Plaats in hersenen van dyscalculie vastgesteld

“Wetenschappers: rekenfout aan achterkant hersenen.” AD brengt het bericht dat de plaats in de hersenen is vastgesteld die verantwoordelijk is voor dyscalculie, de rekenvariant van dyslexie.

===========================================

“MAASTRICHT – Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en het University College Londen (UCL) hebben ontdekt welk gebied in de hersenen verantwoordelijk is voor de ‘cijfervariant’ van dyslexie.
Volgens de onderzoekers worden de rekenfouten gemaakt aan de rechterachterkant van het hoofd, ofwel in de ‘rechter pariëtaal kwab’. Het gebied is geïdentificeerd door mensen in een bepaalde scanner simpele rekensommetjes te laten maken. Het actieve hersengebied lichtte op.
Vervolgens kregen proefpersonen bijvoorbeeld een kleine 2 en een grote 4 te zien of juist een grote 2 en een kleine 4. De opdracht was het ‘fysiek grotere’ getal aan te wijzen en daarbij de eigenlijke waarde van het cijfer te negeren.
Transcranial Magnetic Stimulation
Mensen met dyscalculie deden dat beter dan ‘gezonde’ mensen; ze werden namelijk niet gehinderd door de numerieke waarde van het getal, wat bij ‘gezonde’ mensen automatisch meegewogen werd in het oordeel. Die verwarring maakte de ‘gezonde’ mensen trager.
Maar toen bij ‘gezonde’ proefpersonen het verantwoordelijke hersengebied kort werd uitgeschakeld door middel van TMS, Transcranial Magnetic Stimulation, reageerden deze precies hetzelfde op de taak als mensen met dyscalculie. Het onderzoeksresultaat wordt binnenkort gepubliceerd in Current Biology.
Ongeveer 5 procent van de bevolking heeft last van dyscalculie. Mensen met dyscalculie hebben moeite met cijfers. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor rekenen, klok kijken, of zelfs het aanhouden van de juiste snelheid in een auto.”
2 april 2007
bron

11 Reacties

  1. flauw grapje
    Beetje flauw misschien, maar misschien wordt ook ooit de oorzaak van domheid ontdekt? Overigens is dit natuurlijk wel heel interessant onderzoek.

    • Razend
      interessant. Ik zou graag tijd willen hebben om mijn stelling uit te werken tot een artikel: ‘Kinderen moeten voor hun twaalfde jaar leren spellen en ontleden, willen ze de kwalitatief hoogwaardige, neurale verbindingen aanleggen die hen in staat stellen tot het uitbreiden van hun grammaticale kennis in het middelbaar onderwijs. Gebeurt dit niet, dan lopen ze een achterstand op die heel moeilijk valt in te halen. Het vermogen om op een analytische wijze met taal om te kunnen gaan, is van groot belang bij het leren van vreemde talen.” Ik kom er zeker op terug.

      • @fritzi
        Jouw stelling wat betreft vóór het twaalfde jaar leren spellen en ontleden enz… is juist. Maar dit weten we al een hele tijd. Het is bekend onder de naam “kritische periode”. In de ontwikkeling van mensen zijn er verschillende kritische perioden waarvan de ontwikkeling van taal er één is. Inderdaad is het zo dat de kritische periode voor taal eindigt rond het twaalfde levensjaar. Daarna wordt het dus moeilijker een taal zowel een vreemde- als de moedertaal aan te leren. Een reden te meer om in het basisonderwijs de nadruk te leggen op taalvaardigheid in de ruimste zin van het woord.

        • En dan moet je de PABO
          En dan moet je de PABO studentes (tja, jongens?) van nu meemaken: “Die kut d/t’s hebben me weer genaaid.”

        • Ik ken het begrip
          gevoelige periode, maar dat zal wel het zelfde zijn? Dat is een term die Maria Montessori hanteerde, alleen heeft ze het nooit kunnen aantonen anders dan door observaties. Weet jij of het ook door neurobiologen is aangetoond?

          • Niet hetzelfde
            Neen, Fritzi. De kritische periode is niet hetzelfde als de gevoelige periode van M.M. Ik zoek het even voor jou uit waar je het een en ander kan vinden. Het hoort thuis in de ontwikkelingspsychologie. Klusje voor morgen.

  2. Is dit misschien de oorzaak?
    Bestuursvolk blijkt diskalkukelukies als het om het eigen salaris gaat: ze snappen eenvoudigweg niet hoeveel ze verdienen, geen idee. Onze lonen worden daarentegen uitgerekend door de High-groep. Daar zijn ze niet diskalkukelekies. Daar kraaien andere hanen.

    Ik vind overigens de bewijsvoering nogal vreemd, maar het zal wel kloppen. Als je niet weet wat de waarde is van een getal, ben je beter in staat het ‘object’ te manipuleren?

    • Korrel zout
      Dit soort berichten moet je altijd met een korrel zout nemen. Wat echt ontdekt is en wat de krant ervan maakt, dat zijn 2 dingen die vaak weinig met elkaar te maken hebben.

Reacties zijn gesloten.