We hebben het op dit forum al gehad over zwart en witte scholen en hoe die vermengd moeten worden. Elsevier.nl besteedt er ook aandacht aan: www.elsevier.nl/web/10232535/Commentaren/Weer-onderwijsvernieling-in-aantocht.htm. Fijn is in ieder geval dat het ‘weer onderwijsvernieling’ wordt genoemd.
Reacties zijn gesloten.

de schaal van BON
“Langzaam maar zeker wordt Nederland rijp gemaakt voor de zoveelste onderwijsutopie: ‘gemengde scholen’. ”
Als de kwaliteit van het onderwijs hoog genoeg is (op de schaal van BON) gaat dat mengen vanzelf.
Werkwoordspelling
In de aanhef van het artikel staat ‘experimenten’ als werkwoord gebruikt. Ik vraag me af of dat een foutje van Elsevier is of van Dijksma. Van Dijksma zou het me niet verwonderen, maar ik vrees dat Elsevier slordig is geweest. Met de strekking van het artikel ben ik het natuurlijk eens.
In het artikel “Weer
In het artikel “Weer onderwijsvernieling in aantocht” van Elsevier staat dat Sharon Dijkstra het volgende wil: “autochtone en allochtone kinderen moeten meer bij elkaar in de klas zitten, op het schoolplein spelen en bij elkaar over de vloer komen. Anders wordt het nooit wat met die ‘multiculturele samenleving’. Maar of die kinderen daar werkelijk beter van gaan presteren?”
We hebben leerplicht in Nederland. In mijn onnozelheid heb ik altijd gedacht dat daarvoor 3 redenen waren en dat die ook de enige redenen waren en zouden blijven. Ten eerste hebben kinderen het morele recht om lezen, schrijven en rekenen te leren, ook als de leerlingen dat zelf niet inzien. Vandaar de leerPLICHT. Ten tweede hielp de leerplicht om kinderarbeid te voorkomen. En ten derde is goede scholing goed voor de gemeenschap en ook om die reden is leren een plicht. Nu lees ik dat het onderwijs een hele nieuwe doelstelling gekregen heeft die mogelijk ten koste van 2 van de 3 bovengenoemde doeltellingen verwezenlijkt zou moeten worden: Van Nederland een multiculturele samenleving maken. De politieke correctheid van de politici strekt zich niet zo ver uit dat ze eerlijk de nadelen van hun plannen vertellen.
Seger Weehuizen