Op Regering.nl staat nu de volledige informatie over de commissie leraren die door Plasterk is opgericht.
——————————————————————-
“Minister Plasterk (OCW) heeft de Commissie Leraren om advies gevraagd over de aanpak van het lerarentekort, de positie van de leraar en de kwaliteit van de leraar. Voorzitter van de commissie is SER-voorzitter Rinnooy Kan.
De instelling van de tijdelijke Commissie Leraren komt voort uit het coalitieakkoord. Daarin staat dat het kabinet streeft naar minder werkdruk en meer kwaliteit in het onderwijs.
Volgens minister Plasterk is de arbeidsmarkt voor leraren op dit moment in evenwicht. Vanaf 2010 dreigt echter door de vergrijzing een groot tekort aan leraren te ontstaan, vooral in het voortgezet onderwijs.
De minister vraagt de commissie onder meer advies over:
* de aanpak om het aanbod van leraren (en ander onderwijspersoneel) te vergroten en de kwaliteit van leraren te versterken;
* de manier waarop het onderwijs kan worden georganiseerd zodat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten en de werkdruk wordt verminderd;
* de manier waarop het beroep aantrekkelijker kan worden gemaakt voor zittend en nieuw personeel.
De tijdelijke Commissie Leraren zal na de zomer een advies uitbrengen.
Bron: Brief aan de Tweede Kamer (pdf)
Zie voor de inhoud hieronder:
“Onderwerp Definitieve samenstelling Commissie Leraren + opdrachtformulering
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (…)
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal (…)
3 mei 2007 AP/DIR/2007/18150
Aanleiding
De instelling van de tijdelijke Commissie Leraren berust op het onderdeel van het coalitieakkoord
“Samen Werken, Samen Leven” dat luidt:
“Het streven is te komen tot vermindering van de werkdruk en verhoging van de kwaliteit in het
onderwijs. Hiervoor zal een actieplan mede gericht op de lange termijn worden geformuleerd. Een
breed samengestelde Commissie zal gevraagd worden daarvoor bouwstenen aan te leveren.
Onderwerpen die daarbij in samenhang aandacht verdienen zijn: het lerarentekort, kwaliteit
lerarenopleidingen, belonings- en functiedifferentiatie, loopbaanperspectief, omvang lestaak,
hoeveelheid contacturen, ruimte voor individuele leerlingbegeleiding, onderwijsontwikkeling en
professionaliteit docent, en ruimte voor maatwerk.”
Op basis van de gesprekken die ik de afgelopen tijd met mensen uit het onderwijsveld heb gevoerd, kom
ik tot de conclusie dat voor het lerarenbeleid de volgende drie thema’s de komende periode centraal
moeten staan:
• De aanpak van het lerarentekort
• De positie van de leraar
• De kwaliteit van de leraar
Voor de uitwerking van deze onderwerpen en de eerder geformuleerde opdracht laat ik mij de komende
maanden adviseren door de tijdelijke Commissie Leraren. De Commissie zal na de zomer met een
advies komen.
Samenstelling tijdelijke Commissie Leraren
In het Algemeen Overleg van 26 april jl. heb ik u gemeld dat de samenstelling van de tijdelijke
Commissie Leraren bijna rond was. Hierbij meld ik u de definitieve samenstelling van de Commissie.
Voorzitter
De heer dr. Alexander Rinnooy Kan
Kroonlid en voorzitter van de Nederlandse Sociaal-Economische Raad
Commissieleden
Mevrouw drs. Andrée van Es
Voorzitter GGZ Nederland. In 1993 Voorzitter van de Commissie Toekomst Leraarschap
De heer prof. dr. Marc Vermeulen
Directeur IVA, Universiteit Tilburg. Hoogleraar en expert op het gebied van personeelstekorten in de
onderwijssector
Mevrouw prof. dr. Marijk van der Wende
Hoogleraar Comparative Higher Education Policy Studies aan de Universiteit Twente. Haar
leeropdracht betreft de invloed van globalisering en van nieuwe technologie op het hoger onderwijs.
De heer prof. dr. Fons van Wieringen
Voorzitter van de Onderwijsraad en hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Mevrouw drs. Annet Kil-Albersen
Voorzitter Stichting Beroepskwaliteit Leraren en heeft jarenlang lesgegeven op een VMBO-school
De heer Harry Frantzen
Onderwijsdirecteur VMBO van het Minkema College(VMBO-VWO) in Woerden
Mevrouw Floor ter Wal
PO-docente, Delftse Montessorischool in Delft, lid van de Groene Golf
De heer Rudi Hoffman
VMBO-docent, Scholengemeenschap Lelystad in Lelystad, Leraar van het Jaar 2006
De heer Mustapha Daher
MBO-docent, TeC Amsterdam, technische onderwijsinstelling voor VMBO en MBO in Amsterdam
Opdracht tijdelijke Commissie Leraren
Vanaf 2010 dreigt er door de vergrijzing een fors tekort aan leraren te ontstaan, met name in het
voortgezet onderwijs. De onderwijssector moet op grote schaal nieuw, goed gekwalificeerd personeel
aantrekken op een moment dat de arbeidsmarkt aantrekt. Hierdoor staat de kwaliteit van het
onderwijspersoneel onder druk. Hoewel de arbeidstevredenheid onder leraren traditiegetrouw hoog is
(ITS, 2004), zien we dat in alle sectoren de onvrede van leraren over de eigen betrokkenheid bij het
onderwijsbeleid en de aansturing van de eigen instelling toeneemt (SBL, 2006).
