomen verprutst.

    • Passend onderwijs
      Aan de leerling kan het niet liggen; die is verkeerd benaderd.
      Aan de ouders kan het niet liggen; die zijn klant.
      Het zal wel een moeilijk opvoedbare docent zijn geweest.
      (sarc off)

      • stoute kind’ren zegt hij
        Er is geen oplossing voor dit probleem en wij leraren dragen zeker geen verantwoordelijkheid (meer) voor dit soort zaken. Wij zijn na zo’n dertig jaar duwen en trekken inmiddels te gast in een educatieve organisatie en ik kan u zeggen dat deze positie mij buitengewoon goed bevalt. U moet het gewoon zien als een buitengewoon leerzame ontmoeting elke keer en niet denken dat u gastheer m/v bent (anders krijgen we dat weer). Stelt u zich dus op als gast die geschoffeerd is door een andere bezoeker en laat de leiding het lekker uitzoeken met die duizend en een partners in kennisverwerving die een leraar inmiddels rijk is.
        Protesteren is voor de Dommen en de Heel Dommen. ‘Film de dader met uw mobiel en bel 1-1-2′ hoor ik zo’n zalvende modelburger regelmatig kwelen ‘veiligheid in de klas heb je zelf in de hand’. Ideetje?
        Succes ermee

    • Hoe haal je leraren én ouders uit hun inertie?
      Zo lang leraren niet bereid zijn om een proteststaking te houden tegen het op school houden van (vermoedelijk) onverbeterlijke leerlingen en het gebrek aan middelen om de orde in de klas te handhaven te houden zullen protesten van lerarenvakbond weinig helpen. het had moeten beginnen met een algemene werkonderbreking totdat de arrestant weer was losgelaten. Het is jammer dat de andere ouders zo inert zijn dat ze niet eisen dat een leraar in de klas zijn werk moet kunnen doen. Maar de lerarenvakbonden zouden natuurlijk wel die andere ouders kunnen oproepen om in het belang van de kinderen mee te doen met een eventueel protest.
      Seger Weehuizen

      • De solidariteit
        tussen onderwijsgevenden is nul komma nul…….. en dat is een groot deel van het probleem.

        • Buschauffeurs, bankmedewerkers, bouwvakkers of leraren
          Die solidariteit bestaat niet omdat de groep leraren geen groep is. Vooral sinds de lumpsum en het de facto loslaten van de bevoegdheden hebben leraren op één school essentieel verschillende belangen. De een verliest zijn baan als onbevoegden er uit zouden moeten en de ander wordt er uitgewerkt omdat onbevoegden goedkoper zijn.

          Buschauffeurs hebben allemaal eenzelfde diploma en een gezamenlijk belang, bij leraren varieert de soort van een onderwijsassistente in onderbouw van een basisschool tot een gepromoveerde eerstegrader die niet in LD kan komen, die geen sectie heeft, maar alleen een team dat wordt geleid door iemand met een tweedegraadsbevoegdheid en wel in LD zit.

    • lerarenopleiding aanpassen?
      …. en is de kans dat toekomstige lessen verprutst worden nauwelijks kleiner geworden, Misschien juist wel vergroot, namelijk als de andere leerlingen van de school de weigerachtige leerling als held gaan zien. De school moet de mogelijkheid krijgen om zich tegen dit soort leerlingen te beschermen en het mogen verwijderen van school biedt de school daarvoor een stevig handvat. Of moeten de lerarenopleidingen in plaats van het trainen van hun leerlingen in zelfreflectie hen mede opleiden voor een diploma onbezoldigd politie-agent?
      In Duitsland kan men bij voorbeeld geen rijbewijs krijgen zonder eerst een EHBO-diploma gehaald te hebben!
      Seger Weehuizen

  2. Het was het eerste onderwerp…
    ….op het journaal. Inclusief de ‘verwondingen’ van de gedupeere leerling: een rood vlekje met een microscoop nauwelijks zichtbaar. Blijkbaar was de stiefvader(!) bedreigend overgekomen en had de politie de leraar voor zijn eigen bescherming meegenomen. Geen mens dus die dat gelooft. De politie is blijkbaar ook de weg kwijt en reageert even buitenproportioneel. Zo niet dat laatste dan in ieder geval dom.

    De onderwijswereld is zeer verontwaardigd en terecht. Gezagsdragers worden geslachtofferd ten voordele van de daders. Dit muisje moet nog maar een staartje krijgen. In ieder geval is Van Bijsterveldt al gemobiliseerd.

  3. Omgangskunde
    Er moet nog veel worden uitgezocht in deze zaak.
    Jammer genoeg werd de heer Slagter weer te voorschijn gehaald en niet de nieuwe voorzitter van de Coöperatie. Hoe heet hij ook alweer?
    Veel commentatoren, oa de vader die goed de publiciteit weet te vinden, merken terecht op dat het geen zin heeft ouders, laat staan de politie te bellen.
    Maar verbijsterd was ik door een docent van een lerarenopleiding (als ik me niet vergis de docent ‘omgangskunde’) op de radio die stelde dat zijn studenten altijd voorgehouden werd dat je nooit een leerling met een vinger mocht aanraken. (Een loffelijk streven, op papier). En wat wat moest er dan wel gebeuren. Vooraf, als de leerling op school kwam, moest de ouders en leerlingen voorgehouden worden wat de regels waren en dat er eventueel schorsing of verwijdering mogelijk was. Zo moest dat worden opgelost. Gelukkig heb ik nooit die opleiding hoeven volgen.

