Nijpend tekort aan technici

Nijpend tekort aan technici, Nu.nl, 11 januari 2012

“Nederland kampt met een nijpend tekort aan hoogopgeleide technici. In het laatste kwartaal van afgelopen jaar is de vraag naar technisch specialisten 19 procent hoger dan een jaar eerder.”

“Vooral in de energiemarkt, maar ook in de industrie is de vraag fors toegenomen. Bedrijven zitten te springen om werktuigbouwkundigen en elektrotechnici. Volgens Yacht is sprake van een kenniscrisis.”

*

Kies voor kansen, kies exact! , BNR, 12 januari 2012 (het Amerikaanse ‘buildingsideaal’? – zie link)

“Een keurslijf waar communicatiespecialist Sietse Bakker zijn kanttekeningen bij zet. “Als er bij de bevolking geen behoefte aan is om dat vak te doen, dan moeten we misschien accepteren dat de Nederlandse economie aan het veranderen is. Misschien is Nederland over tien of twintig jaar het media-mekka van Europa.”

*
Het gaat goed met het langetermijnbeleid…

54 Reacties

  1. Bah, zo’n
    Bah, zo’n communicatiekundige moet zich hier niet mee bemoeien, het is zijn of haar vak niet. Beperk je als communicatiekundige maar tot het communiceren en blijf weg van die inhoud tenzij die inhoud het communiceren zelf betreft.

    Even wat nuancering. Veel technologische bedrijven waaronder ASML werken voor een groot deel of zelfs het grootste deel met buitenlanders. Gelukkig betekent het veronderstelde gebrek aan Nederlandse ingenieursstudenten dus niet dat de industrie hier verdwijnt en dat onze economie nog meer een overgang maakt naar een diensteneconomie.

    Als er daadwerkelijk een tekort zou zijn, waarom worden de arbeidsvoorwaarden dan niet verbeterd? Niet dat je als elektrotechnisch ingenieur nu een slecht salaris krijgt maar een slim iemand die voor het geld gaat zou ik aanraden om rechten of economie te studeren, of misschien (technsiche) bedrijfskunde. Dan heb je heel wat minder slimme concurrenten dan als elektrotechnisch ingenieur en waarschijnlijk zal je sneller een hoger salaris ontvangen.
    Waarom laat je niet meer technici doorgroeien naar managementfuncties of betaal je de goede technici niet net zoveel als de hogere managers als je zo’n tekort signaleert?
    Ik wil best geloven dat er een tekort kan ontstaan doordat velen met pensioen gaan maar als je zo’n tekort over een jaar of 10 verwacht maak dan nu alvast het vak aantrekkelijker zodat over een paar jaar meer geschikte studenten voor dit vak kiezen.

  2. Arbeidsmarktperspieven voor technici

    • De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2014. Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, Maastricht University School of Business and Economics.
      Maastricht, november 2009. ROA-R-2009/5 pdf

    Blader het eens door, op trefwoord ‘techniek’, en constateer dat het beeld wisselend is. De werkgelegenheid krimpt bijna overal, zodat de vervangingsvraag wordt gedrukt. Voor hogere technische en exacte opleidingen zijn de vooruitzichten voor aansluiting op de behoeften van de arbeidsmarkt minder dan dan die voor middelbare opleidingen, maar daar zijn dan weer tal van specifieke uitzonderingen op.

    Dor ROA-rapport dateert van 2009, de cijfers zijn sindsdien waarschijnlijk niet gunstiger geworden.

    ‘Nijpend tekort aan technici’ is een overdreven stelling, zoals ook de matige beloning voor technische beroepen laat zien.

    • Er is iets misgegaan met de
      Er is iets misgegaan met de link. Ik denk dat dit hetzelfde rapport is maar iets recenter: www.roa.unimaas.nl/pdf_publications/2011/ROA_R_2011_8.pdf
      Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat veel ingenieurs een goede toekomst hebben gezien bepaalde technologische uitdagingen die ons zeker te wachten staan (opgeraken van fossiele brandstoffen, groei van materiaalkunde, overbevolking) en het tempo waarin techniek zich ontwikkelt maar ze mogen wel eens eerlijker voorlichten. Ik maak me er wel zorgen om dat de universiteiten al een meer dan een decennium het niveau verlagen om maar meer studenten aan te trekken en te behouden en dat ze hiermee doorgaan zoals blijkt uit de invoering van het modulaire onderwijs en de invoering van het Bachelorcollege.
      Zouden de werkgevers ons voor de gek houden omdat ze hopen op die manier voor een lagere prijs betere technici te krijgen?

      Persoonlijk heb ik liever een elite-opleiding voor 30 studenten per jaar dan een versuikerde opleiding voor 130 studenten. Ik ben ervan overtuigd dat zowel de Nederlandse samenleving (er zijn niet zoveel leiders nodig) als de ingenieurs zelf hier baat bij hebben. Hoe dan ook, het wordt hoog tijd dat de overheid weer het financieringsstelsel voor het hoger onderwijs wijzigt. Die nieuwe ontwikkelingen bij de TU Delft, de TU/e en UTwente zijn te wijten aan de perverse prikkel om zoveel mogelijk studenten aan te trekken en te behouden en dat terwijl die studenten onder een forse financiële druk worden gezet door de overheid. Dat is geen beleid waar enige visie achter zit.

      • mis gegaan – bart
        ref hierboven : Er is iets misgegaan – Bart op Do, 12/01/2012 – 23:49.

