Onderstaand persbericht van 2 april 2007 is afkomstig van de site van OCenW.
===============================
” De ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stellen dit jaar 15 miljoen euro subsidie beschikbaar om leren en werken te stimuleren.
Ook starten de ministeries de campagne ‘Ontwikkelen werkt’, waarbij radiospots het belang van leren en werken onderstrepen. De spots verwijzen naar de website www.opleidingenberoep.nl en het gratis informatienummer 0800 – 1618 waar op alle vragen over leren en werken een antwoord is te krijgen.
Deze week gaat de tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken 2007 van start. De regeling stimuleert overheden, onderwijsinstellingen en ondernemers in de regio om te komen tot een duurzame samenwerking en een scholingsinfrastructuur. Met het geld kunnen trajecten worden verwezenlijkt voor leren en werken, de zogenaamde duale trajecten en trajecten waarmee werknemers door hun ervaring sneller een diploma kunnen halen. Het gaat daarbij om de erkenning van verworven competenties ofwel EVC-trajecten. Voor beide trajecten komen werknemers boven de 18 jaar en werkzoekenden boven de 23 jaar in aanmerking. De trajecten moeten voor 31 december 2008 zijn verwezenlijkt.
De twee ministeries hebben afspraken gemaakt met regionale overheden, onderwijsinstellingen en werkgevers om voor oktober 2007 20.000 extra EVC-trajecten te realiseren. Tot nu toe is eenvijfde daarvan verwezenlijkt. Daarnaast zijn er afspraken voor 15.000 extra duale trajecten. Inmiddels combineren zo’n 7.000 volwassenen in een dergelijk traject leren en werken. Beide trajecten zorgen ervoor dat werknemers hun kennis op peil houden. Daardoor vergroten zij hun kansen op de arbeidsmarkt. Voor werkgevers betekent het dat zij over beter geschoold personeel beschikken, waardoor zij de concurrentie beter aan kunnen. Bovendien is het bijvoorbeeld vanwege de veiligheid nodig dat de werknemers over een bepaald opleidingsniveau beschikken.
De ministers Plasterk en Donner en de staatssecretarissen Aboutaleb en Van Bijsterveldt hebben als start van de campagne ‘Ontwikkelen werkt’ vandaag het technisch bedrijf Strukton Railinfra bezocht. Strukton houdt zich bezig met onderhoudswerkzaamheden aan het spoor en is één van de grootste railinfraspecialisten in Europa. Zij hebben met medewerkers van dit bedrijf gesproken die door hun jarenlange werkervaring versneld een mbo-diploma hebben gehaald.”
Terminologie: duale trajecten
Duale trajecten, getverdemme! Wie bedenkt zo’n kreet?
Ik ken twee mogelijkheden:
1) Iemand volgt een opleiding en werkt daarnaast een beetje. Zo iemand noemde je een werkstudent.
2) Iemand heeft een baan en probeert in zijn vrije tijd nog een opleiding te volgen. Zoiets heette avondschool. Dat klonk altijd heel respectabel.
Maar nu volg je dus een du-aal tra-ject. Zou er nu echt niets beters te bedenken zijn?
Dit is al een tijd mogelijk in het HBO
en is volgens mij snel opgekomen met het opleiden van zij-instromers in het onderwijs. Je krijgt inderdaad een schijntje. Het zou mij verder niet verbazen als dit een vinding is van de hogeschool Utrecht (Archimedes Lerarenopleiding), waar ze volgens mij als eerste HBO zelf duale trajecten aanboden op scholen waar ze nauw mee samenwerken.
duaal betekent: ondernemers profiteren
Duaal betekent mijns inziens exact die vervaging tussen BBL en BOL waar ik het al eerder over had. Bij duaal betaalt de overheid een studiefinanciering voor de leerling, werkt de leerling gratis in een bedrijf en krijgt het bedrijf toch (maar dan gratis) een werknemer die vooral alleen weet wat nodig is voor dat bedrijf. Bij het nieuwe leren hoef je immers alleen dat te leren wat nodig is in jouw bedrijf. Brede opleidingen zijn overbodige ballast. Op het moment dat het hem uitkomt kan de werkgever wel zeggen dt de leerling niet breed genoeg inzetbaar is; reden tot ontslag. Hoe mooi kun je het krijgen als ondernemer. Met een beetje mazzel kan je door het ‘aanbieden’ van duale stageplekken ook nog goede sier maken met een sociaal gezicht. Sociaal en toch gratis dus, voor de ondernemer althans.
Heette dat vroeger niet Melkertbaan?
Oh nee, dat werd niet als studie of bijscholing gezien. Maar het onderscheid tussen scholing en de vuilniszakken buiten zetten bij een winkel is misschien óók aan het vervagen. Als ik te zuur ben moet u het zeggen, mevr. Douma!
Evengoed kan je je afvragen in hoeverre bedrijven werkelijk profiteren van deze nieuwe Melkertiers. Zullen het werkelijk gewaardeerde figuren zijn?
Afvalputjes
Wel nee, het worden de afvalputjes van de secties. Het hele zij-instroomgedoe is een fiasco: de mensen zijn binnen de kortste keren het onderwijs uit, tenzij ze echt goed begeleid worden. Dat is echter de meeste scholen te tijdrovend.
Ik vind het bovendien zorgelijk dat Plasterk achter EVC’s staat: eerder verworven competenties is mij te vaag. Bepaald geen trendbreuk.