Terug naar basisschool Dr. W. van Everdingen

Deel 4 in de serie Terug naar school van Intermediair gaat over een basisschool in Bilthoven. Weer Samen Naar School vindt de directeur ‘een verrijking’.

=============================================

“Is het echt zo erbarmelijk gesteld met het onderwijs in Nederland? Vier redacteuren gaan terug naar hun oude school en beschrijven wat er veranderde, met als ijkpunt hun eigen herinnering. Op de basisschool van Florentine van Lookeren Campagne loopt nu een heel zorgteam rond, van speltherapeut tot remedial teacher. De cultuurkloof die ze verwachtte viel mee.

Groep acht van de openbare basisschool Dr. W. van Everdingen doet geschiedenis. ‘Verschrikkelijk’, is de eensgezinde mening van juf Renske en haar leerlingen. De methode gaat nog uit van een leraar die een verhaal vertelt en kinderen die daarnaar luisteren en vervolgens opdrachten maken. Dat is ouderwets. Daarom maakt Renske er een spel van. Met een stapeltje multiplechoicevragen die de kinderen zelf hebben gemaakt, lopen we naar het speellokaal. Drie matten worden op de grond gelegd; A, B, en C. Renske klimt op een bankje zodat ze boven haar leerlingen uitsteekt en maant de kinderen vooral ‘hun eigen mening’ te volgen.
‘In welk jaar was Hitler voor het eerst de baas in Duitsland? Was dat A, 1935, B, 1925 of C, 1933? Doe wat je zelf denkt! Niet als gekken achter elkaar aan lopen!’ De jongens springen gelijk weg, de meisjes sloffen arm in arm naar dezelfde mat. Drie jongens rennen joelend rond en landen op B. ‘Ik vind het superstoer dat jullie je eigen mening achterna gaan’, prijst Renske ze. ‘Helaas was het niet goed, het was C.’”

Het vervolg staat hier.

11 Reacties

    • Iemand die een verhaal vertelt
      Hè bah, wat is dat voor een malloot? Nee, hoor, zo’n methode gooien we meteen in de prullenbak. Waardeloos zeg, iemand die gaat vertellen wat ‘ie allemaal wéét, gaap!

      • Weet je,
        Fritzi. Ik vervang op allerlei basisscholen. Dikwijls hangt ’t spul wat verveeld achter hun tafel. Meestal driftig van plan om er ’n lekkere rotzooi van te maken. Ook al in groep 3 hoor. Als ik dan (improviserend) begin te vertellen, gaan ze om. Allemaal. Helemaal ingepakt en gericht op mij.

        Peinzend sabbel ik op deze veer uit eigen kont.
        Ik en mijn grote mond.
        Maar laat lekker staan wat er stond.
        Uitdeuken van je ego, is heel gezond.

        • Je bent niet de enige
          Toen een oud-collega van me met pensioen ging, ging hij nog wat invalwerk op basisscholen doen. Gewoon, voor de lol. Het was er nog één van de oude stempel: kweekschool, en daarna de MO-aktes.
          Ik sprak hem na zijn pensioen nog wel eens. En van hem hoorde ik precies hetzelfde als jij hier schetst.

    • Luister naar je directeur!
      Over WSNS:
      Berkhout vindt het een verrijking. ‘We hadden een aantal jaren terug hier een meisje, een zwaar geval van Downsyndroom. Toen ze hier kwam, leefde ze heel erg op een eigen eilandje. Toen ze wegging, was ze goed in staat contact te maken met haar klasgenootjes. Die leren op hun beurt weer omgaan met iemand met Downsyndroom.’ De extra last voor de docenten valt mee, aldus Berkhout. Het rugzakje werkt goed. Inmiddels loopt op de Van Everdingenschool een heel zorgteam rond, van speltherapeut tot remedial teacher.
      Een heel zorgteam moet er bij, maar de extra last voor de docenten valt mee. ZEGT Berkhout; en WAT zeggen de docenten? Dat vraagt onze scherpe reporter niet, natuurlijk.
      Hoor je het nou, Leo? Het is gewoon een verrijking, zegt die directeur!

      Misschien zou het handiger zijn als dat hele zorgtiem werd ingezet op scholen waar dat hele zorgtiem voor alle leerlingen moet worden ingezet. In elk geval veel goedkoper dan elke basisschool zo’n zorgtiem te laten betalen.

      • Kwestie van PR.
        Even voor de duidelijkheid, S. Stevin. Je hebt de buitenkant, met alle toeters en bellen en de binnenkant.
        Buitenkant toetert en belt. Binnenkant werkt, parttimed en zwijgt.
        Als ze manager worden mogen ze toeteren en bellen.
        Zou iemand, eigenlijk aan Plasterk moeten vertellen.

        • Dat beseft Plasterk wel.
          Ik denk dat Plasterk dat beter weet dan u en ik bij elkaar. Als instituutsdirecteur en columnist heeft hij jarenlang rondgetoeterd en -gebeld.

  1. Ze krijgen fruit en aandacht.
    Wie wil lezen mag dat; maar er zijn ook workshops, ­kostuums maken met carnaval, bijvoorbeeld.
    Kinderen met een vlekje en rugzakleerlingen.
    Een meester, die verdiept is in het leerlingvolgsysteem.
    De ‘weer-samen-naar-schoolregeling’.
    Cito-niveau 50, had 70 of 75 moeten zijn.
    Maar…de leerlingen leren zich tenminste presenteren.
    En omdat de goede docenten na een paar jaar vertrekken, het commerciële leven in, hebben we het Persoonlijk Ontwikkelingsplan uitgevonden.
    Een goede ontwikkeling, vindt Balk.

Reacties zijn gesloten.