Toch dus de Moloch.

Ingeslikt en opgeslokt, gewoon weer.
Vermalen in ’n mechanisme.
Nog steeds en iedere keer, ’n puzzel zonder stukjes.
Hier ’n isme en daar wat kleine rukjes,
maar iets verder raast onaangedaan
’t ongeduldige verkeer.

BON deed en doet iets wat belangrijker is dan wat de Beatles ooit deden.
Koningen (in hun koninkrijkjes) laten vertellen over hun dagelijkse werk.
Dat dat wel eens tegenviel/valt. Problemen. En die boodschap valt niet goed.
Onderwijs is als de vaatwasser. Die dient gewoon te werken.
Nederland is nu net ’n beetje aan ’t wakker worden. Oeps, onderwijs…
Daarom (denk ik), als er ergens echte kennis bestaat daarover… BON.
Althans zeker m.b.t. vo en hoger. Po helaas minder.

Bezuinigingen gaan dat onderwijs verder uitkleden. Ongetwijfeld komen er vanuit dat onderwijs steeds explosievere geluiden over misstanden.

BON wordt dus alleen maar nodig(er).

8 Reacties

    • Natuurlijk 2010.
      Alleen zijn de lees- en taalproblemen binnen het basisonderwijs minder groot dan gedacht wordt. Beter gezegd, andere problemen zijn veel urgenter. Laat ik het op deze vriendelijke lente zaterdag houden bij de toenemende segregatie, groeiend aantal grijs/zwarte scholen, taalachterstanden en de wurgende werking van wsns en passend onderwijs. Maar goed, alle kleine beetjes helpen.

        • Wat lief.
          Doet me met wat nostalgie denken aan de jaren 70/80. Toen had ik ook van die groepen. Was genieten. 80% HAVO/VWO advies.
          Tijden veranderen.

          • Het probleem kent iedereen, kom eens met een oplossing
            80%?
            Ik kom uit een 100% blank autochtoon dorpje, hooguit de helft in mijn klas kreeg havo/VWO advies, het grootste deel van die andere helft kreeg VBO-advies en 10% kreeg mavo-advies.

            Leo, jij hamert steeds weer op hetzelfde reële probleem wat pretty much elke Nederlander kent.
            Helaas blijft het daarbij en kom je nooit met voorstellen om ze op te lossen waardoor er geen ruimte voor discussie is.
            Er zijn nu eenmaal een beperkt aantal dichtbevolkte buurten met hoge concentraties kansarme allochtonen die met een forse achterstand aan school beginnen.
            Je kan moeilijk ouders wiens kind geen achterstand heeft (autochtoon of allochtoon) dwingen om hun kind naar zo’n school te laten gaan waar het niveau fors is gedaald t.g.v. het grote percentage leerlingen die wel een achterstand heeft (stel je voor dat ze dat jouw kind aan willen doen…)*, hooguit kan je die kinderen die een forse achterstand hebben spreiden over alle scholen maar dan zou er hoog van de torens discriminatie worden gebruld.
            Alles wat we kunnen doen is het:
            – voorkomen dat er nog grote groepen kansarmen naar Nederland komen
            – afdwingen dat iedereen die permanent in Nederland woont en niet hoogopgeleid is (we moeten de CEO’s hier niet mee lastig vallen) Nederlands spreekt
            – achterstanden opsporen, ver voordat die leerlingen 6 jaar zijn en aan groep 3 beginnen.
            – zoals net aangehaald, risicoleerlingen spreiden over alle scholen in de buurt, waardoor eerst in kaart zal moeten worden gebracht wie die risicoleerlingen zijn

            Dit zijn allemaal politieke keuzes waar we helaas weinig invloed op hebben, maar dat geldt natuurlijk voor veel wat hier besproken wordt.

            Dit laat onverlet dat ook de ´witte` basisscholen hele grote problemen hebben die veel aandacht verdienen en die dringend moeten worden opgelost.

            *Desondanks probeert de politiek dat wel (enkel in PvdA-gemeentes?) maar het verzet is groot en veel ouders slagen er in om die regelingen te ontduiken.