Schaalvergroting en autonomievergroting van de afgelopen jaren hebben geleid tot de verschuiving van
taken van de rijksoverheid naar schoolbesturen. Besturen en schooldirecteuren hebben zich hieraan
moeten aanpassen, met als gevolg nieuwe taken in de school op het terrein van beleid en beheer. Deze
nieuwe bestuurlijke verhoudingen lijken ook consequenties te hebben gehad voor de leraar1. Tevens
wordt er in toenemende mate door de samenleving en de politiek van het onderwijs gevraagd een rol te
spelen bij maatschappelijke en pedagogische taken.
Binnen deze context is de aandacht van leraren verdeeld geraakt over vele prioriteiten. Dit heeft
consequenties voor takenpakket en vakinhoud van de leraar en de ervaren werkdruk door de leraar.
Tegelijkertijd behoort het tot de professionaliteit van leraren om te kunnen inspelen op actuele vragen
en hun vak bij te houden. De balans tussen kerntaken en het inspelen op vragen uit de samenleving, en
de rol van de leraar hierbij is waar het om draait.
Op dit moment is de arbeidsmarkt voor leraren in evenwicht. De afgelopen jaren zijn verschillende
maatregelen genomen en is veel onderzoek uitgevoerd. De maatregelen en onderzoeken hebben echter
nog onvoldoende geleid tot een voldoende gevoel van urgentie over het dreigende lerarentekort en tot
noodzakelijke aanpassingen van het (personeels)beleid van scholen.
De Commissie Leraren wordt gevraagd, mede op basis van het reeds beschikbare materiaal, te komen
tot een rapport waarin zij de regering, met het oog op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de
verschillende onderwijssectoren, de maatschappij en het beleid adviseert over drie centrale vragen:
1. Welke aanpak acht de Commissie voor de (middel)lange termijn het meest kansrijk om
– het aanbod van leraren (en ander onderwijspersoneel) te vergroten en de kwaliteit van
leraren te versterken,
– het onderwijs zo te organiseren dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten en
werkdruk wordt verminderd,
– het beroep aantrekkelijker te maken voor zittend en nieuw personeel,
– te komen tot een volwaardige professionele verantwoordelijkheid en rol van de leraar
binnen de onderwijsinstelling?
2. Welke (combinatie van) maatregelen kunnen op korte termijn al resultaat hebben (quick
wins)?
3. Welke procesaanpak en implementatiestrategieën acht de Commissie het meest effectief?
Bij de beantwoording van deze vragen trekt de Commissie lering uit het verleden. De nadruk ligt echter
op oplossingen voor de toekomst. De Commissie Leraren bestrijkt het hele onderwijsveld van Primair
Onderwijs tot Hoger Onderwijs.
In de tekst van het regeerakkoord staat een groot aantal onderwerpen specifiek benoemd. De
Commissie wordt gevraagd bij de beantwoording van de centrale vragen deze onderwerpen in
samenhang te betrekken. In bijgaande bijlage worden nog enkele aandachtspunten meegegeven. De
Commissie wordt verzocht in haar advies in te gaan op de gewenste prioritering van maatregelen,
verantwoordelijkheid- en taakverdeling tussen betrokken partijen (w.o. overheden, besturen,
managers, leraren, ondersteuners en externe deskundigen), draagvlak voor maatregelen en verwachte
effectiviteit van implementatiemethoden.
Ten aanzien van de eerste centrale vraag wordt de Commissie nadrukkelijk gevraagd concrete
scenario’s te verkennen, die leiden tot de noodzakelijke beweging naar meer professionele
arbeidsorganisaties in het onderwijsveld. Eén van de scenario’s waarvoor een verdere uitwerking wordt
gevraagd voor met name de VO-sector is gebaseerd op het principe van “verdiend vertrouwen”. Dit is
vertrouwen dat door de school samen met de leraar wordt verdiend door het leveren van goede
kwaliteit en prestaties. De basis voor dit scenario is een prestatieafspraak tussen de schoolleiding en
het team (of maatschap) van leraren over de te leveren prestaties en kwaliteit, de inzet van middelen
en de (team) beloning van de leraar. Het realiseren van de reeds geleverde afgesproken prestaties en
kwaliteit kan leiden tot hogere bekostiging door de rijksoverheid (prestatiebeloning op schoolniveau)
en/of meer regelvrijheid.
Mandaat van de tijdelijke Commissie Leraren
De leden van de Commissie nemen op persoonlijke titel deel aan de beraadslagingen van de Commissie.
De Commissie heeft geen financieel mandaat. Aangezien de Commissie wordt gevraagd uitspraken te
doen over de meest effectieve en efficiënte manieren waarop resultaten kunnen worden geboekt, zal
het advies nadrukkelijk wel bij de uitwerking van beleid en de inzet van middelen worden betrokken.
