In de nieuwste uitgave van het tijdschrift van de UnieNFTO staat een artikel van Marcel van Herpen onder de titel “Niet nieuw óf traditioneel”.
Helaas is het (soms abstract) getheoretiseer. Maar misschien heb ik het wel mis. Het zegt mij in ieder geval niets.
Marcel van Herpen is o.a. projectleider ErvaringsGerichtOnderwijs Nederland.
Ik wil jullie verrijken met dit citaat:
“En hoe schrijnend moet het zijn voor BON dat de sympathisanten van hun beweging niet louter bestaan uit enthousiaste, passievolle vakdocenten. Maar al te vaak bedienen zij zich van argumenten die moeten verhullen dat zij hun leerlingen juist niet hebben kunnen boeien met hun vak. En dat de pijn dus niet alleen gelegen is in het feit dat hen ‘hun vak is afgenomen’, maar ook in de mislukte interactie met hun leerlingen. Hoogopgeleide docenten hebben lang het alleenrecht gehad in de docentenkamer. En niet alleen de zich veranderende systemen hebben hen van hun troon geworpen. Een starre houding en het niet geïnteresseerd zijn in wat er in hun leerlingen omgaat, is hen lelijk opgebroken.”
Nog een paar sfeerbloempjes:
“Onderwijs is slechts de vorm waarin men intenties tracht te realiseren. Laten we de klaspraktijk voor ogen houden. De leerkracht en de leerling zijn geen objecten (voorwerpen) maar subjecten (onderwerpen).”
“In mijn opinie is een constructivistisch mensbeeld vanzelfsprekend. Mensen verschillen van elkaar. Dus uniciteit en diversiteit zijn evident. Differentiatie is geen vraagstuk, maar een vanzelfsprekendheid.”
“Onderwijs is een ruimte die gecreëerd is voor een gemeenschappelijk zoeken naar waarheid. Daarvoor is een authentieke leerkracht voorwaardelijk.”
Meer over EGO op www.ervaringsgerichtonderwijs.nl
Wat sneu
Hij moet zelf les gehad hebben van slechte onderwijzers anders kun je deze holpraat niet begrijpen.
Op de EGO site staat soms weer een meneer met zo’n Plasterk-hoed!
Een citaat van de EGO-site
Een citaat van de EGO-site ter verduidelijking van de mans denkbeelden. Het citaat staat bij een omschrijving van het boek ErvaringsGericht Onderwijs van Van Herpen:
“Moeten basisschoolkinderen alle hoofdsteden kennen?
Misschien niet, misschien moeten ze vooral weten waar ze dit kunnen vinden.
Moeten kinderen feiten en jaartallen uit het hoofd kennen?
Misschien niet, maar het zou toch vreemd zijn als kinderen van twaalf jaar geen idee hebben waar en wanneer de tweede wereldoorlog zich afspeelde.
Onderwijs is niet simpelweg de overdracht van kennis, maar ook niet géén overdracht van kennis. Goed onderwijs begeeft zich in een spanningsveld van weten en (nog) niet weten, van overdragen en overlaten, van initiatief nemen en autonomie verlenen.”
Egocentrisme
Goed gekozen naam Ego!
Daar duikt weer zo’n obscure groep op. Ik heb gezocht op de ego-site hoeveel scholen ze nu compleet of gedeeltelijk in hun ban hebben, maar ik kon dat niet vinden.
Interessant een een (fake?) Citocertificaat over een hoge score. Maar belangrijker is hoe scoren die scholen als ze al bestaan, en wat is de schoolloopbaan van oud-leerlingen. Als ze al vanaf 1976 bezig zijn moeten daar al veertigers bij zitten.
Misschien moeten we een nieuwe draad beginnen. Daarom verzamelen we alle obscure instellingen/stichtingen die met hun eigen egocentrische activiteiten bezig zijn. Ze moeten wel allemaal het constructivisme aanhangen, leren leren belangrijker vinden dan leren en de leerling (zogenaamd) centraal stellen waarbij de leraar per definitie aan de zijkant staat.
