Nieuwe hoofdvakken.

Toen ik op school zat waren muziek, sport, religie geen hoofdvakken – m.a.w. je kon er bij wijze van spreken met je pet naar gooien.
Deze vakken zijn belangrijk voor innerlijke, culturele en kunstzinige vorming van de mens.
Maak die vakken hoofvakken dus – naast huwelijks voorbereiding en gezinswaarden.
Is niet iedereen uit , allereerst, op een gezonde en vredige samenleving?

3 Reacties

  1. Tekenen van de toekomst.
    Aan de ordeproblemen bij vakken als muziek en tekenen kon je al zien wat er zou gebeuren ls in het onderwijs de sancties weg zouden vallen. Omdat deze vakken niet voor de overgang meetelden waren er altijd wel een paar leerlingen die het onderwijs in deze vakken verziekten. Ik heb op school weinig aan die lessen gehad en voor de docent was het lesgeven een hel. Als de rector had kunnen kiezen om deze vakken facultatief te maken hadden een paar leerlingen er nog iets aan gehad. Hij had ook zware sancties kunnen instellen. Langdurige verwijdering uit de klas bij wangedrag met de verplichting toch een voldoende voor deze vakken te halen. Bij vakken als wiskunde en natuurkunde waren zelden ordeproblemen. De meeste leerlingen wilden toch graag overgaan en vaak beschouwden zij deze vakken als moeilijk zodat ze er alle belang bij hadden om goed op te letten en geen gekkigheid uit te halen. tegenwoordig vinden vooral in het VMBO veel leerlingen het cool om op school niets op te steken. Alle vakken en alle docenten bevinden zich daar nu in de situatie als toen bij de muzische vakken. Juist voor de VMBO-leerlingen zou men deze vakken optationeel moeten maken. Voor een klein aantal leerlingen worden die lessen dan iets om naar uit te kijken en waarvoor ze zich willen inzetten en van de rest heb je geen last. het belang van muziche vakken voor een happy leven zijn groot maar onbereikbaar voor diegenen die zich er niet voor willen inspannen.

    • Fijn
      Het is fijn om eensgezindheid te zien. Het is dus de vraag waarom een christelijke minister van onderwijs zoiets niet inziet en maatregelen neemt!

      • Nieuwe hoofdvakken
        Inmiddels is wat betreft het vak Godsdienst/Levensbeschouwing de mogelijkheid het vak in te voeren als examenvak.
        Aan de ene kant krikt dit het imago van het vak flink op, maar aan de andere kant is het vak niet altijd geschikt om geëxamineerd te worden…

Reacties zijn gesloten.