Ik hoor zojuist op de BBC-worldservice dat Michael Bloomberg, de burgemeester van New York, er werk van aan het maken is om mobiele telefoons uit klaslokalen te weren. Wettelijk zou het meenemen van communicatie-apparatuur al decennia verboden zijn en ze zijn het nu extra streng aan het controleren. Zoals Bloomberg zegt: “Schools are for learning, and mobile phones divert from learning”. Ik vind het een uitstekend initiatief; in Nederland zouden mobiele telefoons in klaslokalen of zelfs in het hele schoolgebouw ook voor leerlingen verboden moeten zijn.
De ouders en scholieren in New York zijn natuurlijk wel in opstand gekomen, maar er schijnen bij de scholen ook bedrijfjes ontstaan te zijn die je mobiele telefoon voor een dollar een dag lang voor je bewaren, omdat de scholen hier zelf niet de middelen voor hebben. Dat is dus ook geen onoverkomelijk probleem, en in de scholen zijn gewoon openbare telefoons waarmee leerlingen kunnen bellen.
Mobiele telefoons worden ook steeds meer gebruikt om foto’s te maken, van elkaar, van docenten, en van toetsopgaven. Daar gaat natuurlijk veel te ver. Het initiatief van Bloomberg lijkt me honderd keer beter dan het geweldige advies dat mijn “directeur onderwijs” pas over het toenemende misbruik van mobiele telefoons gaf: “let hier op.”
Welke politicus durft het aan om leerlingen in Nederlandse scholen het bij zich dragen van mobiele telefoons te verbieden?
Niks geen politicus, gewoon
Niks geen politicus, gewoon zelf aan de orde stellen op een lerarenvergadering. Laatst deed een collega van mij dat ook. Enkele collega`s noemden zeer onverkwikkelijke zaken,die met dat ding uitgevoerd werden. Waarom de besluitvorming hierover opeens niet tot stand kwam, is me een raadsel, maar we zij er nog niet van af. De volgende vergadering praten we wel verder. We moeten niet denken dat de mens,i.c. de leerling, alleen maar tot goeds in staat is. Wie wil er graag naakt op internet staan, gefotografeerd hoofd geplakt op gestolen lijf? Het schijnt te gebeuren.
Mobiele telefoons in het klaslokaal en wat er tegen te doen
Aan de orde stellen op de lerarenvergadering is belangrijk om iedereen op de hoogte te houden, maar heeft verder denk ik geen zin. De schoolleiding durft vast niet met Bloomberg-achtige maatregelen te komen richting de ouders, waarvan een aantal per sé wil dat hun kind de hele dag mobiel bereikbaar is. En zelfs als deze groep ouders het probleem niet was, vraag ik me af of schoolleidingen het zouden aandurven om aan de leerlingen dit soort grenzen te stellen. Bovendien heeft niet elke docent er evenveel last van (ik zelf in sommige klassen ook totaal niet), dus ga dan maar eens proberen één front te vormen.
Als je het aankaart bij de schoolleiding, krijg je weer van die slappe verhalen als “we moeten hier goed op letten” en wordt verwezen naar onhandhaafbare regels als “leerlingen moeten in het klaslokaal hun mobiel uitgeschakeld en in de tas hebben”. Ook hier zijn we als docenten dus weer machteloos. Wij betalen de prijs nu doordat ons werk minder goed uitvoerbaar wordt; leerlingen, en burgers in het algemeen, betalen ‘m later doordat het onderwijs er op achteruit gaat.
Mobile phones divert from learning.
Daarom is er volgens mij, óók bij dit probleem in het onderwijs, maar één echte oplossing: de politiek wakkerschudden. En ik zie dat niet lukken zonder dat mensen in actie gaan komen. Zonder die inspanning, zie ik in Nederland geen beter onderwijs van de grond komen.
Practisch
Hoewel ik vind dat de telefoon tijdens de les uit moet ben ik daar, afhankelijk van de klas, strenger of minder streng in. Mijn (bijna) volwassen leerlingen mogen altijd met mij overleggen als ze een belangrijk telefoontje verwachten.
