Natuurwetenschappen laten Nederlandse scholier koud

Nederlandse 15-jarigen zijn, vergeleken met hun leeftijdsgenoten elders in de wereld, goed in natuurwetenschap, wiskunde en lezen, maar minder goed dan een paar jaar geleden. In de natuurwetenschappen zijn ze nog even vaardig als in 2003, maar opvallend genoeg zijn ze daarin nauwelijks geïnteresseerd.
Dat blijkt uit PISA, een groot onderzoek in 57 landen naar kennis en vaardigheden van 15-jarigen. Het onderzoek is verricht door de OESO, de club van dertig rijke landen. In Nederland namen 4.870 leerlingen deel, van 185 scholen, van praktijkschool tot vwo.
Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs liet in een reactie weten dat ze de koploperspositie van Nederlandse ‘kwetsbaar’ vindt. Volgens haar gaan vooral de zwakkere leerlingen achteruit, en zijn daartegen al maatregelen getroffen.
Bij wiskunde kwam Finland op de eerste plaats, de gemiddelde Nederlandse leerling staat daarbij vijfde. De Nederlanders eindigden met natuurwetenschappen op de negende en met lezen op de tiende plaats. Daarmee is Nederland op elk van de vakken één plaats gezakt. Na een hypothetische opdeling van België zou Nederland in alle vakken een plaatsje zakken: de Vlaamse kinderen doen het duidelijk beter dan de Nederlandse. De Walen drukken de scores van België.
De Nederlanders behaalden bij wiskunde en bij lezen lagere resultaten dan drie jaar geleden. De daling bij wiskunde was vooral toe te schrijven aan de meisjes, die het bij dat onderdeel duidelijk slechter deden.
De daling van resultaten doet zich in veel landen voor. Het gemiddelde over de dertig OESO-landen daalde voor alle drie de vakken.
Nederlandse leerlingen zijn weinig geïnteresseerd in natuurwetenschappen, en denken niet dat die de wereld kunnen helpen begrijpen of verbeteren. Slechts enkele procenten van de leerlingen zeggen veel belangstelling te hebben voor wetenschappelijke oplossingen van problemen. Gemiddeld is in de OESO-landen 10 tot 20 procent.
Hoe het komt dat de interesse van de Nederlandse scholieren voor natuurwetenschappen lager is, is niet onderzocht.

(Bron: Volkskrant van vandaag)

7 Reacties

  1. Nederlandse leerlingen…
    Nederlandse leerlingen denken niet dat de natuurwetenschappen de wereld kunnen helpen begrijpen of verbeteren.
    Misschien blijkt hieruit dat de gemiddelde Nederlandse leerling slimmer is dan we dachten.
    Stelling: De natuurwetenschappen kunnen de wereld niet helpen begrijpen of verbeteren.

    • @Hals
      Hopelijk is je stelling bedoeld als kolderstelling.
      Pak de Einsteingeneratie zijn speeltjes maar eens af of bedenk een wereld zonder natuurwetenschap en techniek.

    • PISA
      Er valt veel te zeggen over PISA. Laten we het op deze pagina hebben over PISA natuurwetenschappen en op de andere pagina over andere dingen aangaande PISA 2006…

  2. Algemene natuurwetenschappen
    Is een vak dat we te danken hebben aan de vernieuwlingen van de tweede fase.
    Hoofddoel was om meer leerlingen kennis te laten maken met de natuurwetenschappen en om op die manier de belangstelling voor de béta-vakken te stimuleren.
    Wie gaat er nu concluderen dat dit vak het zoveelste vernieuwlingsfiasco is geworden, en wie trekken er hun boetekleed voor aan? De zoveelste miskleun van de systeemdenkers; verspilde energie; verspilde belastinggelden; een even dramatisch succes als de reclameaktie “Kies exact”.

  3. Waarom vinden Nederlanders natuurwetenschappen niet interessant?
    Waarom vinden Nederlandse leerlingen natuurwetenschappen niet interessant? Antwoord: door de knieval voor wat men ‘contexten’ noemt en de ‘belevingswereld’ van de leerlingen. Hierdoor is de abstractie verbannen en ZIJN de natuurwetenschappen, in de vorm waarin ze worden gepresenteerd, ook niet meer interessant. Inderdaad, door de vernieuwlingen heeft men de weinig begaafden niet over de streep getrokken, maar wel de begaafden van zich vervreemd. (Het is een beetje zuur te moeten vaststellen dat ik dit tien jaar geleden al had kunnen schrijven, maar dan in de tegenwoordig toekomende tijd…)

    • Natuurwetenschappen
      Waarom vinden Nederlandse leerlingen natuurwetenschappen niet interessant?
      Ik durf de stelling wel aan dat dat komt door de houding van de overheid en sommige docenten:

      • de eerste protestdemonstratie van leerlingen tegen de 2e fase resulteerde in het laten vallen van ANW.
      • opmerkingen zoals *hendrikush* maakt doen er natuurlijk ook geen goed aan, leerlingen zijn niet gek.

Reacties zijn gesloten.