        [1]
        Beide – 30 studenten/elite plus 130 studenten/versuikerd. Die versuikerde studenten hebben we al, versuikerde alumni ook, die bevolken de ambtenaren-echelons, InHolland en Inandere besturen, Invriendjesbanen, Inmanagement, universitaire en hbo-wereld, en het Inpolitieke circuit.
        Die 30 studenten/elite ontbreken – import uit China of India of Turkije zal dat niet verhelpen. Structureeel niet.
        [2]
        De TUT (TuTwente, die je geen tut mag noemen) heeft, dat is allang geleden, het geheim ontdekt, hoe je teruglopende aantallen studenten weer opkrikt.
        In de gewone ingenieurs-curricula liep het aantal studenten structureel terug (ongetwijfeld mede door concurrentie van tuD en tuE). Het uitvinden van nieuwe curricula, ja hele studie-richtingen (bijv. die fameuze “bestuurskunde”) verhielp dat probleem op elegante wijze – de aantallen studenten stegen we er.
        Nu afficheert deze hogeschool zich als “ondernemende universiteit”. Wat zou dat zijn ? – Joost weet het, die is daar immers gepromoveerd. Overigens : het leger promovendi hier (tut) of elders (universiteiten) brengt die 30 studenten/elite niet echt dichterbij.
        [3]
        Tut deed en doet heftig mee in de PGO rage, zelfs zo dat andere tutten (D en E) nu om zijn en ook aan PGO gaan doen – vanwege de concurrentie – op aantallen, niet op excellence. En iedereen die denkt dat Maastricht het PGO zowat heeft uitgevonden, heeft het mis. Het broeide al in UTT, zelfs in W gebeurde het al nog vóórdat M er was.
        PGO is nu een wereldwijde trend. En, net zoals dat geldt in de NL-VO sector : curricula met PGO zijn invers opgezet, ze beginnen vrijwel onmiddelijk met de staart (case studies) al in het eerstejaar ; in plaats van dat te doen aan het eind van een studiefase, als de basis-kennis/inzichten stevig verankerd zijn (wat in de eerste jaren moet gebeuren).
        Kwestie van markt orientering, tellen kunnen de tutten uitstekend.

        maarten

        • re mis gegaan – bart
          Maarten, even wat opmerkingen bij je punt 3.
          Maastricht vond inderdaad PGO niet uit, dat weet iedereen zowat en beweert niemand. Het was wel de eerste en enige uni die het instellingsbreed ontwikkelde (1974) en invoerde (1976). Alle andere uni’s hebben er op kleine schaal, soms al voor 1974, vaker er na en in de VS al voor WO II, mee geexperimenteerd. Er kwamen dan een of twee thematische cursussen, enigszins maar vaak niet helemaal PGO, en de rest van het aanbod en de context bleef traditioneel. Dat werkte dus niet, dat snap je wel. Voor écht PGO kun je geen vakdocenten en handboeken gebruiken, waar laat je die als je PGO invoert op een ouderwetse faculteit? Schmidt heeft niet zo lang geleden Psychologie in Rotterdam omgezet op de Maastrichtse variant van PGO; of en hoe dat is gelukt weet ik niet. Er zijn mij verder maar twee gevallen bekend van een tradionele faculteit die ineens en helemaal overstapte op PGO. Daarvoor moet je naar de VS waar eind jaren zestig twee gerenommeerde medical schools tegelijkertijd overstapten op PGO (PBL). Harvard en Yale als me me goed herinner. Die draaiden fluks de klok terug toen ze een duikeling maakten op de rankings. De verwijzingen heb ik niet meer.

          Als je zegt dat PGO nu een wereldwijde trend is dan heb je ongelijk als je bedoelt dat er een Maastricht in Wageningen, Rotterdam en elders wordt neergezet. Maar wat Twente, Wageningen enz. op dit moment in die richting precies aan het doen zijn wordt mij uit je bijdragen niet duidelijk. Dat het met een hoop getoeter gepaard gaat spreekt vanzelf.

          Het blijft merkwaardig dat zo weinig mensen weten waar Maastricht voor staat. De mening overheerst dat het gewoon onderwijs is, in iets modernere verpakking. De alumni zijn toch overal ongeveer even goed? enzovoorts, enzoverder. Nog maar eens verwijzen dan naar Mythe 4, traditiononeel versus problem based learning. Daar kun je lezen wat een Nevo is, een detail, maar een veelzeggende.

          Willem Smit

          • Klein zijweggetje
            Het is niet mijn intentie om in deze draad uitgebreid hier verder over te discussiëren aangezien ik het belangrijk vind dat ook onze TU’s en onze technische opleidingen eens kritisch worden belicht. Toch wil ik eventjes vragen in hoeverre je er als patiënt gerust op mag zijn dat een arts die in Maastricht is opgeleid over voldoende kennis en inzicht beschikt. Is het raadzaam om aan een arts te vragen waar hij is opgeleid en de artsen die in Maastricht zijn opgeleid te mijden?

          • PGO – ref : willem smit
            Willem, ik zie dat ik iets had overgeslagen : W. Daar zijn de curricula, ruw weg gezegd, meestal naar amerikaans model : propaedeuse (toegesplitst op latere keuzesoort), dan 2 (3) semesters introcutory courses, die zijn breed uitgezet, niet narrowly gefocussed, het hoofdvak gaat al tamelijk ver. Daarna (>3 semester) komt er een heel brede waaier van allerlei mogelijkheden tot specialisatie in de gekozen richting, veel non-focussed *, en werkgroepen naar subject of item (waar in behoorlijk veel satelliete zij-onderwerpen*. Daarin allerlei PGO aanbod, 1 semester lang (niet over 4 jaar) ; scriptie zoals gebruikelijk.
            Vrij veel contact-uren (niet veel massale instructie). Een heel wijdse keuze in semi-specialisaties om het gekozen hoofdvak heen ; niet alles van echt universitair nivo, wel brede orientaties.

            * maar je (ik) staat dan ook weer versteld van diepgaande focus in sommige afstudeerrichtingen, gek mengsel van breed-oppervlakkig en dan weer gefocussde specialisatie – zal wel met de aard van landbouw en -producten te maken hebben – daar zijn beide soorten, generalists en specialists, gevraagd.

            maarten

          • Directeur
            Een emeritus geneesheer-directeur die ik vroeg wat hij wist van in Maastricht afgestudeerden (ik had Pauls Gobee genuanceerde stuk dat nu in de bubbel staat, uitvoerig bekeken) zei hij me dat hij artsen van andere opleidingen prefereerde. De Maastrichtse doktoren wisten soms veel op een enkel gebied, maar misten het overzicht.
            Dat bevestigde mijn vooroordeel.