Tijdens toetsen heb ik nu een practische oplossing. Iedereen legt zijn telefoon UIT op de bank. Ik hoef er dan zelf geen verantwoordelijkheid voor te dragen (collega moest een telefoon van 400 euro vergoeden die uit zijn la gestolen was), maar ik kan wel zien of ze uit zijn. Mijn leerlingen hebben namelijk ook nogal eens de gewoonte antwoorden van toetsen naar elkaar te sms-en.
mobieltjes
leren ermee om te gaan is de enige oplossing. [ tekst verwijderd, onconstructief (MAP) ]
Moed en de VS
Er is inderdaad moed voor nodig om een confrontatie aan te gaan. Het duidelijk dat het verstorend is voor de orde, en het leerproces. Natuurlijk zijn er enkelen die er wel mee weten om te gaan, maar die paar “rotte appelen” zullen te rest zeker aansteken.
In de eerste plaats confrontatie met het ministerie om terughoudend te zijn om het initiatief te nemen zoals Bloomberg. De VS lopen sowieso altijd vooruit in het krijgen, maar ook oplossen van problemen. Het niet nodig om daar 10 jaar mee te wachten.
In de tweede plaats met ouders en kinderen. De Direkteur zal hierin een rol moeten spelen, samen met een verenigd bestuur. Zowas dat op onze gereformeerde school. Als er geen gemeenschappelijke waarden zijn blijft het toch een soort “wanorde”, en geeft het iedereen overbodige stress denk ik.
Werkende ouders
Een mobiele telefoon is handig voor het contact tussen werkende ouders en hun kinderden. Misschin zou de mogelijk open moeten blijven dat de leerlingen hun mobiele telefoon in hun kluisje moeten leggen maar wel in de pauzes in een speciaal vertrek daarmee kort mogen telefoneren. Een telefoon met fotografeermogelijkheden moet natuurlijk altijd verboden zijn.
Moed
Het nemen van in eerste instantie impopulaire maatregelen vereist moed.
Daarna is lef nodig om de eerste overtreder met de gevolgen te ‘belasten’. Als je dit echter volhoudt, zal de bijval groeien. Dan blijken er ontelbare medestanders.
We zijn vaak net zo bang als de politici; bang om kiezers te verliezen. Toch moet je daar doorheen.
Mobiele telefoons nu ook verboden op scholen in Beieren
Ook Beieren is inmiddels door een aanpassing van de Opvoedings- en Onderwijswet een algemeen verbod op mobiele telefoons in scholen van kracht. Ook tijdens de pauzes mogen ze niet meer gebruikt worden. Één van de doelen is ook om te voorkomen dat leerlingen filmpjes op school gaan maken, publiceren en uitruilen.
Zie het bericht van 24 juli 2006 op de nieuwssite Nu.nl:
www.nu.nl/news/786844/51/Beieren_komt_met_gsm-verbod_op_scholen.html
Overigens, voor de mensen die nog steeds niet overtuigd zijn van het belang van een algeheel verbod: op tv wordt sinds kort een reclame uitgezonden voor ringtones met een geluidsfrequentie die volwassenen (docenten en ouders worden expliciet genoemd) niet kunnen horen, maar jonge mensen wel.
Dat mobiele telefoons zónder camera wel toegestaan zouden zijn: dat zijn denk ik halve maatregelen. De deelstaat Thüringen wijst wel op de extra veiligheid die mobiele telefoons voor kinderen met zich mee kunnen brengen.
Mijn oplossing: laat de fabrikanten maar een simpel toestel op de markt brengen waarmee je alleen naar je ouders/verzorgens en 112 kunt bellen (ouders kunnen achter een password twee nummers voorprogrammeren). Een toestel zonder display zelfs, dat er zó lelijk uitziet dat geen leerling er mee gezien wil worden. Moet toch kunnen voor weinig geld, lijkt me.
Em70
niet het kind m……..
Bovenstaand zou een oplossing kunnen zijn. Ik zou het stom vinden als er een algeheel verbod zou worden uitgevaardigd.
Algeheel verbod
Seger schrijft: “Ik zou het stom vinden als er een algeheel verbod zou worden uitgevaardigd.”
