Ook onze directie is paniekerig bezig om de nieuwe onderwijstijd te halen.
Vanaf heden hebben wij op ons rooster een vast invaluur (i-uur) gekregen, waar velen het van ons niet mee eens zijn.
In plaats van dit stil te aanvaarden, is er een brief gemaakt die u ook op uw school kan laten rondgaan.
——————————————————————————————————————————–
Beste collega’s,
Over één ding zijn leraren en directies het eens: de nieuwe onderwijstijd van 1040 uur is niet haalbaar. Toch nemen directies paniekerige beslissingen. Ze geven extra uren, korten op deskundigheidsbevordering en verplaatsen vergaderingen naar de avond. Dit is een citaat uit het afgelopen nummer van het Onderwijsblad !!
Wat de ingeroosterde extra invaluren betreft is het maar de vraag of dit zomaar mag. Het volgende:
• Begin 2002 is er discussie ontstaan over het begrip les. Er is toen een definitie uitgekomen, die is opgenomen in de CAO. Daaruit blijkt dat extra ingeroosterde uren (lees i-uren) vallen onder de lestaak van een docent. Dit betekent dat onze lesweek ineens wordt uitgebreid van 25 lesuur naar 26 lesuur bij een volledige baan en bij parttimers is dit procentueel gezien nog een zwaardere belasting! Dit moet en mag natuurlijk niet kunnen ???!! We hebben immers nog steeds afgesproken dat een lesweek uit 25 lesuren bestaat en er is niet door een tweederde meerderheid van het onderwijspersoneel (zoals de CAO voorschrijft) anders beslist.
• En verder: wanneer mag je als (2de graads) docent andere vakken geven? Is daar toestemming voor nodig van de onderwijsinspectie?
Het is duidelijk dat dit is ingevoerd om op een kunstmatige wijze aan de onderwijstijd te voldoen. Van de kwaliteit van dit soort lessen hoef en mag je niet veel verwachten, je weet als docent immers pas kort van tevoren welke klas en vak het gaat worden.
Met het inroosteren van een i-uur, het schooljaar een dag eerder laten beginnen, de repetitieweek een week naar achteren te verplaatsen zodat wij als docenten lekker een weekje meer les kunnen geven, verplaatsen van rapportvergaderingen na schooltijd en wat dan al niet meer wat onze directie gaat verzinnen, plaatst onze school (directie) zich in het illustere rijtje van scholen die de werkdruk van de docenten niet verminderd maar substantieel verzwaard om maar paniekerig aan de nieuwe onderwijstijd te voldoen.
COLLEGA’S, laat weten dat we het met deze gang van zaken niet eens zijn. KOM VOOR JEZELF OP!! Doe een strookje in het postvak van de rector, ondertekend met een anoniem kruisje. Spreek leden van de PMR hierop aan. Schrijf een brief of een e-mail naar je vakbond met daarin de vraag of dit allemaal wel kan en mag wat er op onze school gebeurt.
—————————————————————————————————————————————-
Ik ben het niet eens:
met het i-uur, verplaatsen van de repetitieweek naar achter zodat ik een weekje extra les moet geven, rapportvergaderingen na schooltijd en wat dan al niet meer wat verzonnen wordt om de nieuwe onderwijstijd te halen, maar waardoor mijn werkdruk vermeerderd wordt.
Mijn alternatieve handtekening (kruisje):
Inleveren in het postvakje van de rector van onze school
Kruisje
Een anoniem kruisje, het moet toch niet gekker worden. Zijn we al zo bang dat we niet eens meer durven te staan voor onze mening?
anoniem?
Dat verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar er is op deze site al eerder gerefereerd aan represailles die volgden op kritische opmerkingen over het gevoerde school(directie)beleid.
Er is slechts één eervol alternatief voor een anoniem kruisje: een lange lijst van namen van alle personeelsleden die zich verzetten tegen dergelijke flauwekul. Maar ja, solidariteit is een schaars goed in onderwijsland, helaas.
Solidariteit
Quote duevel: Dat verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar er is op deze site al eerder gerefereerd aan represailles die volgden op kritische opmerkingen over het gevoerde school(directie)beleid.