Het ministerie van OCW/Programma Onderwijspersoneel zal zorgen voor het secretariaat van de
Commissie.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Bijlage
Specifieke aandachtspunten
a. De betrokkenheid van leraren bij onderwijsontwikkeling en professionalisering2 kan naar onze
mening versterkt worden. Ten aanzien van de onderwijsontwikkeling moeten zij de drijvende
kracht in de school worden. Dit is niet alleen goed voor de kwaliteit van het onderwijs, ook het
carrièreperspectief voor docenten kan hierdoor verbeterd worden. Ook de Onderwijsraad wijst
hierop in het advies Waardering voor het leraarschap (2006). De Commissie wordt gevraagd welke
aanpak het meest effectief kan zijn en op draagvlak kan rekenen. Maatregelen die leiden tot meer
academici voor de klas, het volgen van meer masteropleidingen verdienen zeker aandacht.
b. Werkdruk in het onderwijs. De Onderwijsraad heeft over dit onderwerp in 2002 het rapport
Toerusten = uitrusten uitgebracht. De Commissie wordt verzocht aan te geven welke aanpak van
de werkdruk binnen de onderwijssector het meest effectief is en op draagvlak kan rekenen. Tevens
zullen mogelijkheden die een bijdrage kunnen leveren aan vermindering van de werkdruk zoals
alternatieve invullingen van de school als arbeidsorganisatie aan bod moeten komen. Hierbij
dienen de omvang van de lestaak, de hoeveelheid contacturen, ruimte voor individuele
leerlingbegeleiding en ruimte voor maatwerk te worden betrokken.
c. Lerarentekort. De Commissie wordt verzocht vooral uitspraken te doen over de effectiviteit van de
verschillende maatregelen. Analyses, onderzoeken en oplossingsrichtingen zijn bekend. De vraag
is welke aanpak of combinatie van maatregelen op korte en op langere termijn de meeste effecten
sorteert. Daarbij is ook van belang wie in positie zijn c.q. moeten worden gebracht om deze
maatregelen te realiseren. Daarbij wordt de Commissie tevens verzocht de arbeidsduur
(normjaartaak), een andere organisatie van het onderwijs (regionale samenwerking) en
mogelijkheden tot verbetering van duurzaam personeelsbeleid van scholen te betrekken.
d. Kwaliteit van de lerarenopleidingen. Op dit moment wordt de beleidsagenda lerarenopleidingen
uitgevoerd. De resultaten van deze beleidsagenda worden op instellingsniveau zichtbaar dankzij
het wettelijk verankerde kwaliteitszorgsysteem voor het hoger onderwijs3. De Commissie wordt
gevraagd in aanvulling op de uitvoering van de beleidsagenda na te gaan of en zo ja, welke
aanvullende maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van de lerarenopleidingen nog beter
structureel te versterken. Daarbij zal ook worden bezien of landelijke eindtermen wenselijk zijn.
De Commissie wordt niet verzocht de discussie ten aanzien van rekenen en taal op zich te nemen.
Over de aanpak van dit probleem is de Tweede Kamer op 12 februari 2007 geïnformeerd. Hiervoor
zal een aparte expertgroep worden ingericht.
e. Belonings- en functiedifferentiatie. Op welke wijze kan het loopbaanperspectief van
onderwijspersoneel, en vooral leraren, hiermee worden versterkt? Op verzoek van de Tweede
Kamer wordt over dit onderwerp nog een apart advies uitgebracht door prof. dr. G.H.M. Evers van
OSA (Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek). Dit advies zal eind mei 2007 aan de
Commissie ter beschikking worden gesteld.
NOTEN
1 De Onderwijsraad brengt in september 2007 een advies uit over de consequenties van ‘goed bestuur’ voor de formele positie van de leraar. Dit advies zal door de Commissie Leraren als inhoudelijke bouwsteen worden gebruikt.
2 Op 1 augustus 2006 is de Wet Beroepen in het Onderwijs in werking getreden en zijn de bekwaamheidseisen van kracht geworden die ontwikkeld zijn onder leiding van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander personeel (SBL).
Lerarenopleidingen leiden op tot deze bekwaamheidseisen en scholen moeten hun personeel de gelegenheid geven hun bekwaamheid te onderhouden.
3 De Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) accrediteert (al dan niet) periodiek HO-opleidingen op basis van
beoordelingen door visiterende en beoordelende instanties (VBI’s). Dit gebeurt aan de hand van beoordeling door de VBI’s
die in de jaren daarvoor plaatsvinden.
Waarom ergens aan werken
…als je ook een commissie kunt instellen?
Als ze nu eens begonnen de algemene uitgangspunten van BON op de openingspagina van deze site te lezen?
Alle antwoorden op hun vragen, alle oplossingen voor de genoemde problemen zijn op deze site al lang geleden aangedragen. Het ligt allemaal zo verschrikkelijk voor de hand. Geen idee wat ze nog gaan uitzoeken, met zijn allen.
Samenstelling commissie Leraren
De achtergrond van deze mensen doet het ergste vermoeden.
De voorzitter van SBL zit erin (van die verschrikkelijke bekwaamheidseisen voor leraren). Ook commissielied Marc Vermeulen zit in SBL. Zie ook dit stukje op de BONsite over hem.
Daarnaast Andrée van Es wiens vorige commissie over dit onderwerp met het onzalige idee van de FUWA kwam.
Dan nog Marijk van der Wende die niet al te sterk uit de hoek kwam op het BON symposium.
De directeur van het Minkema College, dat ‘creatief’ om lijkt te gaan met het lerarentekort.
Een mevrouw van De Groene Golf (een mantelorganisatie van de Aob).
Rudi Hoffman die een zwak optreden had in rondom tien.
