Schaf het bijzonder onderwijs af

Dat is het jongste plan van Jelle Menges, de nieuwe voorzitter van de Jonge Socialisten. Een oud stokpaardje van de PvdA wordt weer eens van stal gehaald.

In ons land wordt PO en VO gegeven in 5986 bijzondere scholen [christelijkonderwijs.nl] en 3335 openbare scholen [openbaaronderwijs.com] Van dit scholenbestand is dan 64% bijzonder.

Volgens ‘Godsdienstige veranderingen in Nederland’ [SCP – 2006] wordt het aantal gezindten in 2010 geschat op 32%
Uit tabel 3.10 – pag 53 – een overzicht van de gezindten in de Nederlandse bevolking voor
2000 (waargenomen), 2010 en 2020 (geschat):

62 – 68 – 72 – geen
16 – 13 – 10 – rooms-katholiek
5 – 6 – 8 – islam
7 – 4 – 2 – Nederlands-hervormd
5 – 3 – 2 – gereformeerd
3 – 5 – 7 – rest

Hetzelfde onderzoek geeft aan dat 39% van de kerkelijken de confessionele grondslag van de school niet belangrijk vindt – Tabel 4.4 – pag 60.
Waarmee de oorspronkelijk achterban voor de bijzondere school op 23% komt.

Een deel met zeer fundamentalistische interpretaties uit heel oude Heilige Schriften (evolutieleer, homomeester, lesbojuf) zullen deze verworvenheid nooit willen opgeven. CDA, SGP en CU, samen 28 zetels, staan in de bres!

Een ander deel van deze groep zou best wel kunnen leven met een ‘neutrale school’. Maar de vraag is of de schoolbesturen dat willen! Artikel 23 heeft namelijk uiterst aantrekkelijke opties. [7241]

Ruard Ganzevoort, hoogleraar praktische theologie en kandidaat Eerste Kamerlid voor GroenLinks, is tegen het opheffen van bijzondere scholen en probeert in ‘Appeltje Schillen’ Jelle het idee uit zijn hoofd te praten.
[Ditisdedag – 27 december 2010]

21 Reacties

  1. Lastig
    Principieel ben ik voor goed openbaar onderwijs. Helaas heb ik gemerkt dat bijzonder onderwijs soms de enige mogelijkheid is om je te onttrekken aan de terreur van de middelmaat en de meelopers. Praktisch gezien ben ik dus tegen opheffen van het bijzonder onderwijs.

    • Hoezo ontworstelen aan de terreur van de middelmaat?
      In de verslagen van 2001 en 2002 liet de inspectie de score op indicatoren van opbrengsten door een denominatief zeef lopen.

      Vastgesteld wordt dat de verschillen tussen openbare, rooms-katholieke en protestant-schristelijke scholen niet groot zijn.
      In de volgende verslagen werd het zeef niet meer gebruikt.

  2. Opheffen? Is-ie gek geworden?
    Dat bijzonder onderwijs gaan we natuurlijk niet opheffen. Het functioneert uitstekend, en is, ondanks politieke egaliserende bemoeizucht, nog steeds een garantie voor de vrijheid van ouders hun opvoeding en onderwijs naar eigen wensen in te vullen.
    Dat hele idee van ‘om kunnen gaan met iedereen’ is iets dat meestal vanzelf gaat. En als het niet vanzelf gaat hoeft het allesbehalve een probleem te zijn. Mensen kunnen uitstekend langs elkaar heen leven.
    Het bijzonder onderwijs moet niet het slachtoffer gaan worden van islamitisch onderwijs!

      • Nou en?
        Dan doen we daar misschien iets aan.
        Maar we gaan niet met het kind het badwater weggooien.
        Vrijheid van onderwijs is een belangrijk goed.
        Wij regeren niet elk huisgezin.
        Noch schrijven wij voor wat ouders zouden moeten willen.
        De Nederlandse wetten zijn geldig voor iedereen; dat volstaat.
        Dat een socialist een soort vage wens heeft dat iedereen met iedereen als kameraad is, geeft hem niet het recht ouders te beroven van hun wens christelijk onderwijs te verlangen.

        • Vrijheid van onderwijs was een belangrijk goed…
          Lees in Geschiedenis hoe de Vereeniging tot Oprichting en Instandhouding van Hervormde Scholen in Bennekom het openbare onderwijs naar de plaatselijke leeszaal verwees. [Geschiedenis – Schoolstrijd]

          Tijden veranderen. Het SCP-onderzoek toont aan dat voor de huidige consument denominatie echt op de allerlaatste plaats komt.

          In 2002 telt de inspectie naast 2333 openbare lagere scholen de volgende bijzonder scholen
          Roomskatholiek (2076), Protestant christelijk (1861), Algemeen bijzonder (342), Gereformeerd vrijgemaakt (130), Reformatorisch (119), Islamitisch (34) en Samenwerking pc en rk (35). Maw. 66% van de lagere scholen zijn religieus getint voor een achterban van ongeveer 23% van de bevolking.

