Plasterk houdt onderwijstop

Gelezen in Trouw.

—————————————————————

“Minister Plasterk van onderwijs houdt op 16 mei een eigen onderwijstop waarbij vertegenwoordigers van het onderwijs, het bedrijfsleven, de vakbeweging en gemeenten afspraken willen maken over een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

De bijeenkomst mag officieel geen top heten en is om die reden ook niet openbaar. Dat komt omdat minister Plasterk zijn collega-minister Donner van sociale zaken niet in de weg wil lopen. Donner heeft momenteel de grootste moeite een Participatietop van de grond te tillen met vrijwel dezelfde partijen. Die top – bedoeld om meer mensen aan het werk te krijgen – moet Donner volgens het regeerakkoord nog voor de zomer houden. Maar sociale partners hebben zich zo diep ingegraven over het onderwerp ontslagrecht, dat nog onduidelijk is of die Participatietop er wel komt.

De onderwijstop (of bijeenkomst) loopt een stuk soepeler. Het is dan ook een uitvloeisel van een manifest dat dezelfde partijen met de onderwijswereld in november aan het toenmalige kabinet aanboden. Ze stelden destijds dat er te veel kennis onbenut blijft door slechte samenwerking. Het niveau van talen, rekenen en wiskunde is gebrekkig en beroepsgerichte opleidingen sluiten slecht aan op de vaktechnische wensen van de werkgevers. Door meer samen te werken en arbeid, scholing en inkomen structureel met elkaar te verbinden, willen partijen de problemen aanpakken. Die samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en gemeenten kan echter alleen van de grond komen, als partijen ook meer vrijheid krijgen om afspraken te maken.”

12 mei 2007, Trouw

6 Reacties

  1. Het niveau van talen, rekenen en wiskunde is gebrekkig,
    en beroepsgerichte opleidingen sluiten slecht aan op de vaktechnische wensen.
    WAT VINDEN DE -LOGEN,-GOGEN,-KUNDIGEN,-MANAGERS DAAR NOU VAN?

    • Vinden ze prima
      Want ieder gebrek moet, tegen betaling, hersteld worden: daar leven ze van.

  2. opvallend
    Wat mij gelijk opvalt is de volgende zin:

    vertegenwoordigers van het onderwijs

    Waarom niet vertegenwoordigers van onderwijsgevenden, dat zijn toch de deskundigen uit het veld. Zij kunnen toch gelijk aangeven of ideeën wel of niet mogelijk zijn, of aangeven welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn?

    Maar nee hoor, de echte deskundigen worden weer buiten spel gezet!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    En er kan alleen maar iets in deze richting van de grond komen wanneer er (ruim) voldoende middelen ter beschikking worden gesteld om bij de laatste zin aan te sluiten.

    Weer een luchtkasteel

  3. Opvallend

    Die samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en gemeenten kan echter alleen van de grond komen, als partijen ook meer vrijheid krijgen om afspraken te maken.

    Ze willen gewoon allemaal meer geld en minder verantwoording afleggen. De ‘werkgevers’ en ‘werknemers’ doen gezamelijk een greep in de belastingkas, zoals gebruikelijk.

    • Van de grond komen
      …dat lukt natuurlijk nooit als de uitvoerenden van die samenwerkende partijen niet geraadpleegd worden. Maar een papieren samenwerking kan op papier heel goed van de grond komen. Van een A4-tje kan je een heel mooi papieren vliegtuigje maken. En zoals Mark79 hierboven al aangeeft, waarschijnlijk wil men voor dat papieren vliegtuigje een ferme graai in de belastingkas doen.

  4. Drankjes tegen alle kwalen
    Het niveau van talen, rekenen en wiskunde is gebrekkig en beroepsgerichte opleidingen sluiten slecht aan op de vaktechnische wensen van de werkgevers. Door meer samen te werken en arbeid, scholing en inkomen structureel met elkaar te verbinden, willen partijen de problemen aanpakken.

    Dit soort geklets is tijdloos. Het had uit 1987 of 1997 kunnen komen, maar nu is het dus 2007. Enige tijd geleden is dit praatje vast al wel eens een keer gebruikt om de invoering van competentie gericht onderwijs mee te adverteren.
    Het werkt voor alles! Met betere samenwerking kan je het beroep op de WAO en de WW terugdringen, je kunt er Srebrenica mee voorkomen, je kunt er kanker mee genezen; roept u maar.

Reacties zijn gesloten.