En tenslotte Mustapha Daher die bijdraagt aan de missie van ROC ASA door dialoogmaaltijden te organiseren en broer en vriend wil zijn voor zijn leerlingen.
Dan lijkt Fons van Wieringen nog de beste van de club te zijn. En als dat het geval is, dan is duidelijk hoe laat het is.
Verder opvallend: het gedweep met het VMBO. Eerstegraadsleraren zitten er niet in de commissie. Wel consistent met het PvdA plannetje om VMBO leraren meer te gaan betalen dan HAVO/VWO leraren.
Floor ter Wal
werkt bovendien op een van de meest elitaire basisscholen van Nederland: de Delftse Montessorischool. De leerlingen zijn bijna allen afkomstig uit gezinnen van TU-professoren en andere hoog opgeleiden. Niets mis mee, maar bepaald niet iemand die representatieve ervaring heeft in het onderwijs.
commissie leraren olv Rinnooy Kan
Ik mis Greetje van der Werf die, net als Marijk van der Wende, sprak op het symposium van BON. Zij had nog een aantal
zinnige dingen te melden!
Oorzaak probleem zoekt zichzelf
De meerderheid van deze commissie bestaat dus uit mensen die de genoemde problemen (lerarentekort, onderwaardering, onderbetaling, minachting voor beroep en voor vakkennis, vlucht van academici, waardeloze arbeidsomstandigheden, kleinhouderij, pesterijen met nepscholing, baasjescultuur) in hoge mate veroorzaken, goedkeuren en in stand houden.
De paar leraren, c.q. onderwijzers die er in zitten lijken mij jaknikkers en ultra-lichtgewichten die daar geen enkel opzicht tegenwicht aan zullen willen bieden. De sfeer moet natuurlijk wel goed blijven!
Er is hier al veel gesproken over de kwaliteiten van onze minister. De samenstelling van deze commissie, waarbij de oorzaak van een probleem zichzelf moet zoeken, is in mijn ogen een zeer zwakke actie van Plasterk.
Je kunt net zo goed Bill Gates in een anti-trust commissie benoemen of een paar geharde leden van de KKK in een commissie die het ontstaan van raciaal gemengde scholen moet bevorderen.
Een conclusie die me bovendien verbaast
is, dat de arbeidsmarkt op dit moment in evenwicht zou zijn. Staan er daarom onbevoegde leraren wiskunde voor vele klassen in Nederland, omdat er voldoende aanbod is? En het beperkt zich niet tot wiskunde. Stel dat al die middelbare scholen vanaf het komend schooljaar zouden besluiten om het studiehuis op te doeken en een volledig lesrooster met instructielessen aan te bieden in de bovenbouw: dan zal nog sterker blijken dat er sprake is van een groot onderaanbod.
Marktevenwicht
De markt zorgt altijd voor evenwicht (of een periodieke beweging rond het evenwicht: de bekende varkenscyclus). Door de slechte betaling, slechte arbeidsomstandigheden etcetera zijn de mensen die zorgen voor het huidige evenwicht echter niet de mensen die we in het onderwijs zouden moeten willen hebben.
Het gaat dus vooral om kwaliteit, kwantiteit krijg je altijd wel (zetten we gewoon mensen uit de sociale werkplaats voor de klas).
Ja, het is een probleem
van kwaliteit. De rest is verhulling.
Niet te hard lachen, Mark
….dit zou wel eens de werkelijkheid kunnen worden. Ik ben benieuwd wanneer de gemiddelde ouder in de gaten krijgt dat hij/zij de meeste vakken net zo goed zelf kan doceren. Bij de school waar ik werk gaat het in feite al zó: ongeruste ouders springen in bij onvervulbare vacatures. Wat hun kwalificaties zijn is onbekend, want niet terzake in een situatie van schaarste.
In een bananenrepubliek wordt het begrotingstekort ook altijd weer simpel opgelost: je verandert gewoon de definitie van geld.
Ik lach niet
Stevin, ik denk dat over een paar jaar inderdaad mensen uit de sociale werkplaats voor de klas zullen staan. We hadden al het bericht dat een schoonmaakster opeens voor de klas stond.
Het verhaal van Stevin over ouders die voor de klas staan toont natuurlijk heel duidelijk aan dat er geen sprake is van een gezond evenwicht op de onderwijsbanenmarkt. Vraagje: krijgen die ouders ook betaald? Anders wordt het voor de schoolleiding natuurlijk erg lucratief om te doen alsof vacatures niet vervulbaar zijn.
Jawel, wel betaald.
Ik ken 2 of 3 vacatures die op die manier ‘vervuld’ zijn. Vervolgens knappen de betreffende ouders af of gaan werken op een andere school.
De Onderwijs BV werft
aankomende docenten onder ex-KPN medewerkers, in verband met het aanstaande lerarentekort. Zie hier.
Niets mis mee
Daar is toch op zichzelf niets mis mee ? Ze zullen wel merken dat het niet mee zal vallen. Maar misschien gaat er een andere wind waaien: de verantwoordelijkheid leggen waar deze hoort (ik bedoel hier: leraren hebben nog wel eens de neiging alle verantwoordelijkheid op zich te nemen, terwijl voor veel zaken deze ligt bij de leidinggevende).