Als eens gehoord van meso-consult van Jos Zuijlen? Ook interessant om te googelen. Hij bestaat nog steeds, ik dacht dat die hele instelling met de mislukking van het studiehuis in de afgrond verdwenen was.
Als uitsmijter nog een citaatje uit de elektronische Volkskrant van vanmiddag:
Psychologen gaan uit van verkeerde vooronderstellingen bij de aanpak van agressieve kinderen. Niet zozeer een laag zelfbeeld leidt bij kinderen tot agressie, maar juist een overdreven positief zelfbeeld…
Heel goed idee,
maar kijk even op google met de trefwoorden ego scholen. Het is vooral een Belgische tak van de na-oorlogse pedagogiek, die in Nederland meestal OntwikkelingsGericht Onderwijs wordt genoemd (zie ook die site).
Koloniaal
Misschien werkt dit geweldig op de Antillen?
Uit het Ego-aanbod
De Hopla-koffer nu aan voorintekenprijs
Welbevinden op school (WOS)
Een samenwerkingsverband, een werkmap en een VORMINGSAANBOD.
Nieuwe nascholing open aanbod voor leerkrachten kleuteronderwijs:
Technologie rond geluid en gehoor voor kleuters
CD – kapitein Winokio is beestig
NIEUW: gevoelswaaier en gevoelsposter
UNIZO prijs ondernemende school 2007
HET NIEUWE DIGITALE PROCESGERICHTE KINDVOLGSYSTEEM VOOR DE BASISSCHOOL (PROF. LAEVERS F.) IS ER!!!
De succesvolle lijn van het kindvolgsysteem voor kleuters wordt doorgetrokken naar de lagere school: een nieuw digitaal systeem dat toelaat kinderen van de eerste kleuterklas tot in het zesde leerjaar op te volgen vanuit WELBEVINDEN, BETROKKENHEID èn COMPETENTIES!
Download nu gratis de beschikbare lezingen van het congres “Draagkracht geven” .
NIEUW (in voorbereiding): Keuze-Leuk
Antillen
Daar stond enige tijd geleden in de Amigoe, de plaatselijke krant, dat het Studiehuis met haar gebrek aan stuctuur nog meer jongelui uit de school in de criminaliteit heeft geworpen.
Meer en erger: op weg naar Waco
“En hoe schrijnend moet het zijn voor BON dat de sympathisanten van hun beweging niet louter bestaan uit enthousiaste, passievolle vakdocenten. Maar al te vaak bedienen zij zich van argumenten die moeten verhullen dat zij hun leerlingen juist niet hebben kunnen boeien met hun vak. En dat de pijn dus niet alleen gelegen is in het feit dat hen ‘hun vak is afgenomen’, maar ook in de mislukte interactie met hun leerlingen.”
Je zou er niet op moeten reageren, maar daarvoor ben ik niet volwassen genoeg. Wat een goor lef. Niet minder triest is het idee dat deze meest simpele aller propagandatechnieken niet doorzien wordt door een lezerspubliek. Smadelijke luchtfietserij.
Marcel van Herpes: wederom een nieuwlichter die preekt voor eigen portemonnee en die me alles doet jeuken. Deze trouwens al gezien? Zelfde figuur, zelfde site, maar nog net even erger:
“Recentelijk is het E.G.O. door een nieuwe dimensie verrijkt: ‘verbondenheid’. Wat het ErvaringsGericht Onderwijs nastreeft is een grondhouding van verbondenheid, met alles wat leeft, de ervaring van het deel zijn van de geschiedenis, de kosmos, het ‘overstijgende’. Die beleving van verbondenheid maakt dat mensen zorg gaan dragen voor zichzelf, de ander, de omgeving, de wereld. Werken aan verbondenheid, bij zichzelf en kinderen betekent in de eigen ervaringsstroom een diepere laag aanboren. Het wil zeggen: zich naar binnen keren, stil worden en met grote gevoeligheid de krachten die ons verbinden ‘laten spreken’.”
Naar de sekte van deze goeroe mag geen enkele leerling gestuurd worden.
