De Volkskrant meldt weer een BON-succes
den haag – De verplichte invoering van het ‘nieuwe’, competentiegerichte leren in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in 2008 gaat niet door. Aanleiding is het grote aantal klachten van leerlingen. De invoering wordt twee jaar uitgesteld, tot 1 augustus 2010, om scholen tijd te geven om het nieuwe onderwijs beter te organiseren.
Ook trekt Onderwijsstaatssecretaris Van Bijsterveldt van een aantal slecht presterende mbo-opleidingen binnenkort de examenlicentie in, en komen er strengere eisen waaraan leerlingen aan het eind van de opleiding moeten voldoen.
Dat staat in een brief die CDA-staatssecretaris Van Bijsterveldt donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De brief spreekt van een ‘breuk met het verleden’. ‘De laatste jaren heeft het onderwijs meer ruimte gekregen’, verklaart Van Bijsterveldt. ‘De tijd is gekomen scholen nadrukkelijker aan te spreken op de kwaliteit.’
Het ‘nieuwe leren’, een verzamelnaam voor nieuwe onderwijsvormen, is omstreden. De gedachte achter het nieuwe leren is dat leerlingen meer opsteken als ze (via internet of opdrachten) actief met de stof bezig zijn dan wanneer een leraar de theorie klassikaal overbrengt. ‘Ik sta achter het idee’, zegt Van Bijsterveldt. ‘Maar invoering in 2008 is onverantwoord. Kinderen mogen niet de dupe worden: geen verloren generaties.’
Van Bijsterveldt gaat met haar ‘kwaliteitsoffensief’ verder dan de onderwijssector haar aanraadt. Wat betreft de eisen waaraan de leerlingen moeten voldoen, slaat ze de adviezen in de wind. Van Bijsterveldt: ‘Ik vind het nodig het kennen en kunnen steviger te verankeren.’ De nieuwe eisen bevatten onder meer expliciet benoemde beheersingsniveaus Nederlands.
Mbo-opleidingen die hun examenlicentie dreigen te verliezen, zijn vorig jaar al gewaarschuwd. Hoeveel opleidingen het betreft, zegt Van Bijsterveldt nog niet. De scholen krijgen binnen twee weken een brief. Het mbo telt 485 duizend leerlingen.
heeft ze dan toch
ballen, het begint er wel op te lijken, niet alleen ballen, maar ook ruggegraat. Het lijkt of ze de tegenstander in de bocht buitenom inhaalt en daar zijn ballen voor nodig, zegt Olav altijd.
Kenne en kunnen stevig verankeren, nou dat is nu net wat nodig is.
Ik ben er nu al verbijsterveld van
Luistervaardig
Als dit komt doordat ze echt luistert, is dit een heel positief teken. In twee jaar tijd kunnen we nog heel wat bereiken! Groots begin van de paastijd, mensen! Als klagen helpt, kunnen we op die manier misschien ook ontwikkelingen als computerleren en andere niet-motiverend, want niet door een bezield docent geleide onderwijs afremmen, ombuigen en afvoeren.
Nog wel meer nodig
Een beetje rust in de tent.
Maar wat komt er dan?
CGO moet ook niet over twee jaar. Wat er wel moet gebeuren, is dat in scholen waar docenten daar zelf voor kiezen, bekeken wordt welke elementen van CGO bruikbaar zijn. Wat de verhouding tussen kennislessen moet zijn en “lessen in nagespeelde situaties” en wat de resultaten daarvan zijn.
Zo moet duidelijk worden onder welke omstandigheden elementen van CGO kunnen worden gebruikt, worden de voorwaarden duidelijk en kunnen andere docenten, soeverein dus niet gehinderd door besturen, zelf bepalen of ze het zinvol vinden om ideeën over te nemen.
Het zou me niet verbazen als zou blijken dat verantwoorde curricula met CGO-elementen veel arbeidsintensiever blijken te zijn, dat er meer docenten nodig zijn, dus dat het veel duurder is.
Ook moet scherp gelet worden op de beroepseer van de docent. Komt iedere docent tot zijn recht met zijn vakkennis, beleeft hij plezier aan het contact met zijn leerlingen, en ervaart hij het onderwijs niet als een knellend keurslijf. Een belangrijke voorwaarde is daarom dat managers in hun hok blijven, en begrijpen dat ze een dienende taak hebben.