Ik ben benieuwd waarom. Welk nut heeft een mobieltje in de klas/les?
werkende ouders
Als een leerling werkende ouders heeft is het wenselijk dat ouders contact met hem kunnen opnemen. Ook contact in de andere richting word zo gemakkelijker. Als de mobiel uitgezet in een locker ligt heeft niemand er last van. Door het uitlezen of afluisteren van zijn mail blijven wenselijke contacten mogelijk
Mobieltjes: een beetje onzin
Ik kan de redenering niet volgen. Waarom is het wenselijk dat de ouders direct contact kunnen opnemen met het kind, terwijl het kind in de klas/les zit? Als er echt iets aan de hand is, kunnen de ouders ook gewoon contact opnemen met de school.
Omgekeerd, als er echt iets aan de hand is met het kind, dan lijkt me de aangewezen weg, dat de docent/school direct handelt en niet achterover gaat hangen om te zien of het kind de ouders kan bereiken en dan vervolgens, nog steeds achteroverleunend, wacht tot een van de ouders komt.
Op school, dwz op het schoolterrein en in de schoolgebouwen, staat het kind onder toezicht van het schoolpersoneel. Zo is het altijd geweest en zo zou het nog moeten zijn. Als dat niet zo is, dan is er iets grondig mis, want als ouder vertrouw je daarop.
Ik begrijp daarom niet waarom kinderen in de school met een mobieltje moeten rondlopen. Ik begrijp ook niet wat het te maken heeft met ‘werkende’ ouders. Het kind is op school en de ouders zijn ergens anders, werkend of niet.
gescheiden werkende ouders
Als een kind gescheiden werkende ouders heeft kan de dagindeling buiten schooltijd volatiel worden. Goede communictie tussen kind en ouder maakt snelle aanpassing gemakkelijker .Hoewel de school niet bedoeld is om moeilijkheden in de privee-sfeer op te lossen moet zij anderzijds geen maatregelen nemen in de sfeer van collectieve straffen
Onzin. Ook gescheiden ouders
Onzin. Ook gescheiden ouders hebben het belang van het kind voorop te zetten en hebben te zorgen dat het kind weet waar het aan toe is (structuur en regelmaat).
Mijn zoon heb ik aangeraden zijn mobiel niet mee naar school te nemen en dat doet hij ook niet. Voordeel ; geen diefstal en op school doen waar deze voor bedoeld is.
vroeger
Had jij vroeger een mobieltje? Nee, natuurlijk niet. Dat eeuwige gecommuniceer via sms en msn leidt veel te veel af!
Met alle respect Seger, maar
Met alle respect Seger, maar je verhaal snijdt geen hout.
Eerst las ik: “Ik zou het stom vinden als er een algeheel verbod zou worden uitgevaardigd.” en mijn vraag daarop was “Welk nut heeft een mobieltje in de klas/les?”
Je antwoord betrof “een leerling werkende ouders” en “dat het wenselijk is dat ouders contact met hem kunnen opnemen.”
Ik begreep daar helemaal niets van en heb daarom de vraag gesteld: “Waarom is het wenselijk dat de ouders direct contact kunnen opnemen met het kind, terwijl het kind in de klas/les zit?” (Mijn commentaar is bovenstaand te lezen.)
Nu wordt het in je antwoord al “een kind van GESCHEIDEN werkende ouders”, maar nog steeds is mij niet duidelijk waarom je het geklooi met die mobieltjes in de klas zo heftig verdedigt.
“Als een kind gescheiden werkende ouders heeft kan de dagindeling buiten schooltijd volatiel worden.” Nou en? Ik raak het spoor bijster. Geef eens één serieus voorbeeld, waarbij het nodig is om een kind tijdens de lessen via een mobieltje lastig te vallen en daarmee dus ook de docent en medeleerlingen in de les te frustreren.
“Hoewel de school niet bedoeld is om moeilijkheden in de privésfeer op te lossen, moet zij anderzijds geen maatregelen nemen in de sfeer van collectieve straffen.”
Nog een vraag. Wat heeft de maatregel ‘geen mobieltjes in de klas’ te maken met straffen?
geen overbodige vrijheidsinperking
De bedoeling is dat de mobieltjes tijdens de lessen in een locker zitten en dat er geen beeld- en geluidsopnamen mee gemaakt kunnen worden. Je vraagt om voorbeelden: een ouder is verlaat of weet ’s ochtends niet wanneer hij/zij klaar is met zijn/haar werk en dat is van belang voor hetgeen de leerling na schooltijd moet gaan doen, op eigen kracht naar pianoles of de oven op een bepaalde tijd aansteken of afspreken ergens in de stad. Verder moet een leerling niet de mogelijkheid ontnomen worden om vlak voor en vlak na schooltijd zijn mobieltje te gebruiken
We zijn het blijkbaar eens
De eerste zin is voor mij de belangrijkste. Je bent het dus wél met me mee eens, dat mobieltjes niet thuis horen IN de klas/les. Als dat zo is, hebben we (op dat punt) geen verschil van mening.