Afgezien van de vraag
of er iets mis mee is, wilde ik ermee aangeven dat het volkomen onzin is om te denken dat er op dit moment sprake zou zijn van evenwicht tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt wat betreft docenten in het VO.
Kwaliteit docenten gegarandeerd
De kwaliteit van deze ex-KPN-ers als docent wordt als volgt gegarandeerd:
“De kwaliteit van docenten wordt gewaarborgd door gebruik te maken van een intensieve intake procedure.
Deze intake wordt gevoerd op basis van de competenties die vermeld staan in de “Wet Beroepen in het Onderwijs” (BIO). Werken met deze competenties zorgt voor een duidelijk profiel en aan de hand hiervan wordt de kandidaat beoordeeld op geschiktheid.
…
Tot slot van de procedure …. wordt er verwezen naar een lerarenopleiding in de regio, waar men z’n bevoegdheid in 1 a 2 jaar kan behalen.”
Lerarentekort?
Ik begin te denken dat het lerarentekort er (nog lang) niet is. (Okay, wel voor een beperkt aantal vakken als natuurkunde, economie en duits.) Misschien is het wel een constructie van de bonden die zo een pot met geld willen open rukken. Ik kreeg te horen dat er op een vacature (eerstegraads LB) maar liefst 80! sollicitanten hadden gereageerd. Als die 79 nu teleurgesteld het onderwijs verlaten is er straks ongetwijfeld wel een tekort om de vertrekkende babyboom-generatie te vervangen.
In de wetenschappelijke wereld had men daar programma’s voor (zoals akademieonderzoekers) om talent in het vak vast te houden. Dit voor als er gaten in het personeelsbestand zouden komen. Dit moet Plasterk toch weten. Ook een goed toekomstgericht idee voor het onderwijs. Geweldig te combineren met andere wensen van ouders als klasseverkleining. Investeer nu vast om problemen straks te voorkomen.
Lerarentekort
Op dit ogenblik kost het de schoolleiders de nodige moeite om hun vacatures vervuld te krijgen. Vanmiddag nog met een (beetje wanhopige) schoolleider gesproken. Voor het eerst in mijn leven iemand die zijn best deed om het mij naar de zin te maken. Was ontroerend. Helaas te laat. Vakken als geschiedenis en aardrijkskunde, dat schijnt nog wel te lukken. Voor filosofie staat er nog altijd een hele file aan werkwilligen voor de deur. Maar bij veel andere vakken schijnen er alleen nog beginners en goedwillenden te zijn.
Schoolleiders zijn niet blij met deze situatie- maar ze hebben aan het ontstaan er van zelf meegeholpen, laten we eerlijk zijn. De economie draait als nooit tevoren, wie een opleiding heeft gaat ’t bedrijfsleven in (ook leuk: bij abn-amro, ptngtt post, altijd gezellig bij zulke bedrijven).
Nu maar afwachten hoe de scholen gaan reageren: er zal toch les moeten worden gegeven. Toch maar teams, de muren er uit, (geen) onderwijs op maat? Maar zie je het al voor je? Vier mensen zonder onderwijservaring die een ’team’ draaiende moeten houden? Schoolleiders zijn altijd in voor verandering, maar ze zijn natuurlijk niet gek. Die begrijpen ook wel dat zoveel onervarenheid niet wenselijk is. (Zeker niet nadat die zuurpuimen van BON iedereen zo bewust hebben lopen te maken van de situatie).
Positieve simon
Zal waarschijnlijk komen doordat vandaag voor het eerst in Simon’s leven iemand zijn best deed om het Simon naar zijn zin te maken (wat een triest leven moet Simon gehad hebben tot nu toe…).
Ik ben aanzienlijk negatiever over het ‘lerarentekort’. De commissie Rinnooy Kan is waarschijnlijk een excuus commissie die de eisen nog wat verder gaat verlagen: iedereen mag voor de klas (in de klas/achter de klas)!
Lerarentekort en het koffiedik
Tsja, niemand die het weet, Mark. Maar dat de mensen aardig tegen mij doen, dat moet wel een teken zijn. Een betere indicator is er niet. Wie wil er nu aardig doen tegen mij? Mijn leven is niet triest maar troosteloos…
In alle ernst: ik geloof werkelijk niet in een complot, daarvoor zijn de schoolleiders niet georganiseerd genoeg. Wel leuk, al die spannende verhalen, maar willens en wetens spelen dat er een tekort is, dat lijkt mij vergezocht.
Wat ik wel geloof is dat ze , indien er een tekort is, iets zullen moeten. Wat ze niet verzinnen is, dat je mensen (leraren zijn mensen, heus waar) als er een tekort is, zomaar een hoger salaris kunt bieden. No way. Daar komen ze niet op.
Maar Mark, waarom denk jij dat er geen sprake is van een beginnend tekort: zijn ze niet aardig tegen je? Of… (andere reden op de stippellijntjes svp) 😉
Lerarentekort
Er is al vele jaren een kwalitatief lerarentekort. Het tekort aan academisch gevormde leraren is ‘opgelost’ door HBO’ers voor een VWO klas te zetten. Nu zal het probleem vast ‘opgelost’ worden door MBO’ers voor (/in/achter/tussen) de klas te zetten.