          • PGO – ref : willem smit
            Willem,
            Je hebt gelijk over PGO. Een enkele kanttekening :
            [1]
            Ik hoorde (begin deze week) de scheidend rector van MU (Gerard Mols, een jurist) op radio 1 zeggen : dat M “de eerste was” met univ-breed PGO (hij uitte zich in nogal propaganda-achtige taal ; lief gezegd).
            [2]
            Wij deden in W een PGO fase, en wel ná de eerste basic courses’ semesters, tweede- / derdejaars, na prop en 2 semesters kandidaats, waarin introductory courses @ process technology, uiteraard met flankerend organic chem, physics en c/s math.
            Dat, beperkt PGO, begon vanaf 1975, 1976, experimenteel. Na 1980 werd het routine voor tweede/derdejaars studenten, ze kozen dan uit een lijst van alternatieve “cases”, of stelden zelf een onderwerp voor – al dat instructie spul was PGO, inclusief exotische dwarsverbanden (e.g. project seq., economies, wat niet al). Geen eisen vooraf aan inzicht of kennis.
            Het motief was : begin bij interesse van studenten. Er gebeurden gekke dingen, het nivo was niet goed, onder technisch hbo, haalde nooit universitair/graduate nivo.
            [3] Werelwijde trend (buiten NL bedoel ik) : uit contacten overzee, indruk is stellig dat er een (wereldwijde ?) move is richting PGO – NY State, Georgia Tech ; Chile, Brazil, Mexico, Thailand, Malaysia, S’pore, opvallend eensluidend, vandaar dat ik zei “w.w. trend”. Het gaat wel snel, in 4,5,6 jaar veranderen de curricula en targets ; zelfs in Dar-es-Salaam proberen ze het uit ; niet bemoedigend, aan de resultaten af te lezen.
            [4] Mijn inzicht beperkt zich tot tech curricula, medical schools (Harvard, NY) ken ik niet. Ook Cambridge (technology, engineering) doet er aan, weliswaar ná introduct’ semesters.
            [5] EDI (Wereldbank, regional dev banks) doen (en deden) PGO altijd al routinematig, maar dat zijn tech en economy grad’s, met onderbouwde kennis, toch nog best lastig voor grad’s met weinig ervaring.

            maarten

          • re PGO – ref: willem smit
            Beste Maarten, opnieuw een opmerking bij je punt 3.
            Ach ja, een beetje PGO roepen doen onderwijsbobo’s all over the world graag. Maar het keurmerk: Goedgekeurd door Maastricht” verdien je daar niet mee.
            Dat verdien je pas als er in het onderwijs een vakdocent ontbreekt en de student zelf z’n leertraject kiest, met enige hulp van het casusboek. Alleen kennis die je zelf construeert beklijft. Omdat iedere student in principe iets anders kan bestuderen is een traditioneel afsluitend tentamen niet langer mogelijk. Vandaar de voortgangstoets. Vandaar dat hoorcolleges ontbreken.

            Vaak heb ik Maastrichtenaren op bijeenkomsten misprijzend horen zeggen dat studenten elders alleen voor het tentamen studeren. Dat gaat er bij progressieven en stukken onbenul in als God’s woord in een ouderling en niet een keer heb ik daarop een verontwaardigde reactie beluisterd. Of een vraag naar de evidentie ervoor. Een andere dooddoener: dat je van hoorcolleges maar 5% onthoudt, verging het net zo. En toen het dan een keertje uitgezocht werd -hier op dit forum te vinden- bleek het niet te kloppen.

            Een beetje PGO in voor het overige traditioneel onderwijs is trouwens traditioneel onderwijs.
            Bij dit alles dient men beseffen dat er in Maastricht geen dissidenten zijn (geweest). Het zou me niet verbazen als de medewerkers van de eerste decennia verplicht werden een verklaring te ondertekenen zich van negatieve uitlatingen over Maastricht te onthouden. Zoiets heb je trouwens nu ook bij het Freudenthal Instituut en het Cito. Het nieuwe management.

            Willem Smit

          • Zwijgverklaring
            “Het zou me niet verbazen als de medewerkers van de eerste decennia verplicht werden een verklaring te ondertekenen zich van negatieve uitlatingen over Maastricht te onthouden. Zoiets heb je trouwens nu ook bij het Freudenthal Instituut en het Cito. Het nieuwe management.”

            Kan zo’n verklaring rechtsgeldig zijn?
            Dat lijkt mij toch in strijd met de vrijheid van meningsuiting.

          • Arbeidsrecht
            In het arbeidsrecht kun je vinden of het in negatieve zin spreken over het bedrijf waar je werkt een ontslaggrond op kan leveren. Ik vermoed dat dit nog steeds het geval is.

            De vraag is: is dat ook in de publieke sector het geval? Dat lijkt me sterk, maar het zal ongetwijfeld door afbraak-managers worden geprobeerd. Bijvoorbeeld door het laten tekenen van verklaringen in deze zin. Dan zal de rechter daar waarschijnlijk niet in meegaan, evenmin als in gevallen waarin de huiseigenaar je huurcontract niet wil verlengen (of het niet wil geven) omdat je drie katten hebt, in strijd met een bepaling in je huurcontract. Het recht om te huren gaat boven de katten-flauwekul, zodat de rechter zo’n artikel nietig zal verklaren.

            Voor onderwijsinstellingen moet er natuurlijk vrijheid van meningsuiting zijn: dat is immers de core business van onderwijs. Maar ja, het is een strijdpunt voor BON, en daar is alle reden toe.

          • Re: arbeidsrecht
            In Nederland is het heel makkelijk om iemand te ontslaan: rechter gaan lijkt het vrijwel altijd mee in ‘verstoorde verhoudingen’. Moet de werkgever wel wat geld betalen aan de (voormalige) werknemer.

          • Loyaliteit
            is een vanzelfsprekende competentie van werknemers en nestbevuilers zullen daar op worden aangesproken, ongeacht de juridische rechtvaardiging.
            Goedschiks of kwaadschiks zal disloyaliteit worden gestraft.

          • Bron?
            Willem Smit schrijft onder meer: “Het zou me niet verbazen als de medewerkers van de eerste decennia verplicht werden een verklaring te ondertekenen zich van negatieve uitlatingen over Maastricht te onthouden. Zoiets heb je trouwens nu ook bij het Freudenthal Instituut en het Cito. Het nieuwe management.”

            Dit lijkt een nogal fikse beschuldiging. Wat is de bron hiervan?

          • re Bron
            Dat lijkt een forse beschuldiging Marten, maar is het niet.
            Vraag je eens af waarom zo velen zich op dit forum van een alias bedienen.
            Bart (een alias?) repte over “vrijheid van meningsuiting” en over “rechtsgeldigheid”. Maar wat denk je van “verstoorde arbeidsverhoudingen”? Het is van hieruit maar een kleine stap naar de schriftelijke verklaringen als genoemd.
            De nieuwe managers weten over welke boeg ze het moeten gooien en van de rechters krijgen ze gelijk. Het is mezelf overkomen.
            Je hamvraag is natuurlijk die naar m’n bronnen. Helaas beschik ik alleen over de zgn. via via inside information die voor een onbekend deel uit ressentimemt en achterklap kan bestaan. Verhalen uit de 2e hand. Ik heb het FI genoemd omdat de verhalen uit die hoek redelijk veel body leken te hebben.
            Jan de Lange heeft volgens eigen zeggen zo’n verklaring ondertekend, m’n zegsman is een andere hoogleraar die ik niet in de problemen wil brengen. Zo gaan die dingen. Iets voor een onderzoeksjournalist, ware het niet dat deze praktijken -heel gewoon in het bedrijfsleven- de aandacht niet langer trekken.