  4. Er is de laatste jaren een
    Er is de laatste jaren een discussie over de softheid van de politie. De politie is niet meer je beste vriend, maar de politie moet juist hard optreden. Het lijkt erop dat de politie dit een keer serieus genomen heeft. ‘Laten we die schoft keihard in de bak gooien,’ moet de gedachtegang zijn geweest toen ze de schoolleider oppakten.

    Wat een idioten. Politie en onderwijs moeten samen één lijn vormen, in plaats van tegenover elkaar te staan.

  5. Jammer,
    dat nu ook bij de politie de incompetentie (net als in het onderwijs) niet alleen meer achter bureautjes zit, maar ook doorgedrongen is tot op de werkvloer en in de surveillancewagens.

  6. Ook jammer,
    dat de onderwijsbonden wel woedend worden over dit soort incidenten, maar verder zonder al te veel boosheid akkoord gaan met de structurele ondergraving van de arbeidsvoorwaarden van de beroepsgroep die zij vertegenwoordigen. Ik denk aan een recent wetsvoorstel om vakantiedagen af te pakken en de taakbelasting van onderwijzend personeel stilzwijgend op te schroeven.

  7. Overlevingskansen?
    Als die ernstige verwondingen het gevolg zijn van een stevige aanpak door de schoolleider, dan heeft die een probleem. Hopelijk overleeft het slachtoffer het gewelddadig ingrijpen.

    • Call the security
      In Amerikaanse films zien we dat “de security” wordt gebeld als ongewenste personen het gebouw niet willen verlaten. Elke docent een mobieltje en permanent een mannetje of vier security. De onderwijsmedewerkers hoeven dan niemand aan te raken alleen om zichzelf te verweren als dat nodig is.

        • Amerika is een groot land
          De problemen met geweld op school zijn in mijn ogen niet stereotyp te labelen met “Amerikaanse toestanden”.
          Vergelijkbaar geweld was er ook in Nederland, Duitsland, Finland en vast nog meer plaatsen. Dat is binnen en buiten school het geval. Labelen als Amerikaanse toestanden geeft een onjuist beeld van Amerika en weerhoudt ons ervan om over de eigen problemen na te denken.
          Ter verdere relativering: wat wij wel een Amerikaans feest noemen (iedereen neemt zelf iets te drinken mee) noemen ze in Amerika een Dutch party.

          • @1-1-2010 Toestanden in Amerika
            Ik doelde eigenlijk op het instellen van een team van security-mensen, zoals genoemd door Nomoresteam. Ik heb overigens inderdaad de indruk dat de situatie op veel “inner-city” scholen in Amerika die vooral kinderen uit de arme milieus bedienen veel ernstiger is dan in Nederland. Daarmee wil ik de problemen hier niet onder het tapijt vegen; integendeel, dergelijke ontwikkelingen moeten uit alle macht worden voorkomen, maar niet door het instellen van security-teams.

          • Beveiliging
            Op mijn MBO-school lopen altijd mensen van de beveiligingsdienst door het gebouw. Misschien klinkt het wat afschrikwekkend, maar dank zij hen gebeurt er bijna nooit meer iets. Als een leerling weigert te vertrekken, dan hoef je maar te kikken en ze komen de betreffende leerling halen. Deze is dan meestal zo onder de indruk, dat-ie zonder meer meegaat. Dat hoeft aan het begin van het jaar maar één (of hooguit twee) keer te gebeuren en de heren weten wie er de baas is in de klas. Beveiliging werkt vooral preventief, doordát ze nooit te beroerd zijn om in te grijpen.
            Ik kan het alle scholen aanbevelen, zorgt ook nog voor veel werkgelegenheid.

          • Schande
            Eigenlijk is het natuurlijk een schande dat het nodig is. En het is feitelijk verborgen werkeloosheid, want ze hoeven kennelijk maar één of twee keer op te treden. Ik misgun niemand de gelegenheid om zijn/haar brood te verdienen maar wat doen deze mensen de rest van het schooljaar?

          • Verborgen werkeloosheid
            Zo verschrikkelijk veel compleet zinvolle banen zijn er niet Marten. Op het spectrum van zinvol-zinloos denk ik dat beveiliger op een school aan de zinvolle kant van het midden zit….

          • de conducteur op de tram.
            Het argument dat de betreffende beveiliger een groot deel van de tijd “niets doet” is onvoldoende om dan maar te spreken van verborgen werkloosheid. Zijn aanwezigheid en daarmee de zekerheid bij bepaalde lastige types dat ze niet weg komen met ge-etter maakt de functie nuttig. Toen we de conducteur op de tram wegbezuinigde omdat het goedkoper zou zijn dat beperkte zwartrijden te accepteren bleek al heel snel dat die redenatie niet geheel klopte.