Wat ik niet begrijp
is dat schoolleiders zich niet schamen -in sommige gevallen- voor hun personeel. Dat moet toch een vreselijk gezicht zijn voor een oudbakken docent, zelf ongetwijfeld een kranige persoon voor de klas geweest, die zich wat omhoog gewerkt heeft (eerst schoolleidier, toen onder-conrector, boven-conrector, achter-rector, links-naast-rector en, uiteindelijk, gewoon rector) en die nu, bij een rondgang door de school, moet ontdekken dat het een grote speeltuin is waarin allerlei aardige mensen de kinderen bezig houden, soms tegen de klippen op, en in bijna alle gevallen zonder dat er sprake is van onderwijs in welke zin van het woord dan ook.
Zulk personeel! je snapt toch zelf ook wel dat dat werkelijk niets meer is… Marx had het over vervreemding van de arbeid… waar is Marx nu?
Nou ja, een MBO’er voor de klas: wat is daar eigenlijk verkeerd aan? Het heeft twee benen, een hoofd, is vast en zeker aardig voor de kinderen… het moet dan maar… laten we hopen dat niemand het ziet…
Schoolleiders
waren vaak toch niet de beste docenten. Met al die incompetenten die ze binnenhalen kunnen ze denken dat zij het vroeger zo slecht nog niet deden.
Voeg er nog bij dat ook
Voeg er nog bij dat ook schoolleiders liefst mensen onder zich hebben die wat minder in hun mars hebben dan zij. Ze mochten eens een bedreiging worden… Zo hol je razend snel achter uit.
Waar Marx nu is?
Ik mag hopen, Simon, dat Marx mors- en morsdood is en dat we nooit meer wat van hem zullen vernemen.
Geef mij maar Simon (al zijn ze dan nu pas eens een beetje aardig tegen hem). Of schrijft u óók zulke onleesbare boeken als M.?
rondgang door de school
Zijn er echt nog scholen waar de schoolleiders een rondgang door de school maken?
twee minder slechte oplossingen
Er is op deze site al een paar keer vastgesteld dat er in Nederland geen echt tekort aan bèta’s is. Want bèta’s verdienen minder dan economen en aan de discussies op deze site doen verscheidene bèta’s mee die uit eigen ervaring weten hoe gering de waardering voor deze wetenschappers is. Door alle eerstegraders in de bètavakken volgens schaal LD te betalen moet daarom aan het tekort eraan een einde gemaakt kunnen worden. Het zou nog verder helpen als de docenten hun aandacht weer zouden mogen richten op de grondslagen van de vakken en alle gezwam er om heen zouden mogen droppen. Als het desondanks niet zou lukken moet het m.i. toegestaan worden dat leerlingen kunnen kiezen uit 2 methoden om het leervak onder de knie te krijgen: Afstandonderwijs zoals b.v. het LOI dat verzorgt of massahoorcolleges gegeven door docenten die daarvoor op grond van hun capaciteiten aangezocht zijn. In het tweede geval kunnen de lokalen met de uitgebroken wanden verder uitgebouwd worden tot collegezalen. Als de meeste leerlingen voor de eerste oplossing kiezen blijft Plasterk wel met al die mooie grote lege schoolgebouwen zitten.
In gezellig in groepjes huiswerk maken op school onder bewaking van nitwits zie ik niet veel.
Laat gewoon deze ….
…. colleges zien. Klaar. Daar kan in Nederland toch niemand meer aan tippen.
Tekorten
Simon, mijn indruk was ook dat het met een vak als aardrijkskunde nog wel lukt, maar ik merk dat de schaarste ook bij dit vak aan het toenemen is, in ieder geval in de hoek van het land waar ik werk. Vorig jaar, toen ik bij mijn huidige (kleinschalige) school solliciteerde, had ik nauwelijks serieuze tegenkandidaten. Dit jaar, nu er een fulltime functie vrijkomt (let wel: salarisschaal LC bij zes jaar onderwijservaring), waren er maar negen reacties, waaronder mensen zonder ervaring en/of zonder bevoegdheid, en slechts één geschikte, maar nog altijd behoorlijk onervaren kandidaat.
Ben razendbenieuwd wáár in het land de scholen nu met wélke schaarste te maken hebben.
Schaal LC
Jij krijgt dus schaal LC Em70?
Nog niet
want ik heb nog geen zes jaar onderwijservaring, maar slechts vier.
Hoewel ik de bedragen van de schalen/periodieken niet uit m’n hoofd ken en ook zelden een blik werp op die tabel in het CAO-boekje, denk ik dat het voor mij op dit moment ook nog niet zo heel veel uitmaakt, omdat ik, toen ik het onderwijs instroomde, mijn uurloon uit het bedrijfsleven meenam en al redelijk hoog op de LB-ladder uitkwam. Maar misschien zijn de periodiekstapjes bij LC ook weer groter; weet ik eigenlijk niet. Het probleem is meer dat fulltime werken veel te zwaar is gebleken. Ik ken geen enkel ander beroep waar massa’s mensen eerst jarenlang met een parttime dienstverband (maar in praktijk fulltime belasting) aan de slag moeten gaan, omdat een fulltime dienstverband onwerkbaar zwaar is. Dan is er toch iets grondig mis met de zwaarte van de functie, lijkt me.
In het midden van het land
doet zich al wel een zekere schaarste voelen. Hoe erg het precies is, dat weet ik ook niet (want alleen de meterd is een weterd). Of het dus te vergelijken is met de late jaren 90 weet ik niet. Misschien schrikken de schoolleiders omdat ze niet nu al verwacht hadden de vacatures met moeite te zullen kunnen vervullen.