Ziet van Bijsterveldt het licht?
Dit is natuurlijk een mooi begin. Maar denkt u erom dat mevrouw van B., net als vele andere politici, niet zozeer een eigen mening heeft, als wel gevoelig is voor de publieke opinie. Blijft ze koersvast zo doorgaan, dan slik ik alle hatelijke opmerkingen die ik over haar gemaakt heb in. Maar vooralsnog is een hoop druk op de ketel houden toch nog het beste.
Maar van Bijsterveldt…
… geeft ook aan achter het idee van HNL te staan. Ik lees dit als dat ze nu onder druk van boze studenten/docenten/ouders wat kritische kanttekeningen zet, maar dat het er vroeger of later tóch komt!
Overigens staat er in de
Overigens staat er in de Volkskrant ook een interview met Van Bijsterveldt.
Dertien vragen worden er gesteld, slechts drie gaan er daadwerkelijk over het
onderwijs. Ik vind het een gemiste kans.
BON compliment voor bewindslieden?
Even uitstellen is een beproefde tactiek. Zie de EU grondwet en zo’n beetje alle andere heel grote projecten die over jaren en jaren worden uitgespreid.
De keuze voor uitstel nu kan geïnterpreteerd worden als een belofte voor invoering later. Zo van: ja maar we zijn de afgelopen twe jaar heel druk geweest met een betere voorbereiding an in invoering, dan kun je dat nu niet meer tegenhouden en moet de verplichting toch echt worden doorgezet” Het Turkije argument, zal ik maar zeggen.
Maar toch…. volgens mij is dit de eerste politieke verandering die we werkelijk hebben weten te bereiken. Tijd voor het vieren van onze successen. En na de Pasen niet aflaten met het bestoken van alles en iedereen die al dan niet wil horen.
Na druk op de politici is het misschien goed als BON nu ook een ondersteunend geluid zou laten horen? Een openbaar compliment aan de doortastendheid van de nieuwe bewindslieden.
Dat lijkt me een heel goed idee
De druk van de publieke opinie blijft zeker nodig. Want uitstel is voorlopig nog geen afstel. Zie de verschillende overwegingen in de kamerstukken: hier en hier. Een en ander zal ook afhangen van een risicoanalyse van Berenschot.
Hoopvol is ook
dat ze rept ook over de positie van de docent en zhijn salaris. Nu nog
een vergaande numerus fixus voor onderwijskunde en een vakbevoegdheid als toelatingseis.
Bord voor de kop
Maar wat te doen wanneer de besturen van ROC’s zich nergens iets van aan trekken en het Competentiegericht Onderwijs
schoolbreed na de grote vakantie a.s. doordrukken?
Besturen
En daarom moeten de ROC’s (regionale monopolisten) opgesplitst worden. We zijn er als BON nog lang niet.
Dan heb je een ministerieel besluit
om mee te zwaaien.
Waar kunnen de bloemen..
…afgeleverd worden?
wie van de overheid heeft het nieuwe leren ooit ingsteld?
het antwoord is “niemand!”.
de staatssecretaris schijnt ‘het nieuwe leren’ te willen uitstellen (ipv af te schaffen of te verbieden). dat roept wel de vraag op welke bewindsman of-vrouw dat nieuwe leren heeft INgesteld? bij mijn weten is er geen enkele wetgeving te vinden die hnl verplicht stelt voor het mbo, hbo of welke onderwijsvorm dan ook.
de situatie is vergelijkbaar met ‘het studiehuis’. dat was ook niet verplicht. dat vele scholen het ingevoerd hebben (en vaak van een koude kermis zijn thuisgekomen, is steeds initiatief geweest van de scholen zelf, die allemaal mee wilden doen in de hypevan die dagen (alleen dode vissen drijven met de stroom mee….).
de verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie bij de schoolmanagers, de quasi-progressieve ‘innoverende’ docenten die zelfstandig lren “wel wat leek” en niet te vergeten de docenten die daar niets in zagen maar serviel alles over hun kant lieten gaan.