Nog eentje
Nog eentje erbij en nu manifesteert Van Herpes zich als groot onderwijspionier:
“De kracht van het E.G.O. bestaat erin dat het de complexe onderwijs- en opvoedingsrealiteit niet ontvlucht, maar dat het probeert zich voortdurend te verplaatsen in wat zich in kinderen en volwassenen afspeelt. Het E.G.O. is daarmee uitgegroeid tot één van de belangrijkste vernieuwingsbewegingen in Vlaanderen en Nederland. Inmiddels is ook de bredere internationale uitstraling van het project een feit.”
uit/straling
Prachtig woord “uitstraling”. Maar de mensen die het in de mond nemen weten niet wat straling is. Ze moeten eerst worden ingestraald.
Kosmos en het overstijgende
Het staat er echt: de leerling moet feeling (modieus van mezelf) krijgen met “de kosmos, het ‘overstijgende'”.
maar let op
Voor al deze idiotie geldt: een utopie die wordt gerealiseerd verandert in een kazerne.
Willem Smit
Even ter herhaling
Leerlingen kunnen dus aan de leerplicht voldoen door naar dit soort scholen te gaan. Soms moet ik mezelf knijpen om het te geloven.
Dus nogmaals: onze overheid laat Nederlandse kinderen naar dit soort scholen gaan. Ik wil dit feit nu al opvoeren als exhibit A bij de grote onderwijsafrekening in november 2045.
Sorry, ik sla nog heel even door: Nederlandse politici, onze regering staat dit willens en wetens toe. Leerlingen worden opgenomen in een schoolsysteem waarin de horizon wordt verbreed tot aan de kosmos. New Age ten top. Op welke school was ook al weer dat bijvak meditatie (geen grap!)?
natuurkunde
Daar krijg je de opdracht “beschrijf de kosmos in 400 woorden en geef 3 voorbeelden”.
Het vak heet algemene relativiteitstheorie maar dat is niks voor blaaskaken.
Ik ben bang dat…
… Van Herpen de kosmos niet als een onderdeel van de natuurkunde ziet.
Dat is het cruciale punt:
het zijn sectarische clubs. De overheid dient ouders en hun kinderen hiertegen in bescherming te nemen.
Niet intrappen
Ik heb het al lang door. Het is een truc. Er worden nep instituten en nep goeroes opgelaten om ons bezig te houden. Ik herinner me nog een oude orlogsfilm waarin de Engelsen nep parachutisten lieten landen en ondertussen elders hun slag sloegen.
Dat hebben de HNL jongens en meisjes nu geïmiteerd.
Na EGO krijgen we vast het NEP-leren (Nieuw Ervaringsgericht Ploeteren). Voldoende onzin om ons maanden bezig te houden. En ondertussen babbelt men wat met de nieuwe ministers en maakt lange termijn afspraken.
Niet intrappen?
Wat is er toch, 1945, je wordt met de dag strategischer. Je bent toch niet van plan de politiek in te gaan?
Willem Smit
Het is mijn lot ;-(((
Na vele jaren in de nabijheid van besturen en vernieuwers te hebben doorgebracht begin ik een wat morbide intuitie te krijgen voor de doelen en methodes van de bobos en -kundigen.
Maar op een of andere manier lukt het me nooit om daar goed op te reageren.
Concreet:
– Ik lik me nooit voldoende in om ook een luizenbaantje met riant salaris te verwerven;
– Ik weet die volgende ellendige move van de dodo’s nooit te voorkomen, al zie ik het van mijlenver aankomen;
– Om één of andere reden pakt het voor mij meestal nóg slechter uit dan voor de nitwits die niet eens doorhebben wat er gebeurt.
Als ik die ervaringen extrapoleer naar een politieke cariere, dan vrees ik dat ik de onderliggende partij van mw dijkstra zal blijven en iedereen kan zich voorstellen dat dat geen aanlokkelijk streven is.
Dus ik blijf me tevreden stellen met natuurkunde en wiskunde lessen geven aan buitengewoon aardige en interessante studenten, die er ook niks aan kunnen doen dat ze op de middelbare school onvoldoende hebben geleerd.