          • Niet het enige
            Dit is lang niet het enige wat ze doen. Toch klagen ze ook wel eens over het feit dat ze ook veel uren alleen maar staan te bewaken (rondkijken). Bij vechtpartijen, drugshandel, bommeldingen en andere calamiteiten kun je ook altijd op ze bouwen. Daarnaast verzorgen ze de toegangscontrole. Scheelt enorm dat dealers of boze leerlingen die weggestuurd zijn of oude rancunes hebben niet meer de school in kunnen.

          • Wel degelijk nuttig
            Mijn vorige commentaar (over de verborgen werkeloosheid) was een beetje ’tongue in cheek’ bedoeld. Ik begrijp ook wel dat deze beveiligers de werkomgeving rustig en veilig houden, alleen al door hun aanwezigheid.

          • Hebbeb beveiligers meer bevoegdheden?
            Hinke, mogen die mensen van de beveiligingsdienst meer dan docenten? En zo ja waarom krijgen docenten niet dezelfde bevoegdheden als die mensen? Het gaat er niet om dat docenten gebruik zouden MOETEN maken van van een eventueel recht op het gebruik van geweld, maar dat wel mogen. In die gevallen waarin de docent dat te link vindt moet hij natuurlijk de hulp (kunnen) inroepen van professionals.
            Seger Weehuizen

          • Weet ik niet
            Misschien hebben ze formeel niet eens meer bevoegdheden, maar het geeft ons als docenten de kans onze waardigheid te behouden omdat we geen conflicten hoeven aangaan met een brutale leerling, of ééntje die weigert te vertrekken. Daarnaast werkt het uniform psychologisch echt uitstekend.

          • Wordt een kwestie van tijd en bewustwording
            Als de agenten (in de oorspronkelijke betekenis, de mensen die handelen) van de ordedienst precies dezelfde bevoegdheden hebben als de leraren is het dus nog maar een kwestie van tijd vóór een agent van politie een agent van de ordedienst in handboeien wegvoert om hem op te sluiten in een politiecel. Want op een kwade dag zal er zeker een handige jongen zijn die misbruik zal maken van de machteloosheid van de agenten van de schoolordedienst en een incident zal uitlokken.
            Seger Weehuizen

  8. Valse aangifte en domme politie…
    De schooldirecteur zit sindsdien ziek thuis. In het AD zegt hij in zijn carrière van 27 jaar nog nooit zoiets ergs te hebben meegemaakt.

    ‘Ik heb een tijd in de cel gezeten. Geen verhoorkamer, maar een echte cel met zo’n ijzeren plee. Mijn riem moest af en de veters uit mijn schoenen.’

    Over leerling met wie hij in aanvaring kwam, zegt hij: ‘Eerst leek hij te gaan, toen weer niet. Toen hij zo’n anderhalve meter bij de deur vandaan was, heb ik hem in zijn kraag gevat en op de gang gezet. Dat was niet hardhandig. (…) Hij liep scheldend weg.’

    Lees verder hier

  9. Nieuwegein haalt vragenuurtje…
    Vandaag een minister van onderwijs die rollend naar vak K gebracht wordt om in opperste verontwaardiging te reageren op de vragen die een uiterst geërgerd PvdA-kamerlid had verzameld over een schrijnende uitzettingsprocedure van een docent op een Nieuwegeinse school. [Debat Gemist – 15 november 2011]

    Aan het eind van deze uitwisseling van gemeenschappelijke gebelgdheid de anticlimax:
    Boris van der Ham (D66) met de zoveelste herhaling van zijn po-nummertje…

  10. NRC/Handelsblad besteedt er…
    …ongeveer tweeënhalve pagina aan.

    – Op de voorpagina: ‘Scholen worstelen met regels en orde’
    – Pagina 2: Redactioneel commentaar : ‘Orde houden in heksenketel’

    Pagina’s 4-5:
    – ‘Regels zijn belangrijk’, met een pleidooi voor strengere schoolregels en domme straffen
    – ‘Elke school doet het anders’
    – ‘Checklist met 43 punten in Groot-Brittanië’
    – ‘Allemaal netjes in de rij in België’
    – ‘De meester is de baas in Duitsland’

    Citaat: ‘Hulpverlening op scholen is een enorme industrie geworden. Dankzij onze neiging alles te therapeutiseren.’

    • En het Onderwijsblad
      Kennelijk begint het taboe van de ordeproblemen eraf te gaan. Ook het onderwijsblad besteedt er in het laatste nummer veel aandacht aan. Echt hartstikke goed!

      Ook de uitspraken in de politiek dat de leraar gewoon de baas in de klas moet kunnen zijn deed mijn ouwe hart erg veel goed.

      Tot nu toe bestonden ordeproblemen niet, terwijl iedereen ze kent of heeft.

Reacties zijn gesloten.