Minister Platerk heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij pas na de zomer zal reageren op het advies van de Onderwijsraad omtrent evidence bases onderwijs.
—————————————————————————
“Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (…)
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal (…)
1 mei 2007
Op 4 december 2006 zond mijn voorgangster u een beleidsreactie op het advies van de Onderwijsraad “Naar meer evidence based onderwijs” (Handelingen Tweede Kamer 2006-2007, 30800 VIII, nr.79).
Naar aanleiding van die beleidsreactie heeft de vaste commissie voor onderwijs van de Tweede Kamer een aantal vragen gesteld. In reactie daarop deel ik u het volgende mede.
Momenteel bezin ik mij diepgaand op de vraag op welke wijze ik de kennisfunctie op mijn departement kan versterken onder meer om de relatie tussen onderwijsonderzoek, -beleid en –praktijk en de sturingsmechanismen daartussen verder aan te trekken. Die exercitie is ook ingegeven door de vraag hoe we zowel het onderwijsbeleid als de onderwijspraktijk meer evidence based kunnen maken. De aanbevelingen van de Onderwijsraad zijn daarbij zeer behulpzaam naast de deelname van mijn departement in verschillende EU- en OESO-trajecten alsmede naast lopende initiatieven van derden om te komen tot een nieuw onderzoeksinstituut op het terrein van onderwijs.
Gelet op deze ontwikkelingen verzoek ik u mij enig uitstel te verlenen voor de beantwoording van de vragen. Ik meen dat ik eerst na een voorlopige afronding van deze trajecten – naar verwachting kort na de zomer – in staat ben om de vragen scherper te beantwoorden.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk”
bron: ministerie van OCenW
Er komt dus een nieuw onderwijsonderzoeksinstituut
Dat nieuws heeft nog geen krant.
Initiatieven van derden
Maar het gaat bij dat nieuwe onderwijsonderzoeksinstituut om ‘initiatieven van derden’. Ben benieuwd wie dat zijn. Waarschijnlijk dezelfde mensen als altijd die hun kletspraatje nu gaan verkopen als ‘evidence-based’.
De Onderwijsraad noemt
NWO, NIWI en VOR . Zie blz. 48 van het advies.
Naar keuze:
A Pruttelen
B Prutsen
C Polderen
D Hap, zei de Moloch
Deze column…
…van Paul Kirschner er ook maar even bijgepakt. Lees verder
Al lezende …
“Maar men moet oppassen met het zomaar toepassen van een methodologie uit het ene domein in een ander.”
Volgens mij doet men juist niet anders in ’t onderwijs (marktwerking, samenwerken etc etc). Alles wat lijkt te werken, al-dan-niet ‘evidence-based’ wordt toch al schijnbaar klakkeloos in ’t onderwijs gedropt.
Dus wat nou “oppassen”?
en verder
“Is de minister bereid om, naar verhouding, vergelijkbare bedragen – zeg maar een kwart van het onderwijsbudget – vrij te maken voor gedegen onderwijsonderzoek, met het risico dat maar 0,02 procent van de onderzochte onderwijsveranderingen of -verbeteringen zullen slagen?”
Om met één van de leerlingen van het Friesland-college te spreken: “Jullie experimenteren mijn míjn/onze toekomst!”. Is het dan niet vreemd om juist om wat meer zorgvuldigheid te vragen? Of is het kostenaspect van gedegen onderzoek en voorbereiding een dooddoener om ’t dan maar te laten?
Minister of stukjes schrijver
Laten we eerlijk zijn- toen hij nog stukjes schrijver was, kwamen dergelijke zinnen niet in zijn proza voor: [Momenteel bezin ik mij diepgaand op de vraag op welke wijze ik de kennisfunctie op mijn departement kan versterken onder meer om de relatie tussen onderwijsonderzoek, -beleid en –praktijk en de sturingsmechanismen daartussen verder aan te trekken.]
Zal wel door een ambtenaar geschreven zijn namens de minister. -Hoe dan ook, van zulke taal krijg ik huiveringen.