Je voorbeeld, waarvoor dank, geeft ook niet aan, dat het van belang is om de leerling TIJDENS de les te storen.
Wat kinderen en/of ouders buiten de lessen doen met mobieltjes en hoe zij met elkaar communiceren is hun zaak. Ik heb ook daarover wel een menig, maar die lijkt niet te passen in deze moderne tijd, waar kinderen vanaf hun kleutertijd vooral competent moeten zijn. Mobieltje op zak, huissleutel om de nek en het briefje op het tafeltje in de gang met de mededeling “Hier is 3 euro voor een frietje en niet te laat naar bed gaan hoor”.
Er is ook SMS
Juist voor die boodschappen is de SMS uitgevonden. Dan kun je het lezen op een tijdstip na de les, wanneer er niemand door gestoord wordt.
De les begint: mobieltjes aan
Onderwijskundigen zitten helaas niet stil, lees deze oratie op Fontys users.edte.utwente.nl/kommers/oratie.pdf ,
in de toekomst bepalen gsm’s wezenlijk ons onderwijs.
Ik heb het alleen maar gescanned, het is weer eens lachen of huilen.
De speler is niet alleen uit op ‘winnen’ of het ‘krijgen van inzicht’ maar vooral op sentimenten, waaghalzerij en agressief handelen.
Onderwijs dat zich onttrekt aan deze affecten zal zich uiteindelijk marginaliseren.
Zoals vervat in Fontys’ Biloba-notitie zal onderwijs de student als centrale persoon gaan zien: Flexibel, vraagsturing en competentiegericht.
Dit betekent dat het instituut zich openstelt voor de onmiskenbare voorkeur van de student voor mobieltjes..
…media, zoals de mobieltjes, komen niet uit onderwijsland. Ze zijn net als destijds de specerijen; door avontuurlijke pioniers opgehaald uit verre gebieden. Zij hadden geen idee wat ze eigenlijk zochten, die avonturiers. Het was echter een wonderschone aanvulling op de cultuur van de lage landen. Zo zal het ook met mobieltjes gaan: Er is geen weg terug. De smaak van onderwijs zal zodanig veranderen dat we nooit meer zonder willen.
Een graad in de waanzin
Waarin is deze waanzinnige in vredesnaam Doctor? Echt wat voor die Fontysknoeiers om zo’n man te laten oreren.
Je denkt steeds dat je het allerergste nu wel gehad zult hebben, maar nee….
‘Kennis is afvalproduct, geen doel’
Waarin Piet Kommers gepromoveerd is weet ik niet; hij is nu lector educatieve functies van ict aan Fontys Hogescholen te Sittard.
Ik heb nog een tweede scan gemaakt van de oratie:
Docenten moeten volgens Kommers niet zeuren als leerlingen op school lang met computerspelletjes bezig zijn:
Markante signalering is de moeite die docenten zich moeten getroosten om niet de verantwoordelijkheid van de studenten af te pakken als deze zich een poosje met computerspelletjes bezighoudt. In plaats daarvan heeft de docent de taak om per week de student te appelleren op bereikte leerresultaten.
De toepassing van het mobieltje in het onderwijs ….is cruciaal bij het voorbereiden van studenten op hun latere rol in de kenniseconomie.
Met een licht talent voor provocatie zou je kunnen zeggen dat….kennis eerder een afvalproduct is dan doel op zichzelf.
Ondernemers bevestigen vaak achteraf dat expertise een onvoorspelbaar samenspel tussen deskundigheden is: kennis manifesteert zich niet alleen in een persoon maar vooral tussen personen. Opvallend daarbij is dat de kwaliteit van oplossingen van een groep experts in bepaalde gevallen juist toeneemt als er leken in het team plaatsnemen.
