Verwijzingen naar de oudheid

Aangezien er toch zo veel wordt verwezen naar geschriften van vroeger, vooral over de jeugd, hierbij een uitreksel uit “geschiedenis van onderwijs en opvoeding” van William Boyd over het verval van het Romeinse onderwijs.

Niet tevreden met het onderwijs en de opvoeding zoals Augustinus dit voorstond en mede door de afnemende belangstelling van Augustinus voor zuivere wereldse kennis waren de retorische scholen ontvankelijk geworden voor de meer positieve kennis die de veronachtzaamde vrije kunsten in het vooruitzicht stelden. Uit dit gevoel nam de advocaat en retoricus Martianus Capella de taak op zich om een leerboek over de vrije kunsten te schrijven. Zijn werk over het huwelijk van Filologie en Mercurius ( de Nuptiis Philologiae et Mercurii) was een verzameling wetenswaardigheden afkomstig uit vele bronnen en gecomponeerd op een fantastisch algoritmisch stramien. Het bestond uit negen boeken : twee inleidende en vervolgens voor ieder van de vrije kunsten een. In de eerste twee wordt het verhaal verteld van het huwelijk van Mercurius, de god van de welsprekendheid, en tot het godenrijk verheven aardse maagd Filologie. In het gevolg van Filologie bevinden zich de zeven vrije kunsten: Grammatica, Logica,Retorica,Meetkunde,Rekenkunde,stereenkunde en muziek, ieder met zijn kentekenend attribuut. Grammatica wordt bijvoorbeeld voorgesteld als in het bezit van instrumenten om de tong van de kinderen los te maken, Logica heeft een slang in de ene hand en een haak in de andere hand, en zo verder. Wanneer deze maagdenrij naar voren komt geeft ieder van hen een dodelijk vervelend pedant expose over haar onderwerp, waarbij ieder onderwerp een heel boek voor zich krijgt toegemeten.
Er is nauwelijks een welsprekender getuigenis voor het droevige verval van het onderwijs in de 5e eeuw denkbaar dan dit werk van Capella. In zijn filosofische paragrafen is er geen spoor meer van de vitale denkbeelden van de Griekse literatuur en het Griekse denken, en wat hier aan natuurwetenschap wordt gepresenteerd is een “uitzonderlijk mengsel van onnauwkeurige aardrijkskunde, mystieke wiskunde en traditionele sterrenkunde” Het was het meest verbreide leerboek op de hogescholen die zich voorstelden hoger onderwijs te verstrekken. De hier voor het eerst uitgedrukte gedachte dat er zeven kunsten waren en niet meer dan zeven, was net zo kunstmatig als het boek zelf, maar het gaf een scherpe omlijning van het vage idee van “vrije studies”.
Mede door de invallen van de barbaren en de volksverhuizingen die daar op volgde moesten zulke kwetsbare en kostbare instellingen als de scholen wel het onderspit delven. Het is inderdaad wel mogelijk dat het Romeinse onderwijs, wanneer het in die periode nog levenskrachtig was geweest, zich uit eigen kracht had weten te herstellen. Daardoor viel de taak van de cultuur te verdedigen toe aan de leden van de heersende klasse. Maar de vroegere studieijver van deze klasse steunde op de samenhang tussen een bepaalde soort opvoeding en de kansen op een bestuursfunctie, en smolt snel weg toen onder de veranderde omstandigheden de opvoeding niet langer een paspoort was naar welvaart en macht. Zo verdwenen scholen van het toneel, evenzeer als gevolg van hun eigen zwakheid als door de onwetendheid en de onverschilligheid.

William Boyd

3 Reacties

  1. Boyd
    Boyd is helaas een veel te snelle Amerikaan.

    Als u getroffen wordt door HNL-trekkingen en bevingen en als ook uw naasten zorgelijk gaan kijken en achter achter uw rug beginnen te fluisteren dan is het tijd voor een lange reis door echte en goede boeken over, jawel, over het onderwijs in betere tijden. Lees, bv. in de voortreffelijke Engelse vertaling: Paideia -the ideals of Greek culture; van Werner Jaeger (bij Oxford UP als betaalbare paperback in drie delen verschenen). Pak er een goede Engelse vertaling van de verzamelde dialogen van Plato bij en neem de tijd. Leen en lees: Pädagogik. Eine Geschichte der Bildung und Erziehung. Band I, Von der Antike bis zum Humanismus. 1. Teil.
    Willem Smit

    • @willem
      William Boyd ( 1874-1962) studeerde aan de Kilmarnock Academy en de Glasgow universiteit en promoveerde in 1911. Werd voorzitter van het Educational Institute of Scotland en gaf gastcolleges aan de Columbia University. Het boek is uitgegeven in 1964 in Londen.
      De bedoeling vab het bovenstaande stuk is eigenlijk eenvoudig. Het is niet zo moeilijk om te verwijzen naar de oudheid zowel in goede als in kwade zin. Ik heb geprobeerd om de dooddoener “vroeger hadden ze het ook al over de lastige jeugd” te ontkrachten met “vroeger hebben de bestuurderen met hun veranderingsdrift en onwaarheden het onderwijs ook al eens naar zijn mallemoer geholpen” staan we netjes 1-1 gelijk.
      Trouwens, die van Werner Jaeger spreken mij aan.

      • Boyd
        Je hebt gelijkt, waardige Jeronimoon
        Ik was weer eens veel te snel.
        Ik kan je die Jaeger wel lenen als je dat wilt -en in de buurt woont. Echt goed.
        Willem Smit

Reacties zijn gesloten.