Nu zou het interessant zijn om te zien of zich bij OMO geen schaarste doet voelen (die betalen immers LD). Op zulke scholen is het verloop vermoedelijk lager en de instroom hoger.
Vakken waar niet snel een tekort aan is: geschiedenis, filosofie, gymnastiek, artisitieke vakken. Voor de rest, heb ik begrepen, dat er bij alle vakken toch wel gebrek is aan ervaren personeel. Die schoolleider die ik gisteren aan de telefoon had was nou niet bepaald aan het confabuleren: hij was actief aan het werven en dat verliep niet succesvol. Het gaat hier niet om een slechte school. Hij zei onomwonden: in deze dagen zijn de leraren aan bod, ik kan moeilijk geschikte kandidaten krijgen. Dat zullen we dan maar geloven: ik onderschrijf jouw indruk (dat er een tekort is).
varkenscyclus
Weten jullie nog dat overschot aan onderwijzers in, ik dacht, de tachtiger jaren. Ze werden toen zelfs naar Londen ge-exporteed.
(Hoe ze zich daar in staande hielden in het engels vermeld de geschiedenis niet. En zijn ze ooit terug gekomen in het nederlandse onderwijs?) En dan nu weer een tekort. Lijkt mij toch het bewijs voor de varkenscyclus van de Kam en Heertje.
het einde van de varkenscyclus
Ik vrees dat het fenomeen “varkenscyclus” aan het einde van zn “leven” is gekomen. De varkenscyclus gaat uit van lokale tekorten en overschotten. Het woord lokaal bestaat niet meer (beide betekenissen verdwijnen in rap tempo). En als de globalisereing geen oplossing biedt voor lokale tekorten (zoals in het geval van het onderwijs), dan worden het product en het productieproces gewoon aangepast zodat er geen behoefte meer is aan “the people that were formarly knows as teachers” . En ook dat is zoals we allen weten al geruime tijd aan de gang.
Het motto van het management: kunnen we de bestaande situatie niet managen, dan versimpelen we het zo dat het zelfs ons lukt.
Oké… ik ben weer wat somber. Heb behoefte aan goed onderwijs nieuws 😉
Opbeurende woorden voor 1-1-1945
1945, ik geloof niet dat schoolleiders nu, na de storm van kritiek, nog zo geneigd zijn om het onderwijs radicaal op de schop te nemen. Er zijn, zeer zeker dankzij BON, en dus indirect dankzij jouw eigen inspanningen, toch wel belangrijke veranderingen in de situatie:
1. de schoolleidingen weten dat ze geen carte-blanche hebben: er zijn waakhonden, en deze blaffen (ze zeggen niet waf-waf, maar bon-bon!)
2. de onderbouwing voor het nieuwe leren is niet sterk, en dat is langzamerhand doorgedrongen tot de schoolleidingen: docenten zijn in geen enkel systeem overbodig;
3. bewustwording is een traag proces: desalniettemin, valt het je niet op dat de meest radicale veranderingsgezinde adepten er de laatste tijd het zwijgen toe doen? Als ze spreken nemen ze een wat agressieve verdedigende houding aan; het lijkt er op dat ze hun kruit hebben verschoten. [Maar oef! zie ook de blog over ‘jongeren leren van de hak op de tak’]
4. zonder duidelijke onderbouwing, zonder ‘filosofie’, is het lastig om iets te veranderen: een ‘filosofie’ is ten minste nodig om je veranderingen te rechtvaardigen; twijfel aan een algemeen geldende filosofie maakt het moeilijk om eensgezind op te treden: schoolleiders zijn nu weer meer aangewezen op zichzelf.
5. langzamerhand -sorry voor het opperen van de gedachte, wellicht is het fout- is het tijd voor krachtige vakbonden, die zich nu meer gaan beijveren voor goede arbeidsvoorwaarden. BON heeft -en dat is helemaal alleen het werk van BON geweest, moge de historie mijn stelling bewijzen (wil er nog iemand promoveren?)- met zijn gerichte kritiek op het nieuwe leren, in vrij korte tijd, toch wel een bewustzijnsverandering teweeg gebracht. Zonder BON zouden de leerlingen niet op het idee gekomen zijn dat er geprotesteerd mag worden. Het is de vraag of BON meer kan bewerkstelligen dan dat.
Iedereen is gevoelig voor goed nieuws
Goed nieuws is fijn, dan zijn de problemen even weg. De mens wringt zich in allerlei bochten om goed nieuws te horen. Dat is ongetwijfeld verklaarbaar door religieuzen en psychologen. Ik denk dat de reden voor de hand ligt: bij goed ieuws hoef je niets te doen. Kun je schone handen houden en achteroverleunen: en dat alles met een verheven gedachte en een brandschoon geweten. De staat van Zen waar men naar op zoek is (ai komt otch die religie…)
De eerste verdedigingslinie hebben we geslecht. Simpel, want die was er feitelijk niet. Men had zich nooit gerealiseerd dat er wel eens een serieuze tegenstand kon komen.