            Willem Smit

          • Monddood-verklaring
            Willem,

            Als we oud-medewerkers van het FI kunnen vinden die willen getuigen dat zij een verklaring met deze strekking hebben moeten ondertekenen, dan zou mij dat zeer welkom zijn. Ik ben nu ontzettend veel tijd en energie aan het investeren in een inhoudelijke doorlichting van de productie van de Freudenthal-groep: dat werk is dan voor een goed deel niet meer nodig. Een onwetenschappelijk instituut kan immers geen wetenschappelijk werk leveren. Punt.

          • re monddoodverklaring
            Ben, m’n reactie vraagt meer tijd dan ik nu heb,
            De wortels van dit kwaad gaan dieper dan ik even kan benoemen.
            We hebben het over de wereld van het nieuwe management: problemen worden sneller opgelost dan beschreven.
            Ik kom er op terug. Eerst morgen naar mijn geboorteplaats Kampen, waar ik zeer gelukkig ben geweest en tot m’n 18e heb gewoond. De woensdag erna wat na sudderen. En dan deze kwestie vervolgen.
            Misschien zijn er dan ettelijke reacties terzake van kranten- en weekbladlezers die op de hoogte zijn van alle belangrijke lopende zaken en dus ook van dit soort, voor BON zo belangrijke.

            Willem Smit

          • Antwoorden?
            Taaie materie.

            * Lees *voorbeeld* (p.7 op 2/3 van tekst) – 1999; *recensie* (1999); *recensie* (2003) – opdrachtonderzoeken; *recensie* (2004); *KNAW*; *LOWI*.
            *Dissertatie WHW* (1. Inleiding = inhoud) – 1.7 Zelfstandigheid, autonomie en academische vrijheid; 6. Onderzoek; 7. Personeel enz.; *Nieuws*, 9 juni 2011
            * Academische vrijheid: *Artikel 1.6 WHW* (+ H.4); *Artikel 1.6 WHW voor Hogescholen* (zie 5. derde punt); *Lopende wetsbehandeling 32396*.
            * Vrijheid van meningsuiting: zie *Tips*; *Artikel 7 Gw*; *Artikel 10 EVRM*.
            * Kwalificatie ambtenaar of werknemer: *VAWO*. *Lid?* dan *CAO*.
            * Ambtenaar: *125a Aw*.
            * Werknemer: *geheimhoudingsbeding*; *7:685 BW*; *toelichting*.
            * Opdrachtnemer.

        • Doorstroming
          *OU toetst voor TU Delft wiskundeniveau van hbo-ers*, Open Universiteit, 24 jan 2011

          “Jaarlijks verzoeken 300 tot 500 studenten om toelating tot een schakelprogramma voor een masteropleiding aan de TU Delft. Vaak hebben deze studenten een hbo-opleiding afgerond. Om een schakelprogramma succesvol te kunnen doorlopen en afronden, is het essentieel dat hun voorkennis wiskunde van voldoende niveau is. Daarom moeten alle studenten die naar een schakelprogramma van de TU Delft willen het voortentamen Wiskunde T doen.”

          “De OU neemt sinds 2008 voortentamens af in biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde (www.voortentamen.nl). Studenten die een deficiënt middelbare school vakkenpakket hebben voor hun gewenste (bachelor)opleiding, kunnen door te slagen voor een voortentamen toch worden toegelaten. Jaarlijks worden meer dan 1.300 voortentamens afgenomen.”

          • Nieuwsgierig als ik ben heb
            Nieuwsgierig als ik ben heb ik eens eventjes opgezocht wat er exact wordt getoetst bij dat wiskunde-T-examen. Je gelooft je ogen niet.
            www.ou.nl/eCache/DEF/2/29/661.html
            Dit examen is qua niveau het best te vergelijken met een HAVO-examen voor wiskunde B (met uitzondering van simpele integralen). Mensen die dus een vierjarige ´technische` HBO-opleiding hebben gevolgd moeten dus bij de overstap naar een schakelprogramma aan de TU Delft nog een keer examen op datzelfde niveau doen.
            Dit toont voor mij twee dingen aan die ik zeer verontrustend vindt:

            1. bij veel HBO-opleidingen wordt nauwelijks iets met die elementaire basiswiskunde gedaan die de HBO-leerlingen op het HAVO kregen. Hoe anders kan zulke elementaire wiskunde wegzakken? Een technische opleiding die niet veel aandacht besteedt aan wiskunde is niet echt een technische opleiding.
            2. de TU Delft legt de lat extreem laag. Waarom niet een paar instaptoetsen alvorens je überhaupt aan het schakelprogramma mag beginnen? Voor elektrotechniek denk ik bijvoorbeeld aan de volgende onderdelen: calculus (mono en multivariabel natuurlijk), vectorcalculus, lineaire algebra, laplacetransformaties en fourieranalyse, netwerken en elektrodynamica.
            Alternatief zou ik een pittigere variant van de VWO-examens (ze zijn immers 3 jaar verder dan de VWO-examenkandidaat en ze moeten aantonen dat ze WO-niveau hebben) voor wiskunde B, natuurkunde, Nederlands en Engels maar dan een veel langer schakelprogramma, zoals bijvoorbeeld in Vlaanderen standaard het geval is. Ik vind 1-1,5 jaar het absolute minimum voor een schakelprogramma. Hoe dan ook zouden de schakelstudenten exact dezelfde examens moeten afleggen voor alle bachelorvakken van die WO-bachelor die relevantie hebben voor de master. Alleen dan weet je zeker dat de schakelende studenten hetzelfde niveau hebben als de reguliere studenten. Gezien hun HBO-basis zouden zij veel minder tijd per vak nodig moeten hebben. Zo niet, wel, trek je conclusies.

