De Tweede Kamer betwijfelt of de 1,1 miljard euro die minister Plasterk (Onderwijs) uittrekt voor een verhoging van de lerarensalarissen, ook bij de docenten terechtkomt. ‘Hoe voorkomt u dat het extra budget een speeltje wordt voor schoolleiders?’, aldus PvdA’er Hamer dinsdag in de Kamer.
In Plasterks plannen verdwijnt de automatische periodiek en worden leraren meer naar prestatie beloond. Of een docent goed presteert, is ter beoordeling aan de schoolleiding. ‘Dit leidt tot vriendjespolitiek in de docentenkamer’, voorspelde SP-Kamerlid Van Dijk.
De VVD en D66 hekelden de manier waarop Plasterk geld vindt om zijn plannen te betalen. D66-leider Pechtold: ‘U heeft zitten slapen toen het geld werd verdeeld.’
Plasterk noemde zijn plannen ‘het startpunt’ voor overleg. Hij wil met schoolleiders en leraren prestatieafspraken maken.
(Bron: Volkskrant van vandaag)
Gelukkig
De tweede kamer heeft het wel door.
Hopelijk passen ze de plannen voor het miljard van Rinnooy Kan dan ook aan.
Het geeft nog meer macht aan de schoolleiders.
Luie leraren die goed kunnen netwerken of de leukste leraren in de lerarenkamer zullen de hoogste beloningen gaan ontvangen.
Het geeft nog meer macht aan de schoolleiding in plaats van aan de leraren.
Eigen waarneming: hoe
Eigen waarneming: hoe slechter je bent als docent hoe eerder je promotie krijgt. Veel slechte docenten camoufleren hun onkunde door zich binnen de school te profileren als ‘projectleider internationalisering’, ‘initiatiefnemer onderwijskundige vernieuwingen’, teamleider vakoverstijgend onderwijs’, etc, etc. Lesgeven is eng en voor simpele lesboeren, dus ‘uitdagend’ betekent vooral amateuristisch klungelen in allerlei ‘overlegvormen’. Struisvogel-politiek die fnuikend werkt. De schoolleiding heeft baat bij dit soort lieden, eerst promotie en daarna worden ze verder geëxploiteerd voor nog meer onzinnige activiteiten. Bovendien kunnen ze veel verantwoordelijkheid afschuiven op het ‘middenkader’. Nog ander voordeel voor de managers is het dvide et impera principe. Hoe meer verdeeldheid onder het personeel, hoe veiliger hun eigen stoel zit.
Adhesi!
Volledig mee eens! Collega docenten met hart voor ons beroep, we moeten vechten tegen deze manier van promotie maken. Hoe kon minister Plasterk, een interessant en intelligent iemand die ik o.a vanwege zijn optreden in Buitenhof zo hoog achtte, hoe kón deze minister op zo een belachelijk idee komen! Het is een idee voor de prullenbak. De ervaring waarover BC schrijft, is mij maar al te bekend. Het is alsof ik zijn/haar posting zelf heb geschreven. Ik doe een dringend beroep op het bestuur van BON om zich te keren tégen het plan van minister Plasterk. Het zal mij niet verwonderen als de uitvoering van dit plan de doodsteek zal betekenen voor bevoegde, bekwame tevens toegewijde docenten, m.a.w de doodsteek voor beter onderwijs in Nederland.
Laat het gezegd zijn: onder beter onderwijs wordt niet alleen verstaan goed onderricht, goed onderricht en nog eens goed onderricht. Bij goed onderricht horen ook excursies en andere activiteiten met dit verschil dat hier de excursies en andere activiteiten geen karakter hebben van bezigheidstherapie, verlate crèche, verbergen van onkunde, enzovoorts, enzovoorts.
Beste Ivy
Lees de reactie van het bestuur (een artikel in de Volkskrant) hier.
Dank je Mark79
Dank je wel Mark79.
Okay, goede reactie van BON.
Wat mij nu wel duidelijk is, is dat ik mijn verwachtingen t.a.v deze minister flink moet aanpassen. Jammer.
In de reactie van BON lees ik dat de minister over essentiële aanpassingen heenstapt. De voorbeelden liegen er niet om.
Maar goed, het bestuur ziet punten om hoopvol te zijn. Van mij mag het bestuur van BON stevig blijven hameren op de misstanden die BC aan de kaak heeft gesteld.
Zeer herkenbaar
en fors irritant. Deze mensen zijn bovendien gevaarlijk voor wie wel kwaliteiten heeft.