in het mbo is de situatie vrijwel gelijk; er is geen wetgeveing die hnl verplicht! enige verschil met de situatie in het vo is de nog grotere en invloed vanuit de centrale directies van de roc’s (wie houdt er toezicht op hun daden en resultaten??), de nog sterker sturende rol van de managers-met-een-missie en hun onderwijskundige paladijnen op die roc’s.
hnl is NIET WETTELIJK verplicht, op geen enkele school.
leerlingen competenties bijbrengen (lees: beroepsbekwaam maken) is zéér goed mogelijk zonder hnl, zonder pop en pap, zonder al dat ontdekkend leren en de grote nadruk op reflecties waarom het toch weer niet zo goed ging…
competenties zijn op motiverende, effectieve en efficiënte wijze aan te leren, met diverse vormen van ‘directe instructie’ / instructivisme en een daarmee samenhangend groot aantal mogelijke activerende werkvormen. alles aangestuurd door de docent met zijn dodactische en inhoudelijke expertise.
Wettelijke verplichting
Het studiehuis was wel degelijk wettelijk verplicht. De overheid doet alsof dit niet zo was, maar het is wel zo.
1) De inspectie controleerde of het wel was ingevoerd, anders kreeg je als school een slechte beoordeling.
2) In de wet werd gesproken over ‘handelingsdelen’ en dergelijke ongein. Scholen werd allerlei Het Nieuwe Leren dingen als deze door de strot geduwd.
Ook in het MBO was het wel degelijk de bedoeling om Het Nieuwe Leren verplicht in te voeren. De competenties staan zo omschreven dat ze geen enkele kenniscomponent bevatten, alleen dingen als ‘reflecteren’ en ‘samenwerken’. Dat je leerlingen hiermee beroepsbekwaam maakt is een fabeltje. Via de competenties wilde de overheid een bepaalde didactiek en een kennisvijandige inhoud opleggen.
studiehuis was voorgeschreven????
nee mark79, het studiehuis was en is NIET voorgeschreven, zeker niet bij wet. het enige dat gold en geldt, zijn de examenprogramma’s van ‘de Tweede Fase’. zo zijn ook de scenario’s voor de onderbouw NIET voorgeschreven en zijn alleen de kerndoelen van de leergebieden leidend voor de inrichting van on sonderwijs in die onderbouw.
dat men (lees: managers, onderwijskundigen, enkele docenten) in het onderwijs graag achter hetzelfde vaandel aanloopt of bang is een innovatieve bus te missen, dàt is de reden waarom de meeste scholen het studiehuis gingen inrichten:”anders lopen we achter..”
hetzelfde is het geval in het mbo: vele, vele roc-bobo’s papegaaien het kpc, aps, cps, adviesbureautjes en daarna elkaar na: “voor de huidige leerling is HNl nodig!!!”. het enige dat echt voorgeschreven is, zijn de doelen voor het mbo, in dit geval omschrven in ‘competenties’, beroeps-, burgerschaps- en leercpompetenties. Ik ben nergens ook maar enige wetgeving tegengekomen die voorschrijft dat HNL (of een afgeleide daarvan) verplicht is of dat in de nabije toekomst zal zijn en dat de didactische vormgeving van het mbo-onderwijs vanuit die premisses plaats moet vinden.
Laat u niet om de tuin leiden, dames en heren docenten. Blijf knokken voor kwalitatief goed onderwijs en laat de voorstanders van HNL op uw school zich niet langer verschuilen achter het idee dat HNL ‘moet’ van de overheid. Laat ze met bewijzen of sterke aanwijzingen komen dat HNL werkt. Dat zal niet meevallen… (understatement).
Jammer dat steeds opnieuw cgo niet opgevat wordt als onderwijs dat tot DOEL heeft om leerlingen competent te maken (want dat is de echte betekenis van het begrip cgo), maar dat meteen de synonieme link gelegd wordt tussen cgo en hnl of vormen daarvan. Alsof je competenties niet op een andere wijze zou kunnen doen verwerven.
Ja, studiehuis was voorgeschreven
Van alle kanten dwingt de overheid scholen om Het Nieuwe Leren in te voeren. Bijvoorbeeld: als je goede eindexamenresultaten haalt, maar Het Nieuwe Leren niet invoert dan heb je grote kans op een gele kaart van de inspectie.
