Vorlesungen

Vooropgesteld zij dat het onderwijs in het VWO het beste op z’n bons gegeven kan worden in klasseverband door marktconform betaalde universitair opgeleide eerstegraadsdocenten.
Wat nu te doen als dat door gebrek aan zulke docenten of gebrek aan geld niet mogelijk is?
Ouderwetse hoorcolleges, zoals die vroeger op de universiteiten gegeven werden, hebben heden ten dage een slechte naam. Het zou een inefficiente manier van kennisoverdracht zijn die ongeschikt is voor leerlingen gewend aan een leefruimte vol opdringerige informatie, die daardoor zich niet langer dan 10 minuten kunnen concentreren en die zo mondig geworden zijn dat ze die mond zelfs geen 10 minuten gesloten kunnen houden en zich daarom tijdens een traditionele les geregeld laten horen of verveeld liggen te gapen.
In de Verenigte Staten heeft Feynman beroemd geworden hoorcolleges aan freshman en freshwomen gegeven dus het is onzin te stellen dat hoorcolleges altijd slecht zijn. Natuurlijk zouden ze –ik heb het over de onderwijsvorm- slechts geschikt voor oudere leerlingen kunnen zijn. Ik denk dat het succes van zo’n methode echter vooral afhangt van de didaktische capaciteiten en de vakkennis van de docent en ik geloof niet dat deze, mits hij een faire kans krijgt, niet in staat zou zijn om hedendaagse leerlingen middels een hoorcollege kennis en inzicht bij te brengen.
Onderwijsinstellingen die VWO aanbieden zouden zonder hoge kosten kunnen experimenteren met het aanbieden van “echte” wiskunde en op wiskunde gestoelde natuurkunde en scheikunde in collegevorm. Leerlingen zouden daarvoor een toegangsbewijs moeten kunnen krijgen dat ingetrokken kan worden als zij tijdens de colleges een storende factor zijn.
Door de grote invloed van “Alfa’s” op het onderwijs in de exacte vakken menen veel beleidsmakers dat exacte vakken slechts leuk zijn in hun toepassingen of wanneer men aan het experimenteren zou slaan. Exacte vakken hebben echter een intrinsieke schoonheid die nu aan leerlingen onthouden wordt.

14 Reacties

  1. Beta en Alpha
    Nu ik met pensioen ben kom ik weer toe aan studie van de exacte vakken. En dat heb ik in mijn onderwijsloopbaan van bijna 40 jaar lang niet kunnen doen. De alpha’s vonden allerlei paedagogenpulp van meer belang.
    De grote rol van Nederlanders in de Wiskunde en Natuurkunde wekken mijn diepe bewondering.
    Maar zelf maken van muziek vergt grotere vaardigheden dan luisteren naar muziek.
    In ons huidige onderwijs worden zulke vaardigheden niet meer ontwikkeld.
    In mijn opleiding van Bewaarschool naar Universiteit heb ik achteraf het grootste profijt gehad van de dril-lessen in de vier talen, algebra, meetkunde, mechanica op de MULO. Op die fundamenten uit mijn puberteit kan ik tot vandaag voortbouwen. Niks inspraak; zelf-ontplooiing; communiceren. Eerst een mening vormen en dan pas een mening uiten. Ik ben mijn oude onderwijzers tot vandaag dankbaar.
    Op die basis werd Nederland na de oorlog opgebouwd. Op die basis kon het Nederlandse onderwijs floreren.
    Maar omdat ons onderwijs goed was gingen horden alpha-verbeteraars muggeziften over zaken die ook nog goed/beter moesten worden. En ze hadden te weinig inzicht om zien dat reparaties op de ene plek grotere mankementen op de andere plek tot gevolg hadden.
    Een remedie?
    Alleen basisvakken / Docenten opleiden in hun vak / Leerlingen selecteren / Koppen dicht en eerst luisteren / Zelf huiswerk maken / Geen herkansingen.
    En alle inspraak / uitspraak / geouwehoer over onderwijs / “leuk” onderwijs overlaten aan de alpha’s.
    Maar dan wel buiten het schoolgebouw want daar wordt “gewoon les” gegeven.

    • Could not agree more
      I could not agree more!! Zie ook een eerdere bijdrage van mij over een drillende leraar Latijn. Die vent was GEWELDIG!!!! Ik kan NU NOG alle rijtjes opdreunen.

