Van Bijsterveld vindt dat de lerarenopleidingen hun studenten te weinig vakkennis bijbrengen, dat de opleidingen geen structuur kennen en dat er geen goede begeleiding is. Kijk, dat is goed gezien van haar. Waarom krijgen de studenten aan de lerarenopleidingen zo weinig kennis mee? Omdat ze ‘druk’ bezig zijn met poppen, pappen en portfolioprietpraat. De bijlage bij dit bericht is de brief die de staatsecretaris daarover geschreven heeft. Interessante materie.
Reacties zijn gesloten.
Kort en krachtig
Zo helder en kort heb ik het zelden gezien. Helemaal in de geest van BON.
Wat gaat er vervolgens gebeuren? Waarmee neemt ze genoegen.
Het worden interessante tijden.
Beeldspraak
Enige tijd geleden regelmatig op dit forum gelezen: de supertanker lijkt nu héél langzaam aan het draaien te zijn. Kapitein Marja draait nu mee aan het roer!
beeldspraak?
Marva Bijsterveldt
Kapitein Marja…
…eerst maar aan de *simulator*
…op de *brug*
…ziet ze de *docent nog ?*
…gaat voor *deel E*
…tegen de *NVAO*
Ach…..
*Managers….*
Hoezo ‘de’ lerarenopleidingen? Gebruik geen ‘de’ indien onjuist
Ik maak bezwaar tegen het systematisch gebruik van het lidwoord ‘de’ in verband met discussie over ‘de’ lerarenopleidingen, terwijl het dikwijls alleen gaat om de pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen. Er is een enorm verschil in inhoud, niveau, onderwijsorganisatie en gebleken kwaliteit tussen de hbo- en de universitaire lerarenopleidingen. Als medewerker van een universitaire lerarenopleiding heb ik er last van over een kam te worden geschoren met de hbo-lerarenopleidingen. Geef dus s.v.p. duidelijk aan over welke lerarenopleidingen je het hebt.
Probleem ligt ergens anders
Van Bijsterveldt heeft het wel over “de” lerarenopleidingen, maar niet in termen die Baz gebruikt en daar kun je terecht bezwaar tegen aantekenen (ik vind de berichtgeving zelfs tendentieus: Van Bijsterveld vindt dat de lerarenopleidingen hun studenten te weinig vakkennis bijbrengen, dat de opleidingen geen structuur kennen en dat er geen goede begeleiding is. ).
Van Bijsterveldt “vindt niets” over “de” lerarenopleidingen. Ze heeft het alleen over signalen en en roept de NVAO op goed te letten op de onafhankelijkheid van de VBI’s en of intensivering van het beoordelingsproces noodzakelijk is.
En daar is alle reden toe gezien het onderstaande:
*Accreditatie hoger onderwijs*
*Het model voorbij*
*Prestatiemanagement*
*Missie, visie, strategie*
*Instrumenten*
*Preformance dashboard*
*DIAGNOSE-INSTRUMENT STURING-ZELFORGANISATIE*
*Directeurprofielen*
*PERSOONLIJKE ONDERHANDELINGSSTIJLEN*
*STIJL VAN LEIDING GEVEN*
*Help*
.
.
.
Waar is de inhoud (gebleven) ?
Hoe wordt de bijgebrachte (vak)kennis getoetst en wel onafhankelijk ?
Michelin
“Er is een enorm verschil in inhoud, niveau, onderwijsorganisatie en gebleken kwaliteit tussen de hbo- en de universitaire lerarenopleidingen.” beweert Couzijn.
Tijd voor een sterrenslag ?
Dus een lijst van opleidingen en daar achter cijfers voor inhoud, niveau, onderwijsorganisatie en gebleken kwaliteit.
Verschil
Dat verschil tussen HBO en universitaire lerarenopleidingen is niet zo moeilijk om te zien. Kijk eens in de beschrijving van de onderwijsprogrammas.
Vraag blijft wel hoeveel die opleidingen nu eigenlijk waard zijn ten opzichte van andere HBO en universitaire opleidingen.
Peren met peren vergelijken
Mark79 schreef: “Vraag blijft wel hoeveel die opleidingen nu eigenlijk waard zijn ten opzichte van andere HBO en universitaire opleidingen”.
Lijkt me niet reëel om een jaar postdoctoraal of post-master beroepsonderwijs te vergelijken met vier of vijf jaar vakinhoudelijk universitair onderwijs. Ook denk ik dat de masteropleidingen Frans en Natuurkunde zozeer van elkaar verschillen in inhoud, didactiek, instroom en resultaten dat het lastig is hierin een gemeenschappelijke norm te zien waarmee je de universitaire lerarenopleiding kunt vergelijken.
Beter is het om de universitaire lerarenopleiding te vergelijken met andere post-master beroepsopleidingen. Daar ben ik niet goed in thuis, maar volgens Google zijn die er op het gebied van de accountancy, ontwikkelingsstudies, document management, ouderenpsychologie, journalistiek, co-schappen in de geneeskunde etc. Ook hier verschillen in instroom en bijvoorbeeld financiering, maar in het algemeen is het een interessante vraag hoe goed deze opleidingen er in slagen de wetenschappelijke instroom voor te bereiden op en zich te laten kwalificeren voor een beroep.
Interessant, vooral die zelfevaluatie
Interessante, goede brief. Op één punt bleef mijn oog nog wat langer hangen: de Zelfevaluatie.
Elke HBO-opleiding moet tegenwoordig een zelfevaluatie schrijven. Ik hoorde onlangs dat een externe free-lancer daar een vette broodwinning aan heeft. Hij schrijft bijna fulltime voor een hele hoop opleidingen deze zelfevaluaties…………………………… De school betaalt, hij levert!