        • OGO
          * UniversiteitTwente: Twents onderwijsmodel (2013)
          * TU Delft: Themagerichte modules; 2013; toelichting; collegelid TU Delft: kwaliteit is niet in het geding.
          * TU/e: Ontwerpgericht Onderwijs (OGO); opstart 1997 (onderzoek); Wijnen (PGO – OGO – studeerbaarheid); TU/e pers
          * Wageningen: praktijkgericht onderwijs (maatschappelijke thema’s)
          * Delft, Eindhoven en Twente: Academische curricula
          * Delft – Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR): The new curricular framework; CDIO (conceive design implement operate)
          * EU: Ingenieurskaart; ingenieursregister
          * Competente scholieren: profielmeesterstuk; p. 27 – nuttige HBO en WO sites voor praktijkopdrachten; Bijv. Wageningen; Eindhoven; Delft; Twente; Leiden.

      • Een echte TU voor slechts 30 studenten?
        Is het niet goedkoper om 90 studenten aan één TU een elite-opleiding te geven dan op elke TU zo’n opleiding voor 30 studenten te verzorgen? Zo iets voor te stellen leidt misschien ook al tot kwaliteitsverbetering.
        Seger Weehuizen

          • “De trend is duidelijk: het
            “De trend is duidelijk: het aandeel van ‘droge’ mechanica is merkbaar afgenomen. Softening heet dat in ons vak.

            Voor menig fundamenteel promotieonderzoek is de Nederlandse vooropleiding inmiddels te licht en is de wetenschappelijke bagage ontoereikend. Daarvoor komen nu primair buitenlandse kandidaten in aanmerking.”

            Voor het historische perspectief leek het mij nuttig om hier even de nadruk op te leggen.
            Reeds in 2003 werd erover geklaagd dat het niveau reeds gedurende een lange tijd sterk was gedaald. Sinds 2003 is het niveau eveneens fors gedaald.
            Het ergste vind ik dat aan excellente studenten geen ruimte wordt geboden. Zij moeten genoegen nemen met een extra examenvraagje en een multidisciplinair projectje in plaats van een monodisciplinair projectje.
            Waarom niet eens een echt ereprogramma waarbij ze voor volgende vakken een zwaardere variant volgen en waarbij ze extra vakken volgen?
            Waarom worden studenten bij de start van hun opleiding niet voorgelicht over de extra vakken die ze moeten volgen als zij bepaald promotieonderzoek willen kunnen verrichten?

        • echte TU – re : Seger
          Een echte TU voor slechts 30 studenten? – door Malmaison op Vr, 13/01/2012

          [quote] “Is het niet goedkoper om 90 studenten aan één TU een elite-opleiding te geven dan op elke TU zo’n opleiding voor 30 studenten te verzorgen” [unquote]

          Natuurlijk is het dat. Maar dan raak je aan de eigen tuintjes van de TU’s, en dan wordt het moeizaam. Er zijn trouwens meerdere afspraken tussen TU’s om doublures te vermijden ; zelfs ook met hetGroninger tech/universitair deel.
          Tegelijk probeert elke TU zijn eigen niche uit te bouwen. Delft sterk met Shell, had vanouds ook bouwkunde, mijnbouw, vliegtjuigbouw. TUT probeerde het vroeger met aardgas, en nu met nano, en met medic physics ; en TUT is “groot” in bestuurskunde en in “ondernemen” (zeggen ze in neon letters). Jij zelf, Seger, kent Eindhoven. Wageninen is (entre otros) de concubine van de NL voedselindustrie.

        • Goedkoper? Niet wanneer je
          Goedkoper? Niet wanneer je daadwerkelijk de intellectuele elite wil opleiden?

          Mijn ervaring is dat voor werkcolleges 20 man per docent al behoorlijk veel is en dat 10 man per docnet voor practica al behoorlijk veel is.
          Voor hoorcolleges kunnen groepen groter zijn maar ook bij hoorcolleges merk je een dalende kwaliteit bij grotere groepen, tegenwoordig in ieder geval. Bij 80 of 120 studenten is het verschil behoorlijk groot, bij 40 of 80 studenten ook. In een grotere groep voelen mensen zich anoniemer, studenten gaan dus meer praten, met hun telefoontje spelen enz. , docenten proberen een strakkere regie te houden of hebben het opgegeven om überhaupt de regie te nemen, geen van beiden komt de kwaliteit van het hoorcollege ten goede.

          We moeten eens ophouden met die dwang om opleidingen grootschaliger te maken.
          Dat financieringsstelsel van het ´hoger` onderwijs geeft de perverse prikkel om grootschalig onderwijs te geven, 60% van de financiering wordt bepaald op basis van het aantal studenten en 20% op basis van het aantal gedrukte diploma’s. Ik vrees dat het huidige financieringsstelsel nog slechter is dan dat het voor 2011 was.
          i1184.photobucket.com/albums/z325/brammie1/z.jpg
          De financiering zou slechts van 1 parameter moeten afhangen, het benodigde geld. Zolang universiteiten maar een verzorgde boekhouding overhandigen en hieruit blijkt dat het geld doelmatig is geïnvesteerd dan moet de overheid zich er niet mee bemoeien. Als blijkt dat de kosten de pan uit rijzen dan kan er een nadere analyse worden gemaakt.
          De Universiteit Utrecht heeft de stekker getrokken uit haar opleiding astrofysica omdat er meer onderzoekers dan studetnen waren.
          Dat illustreert het veel te lage ambitieniveau van Nederland m.b.t. de wetenschap en het onderzoek.

  3. Leugens
    Het is helaas een leugen! Vandaag ook weer op het nieuwsuur: spanjaarden die hierheen komen omdat de lassers zogenaamd niet te vinden zijn. Nee, omdat uitzendbureaus er vet geld aan verdienen en deze mensen goedkoop in de markt zetten. En wij maar tobben over de stijgende werkloosheid en de onmogelijkheid voor jongeren om ertussen te komen: ‘Crisis mevrouw’.

    • ?????
      Ik weet niet beter dan dat de CAO voorschrijft dat buitenlandse arbeiders hetzelfde loon krijgen als inheemse arbeiders. Een bedrijf zou dus beter af zijn als het mensen van eigen bodem aanneemt en geen provisie hoeft te betalen of zich om onderdak moet bekommeren.Waarom heeft de werkgever dan toch een voorkeur voor buitenlanders?
      Seger Weehuizen

      • CAO
        In principe is het waar wat je zegt Seger. Maar het CAO loon is te laag. Daar krijg je geen Nederlanders van de gewenste kwaliteit voor. Maar dus wel Spanjaarden. Er stond pas een artikel in de Volkskrant dat over deze problematiek gaat.