    • alpha?
      Ik bedoel niet flauw te doen, maar ik meen dat beta’s de exactelingen zjn, alpha’s de talenmensen zijn en gamma’s de menswetenschappers zijn. De grenzen zijn (mij) niet volledig duidelijk.

      Maar ik denk dat ook alpha’s geen blaam treft. Ook onze talen collega’s hebben de problemen gehad met de halftalen en de vermindering an het aantal vakuren.

      Juist de specifieke mens wetenschappen, die overigens in het VO niet gedoceerd worden, hebben een desastreuze invloed gehad.

      • alpha/beta/gamma
        Mijn ontboezeming was gericht aan denkbeeldige beta-collega’s.
        Aan onze tafel in de docentenkamer noemden wij alle niet-beta’s alpha’s.
        Maar alpha/gamma/beta leden inderdaad allemaal onder de teloorgang.

    • Meeste kennis op de MULO
      De meeste kennis deed ik op op de MULO. Twee docenten waren er maar op die MULO van ons; zeer kleinschalig dus. De directeur deed Frans, de handelsvakken en de natuur- en wiskundevakken, de andere docent gaf Duits, Engels, Nederlands, Aardrijkskunde, Geschiedenis. Als ik het met nu vergelijk denk ik vaak dat mijn MULO-niveau vergelijkbaar is met het huidige HAVO.
      Na de kweekschool hadden beiden een heleboel Middelbare Aktes gehaald. Daarnaast waren het bevlogen leraren. Ik wil maar zeggen: geen academisch opgeleiden, tóch zeer goede leraren.

    • VWO-karakter vervroegen
      De masterclasses op de universiteiten zijn een sprong vooruit maar beantwoorden toch niet helemaal aan wat ik in gedachten had. Ik vrees dat veel VWO-leerlingen onderpresteren door de wijze waarop het onderwijs vorm gegeven wordt, te weten de interactie tussen docent en leerling en de banalisering van de leerstof. Leerlingen mogen alleen enthousiast worden over de bruikbaarheid van de natuurwetenschappen maar niet over de natuurwetenschappen zelf. Taalonderwijs is slecht gestructureerd en richt zich op allerdaagse gebeurtenissen. Alles wordt gedaan om de leerling waardering voor de intrinsieke kenmerken te onthouden zodat veel leerlingen die intrinsieke schoonheid niet ontdekken en hun prestaties voor een bepaald schoolvak hun aanleg en potentiele belangstelling vaak niet zal uitdrukken. Daarom vrees ik dat veel talent de weg tot de masterclasses niet vindt of mag opgaan. Maar de masterclasses zijn bedoeld voor de hogere leerjaren. Ik denk dat er ook al in de eerste klas VWO leerlingen zijn die “echte” wiskunde en natuurkunde met gebruik van wiskunde weten te waarderen. Of het leuk vinden om zich vanuit de grammatica met talen bezig te houden en de betekenisontwikkeling van woorden te volgden. Vandaar dat ik ook denk aan colleges voor de onderbouw die leerlingen uit nieuwsgierigheid willen volgen. Eerstejaars Gymnasiasten zouden Euklidische meetkunde moeten kunnen volgen en Atheneers b.v. formele logica

      • vwo-gehalte van combinatieklassen
        Een groot probleem is ook het niveau van gecombineerde havo-vwo klassen. Als daarin het aantal havo-leerlingen domineert, hangen de vwo- leerlingen er maar een beetje bij, want anders kan de rest het niet volgen.
        Niet zelden zitten er in deze dakpanklassen leerlingen die eigenlijk thuis horen in een vmbo-klas…. Zie in zo’n klas de vwo-leerlingen maar eens uit te dagen. Ze zijn binnen de kortste keren ervan overtuigd dat havo doen wel zo gemakkelijk is, want dat kunnen zij zonder hun hand er voor om te draaien. En je kunt je zonder repercussies ieder weekend klem zuipen. Ik overdrijf niet, dit gebeurt al in tweede klassen.
        Dus het probleem begint al vóór de les begonnen is!

