Reactie Van Bijsterveldt op PISA 2009: Back to Basics!

Dinsdag 7 december 2010 PISA-dag. Rond 11:00 uur lag het rapport klaar met scores van 3VO-leerlingen uit 60 landen voor reken-, science- en leesvaardigheid. De minister had het rapport al eerder ingezien.
[YouTube – 5 december 2010]

De VS-kids scoren beter maar toch middelmatig. Rekenen van 474 => 487 en science van 489 => 502. Veel ophef zal dit niet veroorzaken. Het land heeft het veel te druk met WikiLeaks en met het zoeken naar de juiste manier waarmee de man hierachter de mond gesnoerd kan worden.
Duitse politici zijn lovend en lijken na de grote klap in 2000 weer vertrouwen te hebben in de Bildungsrepublik Deutschland: rekenen ging van 504 => 513 en science van 516 naar 520.
[YouTube – 6 december 2010]

De Nederlandse politiek is uiterst kritisch:
Minister Van Bijsterveldt wil het verdere afzakken in de PISA-lijst (rekenen van 531 => 526 en science van 525 => 522) stoppen door terug te keren naar de kernvakken in een alpha/beta-systeem.
[OCW – 7 december 2010]
Dezelfde dag gaat een reddingsplan met 8 punten richting Onderwijsraad. [Actieplan Beter Presteren]
Actieplan 5, op naar twee brede uitstroomprofielen (Alfa en Bèta) dat hier in een adem met PISA-2009 wordt genoemd, komt oorspronkelijk uit de brede heroverweging productiviteit onderwijs (Besparingspakket B pagina 9 – april 2010). [bijlage 32359 – 1]

Boris van der Ham (D66), lid van de partij met de grootste ziener op het gebied van onderwijs en kenniseconomie, snelt naar het vragenuurtje in de plenaire zaal om commentaar te geven op het commentaar van de minister.
De top5 zou 25% meer uitgeven aan onderwijs.
Het is even zoeken in de lijst van Trading Economics: Singapore en Hong Kong geven beide aan onderwijs 3% van hun BNI uit, ruim 2% MINDER dan Nederland.
[TK31 – 7 december 2010] [Debat gemist – 7 december 2010]

De reacties uit het veld laten niet lang op zich wachten:
Walter Dresscher (AOb) snapt er niets van. Het probleem zit vooral in het tekort aan en de gebrekkige opleiding van de docenten.
[degidsfm – 7 december 2010]

Ton Elias (VVD) is het eens met de minister – we zakken met rekenen (met 5 punten; Finland met 7, dus daar zijn de rapen ook gaar!) – er moet in het onderwijs harder gewerkt worden – echter geen vakken weg – accenten anders leggen – slechte docenten eruit! – etc.
[stand.nl – 7 december 2010]

Rond 14:00 uur Jeroen Dijsselbloem (PvdA) die bedacht dat alle ellende over ons onderwijs in Pisa was verzonnen. Volgens deze onderwijsspecialist zal de beweging naar twee profielen tot minder diepgang leiden. Het veld weet dat dit al aug 2007 gebeurd is bij de overgang naar de Vernieuwde Tweede Fase.
[ditisdedag – 7 december 2010]

Na de kritische beschouwingen van Manja Smits (SP) en Maarten van Rossem (historicus) kan ook dit rapport met de plannen van de minister de la in, op PISA 2006, 2003 en 2000.
[P&W – 7 december 2010] [anders]

—————————-
Highlights From PISA 2009 [=>]
PISA 2009 Data Tables, Figures, and Exhibits [=>]
PISA 2009 Results: Executive Summary [=>]
PISA 2009 What Makes a School Successful? [=>]
Resultaten PISA-2009 in vogelvlucht Cito [=>]

2 Reacties

  1. Basis is wél breder
    Toch moet die basis wel breder zijn dan Nederlands/Engels/Wiskunde en Na/Sk. Behalve aardrijkskunde en geschiedenis hoort daar ook Frans en Duits bij.

    Kortom: wat denken van de oude HBS en gymnasium-programma’s?

    • Ook vertalen terug!
      Dan dus ook vertalen op het eindexamen terug. Dat is ook nog eens goed voor beter en bewuster gebruik van het Nederlands
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.