Is het zo dat er repressailes gevreesd worden, of zijn daar in dit verband al daadwerkelijke voorbeelden van? Ik werk zelf in het Basisonderwijs en mogelijk is de verhouding met het Bestuur anders dan in het VO, maar men kent mij als iemand die nooit een blad voor de mond heeft genomen. Daar heb je soms succes mee, soms pas vele jaren later en soms ook helemaal niet. Maar klapvee heb ik in die 28 jaar nooit willen zijn en zal ik ook niet zijn. Als ik zo’n briefje moest ondertekenen, dan kwam daar van mijn kant naam en toenaam bij. Het grote probleem van een gebrek aan solidariteit onder leerkrachten is evenwel evident. Wat heb ik collega’s vaak bestookt met zaken die beter geregeld hadden moeten worden. Zij zagen dat wel in, maar hielden dan bij de Personeelsvergadering de kaken op elkaar. En hoe je het ook wendt of keert, het maakt me ongewild pessimistisch. Want willen we als onderwijsveld een vuist kunnen maken, dan moet dat SAMEN! En dat is klaarblijkelijk de achilleshiel bij onderwijsmensen…
daadwerkelijke voorbeelden….
Ik ben bereid om u via mail voorbeelden te geven die mijzelf betreffen en die ik -mijn directie kennend- hier liever niet aan de grote klok ga hangen. Ik heb de afgelopen 20 jaar en helaas zeer onlangs nog gemerkt dat er bijzonder geraffineerde methoden bestaan om kritische werknemers het leven zuur te maken. En dat er managers zijn die niet schromen om dit ook te doen.
Solidariteit gaat dan vaak niet verder dan een mailtje aan het slachtoffer waarin men meldt het ook helemaal niet eens te zijn met wat er allemaal gebeurt.
Wie zei ook weer: heden ik, morgen gij?
Geheim
Het is hemeltergend dat zoiets anoniem moet. Maar mailen is prima uiteraard!
Als iemand deze brief overneemt, dan eerst de spelfouten er uit
zie onderwerp
i-uren
De vraag is niet of dit mag, maar of dit überhaupt wel kan! Een wrang voorbeeld waarin docenten niet als professionals worden bejegend, maar als verlengstuk van onpersoonlijk “strategisch beleid” waarmee dan weer gescoord kan worden naar andere bureaucratische lagen.
Onderwijskundig beleid dient op basis van gelijkwaardigheid met de professionele uitvoerders te worden vastgelegd en niet met eenzijdig uitgebrachte oekazes.
lesgeven: ja graag!
Gekker moet het niet worden: eerst word je uitgenodigd om buitenlesactiviteiten te ontplooien: dit doe je en je stopt er bijna uitsluitend eigen vrije tijd in. Vervolgens blijkt dat o.m. door een wildgroei van buitenlesactiviteiten er niet genoeg lessen meer ingeroosterd kunnen worden en wordt ook dit ‘opgelost’ door jouw vrije tijd aan te spreken. Ik dacht het niet. Een protest op papier ligt voor de hand evenals een actie via de personeelsraad. Succes collega’s!
Middeleeuwse lestijden
Waarom moeten we terug naar 1040, toen de heren nog lijfeigenen aan het werk konden zetten en er nog herendiensten bestonden? We leven nu in 2007!
Normtijden zijn niet onredelijk
De normtijden van de inspectie (1040 uur, ruwweg 40 weken van 25 uur) zijn niet onredelijk. We streven als vereniging toch naar kennisintensief en gestructureerd onderwijs voor de volgende generatie? Ik vind het prima dat de inspectie zijn poot stijfhoudt. Laten we ophouden met uit CAO’s te citeren; laten we ons in plaats daarvan afvragen hoe we de extra tijd voor onze leerlingen zinvol kunnen inzetten; en laten we vooral proberen te voorkomen dat de normtijden ingezet worden voor nog meer ‘ophokplicht’ voor leerlingen in OLC’s.
Normtijd
Natuurlijk moet er voor gezorgd worden dat leerlingen toe komen aan hun contacttijden. Maar dat moet met de nodige souplesse. De scholen die er een potje van maken, moeten door de inspectie worden aangepakt.
Maar de scholen waar tot nu toe serieus gewerkt wordt, moeten met rust worden gelaten.
Het moet er niet toe leiden dat er kunstmatig werkpleinen worden gecreëerd waar leerlingen besurveilleerd worden door docenten die ze stil moeten proberen te houden. Deze dierentuinuren worden nu op verschillende scholen ingevoerd.
goede aktie
Erg goed dat u wat zaken op een rijtje hebt gezet, maar ik begrijp niet het punt over de proefwerkweek een week naar achterverplaatsen, bedoelt u dat deze dan in de vakantie komt te liggen? Een proefwerkweek wordt door de inspectie als lesmoment gezien.
