Behalve Brabant en Limburg, breidt Fontys haar reikwijdte uit naar de provincie Zeeland. Het volgende artikel komt uit de Provinciale Zeeuwse Courant (6/4/07)
========================================
“Het Zeeuwse onderwijs kan komende jaren honderden vacatures moeilijk of niet invullen. Het Calvijn College in Goes en scholen in Zeeuws-Vlaanderen zagen de bui hangen en leiden nu zelf leraren op. (…)
Het zijn de baby-boomers die in grote aantallen het onderwijs gaan verlaten. Velen zijn nu 55-plus. Dit jaar wordt onder leiding van de Hogeschool Zeeland een project opgezet om nieuwe leraren in Zeeland te werven en op te leiden en zo het dreigend lerarentekort te voorkomen.
Het Calvijn College in Goes en de scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen hebben daar niet op gewacht en begonnen al eerder zelf leraren op te leiden.
Het Calvijn College, scholengemeenschap op reformatorische grondslag, is sinds 2001 bezig. Daar wordt over de ‘duale route’ gesproken: een nauw samenwerkingsverband met hogeschool Driestar in Gouda. Het Calvijn heeft als erkende opleidingsschool zeven leraren, die het certificaat docentopleider hebben gehaald. Daarnaast zijn er nog eens dertig als studentbegeleider opgeleid. Wim Westenberg is de coördinator van de interne lerarenopleiding. Jaarlijks melden zich in Goes 15 tot 20 studenten aan. Dat zijn dus eigen leerlingen, die het havo- of vwo-diploma op zak hebben. Het gaat om een erkende vierjarige voltijd-opleiding.
Eén dag per week moet de student naar Gouda, de rest van de week blijft hij op de opleidingsschool. Hij wordt geplaatst op een locatie, waar hij niet zelf leerling is geweest. Een maatschappelijke stage en stages op niet-reformatorische scholen zijn verplicht. Aan het eind van het tweede jaar volgt een assessment om te bezien of de student in het daaropvolgende jaar een aantal uren les kan geven. ,,We leiden op voor onze school én voor de BV Nederland”, zegt Westenberg. ,,En het mooie is, dat deze opleiding studenten trekt, die anders niet voor het onderwijs zouden kiezen. Dat is van belang voor de arbeidsmarkt. Eind vorig jaar hadden we nul vacatures.”
Op het Terneuzense Zeldenrust- Steelantcollege is Annette Lievaart projectleider en opleidingsdocent. De interne opleiding daar is een initiatief van de directeuren van de scholen in Zeeuws-Vlaanderen en draait nu voor het tweede jaar. Belangrijkste doelstelling is jonge mensen in de eigen regio te houden. Annette Lievaart: ,,Je zag studenten vertrekken naar lerarenopleidingen in Tilburg, Utrecht en Rotterdam. En je zag ze niet terugkomen.” In samenwerking met Fontys Hogeschool in Tilburg is een opleiding opgezet, waarbij er drie dagen per week voor de vakinhoud is gereserveerd, waarvan twee in Tilburg. De resterende twee dagen zijn voor pedagogiek en didactiek, stage en praktijkles. Van de huidige 28 studenten zijn er circa zeven voltijd, die meteen na hun middelbare school zijn ingestroomd.
Door Fontys
opgeleid; ik vrees het ergste.
Tentakels
van de Medusa. Konden we dat maar als eerste van tafel krijgen: die rare ideologische kleur die toekomstige docenten krijgen opgedrongen. Ik heb gisteren ook weer een gelovige gesproken. Het is of je tegen een muur zit te praten.
Het is een ideologische
Het is een ideologische discussie… Aanhangers van HNL geloven ten diepste in het competentie-evangelie…
Kom je nooit uit Fritzi… Probeer maar eens een boompje op te zetten over de kwaliteit van de input…
Reactie: glazige blik, en uiteindelijk de reactie: “Wat is kwaliteit?” Tsja, alles is relatief.
Juist daarom sta je als ouder
vaak met lege handen in deze discussie.
Het ergste vind ik dat de
Het ergste vind ik dat de grootste adepten van HNL te vinden zijn op de lerarenopleidingen.
Over een jaar of wat komt de eerste generatie studenten opgeleid met HNL evangelie
van de opleiding af…
(Terzijde: De school waar ik werk is gelukkig nog redelijk conservatief, maar er treed met ingang
van het nieuwe schooljaar een nieuw bestuur aan. Ik voorzie een omslag… Hoor al
geluiden dat “het oude leren gewoon niet meer werkt”…)
Hoop…(BON for deprogramming?)
Het is nog niet te laat. Oók op lerarenopleidingen zijn lang niet alle studenten het eens met het HNL evangelie. En als we vertrouwen willen hebben in leerlingen, laten we dan ook vertrouwen hebben in de studenten van de lerarenopleidingen. Natuurlijk laten velen zich in de luren leggen. Natuurlijk wordt men slecht opgeleid. Maar ik denk dat als je de HNL intimidatie een tijdje van ze weg houdt, en eens gewoom met ze gaat praten en doorvragen, ze serieus neemt, dat de meesten dan zullen zien dat ze door een sekte zijn opgeleid.
Dat is het niet onmogelijk om daarna met extra studie toch een hele goede leraar te worden. Feitelijk kun je met gerichte en gestructureerde studie in korte tijd veel bereiken. Het is Pasen, latenwe hoopvol blijven. In ieder geval lijkt de mamoettanker de koers te verleggen. En net zo moeilijk als die eerste hele kleine koerswijziging was, zal het voor de tegenstanders zijn om die verandering avn richting ongedaan te maken. We draaien de goeie kant op en door de enorme masse gaat dat nog wel eventjes door.
There it is!
1945, met zulke berichtjes ga ik toch nog blijmoedig de Paasdagen in! 🙂
Je hoop deel
ik ten dele. Ik zie veel jonge collega’s die echt zwaar fundamentalist zijn als het om HNL gaat. Daar valt echt niet mee te discussiëren. Ik kom hetzelfde tegen onder schoolleiders. Er is een paradigmashift nodig om nog een gesprek met sommigen te kunnen houden.
Ai, paradigmashift…
… hebben we daar op de valreep dan toch nog Lizzy Tabbers? Maar snel vergeten… 😉
Maar…
… je hebt wel een punt hoor Fritzi. Schoolleiders voelen zich nog heel erg gesteund
door vele quasi-wetenschappelijke onwaarheden (zie de drogredenen)… deze zouden
eerst met kracht publiekelijk van de tafel moeten worden geveegd voor je weer een
normaal gesprek aan kan gaan
Geen fan van Lizzy
Heeft zij het daar over? Is het daardoor een besmet begrip? Wist ik niet.
Onzin
vergaande numerus fixus voor onderwijskunde en een vakbevoegdheid als toelatingseis.
Natuurkunde is NIET relatief.
Ik mis iets
(mogelijk: kennis van natuurkunde). Wat is onzin?
“Alles is relatief”
Is een onzinnige kreet die wordt ontleend aan de natuurkundige relativiteitstheorie. De bedoeling van die (Einstein-)theorieën is nou juist om alle relativiteit uit te schakelen en ervoor te zorgen dat natuurkundige beweringen voor ‘iedereen’ dezelfde vorm en inhoud hebben. Vandaar mijn opmerking die ik onder de opmerking van max probeerde te plaatsen.
Oké, ik zie
het.
@hendrikush
“Alles is relatief” was in dit geval ook ironisch bedoeld. Maar toch bedankt voor deze kennis hendrikush! 🙂
@max
We zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar.