Pruttelen en polderen.
Nu de stofwolken langzaam zijn neergedaald, wordt alles ’n beetje duidelijk. Ik zie pruttelende onderwijs afdelingen en ’n regeerakkoord, waarin in de marge wat wordt gepolderd over gratis boeken en spruitjeslucht uit de jaren 50. ’n Miljardje extra.
En op steeds meer basisscholen steekt ’n 8 jarige z’n middelvinger op naar de onderwijzer of dient ’n juf ook nog de luier van ’n rugzakleerling met het syndroom van Down te verschonen. Overal wordt vergaderd, gezucht en de ene werkgroep richt de andere commissie op.
Vandaag heb ik op ’n basisschool in ’n groep 8 gewerkt. ’n Jongen beantwoordde ’n terechtwijzing (plus straf) met de opmerking, ach flikker toch op, en liep weg. Het vervolgonderwijs weet nog niet wat het te wachten staat, de komende jaren. Zolang iedere sector zich begraaft in de eigen loopgraven, onderwijsbonden confortabel in het pluche vergaderen en mensen, die ver verwijderd zijn van de werkvloer, steeds nieuwe regeltjes maken, gaat er dus niets veranderen.
Als ik, terechtgekomen in ’n managers functie met hogere salarisschaal achter ’n leuk bureau zou zitten, zou ik misschien ook wel niet zoveel zin hebben om in de buurt van die werkvloer te komen.
Ik schrijf dit, omdat ik me realiseer, dat er van bovenaf niets te verwachten valt. Misschien dat het van onderuit moet komen. Vanaf de werkvloer.
Naast (of tegenover) al die nietszeggende woordenbreiende hogere echelons, gewoon voorbeelden van de werkvloer. Hoe het daar echt gaat. Wat er in het basisonderwijs elke dag gebeurt. Dingen die gebeuren en die echt niet kunnen en waarvan ze doorboven (misschien) helemaal niets weten. Of willen weten.
Ik wil beginnen met:
1. ’n Jongen uit groep 8 antwoordt na ’n terechtwijziging met, flikker toch
op en loopt weg.
Niets WILLEN weten
Want dat betekent echt moeten werken.
Denkend aan Holland
Over deze problematiek heeft Thomas Rosenboom een pamflet genaamd Denkend aan Holland gepubliceerd (feb 2005).
Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.
Politiek correct
Goed zo, Leo.
Het werkelijke leven tegenover de papieren werkelijkheid.
Wij allemaal kunnen voorbeelden noemen uit het werkelijke leven op enkele politiek correctelingen na.
Die steken óf de kop in het zand óf zijn werkelijk naïef.
nr 2
wat dacht je van : veel leerlingen in vmbo en mbo en hbo : “wij willen les”
Hoeveel?
Hoeveel?
Ik vraag me af of het glas niet eerder half leeg is dan half vol.
Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.
Misschien ben je zelfs nog
Misschien ben je zelfs nog wel ’n optimist. Leo.
Wij willen les
Ongetwijfeld en terecht. Alleen eisen basisschoolleerlingen slechts hetzelfde: Pret en geen grenzen. Toen in 10 was wenste ik hetzelfde, maar toen waren en wel grenzen. Heb ik pech gehad (?).