Ik heb een idee waarmee je als BON een bescheiden voet tussen de deur zou kunnen krijgen.
Eén van de momenten waarop ouders het meest serieus aandacht geven aan het voortgezet onderwijs is bij de schoolkeuze gedurende de periode dat hun kind in groep 8 zit.
Ik denk dat de meeste basisscholen wel informatiedagen of informatieavonden over dit onderwerp voor de ouders organiseren. Wij kunnen proberen om bij die bijeenkomsten een introducerend praatje te houden (op de school van mijn zoon werden bv. altijd een of twee VO -scholen uitgenodigd) of een folder achter te laten.
We kunnen dan de ouders attenderen op zaken als lesuitval, vakken die helemaal niet gegeven kunnen worden omdat er geen docent is, lesurentabel, ziekteverzuim, docentenverloop, aantal ‘bijzondere’ vakken en meer zaken die een barometer zijn voor het flauwekulgehalte van zo’n school. Veel ouders worden zich namelijk pas ’tijdens de rit’ bewust van deze verschijnselen en dan is het eigenlijk al te laat.
Gaan die ouders tijdens de open dagen van de verschillende VO-scholen dan gericht informeren naar die zaken dan bereiken we twee dingen.
1 De ouders weten beter wat hun kind te wachten staat;
2 De scholen merken dat de ouders het belangrijk vinden dat hun kind op school niet alleen tijd doodt maar ook iets leert.
Ik heb gemerkt dat veel ouders klakkeloos de voorkeur van hun kind voor een bepaalde school volgen. Die hoeft ook niet per se genegeerd te worden, maar het kan geen kwaad om die ouders eens wat andersoortige informatie te geven. Informatie die je niet op open dagen hoort.
Je moet dan wel over die informatie beschikken en Je hebt een aantal BON mensen nodig die contact willen opnemen met die basisscholen om te zien of ze, in een of andere vorm, daartussen kunnen komen.
Goed idee
Goed idee lijkt me dit. Basisscholen zijn erg voorzichtig met uitspraken over kwaliteit van VO scholen, (Ze zijn allemaal goed, mevrouw!) maar BON kan hen van criteria voorzien waarmee ze ouders en leerlingen kunnen helpen om zelf een goede, of minst slechte keuze te maken.
Bijvoorbeeld;
staar je niet blind op een mooi gebouw.
Wees argwanend als zich opvallend veel ‘coordinatoren’ aanprijzen, op een info dag.
Wees argwanend als veel extra vakken en veel ‘leuke’ activiteiten worden aangeboden.
Volg niet per definitie de massa. Bedenkt dat op een school met minder brugklassers eerder meer aandacht zal zijn.
Laat je kind beseffen dat het een andere keuze dan zijn vrienden kan maken. Het is mijn ervaring dat bijna alle oude groep 8 vrienden blijven… de nieuwe komen er gewoon bij.
Vraag naar ervaringen van anderen, naar lesuitval. Vraag naar het waarom van hun enthousiasme / teleurstelling.
…..