        • CAO loon
          Het CAO loon is te laag, zegt Mark79, maar wie bepaalt dat? En als je de keus hebt tussen werken of thuis zitten?
          Ik heb die uitzending van Nieuwsuur over de werving van technisch personeel in Spanje ook gezien. Je merkte dat die werklozen (Spanje, 20 % werkloosheid, 50 % jeugdwerkloosheid) dolblij waren dat hun opleiding en skills wel arbeidsmarktrelevant waren op de Nederlandse arbeidsmarkt en hun kansen met beide handen aangrepen. (Triest voor een man, die 900 km. naar Madrid gereisd had om te solliciteren en toch werd afgewezen.) We hebben nu eenmaal een Europese arbeidsmarkt waarvan we de lusten maar ook de lasten ondervinden. Zonder meer aannemen dat hier een vuil spel van de werkgevers en uitzendbureaus achter zit gaat mij te ver. Bedrijven zijn geen sociale werkplaatsen, dat is duidelijk. Verder gevoel ik geen behoefte om malafide praktijken van sommige werkgevers te verdedigen.
          Overigens ben ik tegen de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen, die op sterkte moeten blijven voor de echte arbeidsgehandicapten. Ik ga ook steeds meer voelen voor de nieuwe ambachtsschool van Roemer en Jasper van Dijk. We hebben nu wel genoeg communicatiedeskundigen e.d.

          • Re: CAO loon
            Als je het artikel uit de volkskrant waar ik naar verwees leest dan zie je dat werkgevers die Nederlanders die ’thuis zitten’ niet willen hebben: die zijn niet productief genoeg. Dus moeten deze technische werkgevers de concurrentie aan met andere werkgevers (waar de wel gewenste Nederlanders nu werken), maar die andere werkgevers bieden meer en krijgen dus de betere werknemers.

            Het alternatief voor hogere lonen dat technische werkgevers gebruiken is een blik buitenlanders opentrekken. Gezien de 50% jeugdwerkeloosheid in Spanje zijn daar wel ’thuiszitters’ die productief genoeg zullen zijn.

          • Re: Mark, CAO loon
            Klopt.
            Maar dan moet je of:
            1. Een hek om Nederland zetten
            of
            2. Zelf in mensen investeren en opleiden, zodat ze weer concurrerend worden op de arbeidsmarkt.
            Of moeten we gaan zitten wachten tot we ook ook hier Spaanse werkloosheidscijfers krijgen?
            Vandaar dat ik het plan van Roemers en Van Dijk wel zie zitten,
            Schaberg schrijft in de NRC van 17 december jl.: “Geef de ambachtsschool terug aan de jeugd die graag praktisch aan de slag wil, is het pleidooi van Roemers en Van Dijk- maar dat pleidooi klinkt helaas alleen vanuit de parlementaire oppositie”.
            Misschien kan minister Kamp, die zo graag wil dat Nederlandse (huidige en toekomstige) werklozen het werk gaan doen dat nu door buitenlanders gedaan wordt hier toch eens naar kijken.
            Schaberg: “Bij voortzetting van het huidige beleid zal onze welvaart achterblijven.
            Totdat er weer een generatie komt die het echt slecht heeft gehad en armoede heeft gekend. ..Die zullen dan opnieuw tot de conclusie komen dat onderwijs de sleutel tot persoonlijke en maatschappelijke welvaart vormt. Tot die tijd blijft het sukkelen”.

      • Omweggetjes
        Er zijn steeds meer omweggetjes om de minimumlonen te omzeilen. Op zich hoort iemand met een fatsoenlijk technisch vakdiploma écht meer te verdienen dat het minimumloon trouwens. Er zijn goede CAO’s.

        Echter Europa biedt wederom alle ruimte om onze goede arbeidsvoorwaarden te ontduiken (Duitse uitzendbureaus inschakelen bijvoorbeeld). Illegaal werk is ook moeilijk te controleren met al het grensoverschrijdend werkverkeer. Dit Europa is een Europa van de werkgevers en de machthebbers. Wij eenvoudige loonslaven hebben het nakijken. Mooier nog (voor de werkgevers): hiermee halen we ons hele stelsel van sociale zekerheid onderuit. Prettig neveneffect voor de heren.

  4. Leugens
    Leugens, natuurlijk.

    De werkgevers willen
    -dat het onderwijs, bekostigd van belastinggeld, precies op maat werknemertjes aflevert die niet zeuren en die
    -bereid zijn tegen een laag salaris
    -verantwoordelijk
    -moeilijk
    -soms gevaarlijk
    -soms smerig
    werk te doen; en die je er, als het even tegenzit of als ze te oud cq te duur worden, gemakkelijk ook weer uit kunt smijten.

    En de mensen die dat overkomt hebben dan niets meer om hun leven nuttige invulling te geven, omdat ze minimaal zijn opgeleid, enkel voor de job waar op dat moment behoefte aan was.

    Nog maar eens herhalen, dan, dat onderwijs er niet is om mensen klaar te stomen voor het bedrijfsproces, maar om hun in staat te stellen een zinvol leven te leiden (Bildung). Daar hoort ook werk bij, zeker, maar het leven is meer dan dat alleen. En als de aannemers, installateurs, cateraars, schoonmaakbedrijven, corporate schoorsteenvegers en wat dies meer zij, mensen nodig hebben die precies in hun niche voldoen, dan leiden ze die mensen maar zelf op. Hoe heet dat ook weer? O ja, meester-gezel. Werkt uitstekend in Duitsland, daar is het begrotingstekort op het moment 1% is…

    • Vette subsidie
      Voor zover ik weet krijgen de bedrijven in Duitsland die leerlinge ausbilden een nog betere subsidie dan de bedrijven die dat in Nederland samen met een ROC doen.

  5. R&D (1)
    *Nationale hervormingsprogramma 2011*, Raad van de Europese Unie (ministers), aanbeveling; *hier*; *Raad van de Europese Unie*

    “(13) Het Nederlandse onderzoek- en innovatiesysteem (O&I) is erin geslaagd zijn innovatiecapaciteit te behouden maar het geringe aandeel van de particuliere sector in investering in onderzoek en ontwikkeling (O&O) kan de toekomstige economische groei en het concurrentievermogen van de Nederlandse economie ongunstig beïnvloeden. De regering wil een aantrekkelijk klimaat creëren voor O&I-intensieve bedrijven, bedrijven uit het buitenland daaronder begrepen, door middel van fiscale stimuleringsmaatregelen, ruimte voor ondernemers en excellentie op het gebied van onderzoek. Door de noodzaak van begrotingsconsolidatie dit jaar is het echter mogelijk dat een aantal subsidies voor ondernemingen niet wordt voortgezet terwijl andere zullen worden gestroomlijnd en op “economische topsectoren” worden gericht en worden omgezet in meer generieke belastinginstrumenten.”