        • LWOO, een verloren groep
          En wat te denken van het derde en vierde jaar VMBO. De leerlingen die hebben gekozen voor een beroepsgerichte opleiding worden veelal, voor wat betreft de beroepsgerichte vakken (praktijk en theorie), bij elkaar in één klas gedumpt. De Basis Beroeps, de Kader en (hoe is het in Godsnaam mogelijk) de leerlingen met een LWOO-indicatie. De havo-leerlingen die uiteindelijk toch kiezen voor een technische richting op het VMBO en de pech hebben in een klas te komen met een groot aantal LWOO-ers, staan binnen de kortste keren op non-actief. Het combineren van drie niveaus in het VMBO is, hoe dan ook, een van de redenen voor het hoge percentage vroegtijdige schoolverlaters op de ROC’s. Omdat Kaderleerlingen op het VMBO niet meer worden geprikkeld en door de aandacht die LWOO-leerlingen vragen, komen de Basis-leerlingen te kort. En ach, die arme LWOO-ers. De eerste twee jaar kregen ze nog een soort van individueel onderwijs in kleine klassen. Maar vanaf het derde jaar zijn het plotseling geen LWOO-ers meer. Weg extra zorg, weg kleine klassen, weg individuele aandacht. Ze hebben één geluk, met extra opgepoetste cijfers krijgen ze in ieder geval een diploma. Met pijn in mijn hart constateer ik veelal dat een groot aantal van deze leerlingen, mede dankzij het fake-diploma, met de kerst zijn verdwenen. De grote CGO-klassen op het MBO en VMBO maken dat de LWOO-leerling helaas binnen afzienbare tijd volledig ten onder gaat. Met dank aan de HNL-gekte.

          • 60%
            Het is natuurlijk ook idioot om 60% van de leerlingen: van zwakbegaafd tot bovengemiddeld intelligent tot hun 16e in 1 en hetzelfde schooltype (VMBO) te stoppen. Hoe kun je het bedenken….

          • Niet OF maar WANNEER
            Wat de wantoestanden op het VMBO betreft: We moeten even afwachten wat er uit de coalitiebesprekingen zal voortkomen. Wat uitlekt is niet bemoedigend: “Er moet meer geld naar Onderwijs”.Wat gebeuren moet is dat eerst de overheid OF in nauw overleg met een delegatie van lesgevende docenten de regie van het onderwijs van de grote onderwijsorganisaties overneemt OF het gesubsidieerd onderwijs helemaal vrij geeft en onderwijsinstellingen betaalt voor de prestaties van leerlingen op centrale schriftelijke examens. Wanneer de nieuwe regering de maffiose samenwerking van onderwijsorganisaties en politiek wil laten voortbestaan hoop ik dat leerlingen en studenten, vergezeld van moedige docenten, naar het Malieveld zullen gaan en zullen blijven protesteren totdat aan de macht en de monopolies van onderwijsorganisaties een einde is gemaakt. De toestand waarbij studenten geld moeten betalen voor –in elk geval in hun ogen- slecht onderwijs en betaalbare studie-alternatieven niet geboden worden kan niet anders dan binnen enkele jaren tot politieke ongehoorzaamheid en geweld leiden. Ook ouders van kinderen in het secundair onderwijs moeten via een omslagstelsel (de belastingen) betalen voor gedwongen winkelnering.

      • En leerlingen onderschrijven dat
        Het leerlingen- en studentenprotest (de brandbrief) en het interview in De Volkskrant met leerlinge Eline Botger onderschrijven die opvatting volledig. Sterker argument voor Segers verhaal kan ik me niet bedenken.

        • Op zoek naar de goede therapie
          Zeker wanneer het noodzakelijk zou worden dat docenten vaak alleen maar aan grote groepen klassikaal lesgeven is het nodig om aan leerlingen bij wangedrag intrekbare toegangsbewijzen te verstrekken voor het volgen van zulke lessen. Een docent moet een faire kans krijgen om zijn leerstof boeiend over te dragen en dus mogen zijn lessen niet gestoord worden door het gedrag van onwelwillende leerlingen. De overheid moet er mee ophouden om de belangen van leerwillige leerlingen ondergeschikt te maken aan haar wens om ook onwillige leerlingen aan een diploma te helpen. genoemd toegangsbewijs zou vroeger niet nodig geweest zijn maar ook lockers waren vroeger niet nodig. Veel leerlingen en de maatschappij zijn tegenwoordig (soms) helaas anders dan vroeger maar de voorstanders van het nieuwe leren trekken daaruit verkeerde conclusies.

  2. Feynman
    De “Lectures on Physics” zijn uitzonderlijk en leerzaam.
    Maar ze waren te hoog gegrepen als freshman-colleges.
    Enthousiasme voor je vak mag niet leiden tot overschatting van je gehoor.

Reacties zijn gesloten.