Ombudsman

Ombudsman/-vrouw
Hoe mondig leerlingen, ouders en docenten ook zijn, het neerleggen van een klacht blijft een groot probleem. Wat kan een leerling verwachten die een serieuze klacht heeft over een docent? Toekomstige represailles en tegenwerking? En een ouder die vind dat een docent de leerling oneerlijk behandelt? Of gewoon slecht zijn werk doet? Moet die naar die docent toe? Of naar een lid van de schoolleiding? Zal dat niet negatief terugslaan op de leerling in de komende jaren?
Kortom, ik denk dat er een hoge drempel ligt om met een klacht naar school te gaan. en is je kind eenmaal van die school af, ach dan laat je het er maar bij.
Als het instituut van een school-ombudsman al ergens bestaat dan hoor ik dat graag. Op de BON site kan ik er niets over vinden. Ik zou willen voorstellen dat scholen zo’n instituut instellen.
De directe aanleiding ligt er in dat mijn schoondochter de deeltijdopleiding volgt aan een PABO. En dan wordt je weer eens direct geconfronteerd met de treurige realiteit van de opleidingen van de mensen die de leerkrachten van de toekomst zijn. Bijvoorbeeld een werkstuk maken conform een opdracht en dan beoordeeld worden volgens een andere norm omdat “we de opdracht niet goed hadden geformuleerd”.
Zou het voor zo’n PABO dus niet zinnig zijn om een instituut ombudsman in te stellen? De taak zou kunnen worden uitgevoerd door één of drie personen met kennis van onderwijs. Er zijn en komen bijvoorbeeld veel gepensioneerden uit het onderwijs beschikbaar die zo’n deeltaak misschien graag willen doen tegen een relatief geringe vergoeding. En de opleidingen zouden snel kunnen verbeteren.

Over Paul Jansen 0 Artikelen
Opleiding: Montessorischool; HBS-B; Chemisch analist; Wiskunde MO-B Werk: Boekhouder; Leraar wiskunde Havo/VWO; SLO: Projectleider, Hoofd Veldadvisering; Unitmanager HBO; Gepensioneerd

15 Reacties

    • klachtenregeling
      Het moet echter niet zo zijn dat er alleen een klachtenregeling is voor leerlingen en ouders. Een klachtenregeling dient er ook te zijn voor docenten. Soms hebben docenten namelijk ook wel iets te klagen over bijvoorbeeld hun leidinggevenden! En wie niet gehoord wordt kan zelf ook slecht horen!

        • Dat kán maar …..
          In sommige organisaties is het gerarandeerd de snelste weg naar ontslag.
          Ik ben erg blij dat mijn hogeschool sinds kort een ombusman voor werknemers heeft!

          • ombudsman?
            Dan ben ik erg nieuwsgierig welke hogeschool dat dan wel mag zijn en wat de werkwijze is van de ombudsman.
            Overigens las ik vandaag een aardig stukje in het NRC over pesten op de werkvloer (en de baas doet mee). Het bedrijf had ook een ombudsman, maar die had zijn kamer aan het einde van de gang, zodat men voorbij alle deuren (ook die van de directie) moest om bij de ombudsman te komen. Je snapt wel, dat niemand naar de ombudsman ging!!

          • Studenten
            Is er ook iets voor studenten geregeld in de vorm van een absoluut onafhankelijke instantie?
            Paul

          • Bij het College van Beroep
            Bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs kun je terecht als al alle andere beroepsprocedures niets hebben opgeleverd (“Voordat je in beroep kan gaan bij het College van beroep voor het hoger onderwijs moet een bezwaar worden ingediend bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen; je moet dus eerst de interne bezwaarschriftenprocedure volgen. Door het indienen van het bezwaarschrift vraag je aan de instantie om een heroverweging van de eerder genomen beslissing.”)

        • Hogerop
          Dat lijkt me een weg die alleen open ligt voor docenten en medewerkers en dan nog een weg met superhoge drempels. Er zijn vele klachten die dit formele niveau nooit zullen halen maar die wel het onderwijs aanzienlijk zouden kunnen verbeteren.
          Paul

          • BON is sterk omdat het één speerpunt heeft.
            Het gaat om beter onderwijs. Allerlei zaken die op belangenbehartiging kunnen lijken zou ik buiten BON willen houden. Ik begrijp dat dit punt “dichtbij” is, maar hoe zuiverder en kaler, hoe beter het geluid wordt gehoord en hoe eenvoudiger het is om de club op nij elkaar te houden (gelieve deze uitdrukking niet te verwarren met “de boel bij elkaar houden”;-).

          • Ombudsman2
            Misschien heb ik het begrip ombudsman verkeerd gebruikt. Het gaat mij niet om arbeidsconflicten. Daar zijn inderdaad beroepscommissies en rechtbanenvoor. Ik bedoel vooral een ombudinstantie gericht op inhoud en organisatie van het onderwijs. Docenten die niet op komen dagen omdat ze niet op de hoogte zijn van het rooster. Werkstukken waaraan vooraf eisen worden gesteld maar die worden beoordeeld aan andere eisen. Voorbeeld: Het werkstuk (0ver geobserveerde leerlingen, arnoudj) moet leesbaar zijn voor ouders. Dus zorgt de student ervoor dat het werkstuk geschikt is voor ouders (geen jargon meer gewone begrijpelijke taal, ook in het theoretische deel, niet grievend of belastend voor de relatie leerling-ouder-school etc. Vervolgens bedraagt de score nul punten omdat er geen “apart hoofdstukje voor ouders in staat”. En de student lukt het niet om de discrepantie tussen opdracht en correctienorm duidelijk te maken aan de docent (die heeft onderwijskunde gestudeerd, dus ook het buskruit niet uitgevonden). Waar moet zo’n student dan naar toe?
            Ander voorbeeld uit de middelbare schooltijd van mijn zoon. Proefwerk geschiedenis, oudheid. Romeinen n Grieken enzo. Brugklas, november. Derde vraag proefwerk (van de zeven): Schrijf op wat je weet van Koningin Wilhelmina. Telt volledig mee in de score. Docent: Ik wilde wel eens weten wat ze daarover weten. Moet ik de schande darvan nog verder uitleggen? En wat het aanricht in het rechtvaardigheidsgevoel van leerling en ouders? En is dat niet heel wat erger dan een slecht cijfer voor geschiedenis?
            Voor dit soort dingen zouden docenten en studenten ook bij een neutrale, op de school gerichte instantie terecht kunnen. Al was het alleen maar om het handelen van leerlingen en docenten veel te verbeteren en zo het onderwijs. Maar ook bijvoorbeeld om het programma eens kritisch tegen het licht te houden. “Breek me de bek niet open.”
            Paul

    • Site
      De stichting op deze site zal ongetwijfeld goed werk kunnen doen, maar al in een veel verder gevorderd, formeel traject dan ik bedoel met ombusman.
      Paul

      • Stichting.Onderwijsklachten.nl is er voor iedereen en het maakt niet uit hoe ver de klacht is. Het is noujuist de bedoeling dat klachten snel gemeldt worden en dat er in het beginstadium al aan gewerkt kan worden om zo escalatie te voorkomen. Vooral de genoemde klachten hierboven zijn zeer geschikt om voor te leggen bij deze stichting. Dus paul, deze stichting helpt al vóór het formele traject en nog professioneel ook en zonder bemoeienis van eisenstellende overheidsinstanties.
        Groetjes Irene, oprichtser en maatschappelijk werkster van Stichting.Onderwijsklachten.nl

Reacties zijn gesloten.