Promotie: Eigen vrijheid draagt bij aan vernieuwingsgedrag docent

Quote van: applicaties.csc.uu.nl/uupona/bekijkpromotie.cfm?npromotieid=1942

“Annemarieke Hoekstra deed onderzoek naar hoe ervaren middelbare school-docenten leren in een context van vernieuwing, zonder dat zij hierbij ondersteund worden. Een aantal voorwaarden in de school lijken ertoe bij te dragen dat een docent meer vernieuwend wordt. Het is voor de docent van belang dat hij voldoende eigen vrijheid beschikt, dat er samenwerking is tussen de docenten en er feedback aan elkaar wordt gegeven ter verbetering van de methoden. Ook diepgaande gesprekken met collega’s over hoe leerlingen leren en waarom bepaalde lesmethoden wel of niet werken dragen daaraan bij. Deze voorwaarden ontwikkelen zich in de interactie tussen de lerende docent en zijn of haar schoolomgeving inclusief collega’s.

Zowel de school als de lerende docent draagt bij aan de vormgeving van de leeromgeving van de docent. Hoekstra raadt docenten daarom aan om zichzelf als leerder op te stellen en de school om mede bij te dragen aan de vormgeving van een positieve leeromgeving.”

Hm. Even chargerend: lees ik daar nu impliciet de stelling dat de school/leraar welke niet vernieuwend is, een negatieve leeromgeving vormt?
Mij lijkt, zo op ’t eerste gezicht, dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen vernieuwing en verbetering van het (eigen) onderwijs. Kritisch kijken naar jezelf, jezelf en je onderwijs continue willen verbeteren, is nmbm nog iets anders dan vernieuwend je onderwijs veranderen.