    Zie ook: *Europe 2020*; *Industrial innovation*; *Innovation union*
    *European Institute of Innovation and Technology (EIT)*; *Investeren in topsectoren*; *Onderzoek en innovatie*

  6. R&D (2)
    Innovatie (gebaseerd op diepgaande kennis en expertise) staat haaks op *Agenda voor nieuwe vaardigheden en banen*. Het lijkt alsof het Nederlands onderwijs met name op de tweede doelstelling stuurt: het opleiden van ‘nieuwe’ werknemers. Jammer als ‘nieuw’ weer ‘vernieuwd’ wordt en de basiskennis blijkt te ontbreken, daar men de studenten / leerlingen heeft beziggehouden met toegepast thema-onderwijs, stageperiodes, studiepunten voor competenties als samenwerken en leidinggeven enzovoort. Het financieringsinstrument van de overheid ziet op een permanente doorstroom van studenten / leerlingen in het onderwijs. Hiermee kunnen (*EU*: 40-45% HO in 2020) streefcijfers worden behaald: kijk eens hoe goed het gaat met Nederland.

    Een werknemer zal telkens ‘gerecycled’ dienen te worden tot een nieuwere werknemer. Er willen er wel eens een paar uit de boot vallen. Zij kunnen ZZP’er worden: ondernemen met hun talenten en zoekend naar opdrachten. Netwerken is het nieuwe ‘buzzword’. Als het netwerk niet voortdurend wordt vernieuwd dan wel verjongd, dan zal de toestroom van nieuwe opdrachten – inclusief inkomsten – kunnen verminderen. Dan is het tijd om een nieuwe opleiding aan de kerstboom van opleidingen toe te voegen zodat de zelfstandige zich in de grote vijver met ZZP’ers kan onderscheiden en de arbeidswaarde verhogen. Ook kan worden gedacht aan een andere positionering in de opdrachtenmarkt.

    De flexibele werknemer van de toekomst in een notedop. [witte boekje]

    • Persbericht
      Het persbericht waarin melding wordt gemaakt van een ‘nijpend tekort aan technici’ is afkomstig van Yacht. Yacht is o.m. detacheerder en bemiddelaar van ZZP’ers. Blijkbaar vraagt de markt om flexibele arbeid (‘outsourcing’). Verkapte reclame?

      Zie: *overzicht* (Technology) – m.n. HBO/WO

      Het lijkt dat er nu meer naar ‘interim-professionals’ dan vast personeel wordt gezocht. Een blijvende trend in de techniek?

      • Precies!
        De zogenaamde tekorten worden vooral de wereld ingeschreeuwd door de uitzendbureaus. Zij kunnen veel geld verdienen aan het importeren van dergelijke mensen die voor het bedrijf ook nog eens goedkoper zijn, geen verplichtingen oplevert en kennelijk ook een fiscaal douceurtje verschaft.

        Waar is onze kritische pers? Waarom onderzoekt niemand het waarheidsgehalte van dit zogenaamde tekort?

        • Kenniswerkers
          *Kenniswerkers*, Yacht.

          “Zo’n 10% van de totale Nederlandse beroepsbevolking werkt in de industrie. Met meer dan 800.000 arbeidsplaatsen is deze branche één van de grootste werkgevers van ons land. Vijftien jaar geleden was de branche echter veel groter. Het verplaatsen van een groot aantal bedrijfsactiviteiten naar Oost-Europa en Azië leidde tot een daling van 600.000 arbeidsplaatsen, vooral op lbo- en mbo-niveau. De vraag naar kenniswerkers is vrijwel stabiel gebleven.”

  7. R&D 3
    Campussen: de Zuid-Limburgse sleutels voor de toekomst, Provincie Limburg, 12 januari 2012

    “De Provincie Limburg, Universiteit Maastricht en Maastricht UMC+ en DSM maken vaart met de versnelde ontwikkeling van de Chemelot Campus in Sittard-Geleen en de Maastricht Health Campus. Vandaag maakten zij bekend samen ruim 180 miljoen euro extra te investeren in onderzoeksfaciliteiten, een kapitaalfonds voor ondernemingen, een onderwijsprogramma en vastgoed. De Provincie Limburg neemt hiervan ruim 55 miljoen euro voor haar rekening. De voorstellen zijn deze week naar Provinciale Staten gestuurd ter goedkeuring.”

    Provincie en DSM investeren 180 miljoen in campus Limburg, NRC Handelsblad, 12 januari 2012

    “Volgens de provincie past de ontwikkeling van de campussen in het kabinetsbeleid dat Zuidoost-Nederland moet omvormen tot Brainport 2020, een van de economische motoren van Nederland en nu al goed voor 55% van de patenten, 45% van de private R&D investeringen en 35% van de Nederlandse export. De Chemelot Campus maakt deel uit van één van de zes campussen van nationaal belang.”

    Zie: *Chemelot*; *hier*; *Investeren in topsectoren*

  8. Nijpend tekort aan technici
    Voor hooggeschoolde technici kunnen buitenlanders Nederland binnenkomen via de kennismigrantenregeling. Ze betalen dan in Nederland minder belasting dan hun Nederlandse collega’s. Hetgeen vreemd overkomt, minder belasting betalen voor hetzelfde werk, maar er is vast wel de een of andere reden voor.

    • En daarna terug naar China
      Philips Research Asia, Shanghai op zoek naar talent bij 3 TU’s, maart 2011 of via hier; hier; TU/encyclopedie – China; Philips Research Asia.

      “Fiona Xu, manager HRM bij Philips Research Asia Shanghai, gaf aan op zoek te zijn naar (Chinese) studenten die in het buitenland gestudeerd hebben. Volgens haar zijn deze studenten door hun buitenlandervaring beter in staat om onafhankelijk, creatief, zelfstandig en pragmatisch te denken en te handelen.” … “Philips zal in de komende jaren gigantisch groeien in China. Dat komt onder andere omdat het hoofdkantoor van het bedrijfsonderdeel ‘consumentenproducten’ verplaatst is naar Shanghai.”

