Wanneer de uitgevers geïnfecteerd zijn

Een docent die een nieuwe methode wil kiezen staat tegenwoordig voor hetzelfde dilemma als ouders die een school willen kiezen. Vaak valt er helemaal niet zoveel te kiezen. Om met Henry Ford te spreken: je kunt alle kleuren kiezen, zolang het maar zwart is. Maar tegenwoordig is het juist andersom: je kunt alleen nog maar kleurtjes krijgen; zwart-wit is afgeschaft.
Zelf docent natuurkunde zijnde, sta ik voor het probleem om een nieuw boek voor de onderbouw uit te zoeken. Doe je de ronde bij de uitgevers, dan word je bedolven onder de prentenboeken en stripverhalen. Van alles en nog wat wordt er geïntegreerd. Maar een rustig boek waarin de eerste beginselen van mijn vak worden uitgelegd in eenvoudige systematische bewoordingen, dat is niet te vinden. Hier word ik geconfronteerd met een onderdeel van de beruchte duivelskring: overal hebben de onderwijsleukmakers zich genesteld en zeker ook bij de uitgeverijen.

Een geroutineerde kracht kan natuurlijk zo’n flutboek zelf aanvullen (maar dat kost een hele hoop geschrijf en gekopieer) zodat de lessen toch nog op peil komen.
Maar wat moet een nieuwkomer in zo’n situatie doen? Zelfs wanneer hij zelf een goede opleiding heeft gehad, zal hij bij de eerste confrontatie met zo’n natuurkunde-plaatjesboek denken dat dat kennelijk tegenwoordig in het onderwijs zo hoort en zich aanpassen aan de chaos. Pas vele jaren later zal hij zich realiseren dat hij meemarcheert in het peloton dat de verkeerde kant uit loopt. En een goed boek heeft hij nog steeds niet.
Ik zie maar één werkelijke oplossing, en dat is om samen met een paar verwante geesten aan de bel te trekken bij een uitgever om zelf weer een pre-basisvorming methode te mogen ontwikkelen. En dan maar hopen dat die uitgever thuis is voor mij.

2 Reacties

  1. Zelf doen?
    Het is weliswaar een andere branche, maar een groep docenten motorvoertuigentechniek maakt al enkele jaren zelf lesmateriaal. Deze groep heet TIMLOTO, webadres www.timloto.org/nl/home.html.

    Docenten krijgen werken in eigen tijd en soms in schooltijd aan de leermiddelen voor dit vakgebied. Het kan alleen voorkomen dat een docent dat (opeens) niet meer mag, zoals bijvoorbeeld te lezen in dit verslag. Ergens anders las ik een keer een verzuchting van een Timloto-deelnemer dat hun werk niet serieus wordt genomen omdat het te goedkoop is ……

    Misschien is een contact met Timloto zinvol om de manier van werken te doorgronden en zou je een soortgelijke groep van natuurkundedocenten kunnen opzetten.

  2. leerboekenarchaeologie
    Kan men niet een prae-basisvorming-boek aanpassen?
    Of een buitenlandsleerboek vertalen en bewerken?
    Dat lijkt mij gemakkelijker dan starten op nul-nieveau
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.