Nogmaals
Gewoon betalen naar opleidingsniveau en het weer verplicht stellen van het aanstellen van 1e en 2e graads docenten voor hun specifieke gebied. In het inmiddels grijze onderbouwgebied mogen ze doorspelen, daar kan men toch niets meer binnenhalen door het te kort aan leraren.
1e grader LD;
2e grader LC;
nog niet bevoegde docenten, of onderbevoegde docenten LB.
Op deze manier is er duidelijkheid en geen vriendjespolitiek meer mogelijk, althans niet voor loonschalen. Om het te bekostigen is LD je plafond, wil je in het MT, je houdt LD. Hierdoor vallen de salariëringsexcessen weg. En de directeur? Geef hem bruto €250,- of €500,- meer voor zijn status.
Waarom ben ik geen minister van onderwijs? 🙂
Maar, dit zal wel niet ‘haalbaar’ zijn, lees: kost te veel en dat geld moet ergens anders besteed worden.
Ik zal het wel te simplistisch zien…
Historia vitae magister
Mee eens
Helemaal mee eens, BT. En waarom zouden gepromoveerden niet nog een extra bonusje krijgen, ‘LD+’? Die zijn wetenschappelijk weer wat verder en geven een positief rolmodel;-)
Te geleerd is geen voordeel
En waarom zouden gepromoveerden niet nog een extra bonusje krijgen, ‘LD+’? Die zijn wetenschappelijk weer wat verder en geven een positief rolmodel;-)
Dat is nog maar de vraag: toen ik na 7 jaar docentschap promoveerde, kreeg de schoolleiding klachten van ouders over mijn manier van uitleggen: ik zou te geleerd zijn. Toen hadden we (gelukkig) nog een verstandige schoolleider, was zelf ook gepromoveerd. Maar tegenwoordig ???
Overigens voor de duidelijkheid: ik ben voor een betere betaling van academisch opgeleide leraren en gepromoveerden mogen er een periodiekje bijkrijgen als aantoonbaar is dat het onderwijs daar wat aan heeft. Maar ja, dat aantoonbaar is natuurlijk het discussiepunt, en discussies over (verschillende) salarissen gaan we liever uit de weg. Daarom toch maar zonder voorwaarde.
topbureaukratie
Je meent toch niet serieus dat een onbevoegde of een onderbevoegde (b.v. een tweedegrader in het betreffend vak of een eerste grader van een ander vak die bereid is deze last op zich te nemen) die in staat blijkt zich op eerstegraadsniveau op acceptabele wijze van zijn taak te kwijten volgens schaal LB moet worden uitbetaald?
Seger Weehuizen
Ja
ik denk dat schrijver dat wel meent.
Die onbevoegde of onderbevoegde moet dan maar de vereiste graad halen. Dat is zou geen probleem moeten zijn als hij zich zoals jij zegt ‘[in] staat blijkt zich op acceptabele wijze van zijn taak te kwijten’.
onredelijk
NB: ik heb ondertussen toegevoegd “op eerstegraadsniveau”
Een voorbeeld: De school staat te springen om een docent in een bepaald eerstegraads tekortvak. Een tweedegrader in dat vak of een eerstegrader in een ander vak wil de directie uit de brand helpen en de betreffende lessen gaan verzorgen. Krijgt die docent omdat hij onbevoegd is dan als dank uitbetaald in schaal LB i.p.v. LC resp. schaal LD? Dat lijkt mij volkomen onredelijk. Iets anders is natuurlijk dat de school in zo’n geval faciliteiten kan aanbieden om zonder extra belasting bij al extra belasting (lesgeven op hoger niveau resp. in een ander vak) het behalen van de gewenste bevoegdheid mogelijk te maken en een termijn zou mogenstellen waarbinnen de vereiste bevoegdheid gehaald moet worden.
Seger Weehuizen
even lezen
Ik schreef en bedoelde dat iemand zonder bevoegdheid of onderbevoegdheid, bv. iemand van de pabo gaat lesgeven op havo-onderbouw, die krijgt LB. Wanneer hij zijn 2e graad heeft krijgt hij automatisch LC.
Een 2e grader, die lesgeeft op vwo-5 is weliswaar onderbevoegd, maar heeft dankzij zijn 2e graad gewoon LC. Het zou anders wel gek zijn.
Historia vitae magistra
Minder is meer en levert meer op
BT schreef: “dit kost te veel en dat geld moet ergens anders besteed worden”.