Kijk naar de bekwaamheidseisen voor leraren van SBL (zijn wet). Vakinhoud en vakdidactiek zijn samen slechts 1 van de 7 eisen.
Zie ook de scenario’s voor de basisvorming die Fritzi hieronder vermeld. De scenario’s varieren van een milde vorm van Het Nieuwe Leren tot een zeer extreme vorm. De verschillende varianten van Het Echte Leren worden niet eens genoemd. Ook wordt door het ministerie duidelijk gezegd: ‘scenario 0 is niet mogelijk’.
havank heeft zeker gelijk dat scholen vrijwel allemaal achter elkaar aanlopen, ze lopen echter de kant uit die het ministerie ze opdwingt. Dat veel scholen harder die kant op lopen dan strikt afgedwongen door het ministerie is overigens waar.
Bio-competenties
Iedere school kan die bio-competenties op eigen maat snijden.
Dat zijn wij in een werkgroep mee bezig. We hebben veel weggesnoeid. De vakdidactische competentie is door ons het meest uitvoerig uitgewerkt.
Straks moet dit voorstel nog de PR passeren. Daar zitten twee werkgroepsleden in, een collega en ik. Dan houden we het resultaat nog eens tegen het licht.
Docenten moeten zelf meer initiatief tonen om zaken in de goede richting om te buigen.
Op maat snijden
Inderdaad kunnen scholen de BIO-competenties en de nieuwe onderbouw scenario’s op maat snijden en daarmee de ergste onzin niet invoeren. Het is echter duidelijk wat de overheid wil.
hnl uitgesteld is een mbo-item
dag moderator,
het uitstellen van hnl in het mbo lijkt me toch echt een specifiek mbo-itemm.
kan dit item dus (ook) naar het mbo-forum, svp?
havank
Gedaan
Past inderdaad beter in het MBO forum.
Helaas Havank, zitten ook in scenario 1
(en een scenario kiezen is verplicht) al HNL-elementen. Hier kun je de implicaties lezen van de verschillende scenario’s, zoals door de stuurgroep zelf geformuleerd.
Fritzi
je link gaat naar een document van de NVON, niet van een commissie van het ministerie. Het stuk lijkt rabiater dan de stukken van de Taakgroep Vernieuwde Basisvorming zelf. Er wordt echter duidelijk vermeld dat er door de NVON samengewerkt is met deze Taakgroep Vernieuwde Basisvorming en we mogen dus aannemen dat de NVON hier een getrouw beeld geeft van wat deze Taakgroep Vernieuwde Basisvorming (namens het ministerie) aan scholen oplegt.
Op je wenken
zijn hier de memorie van toelichting, de wetswijziging en de kerndoelen.
uitstel nieuwe leren
De staatssecretaris en de MBO-raad (lees CvB’s) zeggen dat uitstel nodig is om leraren beter voor te bereiden op hun nieuwe taak. Veel docenten werken echter al jaren in een competentiegericht onderwijsmodel. De leerlingen weten wel waar het probleem ligt; te weinig begeleiding door vakbekwame docenten. Zie het rapport van Hans van Nieuwkerk: De Balansschool.
De fusiegolf in het mbo heeft geleid tot grote ROC’s die alleen met veel geld zijn te beheren en te beheersen (managementcultuur). Dit geld is weggehaald van de werkvloer door minder lesuren te verzorgen en nieuwe onderwijsvormen te bedenken waarbij een docent niet noodzakelijk aanwezig hoeft te zijn (zelfstandig leren, werken in projecten). Toezichthouders kwamen er voor in de plaats.
Gevolgen van dit beleid: het niet halen van de 850 uren norm en ontevreden leerlingen. De leerling is niet toe aan deze onderwijsvormen en zal dat in zijn middelbareschooltijd ook niet zijn. Recent onderzoek van Prof. Jelle Jolles van de universiteit van Maastricht heeft dit aangetoond.
De oplossing moeten we zoeken in een onderwijsmodel dat wel aansluit bij het kind; meer maatwerk door deskundige docenten. Maar dat betekent een cultuuromslag; terug naar een onderwijscultuur.