Het i-uur dat ingeroosterd wordt is prima, maar dat moet dan volledig betaald worden en het aantal uur van 25 lesuren bij 50 minutenrooster mag niet overschreden worden. Hier valt niet aan te tornen, inderdaad CAO.
De rapportvergaderingen mogen best buiten lestijd gepland worden, elke docent heeft daartoe ruimte in zijn/haar taakbeleid. Veel scholen hebben voor deze en andere vergaderingen een vaste voet op jaarbasis ingesteld en daarin ook bv pauze surveillances opgenomen.
Uitgaande van een fulltime functie hebben we ongeveer 750 klokuren contacttijd met de leerlingen en 500 klokuren voor het voor en nawerk.
daarnaast 166 uur professionalisering dan blijft er 1659-1416=243 uur over voor andere werkzaamheden, zoals vergaderen, surveilleren, open dagen, buitenles activiteiten enzovoorts. Bij ons hebben we een vaste voet van 80 uur en dat is met maximaal 10 invallessen reeds op voorhand betaald. Ga je er over heen, dan krijg je een extra betaling. Komt vrijwel nooit voor, wij vallen alleen bij klas 1 en 2 in, de andere klassen krijgen vrij en worden geacht zelf aan het werk te gaan.
De extra dag aan het begin of het eind van de vakantie kan wettelijk gezien wel, maar dan moeten er dringende redenen op docenten op die dag te laten komen. Anders zijn we het niet verplicht.
Het is heel juist wat u meldt van die 2/3 meerderheid van het betreffende personeel, in dit geval dus van alle docenten. Zet jullie PMR aan het werk en laat een voorstel uitwerken dat dan bij geheime stemming aan jullie voorgelegd kan worden.
Voor geïnteresserden heb ik een reglement ter beschikking dat ik na een cursus taakbeleid in elkaar heb gezet en dat nu bij ons zo draait.
Lesgeven: een kwestie van naamgeving
Misschien zijn de bedoelingen van de inspectie deze keer voor de verandering wel eens goed.
Je moet het begrip ‘les’ natuurlijk wel zo definiëren dat er niet mee gesjoemeld kan worden, en daar wringt hem volgens mij de schoen.
Onze school smijt zo’n drie tot zes lesweken per jaar het raam uit omdat er weer zo nodig tijd gemaakt moet worden voor uitdagende vakoverstijgende leerlingactiverende grensverleggende puke puke puke projecten. Onnozele toetsweken met de bijbehorende bureaucratie, terwijl een docent met het grootste gemak van de wereld een proefwerk in zijn eigen les kan plannen.
Kennelijk noemt de inspectie dat allemaal lesgeven.
En als je dan in de avonduren moet vergaderen, ja dan klopt er iets niet.
bevoegd
Als je een docent een vak laat geven waarvoor hij (nog) niet bevoegd is meldt je dat hij de inspectie. Die kan daar bezwaar tegen maken maar doet dat in praktijk niet.
Ik heb voorafgaande 2 schooljaren maar liefst alle uren gevuld gekregen met 3 vakken waarvoor ik niet bevoegd ben en waar ik ook niet voor zal gaan studeren. Dit onder het motto van een tweedegraads directeur : een academica moet dat kunnen.
Ik geef mij lessen wel graag zo goed mogelijk omdat ik meen dat leerlingen recht hebben op een vakbekwame docent.
In het taakbeleid staat: op 45 min. les 30 min. voorbereiding. Daar klopt dus niets van als je een ‘vreemd’ vak geeft. Ik heb ervaren dat de voorbereidingstijd per les dan tenminste 1 klokuur is en soms zelfs 2 uur.
Na 2 jaar had dat vergaande gevolgen voor mijn gezondheid. Dit heb ik aangekaart en met ontslag moeten bekopen.
En dan dat domme geblaat over bevoegd versus bekwaam. Niet bevoegd kan volgens mij nooit garant staan voor volledige bekwaamheid. Onbevoegd les geven is dus slecht voor leerling en docent heb ik geleerd.
