Vrije, gratis leermiddelen autotechniek en de competenties

Hulp wordt gevraagd voor de volgende problematiek:

Het artikel in de Volkskracht ‘Competenties krijg je niet voor een appel en een ei’ sloot aan bij een discussie tussen de werkgroepleden van de Stichting Timloto. De werkgroepleden van Timloto bestaan uit docenten motorvoertuigentechniek die met medeweten van hun schoolmanagement werken aan vrij verkrijgbare leermiddelen voor docent en cursist. Alles binnen de motorvoertuigentechniek weliswaar. De producten staan gerangschikt in matrices op de Timloto site (www.timloto.org) en kunnen op relatief korte termijn de vakinhoud vormen voor een complete opleiding.
Het vakinhoudelijke gedeelte is echter niet genoeg voor het nieuwe competentie denken. Maar nu komt het ongemakkelijke. Op de vraag ‘ hoe kunnen we onze matrices zo maken dat ze aansluiten op het compententie denken’ ontstaat een complete warboel. Een bezoek aan KCE, ibki (Innovam) heeft geen oplossing gebracht. Ook een discussie binnen de werkgroep verloopt redelijk chaotisch. Een ieder heeft zo ongeveer zijn eigen opvattingen. Ook officiele instanties zijn vrij hopeloos op het gebied van praktische invulling.

Mijn directe vraag aan u is dan ook:
Ziet een van u mogelijkheden om de matrices zodanig in te richten dat voor een school die gebruik wil maken van de (gratis) leermiddelen van Timloto, op deze wijze zijn opleiding ook gelegitimeerd krijgt?
Het liefst hebben we hulp van een ‘onderwijskundige’ die het met Ad Verbrugge eens is dat eerst de vakkennis aangebracht moet worden voordat er aan de ‘competenties’ gewerkt kan worden. Wel de vakkennis hebben we redelijk voor elkaar, nu de rest nog.
Met vriendelijke groet,
Ep Gernaat
Project coordinatie Timloto
Met vriendelijke groet,

3 Reacties

  1. Blijkbaar
    weet niemand wat “competenties” nu werkelijk zijn. Of kan men het niet benoemen of beschrijven of hierover een consensus bereiken. Ik zou zeggen. Begin maar met de vakkennis, een rest is er niet.

  2. Eigen school.
    Waarom goed materiaal aan laten sluiten op het competentiegericht onderwijs? Voor de ROC’s zeker, onze nationale opvangcentra. Nee, mijnheer Gernaat, ik heb de gouden tip voor u. Begin zoals zo velen een eigen opleiding en wel in uw vakrichting (de Motorvoertuigentechniek). Ga voor kwaliteit, ga voor vakkennis, selecteer aan de poort en (het allerbelangrijkste) zorg dat de klant, de automobielbedrijven, datgene krijgt waar men om schreeuwt namelijk vakmensen. O ja, en zorg dat de opleiding BON-gelegitimeerd wordt.

    • Leuke combinatie kan dat worden
      De suggestie van Bettmann om een eigen opleiding te starten in de autotechniek zal ik eens aan de collega’s voorleggen. Dat kan een leuke combinatie met de IVA worden, want ook wij (IVA) zijn lid van Timloto. Wordt misschien vervolgd …..

      AANVULLING 22/5/07: het blijkt dat IVA niet alleen maar lid, maar actief lid van Timloto is. Dus de contacten zijn er al volop tot op het niveau van het maken van lesmateriaal.

Reacties zijn gesloten.