Maandag 6 oktober 2014: Dag van de Onderwijsdoofpot

Nadenkend over hoe we de naamsbekendheid van BON kunnen vergroten en meer bekendheid kunnen geven aan het gedachtegoed van onze vereniging, krijg je soms zomaar een idee. Dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is, maar mij lijkt het vooralsnog wel wat: de Dag van de Onderwijsdoofpot. Bijvoorbeeld te organiseren vlak voor de "Internationale dag van de leraar" , die normaal op 5 oktober valt (dit jaar een zondag, dus wordt het maandag 6 oktober).

Zo'n dag zou, om maximaal communicatie-effect te hebben, elk jaar om één belangrijk strijdpunt moeten draaien, bijvoorbeeld: verplichte vermelding van de bevoegdheid van de docenten in de schoolgids. Dat lijkt me een goed strijdpunt om mee te beginnen, want dit kost de overheid geen geld, en de scholen ook niet, dus dat kan alvast het probleem niet zijn. De on(der)bevoegdheid moet hoognodig uit de doofpot gehaald worden; waar wachten we nog op?

Nu de dag van de leraar op een maandag valt, is de zondag ervoor geen handige dag. En je wilt ook niet dat er al een andere "dag van de …" aan de gang is.

Ik ben eens gaan kijken naar een overzicht van al die dagen. Dat vind je op www.fijnedagvan.nl/overzicht/

Meteen zie je dat er vooral heel veel "dagen van" zijn waar je totaal geen weet van hebt. En dat de kalender ook behoorlijk vol zit. Een beetje rondneuzend op deze site zag ik bij het thema "Onderwijs" ook dat er, hou je vast, een "Dag van het Onderwijsbestuur" is geweest, op maandag 26 mei: www.fijnedagvan.nl/info/?id=1588 en www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/evenementen/dag-van-het-onderwijsbestuur. Ik heb het niet verder uitgeplozen, maar om naar de bewoording van Ton van Haperen te verwijzen: het zal vast een fijn Karzai-moment zijn geweest voor de minister of staatssecretaris: nietszeggende toespraken houden.

Dag van het Onderwijsbestuur, Dag van de leraar; het wordt echt tijd voor de Dag van de Onderwijsdoofpot. Elk jaar een ander thema waaruit blijkt dat het onderwijsbeleid in Nederland niet draait om beter onderwijs, maar om het buiten beeld houden van de slechte onderwijskwaliteit voor de kiezers.

7 Reacties

1. Is het eigenlijk niet al

Is het eigenlijk niet al enkele decennia elke dag 'Dag van de onderwijsdoofpot'?

2. Ja, maar niemand weet dat;

Ja, maar niemand weet dat; ook dat zit in de doofpot. Vandaar.

3. Misschien zou je het de Dag

Misschien zou je het de Dag van de Onderwijsdoofpotten kunnen noemen, een dag waarop minstens één doofpot geopend wordt. Want de mensen nemen toch niet de tijd om een lange litanie aan te horen. Laat staan op zich. in te laten werken. Maar dat wat ze zien moet hen wel schrik aanjagen. Helder cijfermateriaal waarvan de consequenties met zwartgallige humor worden geschilderd.

4. ‘Niet weten’ is iets anders

'Niet weten' is iets anders dan 'niet willen weten'. Daar is zelfs de Tweede Kamer heel goed in, helaas.

5. Grappig, ik dacht juist

Grappig, ik dacht juist afgelopen weekend dat BON of LIA wellicht een website "wat de school u niet vertelt" zou kunnen opzetten, o.a. over het passeren van ervaren, bevoegde sollicitanten. Het is een trend dat ouders steeds kritischer worden en hun recht willen halen, maar daarvoor is op z'n minst eerst nodig dat ze op de hoogte zijn.

6. Hoewel dit forum natuurlijk

Hoewel dit forum natuurlijk onovertroffen is, is Twitter soms handig om snel dingen aan de weet te komen die je anders mist. Ik volg onder meer @Lerareninactie. Je hoeft natuurlijk niet zelf te twitteren om anderen te volgen. En anderen volgen kan, als je dat wilt, ook met een anonieme account.

Vanochtend op @Lerareninactie een oproep om voor de deadline nog even snel een petitie van een Vlaamse docente te ondertekenen:

www.petities24.com/open_brief_aan_alle_leraars_-_de_leraar_spreekt

Zou het niet een idee zijn om op de Dag van de Onderwijsdoofpot, maandag 6 oktober 2014, tot nu toe bekend als Dag van de leraar, samen met LiA (en eventueel die politieke partijen die het ook willen onderschrijven), de aftrap te organiseren van een digitale petitie die oproept om de bevoegdheid van docenten verplicht te laten opnemen in de schoolgids? Zoals gezegd: deze overheidsmaatregel kost geen geld en is makkelijk te implementeren; verzet hiertegen is op z'n minst verdacht. Het lijkt me echt een perfect actiepunt waarop we steeds kunnen blijven hameren en waarmee we de minister, de staatssecretaris en de reuzemoller kunnen blijven achtervolgen.

Reacties zijn gesloten.