1067 – 27 – 1040
Laten we niet vergeten dat 1040 klokuren een vermindering is van 27 ten opzichte van de eerdere norm van 1067 die jarenlang gegolden heeft. Aangezien scholen zich daar al niet aan hielden, heeft het ministerie de norm verlaagd met de aantekening dat men zich hier aan moet houden. Een school in Friesland is inmiddels geinspecteerd en gesommeerd om binnen drie weken een concreet plan klaar te hebben om de 1040 uren te halen. Zo niet: dan worden alle bezoldigingen ingetrokken.
na laten kijken
Ik denk dat die inspecteur zich eerst eens door zijn collegae moet laten nakijken. Wij hebben in mei bezoek gehad. Daar zijn flinke woorden gevallen en de SL moest een aantal zaken in orde maken. o.a. het schoolplan. Dat hadden wij nl. niet. Toen ik hier kwam werken was dat er ook al niet en ondanks oppmerkingen van docenten is het er dus niet gekomen, nu wel, vraag niet hoe. Maar het enige dat onze inspecteur zzei was dat we moesten kijken of we iets konden doen aan de aanvang en het einde van het schooljaar, voor wat de uitval betreft. Volgende maand komen ze weer, ik ben benieuwd en houdt jullie op de hoogte.
1040 uur les
In de wet is vastgelegd dat leerlingen per jaar minstens 1040 klokuren les moeten hebben. Daar hebben scholen zich dus maar aan te houden.
De CAO is ook een wet en dus hebben de scholen zich ook te houden aan per jaar maximaal 750 klokuren lesgeven voor een docent.
Als ik het goed heb krijgen scholen per leerling een bepaald bedrag van de overheid. Het is zeker zo dat leraren een bepaald bedrag per uur krijgen (welk bedrag, dat staat in de CAO, die wet is). Als je die bedragen hebt (die voor het bedrag dat een school per leerling krijgt heb ik jammer genoeg niet) dan kun je dus uitrekenen of het mogelijk is om je aan beide wetten te houden (minimale lestijd voor leerlingen en maximale lestijd voor leraren). Moet je ook even een schatting maken van redelijke kosten voor huisvesting en dergelijke (of zijn de kosten voor huisvesting nog steeds vooral voor de gemeente?).
Nu zijn er twee mogelijkheden.
1) De bedragen komen niet uit. Het is onmogelijk om je aan beide wetten te houden. Dan moet de overheid ofwel meer geld geven zodat er meer leraren aangenomen kunnen worden, ofwel 1 van de twee (of beide) wetten veranderen.
2) De bedragen komen wel uit. De oorzaak dat scholen 1 van de 2 (of beide) wetten overtreden is mismanagement. Dan moet het bestuur/de directie van de school door het ministerie ontslagen worden.
Het is op zich heel eenvoudig jongens en meisjes…
23 leerlingen
In het VO, zo vertelde een docente mij, ligt het omslagpunt bij 23 leerlingen in de klas. Het is in het VO door de vele kleine vakken (Frans 2, Duits 2, Natuurkunde 2, Wiskunde 2, en nog veel meer die ik niet weet) heel moeilijk om dat gemiddelde te halen. Veel scholen kiezen voor zelfwerkzaamheidsuren omdat die goedkoper zijn, dat wisten we al (in ieder geval wist ik dat al), maar ik had me niet gerealiseerd dat die kostenbesparing hem vooral zit in het feit dat 32 leerlingen in één klaslokaal zitten, in plaats van in vier lokalen (bijvoorbeeld). Één docent in plaats van vier, dat scheelt nogal, nog los van de verminderde inhoudelijke eisen aan die ene ….
23 is veel
23 leerlingen is veel. Inderdaad is het grote probleem dat als je leerlingen keuzevakken biedt dat je dan echt niet aan 23 leerlingen gemiddeld komt. Maar de overheid bedenkt er iedere keer weer nieuwe vakken bij (wiskunde A,B,C,D nu al) en verplicht scholen deze aan te bieden. Ik heb pas een discussie gelezen over het aanbieden van de verschillende wiskundes en het blijkt dat een school VERPLICHT is wiskunde A,B en C aan te bieden. Een leerling met profiel Natuur en Gezondheid heeft het RECHT om wiskunde A te kiezen, maar ook om het te upgraden naar wiskunde B. Dit geeft roostertechnisch gezien natuurlijk gigantische problemen. Zo haal je die 23 leerlingen per klas niet.
Dus: je hebt een punt Mark, de idiote regels van de overheid over het moeten aanbieden van idiote vakken moeten we ook meenemen in de vergelijking.
Toch niet zo simpel….