roosterproblemen

Als fulltimer heb ik sinds de Tweede Fase te maken met een steeds slechter rooster: ik kijk niet gek meer op van een rooster met bijv. negen tussenuren op vijfentwintig lesuren. Nu krijg ik ook nog te maken met een slechte spreiding van de contacttijd: regelmatig heb ik een klas (van brugklas tot en met HAVO 5 en VWO 6) twee keer op een dag en niet in een blokuur maar bijv. het tweede en het vijfde uur. Didactisch gezien hopeloos.
Daarnaast word ik geconfronteerd met dagen waar ik slechts twee lessen te verzorgen heb (dan wel met een aantal tussenuren erbij, werkelijk waar!) en -logisch gevolg- met dagen waarop ik acht lessen achter elkaar moet geven. ’s Avonds kun je me dan bij elkaar vegen… Dit rooster maakt mij wanhopig. Heeft u hier ervaring mee? Is dit toegestaan? Ik zit hier werkelijk mee, word er echt droevig van.

8 Reacties

  1. Roosterproblemen: herkenbaar!
    Hoi candide,

    Ik leef met je mee, want ja, ik herken de problemen. Op dit moment niet eens direct uit m’n eigen situatie, maar wel van m’n ex-collega’s van m’n vorige school. De “directeur onderwijs” daar wilde zonodig naar een rooster met tachtig minuten, om zo docenten te dwingen “activerender” les te gaan geven.

    Er is uiteindelijk een net zo hopeloos compromis uitgekomen met afwisselend 40- en 80-minuten. Ik zag de bui al hangen, want toegevoegde complexiteit betekent extra ellende. En ja hoor, precies zoals jij beschijft: massa’s tussenuren, ongelijke verdeling over de dagen en niet te vergeten: lessen die meteen na elkaar volgen, maar dan op verschillende locaties, zodat jij buiten adem en met een rood hoofd de klas binnenkomt, alwaar de leerlingen al een kwartier bezig zijn de boel af te breken.

    Op de school waar ik nu werk heb ik zelf over m’n rooster momenteel niks te klagen, maar er zijn de afgelopen jaren wel al de nodige roostermakers versleten.

    Ook hier geldt volgens mij: ze moet het gewoon heel simpel houden. Niet te veel vakken, gewoon lessen van 50 minuten, nooit twee keer op een dag starten met dezelfde klas, en géén periodisering. Gek eigenlijk dat we het hierover op deze site nog niet zo vaak hebben gehad.

    En ook hier geldt: er gaat pas wat veranderen als wij ons als groep stevig organiseren en terug gaan vechten.

    Sterkte.

    • Rooster
      Beste Candide,
      Weet jij wat de visie achter het rooster is, als er al een visie is. Een rooster is nooit voor iedereen naar de zin te krijgen. Als je b.v. de eerste jaars een rooster wilt geven wat gedurende vijf dagen het eerste uur begint en geen tussenuren kent wordt het voor de bovenbouw een puinhoop en omgekeerd. Dit vanwege de beschikbaarheid van docenten en lokalen.
      Twee dingen vallen echter de laatste paar jaar op. Het eerste is dat de docentenwens op de laatste plaats komt en op de tweede plaats dat men het hip vindt om roosters tussentijds, soms wekelijks, te muteren. Als docent word je dan geleefd. Dit is een van de belangrijkste veroorzakers van stress, zo weten we inmiddels uit de theorie over personeelsmanagement.
      Lobbyen wil wel helpen over het algemeen.
      Corgi