Dat laatste kan ik met mijn ervaring als R&D-medewerker zwaar ontkennen: onderzoekers hadden behoorlijk te lijden van de bemoeizucht van managers (leken) met ons werk; we konden ze niet overtuigen dat ze onzin zaten te verkopen, we waren vaak gedwongen het ook nog uit te voeren.
Helaas bleven die managers geloven dat hun ideeën goed waren.
‘Ze zijn net als destijds de
‘Ze zijn net als destijds de specerijen; door avontuurlijke pioniers opgehaald uit verre gebieden.’
Zo’n man kun je toch niet serieus nemen…
Ik ben alleen bang dat er genoeg mensen zijn die dat wel doen. Ik heb mensen van Kennisnet soortgelijke uitspraken horen doen.
spelletjes
Jammer dat je de zin vóór je eerste citaat hebt weggelaten. Het geheel luidt:
Er is een opmerkelijke aandacht voor spelen zoals The SIMS, SimCity, Grand Tour
Andreas etcetera. Je kunt kiezen uit diverse rolopvattingen.
De speler is niet alleen uit op ‘winnen’ of het ‘krijgen van inzicht’ maar vooral op sentimenten, waaghalzerij en agressief handelen.
Onderwijs dat zich onttrekt aan deze affecten zal zich uiteindelijk marginaliseren
De gehele alinea is zo een werkelijk prachtig voorbeeld van halvabetentaal (zoals aangegeven in hosting.clickhere.nl/hlw/index.php?nodeid=33 )
Een alleraardigst taalspelletje voor ons BONNERS (een dag niet gelachen is als …..) is de exercitie om een aantal zelfstandige naamwoorden te vervangen door andere. Naast een bron van vermaeck is dit spelletje ook ter leeringh. Veranderen van de zelfstandignaamwoorden geeft de logische structuur van de bewering haarfijn weer.
Ik doe een voorzet en houd het daarbij bewust relatief netjes. Vervang “spelen”eens door “drank”. Andere varianten zullen ongetwijfeld in de creatieve geesten opkomen.
Veel plezier er mee!
(varianten die ongeschikt zijn voor publicatie mogen via de interne mail naar me worden opgestuurd)
Wie hem aan heeft is hem kwijt
Op mijn school is het mobieltje in de les wel verboden (staat in de schoolregels).
Wie hem aan heeft is hem kwijt.
Het kan dus wel.
Mobieltje
Neem a.u.b. geen mobieltje af van een leerling.
Een docent is wettelijk niet bevoegd om zich een roerende zaak, die eigendom is van iemand anders, toe te eigenen.
Doet een docent dit toch dan kan dit, in het ergste geval, geInterpreteerd worden als zijnde diefstal.
Elke school zou m.i. het lef moeten hebben om de volgende schoolregel in te voeren:
Bij binnenkomst in de school worden mobieltjes opgeborgen in de voor iedereen beschikbare kluisjes.
Voor dringende, spoedeisende zaken kunnen ouder(-s)/verzorger(-ers) altijd telefonisch contact opnemen met school.
Tip!!! Maak regels niet te lang. Doe geen concessies.
Roerende zaken
Nu goed.
Eén van mijn meer gefortuneerde leerlingen zit op paardrijden en is eigenaresse van een paard.
Zij besluit geheel uit eigen beweging om haar paard mee te nemen in mijn klaslokaal. Duidelijk een roerende zaak.
Ik ben dan volgens u niet gerechtigd om haar het paard af te nemen (als ik al zo handig ben) en de school moet zorg dragen voor adequate stallen zodat de leerlingen daar hun zo kostbare eigendom op stal kunnen zetten.
Ben ik nu wel gerechtigd om haar met paard en al de school uit te jagen?
Paard in lokaal
U bent waarschijnlijk iemand die alles in het belachelijke wil trekken. Ik hoop dat als u een mobieltje van een leerling afneemt dat deze direct naar de politie stapt en aangifte doet van diefstal. U komt er dan wel zelf achter hoe sterk u staat. Veel succes.
Heel misschien….
Heel misschien vergis je je in de de bedoelingen van ons gewaardeerd forumlid S. Stevin. Zou het zo kunnen zijn dat hij/zij je iets duidelijk wil maken, iets wil leren? Niet uit flauwigheid maar omdat hij denkt dat goed kunnen redeneren een geweldige “competentie” is. Iets waar je je leven lang veel plezier van zult hebben.