          Aan dit rijtje is nu toegevoegd: de samenwerkingsschool = openbaar + bijzonder. Of de lesbojuf hier wel welkom is?
          Zelfs Kamerleden zien door de bomen het bos niet meer. [32134 – 6] [32134 – 7]
          13 juli 2006 het eerste onderzoek naar de nieuwe variant [bijlage 28762 – 7]

          Op 28 en 29 januari 2011 houden de SGP-jongeren een Winterconferentie.
          In de workshop ‘Openbaar versus bijzonder onderwijs’ zal drs. G.P. Vonk, beleidsmedewerker voortgezet onderwijs bij VGS, zeker proberen de steppenbrand te blussen.

          • God is overal….
            Voor wie niet in God gelooft, is onderwijs gebaseerd op religieuze grondslag en bovengenoemd plaatje van bonnie ook wel erg komisch, maar de bijzondere scholen hadden in het verleden wel een goede naam.

          • geen binding; volgens de cijfers
            Al die ouders die weinig of geen binding hebben met een christelijke denominatie, hadden dus massaal voor het openbaar onderwijs kunnen kiezen waardoor het openbaar onderwijs zou groeien als kool. Dit gebeurt niet.
            Kennelijk vinden veel ouders het toch wel belangrijk dat hun kinderen leren wat ‘christelijk’ betekent. Of hebben de bijzondere scholen voor veel van deze ouders een hogere kwaliteit.
            Dat denominaties minder herkenbaar worden, heeft met overheidsbeleid te maken: vakken als ‘geestelijke stromingen’ en ‘burgergedrag o.i.d.’ werden verplicht, de ouderinspraak werd verplicht en de samenwerkingsverbanden leggen veel verplichtingen op waardoor de basisscholen steeds meer op elkaar gaan lijken.
            Toch kunnen er unieke aspecten blijven, als het veel zingen van liederen, het vertellen van bijbelverhalen, en het vieren van christelijke feestdagen, waardoor het bijzonder onderwijs zich kan blijven onderscheiden.
            Van ouders wordt dan ook bij aanmelding gevraagd dat zij deze zaken accepteren. Willen zij dat niet, is er de openbare school.
            Zelf zat ik eens onder 1 dak met een openbare school. Zong ik geestelijke liederen met de klas, hoorden we uit het nabijgelegen ‘openbare’ lokaal voortdurend popmuziek. Walgelijk, dat soort ‘integratie’.

          • Dichtbij huis en mooi gebouw….
            Zouden de ouders wel zo denken, of zijn ze praktischer van aard?
            Het is een gegeven feit dat dit land overspoeld is door een betrekkelijk hoog percentage bijzondere (gebaseerd op religieuze grondslag of anderszins) scholen en schoolgebouwen. Een feit is ook dat de meeste openbare scholen geen gezicht hebben. Een gegeven is ook dat de mens een hang heeft naar een zekere vorm van spiritualiteit.
            Toch denk ik dat wat je zegt, ik citeer:’Al die ouders die weinig of geen binding hebben met een christelijke denominatie, hadden dus massaal voor het openbaar onderwijs kunnen kiezen waardoor het openbaar onderwijs zou groeien als kool. Dit gebeurt niet…’, eerder te maken heeft met de praktische instelling van de meeste ouders, dat een school niet al te slechts moet zijn. gewoon lekker dichtbij, misschien ook een aardig gebouw, veel aan sport doet of creativiteit, of de vriendjes of vriendinnetjes van de kinderen gaan daar ook naar toe.
            Soms telt een hoog slagingspercentage ook mee. Maar als de kinderen daarvoor vijf minuten langer moeten fietsen, werkt dat waarschijnlijk al niet meer.

          • re. Hals
            Voor basisscholen is er over het algemeen geen groot verschil in af te leggen kilometers.
            Ik hoor geen goede redenen om het bijzonder onderwijs af te schaffen. Ouders van deze scholen betalen net zo veel belasting voor het onderwijs als de ‘openbare’ ouders.

            Ik vraag mij echt af waar zo’n joch van de SP zich mee bemoeit. Al die ouders en hun kinderen, zijn geen speciaal bezit van deze socialisten. Als scholen bepaalde wereldse zaken willen weren, is dat hun goed recht.
            Zo’n SP-knul ruikt kennelijk ook al macht.

            (Intussen zie ik overal basisschoolkinderen met vuurwerk knallen; al die vuurwerkprojecten op school halen dus helemaal niks uit; alweer een voorbeeld van een zinloze onderwijsinvulling)

          • Reden
            Hebben jullie ook een goede onderwijsinhoudelijke reden om te pleiten voor handhaving van het bijzonder onderwijs?

          • Geen SP
            De jonge socialisten is de jeugdorganisatie van de PvdA, dit ‘joch’ (Jelle Menges) is dus van de PvdA, niet de SP.