De tweede verdedigingslinie wordt gedragen door twee peilers:
Op de eerste plaats is terug naar vroeger voor heel veel mensen een tegennatuurlijke gang. Terug naar vroeger wil al helemaal niemand geloven (dat zal in de genen zitten, vrees is). Onze opponenten zullen een alternatief bieden voor de zogenaamde terug naar vroeger oplossing van BON. En die oplossing ligt er in om HNL op te poetsen. Wat meer docententijd, wat meer computers beschikbaar hebben (zie JOB’s kritiek vandaag). Bijna iedereeen zal maar wat blij zijn om deze anti oplossing te omarmen.
Op de tweede plaats is er een werkelijk probleem: onze oplossing vereist voldoende bevoegde en bekwame docenten. Dát is werkelijk een serieus probleem en dat kunnen we niet binnen 5 jaar oplossen. De oplossing van onze opponenten werkt wel. De extra docententijd is gen docententijd, maar coach-tijd. Goedkope krachten waarvan er voldoende inzetbaar zijn. Dat waordt gesterkt door de collega’s die zich nu al prtettig voelen bij HNL., want men hoeft niets te weten. Over een jaar of drie weten ze best wat, ze hebben tenslotte 3 jaar extra VO genoten, en merkt niemand meer dat er wat mis is. Op dezelfde manier als dat je aan slecht eten kunt wennen als je niet regelmatig iets heerlijks eet.
Dán is de cultuur verdwenen en leven we het leven van de platvloersheid. En niemand weet beter.
Laatste poging om 1945 op te beuren
Zojuist kreeg ik te horen dat BNN een weerzinwekkende show wil organiseren: een overspannen docent, door jarenlange zware arbeid geestelijk binnenstebuiten gekeerd, zal toch nog zijn diensten aanbieden aan een van drie, door hem uit te kiezen, wanhopige schoolleiders. -Deze schoolleiders bieden schaal LE om de docent voor een siezoen aan hen te binden. Echter, twee van de schoolleiders zullen teleurgesteld worden! Van Arpie mogen ze het nieuwe leren ook al niet invoeren (dan zouden ze zes klassen hebben toevertrouwd aan 1 zij-instromer. Helaas: leden van BON zijn op de toren van de DOM geklommen en hebben met hun protest bereikt dat het nieuwe leren niet mag worden ingevoerd!).
Het wordt een mieterse, maar bijzonder schokkende voorstelling. Ik overweeg om mijn lidmaatschap van BNN op te zeggen- ‘kga dan toch maar naar de EO.
Rachmaninov, inderdaad: daar kun je prima op werken, ik heb het geprobeerd 😉
Laten we blij zijn: nog een paar dagen, en dan gaat Arpie beleid schrijven.
Dank SImon
Het werkt. Alleen al het feit at diemand het probeert 😉
Ik zakte weer even terug in treurigheid toen ik de post van Sander over rekenen las, maar ben tevreden dat ik op zn vet heb gegeven. Wie weet heb ik m gered (en daarmee de honderden kinderen waarvan hij later wellicht meester zal zijn)
Of
simpelweg gewoon verder, met politiek bedrijven.
Nou Leo, ik ben nog steeds een gelovige
Arpie zal toch wel iets goeds brengen? -Als hij de toestand niet doorziet en als hij niet de wil heeft om er iets aan te doen, wie dan wel?
Ik beloof: als Arpie niet een beetje bonnig is, dan laat ik de moed zo ontzettend zakken dat het als zwarte materie aan de andere kant van de aarde weer tevoorschijn komt. Dan zou ik werkelijk het onderwijs uit willen. -En dat wil ik nu nog steeds niet, want ik houd echt van dit werk. Ik houd van de leerlingen, ik ben ouderwets enthousiast, ik heb een missie te vervullen, maar… als het onderwijs verder verslonst, als nergens uit blijkt dat we ook maar de minste reden hebben om trots te zijn op ons vak, dan zou ik wel echt geraakt worden. -Het is toch niet goed om te ontdekken dat een leraar niets anders is dan een spelleider? Ik wil slimme, belezen collega’s, waarmee je voor de dag kunt komen.
Als blijkt dat Arpie niets kan of wil doen om de kwaliteit te waarborgen -graag weer academici voor de klas- dan zijn de komende vier jaar vergooid.
Dus: ik hoop!
Ik,
hoop met je mee
maar RP
is nu in de politiek
altijd rustige zee
nooit paniek
polderen, pruttelen en prutsen
’t zelfde als toen bij Ri(u)tzen
Een tip voor het slapen gaan
Forumleden! Zijn er onder u al afvalligen die werk zoeken buiten het onderwijs? Dan heb ik voor u, naar aanleiding van de samenstelling van deze commissie een tip.
Houd de personeelsadvertenties van Postbus 51 en SIRE goed in de gaten!
Want dat is, na de door mij verwachte adviezen van deze commissie, waar het zwaartepunt van de inspanningen van onze regering zal komen te liggen als het om het bestrijden van het lerarentekort gaat. Nederland zal bestookt worden met vruchteloze rijmpjes en kletspraatjes uit de Public Relations hoek.
DAAR komen de banen, mensen! Academici: houdt u uw beste Sinterklaasgedicht paraat en verstuurt uw CV! Affiniteit met het onderwijs gewenst; wat wil je nog meer?
Beste heer Stevin, hoe verzint u het?
Werk zoeken buiten het onderwijs? Ik vraag u: waarvandaan is uw hoofd? Natuurlijk wil niemand het onderwijs verlaten! Ik wil er zelfs niet aan denken… tussen 23.00 uur en 24.00 uur.