In dit geval wijst hij je op een fout in je redenering. Dat is iets anders dan dat hij een andere mening heeft. Jouw redenering zegt dat omdat iets roerend zou zijn, dat dat de reden is dat je het niet zou mogen afnemen. Hij laat door een tegenvoorbeeld zien dat die redenering niet klopt (een paard is ook roerend en niemand wil dat in de klas).
Ik kan een ander voorbeeld geven: als iets niet roerend (een huis bijvoorbeeld) is, mag je het dan wel afpakken?
Lijkt me ook niet een juiste gedachte. Kortom: of iets al dan niet roerend is, heeft niets te maken met of je het mag afpakken of kunt toelaten.
Maar daarom kun jij natuurlijk wel je mening hebben en die kan anders zijn dan de mijne. Jij mag best vinden dat mobieltjes nooit afgepakt mogen worden. Je mag dat zelfs zonder enige reden vinden (gewoon omdat je het vindt). Enkel het gebruiken van een drogreden (een reden die nergens op slaat), dat is een fout tegen het redeneren.
Het zou goed zijn als je eens probeerde een andere reden aan te geven waarom je vindt dat die mobieltjes niet afgepakt mogen worden. Dan kan iemand anders van dit forum (of Stevin) er weer op reageren en gaan we elkaars argumenten en daarom elkaars meningen verder begrijpen.
Ik hoop je vaker te “zien” op dit forum
Geen mobieltjes gebruiken in school
Beste Amigo,
Mag ik je laten weten dat een leerling geen poot heeft om op te staan wanneer deze aangifte doet wanneer de school gewoon heeft afgesproken en via de MR goedgekeurd, dat het gebruik van het mobieltje binnen school verboden is, op straffe van inname voor een week. Deze regel is net als twee andere hot items (hoofdbedekking en MP3-spelers en aanverwanten) bij ons op school in het leerlingreglement opgenomen, als mede in de schoolgids. Een personeelslid neemt het mobieltje in beslag en levert het gelijk in bij de betreffende afdelingsmanager die hem achter slot en grendel bewaart. Werkt als een speer en leerlingen proberen wel eens te klagen bij de optredende docent of oop-er, en dan is het eenvoudig, lees de afspraken, je hebt er voor getekend. Probleem over.
Beetje lachen, Amigo, mag
Beetje lachen, Amigo, mag toch wel.
wat te doen bij overtreding
Het gaat juist om de vraag wat je al docent moet doen als leerlingen zich niet aan de regels t.a.v. mobieltjes houden (of de regel nu is dat het in de kluis moet of uit moet staan) dat maakt niet uit.
Het enige alternatief voor afnemen van de mobiel is een leerling uit de les verwijderen.
Probleem mobiel
Er zijn meerdere alternatieven te bedenken. Belangrijk is dat de school wel vooraf duidelijk stelling neemt.
Verder wil ik erop wijzen dat het Burgerlijk Wetboek Boek 5, Zakelijke rechten, Titel 1 Eigendom in het algemeen, Artikel 2 duidelijk aangeeft dat de eigenaar (lees leerling) van een zaak (lees telefoon) bevoegd is haar van een ieder (lees docent) die haar zonder recht houdt, op te eisen. Mijn advies om mobieltje niet af te nemen was bedoeld om erger te voorkomen.
Hij/zij die dat wil doe er iets mee.
dwingend recht
Hoe is het juridisch als een leerling de keuze heeft tussen het afgeven van zijn mobieltje en schorsing? Is er dwingend recht dat de school verbiedt om de leerling voor deze keuze te plaatsen?