      • omgekeerd
        Mijn ervaringen zijn precies omgekeerd. Ik wilde bij een langdurige ziekte graag als eerstegrader de afwezige tweedegraads collega vervangen in het vak waarvoor ik bevoegd ben. Te meer daar ik al twee jaar alleen lessen gaf in vakken waar ik niet toe bevoegd ben. Lijkt mij een typische win-win situatie, kwaliteitswinst voor de organisatie, ervaringswinst voor mij. Kon niet volgens de directie, want dan moesten ze een vervanger zoeken voor de vakken die ik onbevoegd gaf en dan moesten ze het heilige rooster veranderen. Zelfs met de modernste technische hulpmiddelen ging dit deze directie de pet te boven. Nee, ze zochten liever een niet-academisch gevormde vervanger die zich precies in het bestaande rooster liet inpassen. Daar moesten de (examen)leerlingen en hun ouders dan wel nog weken op wachten.
        Daarna had ik nog de euvele moed te vragen om 4 uur (klokuren) vakbondsverlof per week. Kon niet, want ik gaf maar liefst 3 verschillende vakken onbevoegd en dat kon toch niet met het rooster (ja, vind daar maar eens een vervanger voor, ze zouden mij wel eens voor mijn flexebiliteit hebben mogen waarderen. Gevraagd : Allebastinemens voor schoolrooster overal inzetbaar, mag daar niets voor terug verwachten). Ik moest maar een half jaar wachten tot het nieuwe schooljaar en rooster. Voor de bond hoefde het toen niet meer en de directie heeft mij er toen maar bij het nieuwe schooljaar uitgeknikkerd. Tja, natuurlijk ook het makkelijkst met het rooster. Dat schijnt ze zoveel energie te kosten allemaal dat ze deze site niet lezen. Jammer, had zo leerzaam kunnen wezen…. Ze vinden mij cynisch, dat is het enige waar ze wel eens gelijk in hebben. Hoe kan dat toch? Ik vind hen onder andere humorloos.

  2. Ik weet niet of het wel of
    Ik weet niet of het wel of niet toegestaan is, maar heel vervelend is het wel. Vindt de roostermaker jou wel aardig? Dit is roofbouw op jouw arbeid plegen. Hoe lang werk je op deze school? Heb je voldoende ‘credits’? Heb je roosterwensen ingediend? Ik zeg altijd maar “every problem has a solution”; hopelijk geldt dat ook voor jou rooster. Met een beetje goede wil van de roostermaker kan er toch wel iets van gemaakt worden?

  3. Werken op twee locaties
    Kijken naar individuele behoeften van docenten is iets waar roostermakers veel moeite mee hebben. Ik heb te maken met een school met drie locaties (dependances). Ik moet noodgedwongen op twee locaties werken en heb dus met TWEE roostermakers te maken. Zo je denken dat er overleg moet zijn…

    Vergeet het maar. De helft van mijn 26 lesuren op de ene locatie en de helft op de andere. Tien keer per week moet ik mij van de ene naar de andere locatie spoeden waarvan zeven keer in mijn eigen pauzetijd. Dat houdt in dat ik op twee dagen geen eigen pauzetijd meer heb omdat ik bezig ben mij te verplaatsen. Natuurlijk is dit niet toegestaan!
    Bovendien kost dit per week bijna 50 minuten lestijd omdat ik een aantal keer tussen twee aansluitende lessen moet pendelen. Dat is per jaar dus ongeveer 35 lesuren!

    Mijn vraag om dit te veranderen wordt wel aangehoord, maar wel met de uitdrukkelijke consequentie dat mijn rooster dan van maandag 08.00 uur tot vrijdag 16.00 uur zal gaan lopen. Met groeten van de directie.

    Tja, waar moet je dan voor kiezen…

  4. oorzaak roosterproblemen
    Als je in de bovenbouw HAVO/VWO werkt, dan zit je automatisch met een grote kans op een slecht rooster. Daar kan een roostermaker alleen in de marges iets aan veranderen. De oorzaak ligt niet bij de roostermaker, maar bij het grote aantal vakken waaruit de leerlingen kunnen kiezen. De meeste vakken kunnen dan niet naast elkaar in het rooster gezet worden in verband met clustering. Een automatisch gevolg is dat voor een bovenbouwklas de hele week gebruikt moet worden om ze in het rooster te kunnen krijgen. De eerste zorg van de roostermaker is dan om zo weinig mogelijk tussenuren voor de leerlingen te krijgen. Dat lukt al niet, laat staan dat er veel aan het docentrooster gedaan kan worden.
    Met de komst van de tweede fase zijn er een flink aantal nieuwe vakken bijgekomen en daarnaast zie je met name de laatste jaren een wildgroei aan leuke extra vakken (spaans-russisch-chinees-NLT-wiskunde c en d en allerlei projecten en modules). Daar moet dus allemaal ruimte voor zijn in de roosters. Een school die veel keuzemogelijkheden biedt voor de leerlingen creeert automatisch een grote kans op een slecht rooster voor zowel leerlingen als docenten.
    Oplossing: Bepaal als school welke keuzemogelijkheden er zijn. Randvoorwaarden: leerling kan kiezen uit een aantal zinvolle pakketten en de pakketsamenstelling is zodanig dat er een goed rooster kan ontstaan.
    De tweede voorwaarde zal er voor zorgen dat het aantal te kiezen pakketten behoorlijk beperkt wordt.

Reacties zijn gesloten.