NRC pag 45, 12 mei, over niveaudaling, ja of nee

Paginagroot artikel met diverse voor en tegenstanders van de stelling dat het niveau van het VO gedaald zou zijn. Met vergelijkend onderzoek naar examens van 1985 versus 2006, waarbij de proef op de som genomen wordt bij vakken Ned VWO, Wisk B1,2 VWO, Biologie VWO, en Engels VWO.

Overigens nog een aardig artikel op pag 49 (“Kabaal in de klas”) waarin beschreven wordt hoe de rentree van strafregels verbluffend goed blijkt uit te pakken, veel beter dan gesprekken, schorsingen en de klas uitsturen. Het strafwerk moet met handtekening van de ouders ingeleverd worden. Resultaat: klas is weer rustig, niemand wil zoveel werk hebben en bijbehorende schrijfkramp oplopen vanwege keten.

Wie handig is met scannen, knippen en plakken, ga uw gang !!
[Het artikel staat hier op de website van de NRC; M79]

6 Reacties

  1. het is wel
    een beetje flauw om te beweren dat Engels misschien een klein beetje moeilijker was in ’85 terwijl mijn leerlingen gemiddeld zware onvoldoendes scoren als ik ze laat oefenen met examens uit die tijd! luistertoetsen zouden qua niveau hetzelfde zijn gebleven maar daarvoor geldt hetzelfde: leerlingen halen veel lagere cijfers voor de oude examens dan voor recentere.

  2. Kabaal in de klas
    Een citaat uit het artikel “Kabaal in de klas”:

    Enkele leraren werken met haar methode [strafregels], maar ze krijgen meestal geen rugdekking van hun directie. “De ideologische weerstand is groot. Straffen is uit, praten is in. Mijn methode wordt geassocieerd met repressie. Hoe hoger je komt in het management, hoe groter de weerstand.”
    Gelukkig waait er sinds kort een andere wind, zegt Boon. “Denk aan het parlementaire onderzoek naar de problemen in het onderwijs dat er gaat komen, en de kritiek op het nieuwe leren, waarin óók te veel verantwoordelijkheid van de leerling wordt geëist. Mijn hoop is gevestigd op de ouders, zowel van de lastpakken als van de kinderen die met hoofdpijn thuiskomen. Ik hoop dat die ouders om corrigerende maatregelen gaan vragen.”

    • CE’s – strafregels
      Ik heb genoemde artikelen niet gelezen. Voor mij is het al duidelijk genoeg dat de CE’s van pakweg tien jaar terug moeilijker waren dan de CE’s van vandaag. Uit gesprekken met collega/kennissen blijkt dat deze constatering voor elk type onderwijs opgaat. Een jaar of drie terug kreeg ik van de teamleider te horen dat mijn SE’s te pittig zijn. Ik heb niets met die kritiek gedaan. Gelukkig had (heb) ik ruimte om niets met die kritiek te doen, want er is één docent verantwoordelijk voor het opstellen van KBL werk en één voor het BBL werk. Het niets doen met die kritiek wens ik zo te laten om toch nog iets van een prestatie van mijn leerlingen te eisen.

      Strafregels.
      Als ik zou moeten straffen, zou ik in veel gevallen ook voor strafregels kiezen.
      Een leerling moest begin dit schooljaar kennelijk nog aan de schoolregels en aan mij als zijn mentor wennen. Die jongen had het gepresteerd om op één dag maar liefst drie keer te laat aanwezig te zijn. ’s Ochtends en na beide pauzes. In zulke gevallen vind ik het he-le-maal niet zinvol om met de leerling te praten. Zonde van mijn tijd. Deze leerling mocht een superlange zin 25x voor mij opschrijven.
      In die zin zat zijn “zonde” uitgebreid verwerkt, hij moest met pen schrijven, keurig nummeren, ik moest alleen zijn handschrift in het geschrevene herkennen en het strafwerk moest ondertekend zijn door een ouder.
      (ik vermeld hierbij dat ik op de kennismakingsavond aan het begin van het schooljaar de handtekening van de ouders gewoontegetrouw verzamel)

  3. PDF geplaatst
    Konijn schreef: Wie handig is met scannen, knippen en plakken, ga uw gang !!
    Met een PDF-printer op de computer hoef je zelfs niet te scannen, knippen en plakken 🙂
    Resultaat staat op mijn BLOG.

  4. Aardig idee van NRC
    Er komen nogal waterige conclusies uit. Ze zijn in de vergelijking niet meer dan 20 jaar teruggegaan; waarschijnlijk omdat de redacteuren toen zelf op school zaten.
    Ik zou de examens van vóór de periode der Grote Troebelen (dus 1950-1960) willen vergelijken met de examens van nu.
    Iets anders is helemaal buiten beschouwing gebleven: de totale hoeveelheid onderwerpen en lesstof die geëxamineerd wordt. Ik zou daar ook wel eens een vergelijking van willen zien. Dat is zeker relevant voor de zwaarte van een examen, en het heeft natuurlijk ook weer invloed op de moeilijkheidsgraad ervan.

Reacties zijn gesloten.