          • Gedoe??
            Een non-probleem wordt opgevoerd, kennelijk met de bedoeling aan te tonen dat het bijzonder onderwijs haar bestaansrecht niet verdient.
            Ook opmerkelijk: die PvdA-er zegt dat zuilair onderwijs gedoemd is uit te sterven. Vervolgens gaat hij actief meewerken aan dat uitsterven. Ik zou zeggen, als het gedoemd is, hoef je alleen maar toe te kijken en af te wachten.
            Vreemd toch altijd, dat actief willen bewerkstelligen van wat ‘vanzelf’ verondersteld wordt te gaan.
            Afblijven van deze vrijheid van onderwijs zolang het bijzonder onderwijs niet oproept tot sabotage en/of geweld.

          • IJzig onderwijsland
            De onderwijswereld zit zo stevig vastgevroren dat het volumen van het Confessioneel onderwijs zich niet aanpast aan de vraag. Dat is één van de vele voorbeelden van misstanden, aantonend dat de vrijheid van onderwijs ernstig is aangetast.
            Seger Weehuizen

          • misstand?: echt flauwekul
            Ouders zouden in groten getale kunnen kiezen voor het openbaar onderwijs als zij openbaar onderwijs werkelijk belangrijk vinden.
            Dat dit niet gebeurt toont aan dat bijzonder onderwijs blijkbaar aantrekkelijker wordt gevonden.
            Dit soort marktwerking is de socialisten kennelijk een doorn in het oog en vandaar dat openbaar onderwijs dan maar bij wet verplicht gesteld zou moeten worden.
            Onderwijs dat zich zou moeten aanpassen aan politieke idealen, daar zou het bijzonder onderwijs stevig voor moeten bedanken.

          • In mijn gemeente had je
            In mijn gemeente had je niets te kiezen: 1 MAVO, 1 HAVO/VWO, 1 gymnasium. Zowel de MAVO als het HAVO/VWO waren bijzondere scholen.

            In hoeverre het gewenst is dat bijzonder onderwijs blijft bestaan weet ik niet, mijn voorkeur gaat er in ieder geval naar uit dat een school niet op religieuze gronden een ´bijzondere` school is, daar zouden ideologische gronden voor moeten zijn (bijvoorbeeld ´BON`-onderwijs). Het lijkt mij goed wanneer kinderen op school niet religieus worden beïnvloedt, dat geeft tegenwicht tegen de eventuele religieuze beïnvloeding vanuit thuis. Zodoende kan je beter je eigen meningen vormen.

          • Hoe zit het met de basisscholen?
            In mijn wijk aan de rand van een gemeente ergens in het verre zuiden, kunnen ouders voor hun kroost kiezen uit 2 openbare en 1 katholieke school.
            Volgens de gegevens die de inspectie op internet bij elkaar schoffelde doen de drie scholen het uitstekend.
            Desalniettemin beweert onderwijs in cijfers dat de toeloop naar de beide openbare scholen boven de 200 en de toeloop naar rk-school onder de 100 leerlingen ligt. En dat allemaal binnen loopafstand.

            Via de cfi BRIN-nummergenerator zijn er nu 6904 basisscholen en volgens de inspectie zijn hiervan 62 scholen zeer onder de maat: 0,9%.

            Ruard Ganzevoort turft dat binnen deze groep 24 openbare scholen (39%) voorkomen: een argument dat bijzonder onderwijs beter is…

            Hier het schema voor deze religieuze mierenneukerij:
            Van de 62 volgens de inspectie zeer zwakke scholen zijn er 24 openbaar, 12 RK, 11 PC, 6 reformatorisch, 4 islamitisch en 5 overig (met name met bijzondere onderwijsvisie). Afgezet tegen het totaal aantal scholen per richting is dat dan bij openbaar 1,1 %, RK 0,6 %, PC 0,6 %, reformatorisch 2,2 %, islamitisch 5,8 % en overig 1,0 %.

          • Bart: Je mag; maar een ander mag ook.
            Dat is nu juist zo mooi: Bart mag als ouder zelf kiezen voor het openbaar onderwijs als hij dat belangrijk vindt.
            Anderen mogen kiezen voor bijzonder onderwijs, als zij een grondslag belangrijk vinden. Iedereen tevreden. Mooi toch?!

          • Ik heb geen moeite met die
            Ik heb geen moeite met die grondslag, alleen gaat mijn voorkeur er naar uit dat die grondslag niet religieus van aard is. Ik denk dan met name aan ´fundamentalistisch religieuze` scholen (gereformeerd, islamitisch) die niet enkel in naam christelijk zijn maar die tevens kinderen indoctrineren met religieuze verhalen en die aan de kinderen irrationele regels opleggen. Dan misbruik je naar mijn mening het onderwijs.
            Ik heb niets tegen normale religieuze opvattingen maar ik zie niet in waarom hiervoor aparte scholen nodig zouden zijn.
            Tegenover de vrijheid van mensen om hun religie te kiezen en hiernaar te handelen staat de vrijheid van mensen, inclusief kinderen, om hier niet aan mee te doen wanneer zij dat niet willen. Het zijn de ouders die in de praktijk voor de school kiezen.

            Vanzelfsprekend zijn er tal van zaken die we beter eerst oplossen alvorens we ons bezig houden met het eventuele afschaffen van het bijzonder onderwijs.

Reacties zijn gesloten.