In het forumonderwerp Verkeerde rekenmethodes in het basisonderwijs (Quasibobo)
[hier] stuurt Mark79 onze aandacht richting Gravemeijer, sociaal-constructivistische hogepriester van het rekenonderwijs in Nederland.
De Gravemeijerse pendant van het talenonderwijs heet Prof. Dr. Gerard J. Westhoff, hoogleraar Didactiek van de moderne talen te Utrecht, in het bijzonder de taalvaardigheid (IVLOS). Die had al in 1993 een hele fraaie inauguratierede: Liever lui dan moe, die ik niet op internet heb weten te vinden. Daaruit een paar puntjes.
Uiteraard is de opdracht bij de leerstof belangrijker dan de leerstof zelf (p. 18), maar al op p. 20 pleit hij voor afschaffing van de termen leerstof en overdracht (door de leraar), te vervangen door, u raadt het al, beoogd effect en leeractiviteiten (van de leerling).
Pagina 23: hoe meer je onderwijst, hoe minder tijd er over blijft voor het leren.
De leraar moet geen informatie overdragen maar leerling-activiteiten managen. Veruit het beste dat een leraar kan doen is de leerling deze managementvaardigheden bijbrengen.
Hier volgt een nog leukere anecdote van Westhoff.
"Ik raakte ooit eens aan de praat met iemand, die veel zaken bleek te doen in Duitsland. We kregen het over talenonderwijs. Hij vond het heel knap dat ik dat gaf. Duits nog wel. Zo zo. Dat hadden ze hem op de technische school vroeger ook proberen bij te brengen. Nou daar was in het geheel niets van terechtgekomen. ‘Nul komma pepernootje, meneer.’ En het enige wat hij zich er nog van herinnerde was dat het heel moeilijk en frustrerend was, met al die naamvallen en uitzonderingen en zo. Verder was alles compleet weggezakt. Dat verwonderde mij, gegeven zijn werk. En ik heb gevraagd hoe hij zich dan in Duitsland wist te redden. ‘In Duitsland?’ zei hij, alsof hij dat een beetje rare vraag vond. ‘In Duitsland spreek ik gewoon Duits.’ Dat dat Duits op school en zijn ‘gewoon Duits’ in Duitsland wel eens iets met elkaar te maken zouden kunnen hebben, was hem kennelijk nog nooit opgevallen."
In 1989 schreef Westhoff het boekje Basisvorming Duits waarin enige duizelingwekkende voorbeelden van de nieuwe theorievorming worden gegeven. Daarover een andere keer meer, misschien wil iemand anders zijn of haar hart eens luchten.
PS. In Berlijn kocht ik een paar dagen geleden het boek Probleme der deutschen Universität (1960) van Hans Anger; ein Bericht über eine Erhebung unter Professoren und Dozenten. Het was toen ook niet alles met de theorievorming. Op p. 470 meldt een respondent mbt het thema Universität und Frau: Studentinnen sind fleißiger, aber sie können nicht denken …Ihnen fällt nichts ein.
In het Duits klinkt het geestig, vind ik.
Willem Smit