taal- en rekentoets voor leraren

Reken- en taaltoets voor leraren

Een idee uit de koker van Jan Jacob van Dijk, een goed idee volgens staatssecretaris van Bijsterveldt. Een losse flodder, als u het LIA vraagt.

Wij zijn dolblij met dit pleidooi voor kwaliteit, maar wij zouden graag zien dat er enige consistentie in het onderwijsbeleid kwam. Inderdaad is het droevig gesteld met het reken- en taalniveau van Nederlandse leerlingen. Dat is niet zo verwonderlijk, na jaren van vooral veel water bij de wijn doen.

Ga eens kijken in een Nederlandse eindexamenzaal: de meest geavanceerde rekenmachines (waarin je ook alle mogelijke leerstof kunt opslaan), woordenboeken bij alle vakken en als ondanks dat de leerling toch nog spelfouten maakt, mogen die zelfs bij het vak Nederlands amper worden meegerekend.

En, in plaats van eens flink te schrappen in deze “toegestane hulpmiddelen”, voegen we dan taal- en rekentoetsen aan het programma toe. Niet alleen voor leerlingen, ook voor leraren.

Maar goed: de staatssecretaris wil iets doen aan de onderwijskwaliteit, en dat valt in haar te waarderen. Maar doe dit dan ook echt: maak er een keiharde eis van en laat het niet aan de scholen over om “deze handschoen op te pakken”. Die zullen immers niet graag een halve dag de lessen uit laten vallen (de 1000 uren-norm!) om hun leraren (ook met rekenmachine en woordenboek?) in de examenzaal te zetten.

Zie het artikel en de video in Trouw van 2 december 2009 (www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/voortgezet-onderwijs/article2930041.ece/_Taal-_en_rekentoets_voor_alle_leraren_goed_idee_.html),

Teja Bodewes
www.lerareninactie.nl