      Zou de Nederlandse ‘zesjesstudent’ al zijn afgeschreven? Te duur? Te weinig bèta-interesse? Vergrijzing: te klein aantal? Moet hij emigreren naar China? Vanuit EU-verband wil men de EU-kenniseconomie realiseren via investeringen. *Kennisvalorisatie*, daar gaat het om: “Ons land is echter verre van koploper als het om technologische innovatie gaat en een inhaalslag is dan ook noodzakelijk.” Via aangeleerde competenties? Of via Duitse en Chinese studenten? Het begint al in het basisonderwijs…

      • China en Philips
        En dat is dan nog maar alleen Philips ; waarvan we weten dat, hoe formidabel ook, Philips allang niet meer in de top zit in electronica ;

        Koester geen illusies ; de EU-zal wel terug vechten (“kennis valorisatie”) ; echte resultaten zullen daar niet uit komen.

        Illustratie : dat ridicule bericht : “Zuid Limburg gaat 180 millioen investeren in kennis centra en -promotie”. Mooi voor Maxim Verhagen als die dadelijk geen baantje meer heeft, mssch kan Geert Wilders er ook portier worden.

        maarten

        • In het kader van fair and
          In het kader van fair and balanced voeg ik daar aan toe dat ASML meer dan ooit tot de top behoort, dit bedrijf heeft momenteel meer dan 80% van de wafermarkt in de handen met nog maar 2 concurrenten. Wafers zijn essentieel voor het produceren van chips, om die wafers te maken koopt ASML natuurlijk weer onderdelen in bij allerlei andere bedrijven waarvan als ik het correct heb begrepen (ik heb het niet opgezocht) een deel uit Eindhoven komt.
          Philips heeft m.i. een slechte zet gedaan door het NatLab af te breken maar Philips heeft nu wel afdelingen op de High Tech Campus in Eindhoven.

          Begrijp me niet verkeerd, ik deel Maarten zijn zorgen en frustraties. Ook ik zou graag zien dat Europa weer wat beter R&D zou faciliteren. Het helpt bijv. niet dat je in de EU veel meer tijd en geld kwijt bent voor een patent dan in andere delen van de wereld waaronder de USA.
          Dat technici onderbetaald woren is geen gevolg van het universeel inzetbaar zijn maar tegelijkertijd is dat natuurlijk ook een troef, je kan altijd nog vluchten naar een ander land of continent als je moederland het laat afweten. En ach, hoe slecht Nederland het ook doet, Eindhoven houdt zich vooralsnog redelijk staande en we hebben nog wat oude glorie (URENCO, dat natuurkundig onderzoekslaboratorium in Noord-Holland). Als we dat in stand willen houden dan gaan de politici snel wakker moeten worden.

          • Philips
            Scaling down het Natlab (1989) was een van de, achteraf tragische fouten bij Philips, fouten echter die zich eigenlijk uitstrekten over langere periode. In die tijd waren we bevriend met nogal wat NL en buitenlandse sector- en staf-directeuren, en die getuigden steeds van grote verschillen in opvatting in de top over business-, handels- en research-doelen.
            Het Natlab van Gilles Holst (tot 1946) en Ernst Casimir (tot 1972) was een vrijgevochten plaats waar alles kon (zoiets als Google nu), en dat na 1990 gereduceerd werd tot service facility voor Philips sectoren (licht, consumer, health, components). Die plaatsten dan onderzoek-opdrachten tegen betaling ; wat vooral de overzeese vestigingen en sectoren niet deden (daar ging het om de winst tout court). Al eerder waren gigantische vindingen van het Natlab (radio, tv, video/cd registratie, röntgen, semiconductors) door de vingers geglipt : commercialisatie mislukte, de vindingen waren wel top class. Het lab was vergelijkbaar met Bell Laboratories ; die twintig jaar later (ook) in faam en daad ten onder gingen.

            Overigens : Urenco zal worden verkocht ; naar Areva, in Frankrijk. Opvallend : je noemt Shell niet.

            Tenslotte, een diep geloof in EU gestuurd R&D heb ik niet. De duitsers (Siemens, autofabrikanten, windmolens) en de Fransen (Ahlstom) doen het zelf wel, de Finnen ook, de Zweden (ABB) idem, net als de Engelsen (GEC, Glaxo, UCambridge).

            maarten

          • URENCO
            is geen natuurkundig onderzoekslaboratorium in Noord-Holland maar een fabriek die verrijkt uranium produceert met behulp van ultracentrifugetechnologie, met onder andere een vestiging in Almelo.
            De Pakistaandse natuurkundige Khan heeft waarschijnlijk met van Urenco gestolen tekeningen een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van nucleaire technologie in Iran.

  9. Draad
    Houwe jullie wel even het onderwerp van deze draad in de gaten? Jullie wijken regelmatig wel erg ver af.

    • Kip-en-ei probleem
      De vacatures van het detacheringsbureau dat het persbericht uit liet gaan betreffen voornamelijk HBO- en WO-technici. Waarom is er een nijpend tekort aan technici? Een hogere vraag naar technici (voor ‘flexibele arbeid’)? Of is er een dalend aantal afgestudeerden waardoor niet meer aan de vraag kan worden voldaan?

      Jij beweert o.m. dat het bericht niet klopt, omdat een werkelijke reden kan zijn dat werkgevers op goedkope arbeid uit zijn. Misschien was het reclame voor het detacheringsbureau.

      De werkgelegenheid voor LBO- en MBO-technici is teruggelopen. In de industrie hebben zij te maken gehad met outsourcing naar Oost-Europa en Azië. Hiernaast zijn op hun arbeidsmarkt technici uit de EU actief.

      De verplaatsing van werkgelegenheid voor technici naar andere landen is in dit kader relevant. Hiernaast kampt een aantal techniekopleidingen met een dalend niveau van de studie (goede doorstroomcijfers), waardoor bedrijven en researchinstellingen kunnen besluiten hoogwaardige werkgelegenheid uit Nederland te verplaatsen naar een regio waar deze hoogwaardige technici wèl voorhanden zijn (dan wel deze technici naar Nederland te halen). Om deze reden is het relevant dat Nederland (vanuit de EU) innovaties stimuleert. Alles hangt met alles samen.

      Kunnen we ons beperken tot het ‘nijpend tekort aan technici’ of moeten we breder kijken? Zo nemen we veel hooi op de vork, dat is waar…

Reacties zijn gesloten.