overruled
Beste Amigo,
Wanneer iemand de afgesproken dan wel opgelegde regels overtreed, dan vervallen bepaalde rechten. Wanneer iemand zijn rijbewijs niet aan een agent kan afgeven omdat de bestuurden deze niet bij zich heeft en harder dan 50 km/h te hard rijdt, dan wordt de auto in beslag genomen. Zo is het ook met schoolregels, deze dienen nageleefd te worden. Waar artikel 2 opslaat is wederrechtelijk (lees diefstal) meenemen. De leerling maakt de keus de regels waar voor is getekend en waar ze dus mee akkoord zijn gegaan, te overtreden. Lees u loopt door rood licht, wetend dat dit niet mag, u wordt staande gehouden door een agent, gevolg boete. Q.E.D
Bij het in beslag nemen van
Bij het in beslag nemen van een auto zit je in de strafrechtelijke sfeer. Bij het in beslag nemen van een mobieltje in principe in de civiel-rechtelijke sfeer, al las ik bovenstaand dat het in beslag nemen van een mobieltje je tot een dief maakt. Als je je huis verhuurt met de afspraak dat de huur afgelopen is zo gauw je je huis verkocht hebt zal het je niet meevallen om de huurder aan jullie afspraak te houden. Je moet altijd oppassen voor dwingend recht.
GSM een week kwijt
Permanent afnemen van de telefoon bedoelt Hals niet, naar ik aanneem. Bij ons is een student de GSM standaard een week kwijt aangezien ook in onze regels heel duidelijk staat dat gebruik ervan in lestijd verboden is. Menige student heeft bij ons een telefoon van de baas wat soms tot boeiende taferelen leidt:
Student: “Ja maar die telefoon is van de baas!”
Ik: “Jammer, je weet dat telefoons verboden zijn”
Student: “Mag ik dan de sim-kaart eruit halen?”
Ik: “Nee”
Daar eindigt dan de discussie en een week later haalt de student de telefoon weer op bij de directeur die ze hoogstpersoonlijk bewaart.
Overigens wil ik een telefoon die in de pauze is gebruikt en in de les overgaat omdat deze na de pauze niet weer ‘uit’ of op ‘stil’ is gezet weleens negeren. Met name als de eigenaar (m/v) onmiddellijk met een knalrood hoofd op zoek gaat naar het uit-knopje
Groet,
Marten
Erg pech
Ik had een keer een collega die een zeer dure mobiele telefoon innam en in zijn la legde. Aan het eind van de les was de telefoon uit de la verdwenen. Hij heeft de telefoon moeten vergoeden……………….
Vakoverstijgend
Als je een telefoon van zo’n kind afneemt. Ontneem je zijn totale sociale leven. Veel kindertjes kunnen niet meer communiceren zonder mobiele telefoon.
Als je dus de telefoon van dat kind afneemt ben je eigenlijk bezig met een vakoverstijgend leerproject. Je leert zo’n kind dat je ook ‘in the face’ met mensen en vriendjes kan praten/communiceren. Zonder zo’n debiele ringtone.
Historia vitae magistra
MOBIELTJES: GÉÉN PROBLEEM
Goed dat je het nog even toelicht, Marten.
Zo gaat dat en, ondanks alle discussie, mobieltjes zijn op onze school dus géén probleem.
Heldere afspraken zijn over het algemeen al geen probleem.
Canadese school weert nu ook mobiele telefoons
Het moet altijd eerst flink mis gaan voordat er ingegrepen wordt, maar op een school in Canada (Québec) zijn ze er nu ook achter: mobiele telefoons en andere “gadgets” zijn er niet meer toegestaan. Aanleiding was het op YouTube plaatsen van een gefilmde woede-uitbarsting van een docent (die nu overspannen thuis zit).
Lees er meer over op www.nu.nl.
portretrecht
Is dat niet in strijd met het portretrecht?!
Portretrecht?
Of het in strijd is met het portretrecht, dat weet ik eigenlijk niet; had ik eigenlijk ook nog niet eens aan gedacht.
Maar het probleem met het Internet is dat óók als zo’n filmpje na ontdekking meteen verwijderd wordt, het alsnog lang kan rondzwerven op diverse websites en uitwisseldiensten, omdat het herplaatsen van een kopie weinig moeite kost. Wat heb je dan aan een portretrecht? Het kwaad is immers al geschied en kan blijven voortwoekeren, ook als de betreffende leerling gestraft wordt.
Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij is het sowieso verboden om geluids- en/of beeldopnamen te maken van mensen zonder dat ze weten dat dit gebeurt en zonder dat er een goeie reden voor is; sowieso op de werkvloer.
Maar misschien moet er eerst een woedeuitbarsting van een onderwijsmanager of minister van onderwijs op YouTube verschijnen voordat op dát niveau breed gaat doordringen dat er iets moet gebeuren om zowel docenten als leerlingen te beschermen.