En natuurlijk het schrijven van stukkies op deze site in de hoop dat anderen wel iets kunnen met de angstige vermoedens die mijn hoofd bevolken.
Luchtkasteel
Handen vasthouden en blaffen naar de maan. En dat met subsidie.
Jouw (1945) verklaring is logischer dan mijn aanname dat dit echt gebeurt.
Repliek
Toch blijft voor mij de vraag hoe je zo’n persoon op een nuchtere en niet chagrijnige manier van repliek kunt dienen. Ik word er zó moedeloos van, van dit soort manipulerende teksten. Wie pakt de handschoen op?
Bij mijn lessen argumentateren heet dit ‘op de man spelen’, al kan dit ook heel goed de vrouw zijn. Het blad van deze unie brengt trouwens regelmatig ook kritische artikelen over het nieuwe leren (in al zijn verschijningen en hoedanigheden).
Ik niet
Ik zou het niet kunnen.
Negeren!
Kun je Khomeini met argumenteren bekeren tot het ware geloof?
Aanvallen
Niet negeren, maar continu aan de kaak stellen. Nogmaals: er gaan echt kinderen naar die scholen.
Voor iedereen: doe de EGO-quiz op www.ervaringsgerichtonderwijs.nl/ (staat linksonder). Een speelse PowerPoint-toets waarin ook de EGO-helden ruimschoots aan de orde komen. Genant.
Ook voor Japanse levenslessen
Zie je het nou niet helemaal zitten in Van Herpens onderwijsvisie, probeer dan eens zijn ‘Japanse levenslessen’ (kennis opgedaan door “zijn directe contacten met Mr. Kanamori”, citaat uit Van Herpens cv) of lees zijn roman “Ontfutseling” (Uitgeverij Esstede/2000).
Mr. Kanamori is die figuur uit Karate Kid (“Wax on, wax off”), die oude man die Gizmo verkocht en niet inzag dat die Gremlins voortbracht of een willekeurige New Age-flapdrol.
En onze overheid keek ernaar… vrijheid van onderwijs, wat een geweldig goed.
Ik krijg de quiz niet open.
Kun je dit openen als je geen pp op je pc hebt?
vooral niet naar kijken
Het is de suffigste verzameling nutteloze weetjes die ik ooit gezien heb.
Van het kaliber
“wie heeft EGO bedacht?”
of
“Noem de drie pijlers van EGO”
Maar om je vraag te beantwoorden:
Je het is een PowerPoint voorstelling. Ik weet niet welke software dit allemaal aankan, maar MIcrosoft heeft een gratis PP-viewer die je op hun site zou moeten vinden en waarmee je PPs kunt bekijken.
Heb het toch aangedurfd
Wat ik het meest valse en verwerpelijke vind, is dat leerkrachten zich aanmatigen aan de gevoelens van kinderen te mogen sleutelen. Dit onderwijs hoort eigenlijk geafficheerd te worden als ’therapie’ en daar stuur je kinderen niet voor naar school. Dit hoort de inspectie aan te pakken.
Sprookjes
Ik ben ook stiekum even gaan kijken. Het is een sprookje! Pippi, Steiner; een baard; waterbak; competentie; een speeltuin; geen leerboek; prachtig. Waarom worden sprookjes nou nooit werkelijkheid?
vriendje
Marcel van Herpen is een vriendje van de autoverkoper uit Driebergen.
Ook zo’n slimme jongen.
Opgelet, dames en heren!
Er zijn in Nederland veel meer OGO dan EGO scholen en die bedienen zich van de zelfde lariekoek, geruggesteund door een echte gepromoveerde pedagoog, Van Oers. Notabene aan de VU gepromoveerd. Ik heb al eerder op het forum op dit type scholen gewezen. Minstens even bagger. Dit is de site. Lees de OGO FAQ. Er staat ook een scholenlijst op.
Marcel van Herpen zit met Stevens
in het NIVOZ! Dit ter vertaling van de opmerking van Hals.