          • mengen met weinig verlies voor “witte” kinderen
            Steeds vaker sturen hoogopgeleide ouders hun kinderen naar bijles taal en rekenen. Slecht onderwijs bevoordeelt zo kinderen van hoogopgeleide ouders. In het secundair onderwijs nam het voordeel voor kinderen van hoogopgeleide ouders al toe vanaf het moment waarop de HBS en de MULO vervangen werden door het minder eisen stellende Atheneum/HAVO en de MAVO. Het vermengen van “witte” en “zwarte” kinderen zonder kwaliteitsverlies voor de witte kinderen kan benaderd worden door in die klassen op ouderwetse manier les te geven en voor kinderen met erg hoge of lage intelligentie speciale klassen in te richten (zoals Bart al elders voorstelde). Het is voor mensen die de waarheid willen weten bekend dat allochthone kinderen van gedisciplineerd ouderwets frontaal klassikaal onderwijs het meest opsteken. Dus in “grijze” klassen geen WSNS en weg met “onderwijs op maat”.
            Seger Weehuizen

          • Dag Bart.
            Voorkomen dat grote groepen kansarmen naar Nederland komen. Dat zou als onderdeel van de oplossing niet gek zijn. De praktijk leert echter dat in grote steden die aantallen (kinderen van) blijven groeien. Ook blijven 2e en 3e generaties hardnekkig slecht Nederlands spreken. Taalachterstanden voordat kinderen in groep 3 instromen oplossen, moet structureel aangepakt worden. Nu mag het niets kosten en ’t gevolg zal zijn dat er niets aangepakt wordt.
            Tenslotte geef je aan, dat “risicoleerlingen” gespreid moeten worden over verschillende scholen. Bedoel je daarmee dat ouders te horen krijgen op welke basisschool hun kind geplaatst wordt?
            Kom eens met een oplossing, zeg je.
            Je staat helaas ver van de dagelijkse praktijk in grote steden. Genoemde oplossingen zijn braaf en kansloos.
            Beter om het fundament te repareren. Kinderen op de juiste plek en goed opgeleide meesters en juffen.

          • Beter om het fundament te

            Beter om het fundament te repareren. Kinderen op de juiste plek en goed opgeleide meesters en juffen.

            Wat is die goede plek?
            Hoe wil jij de kinderen op de goede plek krijgen?
            Ben alsjeblieft eens wat concreter.

            Pleiten voor goed opgeleide juffen en meestrs doen de meesten voor ons ofdat het nu voor de basisschool of het voortgezet onderwijs is. Dat is in het belang van ALLE leerlingen.
            Wat dat betreft heb je zeker niet te klagen over een gebrek aan aandacht voor het probleem waar jij aandacht voor vraagt. 😉

            Indien de politici pas een permanente verblijfsvergunning of een paspoort zouden geven indien de immigrant vloeiend Nederlands spreekt en er bij alle migrante kinderen die hier reeds zijn op toegezien wordt dat die alsnog Nederlands leren dan zouden er geen kinderen bijkomen met een forse achterstand. Laten we eerst eens de gaten in de dam dichten, dan gaan we al dat water veel gemakkelijker wegpompen.
            Het aanpakken van taalachterstanden kost geld, schooluitval, criminaliteit en werkeloosheid eveneens. Wat mij betreft laat de overheid de kosten voor het aanpakken van vermijdbare taalachterstanden door die ouders zelf vergoeden, voor zo ver dat mogelijk is (desnoods met een afbetalingsregeling van 20 jaar). Op die manier legt de overheid de verantwoordelijkheid bij de verantwoordelijken en geeft zij een krachtig signaal af dat iedereen er zelf verantwoordelijk voor is dat zijn/haar kinderen die in Nederland opgroeien het Nederlands goed beheersen?
            Dit alles kan perfect geregeld worden met wetgeving wanneer wij daarvoor kiezen, zonder internationale verdragen te schenden. Natuurlijk moeten dan wel de criteria zorgvuldig gekozen worden.

Reacties zijn gesloten.