In andere landen met uitstekend onderwijs weten ze dat je beter 900 uren les kunt krijgen van zeer goed opgeleide vakdocenten dan 1040 uur, of voor mijn part 1200 uur, van Beun de Haas. In Finland zijn slechts 796 uren wettelijk verplicht. Scholen mogen daar een schepje bovenop doen. Gemiddeld geven Finse scholen 815 uur les aan leerlingen tussen 12 en 14 jaar (OECD 2007). Weinig, maar goed.
Externe, gevalideerde toetsen met een hoog niveau kunnen ook een rol spelen bij het efficiënter maken van het onderwijs. Weten waaraan je moet werken. En weten dat je er niet komt zonder te werken, door zoals nu te rekenen op de goedmoedigheid en slappe knieën van de docent die het zelf ook niet allemaal weet.
Er zijn diverse manieren om de tijd en inspanningen van leerlingen meer de moeite waard te maken (in plaats van de bezigheidstherapie die soms voor onderwijs wordt versleten). Ook om de belastingpecunia die nu naar onderwijs vloeien beter te laten renderen. Zeer goed opgeleide docenten en externe toetsing kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Helaas willen noch de verantwoordelijke politici, noch de werkgevers in het onderwijs aan die conclusie. Behalve dan met lippendienst.
Het OCW-budget moet een hoger percentage van het BNP uitmaken, willen we de ambities gestand doen. Maar minstens zo belangrijk is dat we dat geld besteden aan wat werkt. Aan zeer goede leraren dus.
Laten we nu niet te snel achter ‘Finland’ aanlopen…..
OK, ik geloof best dat de status van het beroep Leraar in Finland hoog is en dat er goede resultaten worden behaald. Toch zou ik wel eens willen weten welke vakken men dan geeft (toch niet een armzalig uitgekleed ‘basispakket’?) en tot welk niveau dat dan leidt.
Hoe zit het in Finland met het totaal aantal hoger en lager opgeleiden etc.
Zie OESO-rapport voor info over Finland en vele andere landen
Het jaarlijks te verschijnen OESO-rapport waarnaar ik een aantal malen verwezen heb, geeft je een groot deel van de gewenste informatie.
Wij worden gehoord en/of gelezen
Met alle waardering voor de opmerking van van Dijk vermoed ik toch dat zo’n opmerking er niet gekomen zou zijn zonder contacten van van Dijk met het bestuur van BON of/en de discussie op de BON-site. Daar is een aantal malen tegen hat verschijnsel van willekeur, subjectiviteit, vriendjespolitiek en de eis van conformering met het beleid van het schoolbestuur als factor bij promotie nar een hogere salarisschaal gefulmineerd. De activiteiten van BON doen er toe.
Seger Weehuizen
SP
Dat Van Dijk contact met BON heeft zal vast helpen. Maar de SP verdient ook complimenten voor het feit dat ze luisteren naar wat in (delen van) de samenleving leeft. Of je het nu in alles met de SP eens bent of niet… Luisteren, daar ontbreekt het bij politici nogal eens aan.
Klopt Malmaison
Maar niet alleen Van Dijk, ook Rood van de SP en de SP zelf staan open voor BON en Jong-Bon.
Historia vitae magistra
Beloning en opleiding en wat nog meer?
Bij de huidige B, C en D-functies is het merkwaardig te moeten constateren dat de aanvangsalarissen nagenoeg gelijk zijn doch uiteindelijk na 18 treden resulteren in een verschil van 550 € danwel 1100 €. Blijkbaar ontwikkelen LD-ers zich tijdens het werken in het onderwijs dubbel zo snel als LB-ers. Merkwaardig toch? Stel dat jonge academici na afstuderen inderdaad recht zouden moeten hebben op een hogere beloning dan neem ik toch aan dat de daarna gerechtvaardigde salarisstijgingen in de pas zouden moeten lopen met de overige wat “lager”opgeleiden. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens zit ik zelf al 5 jaar aan de top van mijn LB-functie En ik vrees dat ik daar over 13 jaar ongeacht wat ik wel of niet doe nog steeds op zal zitten. En het steekt dat je op deze manier dus 18 jaar moet constateren dat collega’s met 1100 € per maand meer naar huis gaan. Ook ongeacht wat ze wel of niet doen. Qua niveau durf ik de competitie zondermeer aan. Maar gelukkig heb ik andere en zeker leukere hobby’s