Loon naar werken

Zie bericht: www.volkskrant.nl/binnenland/article457287.ece/Hoger_salaris_moet_onderwijs_redden

Lijkt me zeer goed nieuws (of het door dit kabinet wordt overgenomen is een volgende stap).

En ik wil hierbij mijn complimenten maken aan BON, aan wie wij (leraren) zonder twijfel dank verschuldigd zijn: ik weet zeker dat dit het resultaat is van jullie inspanningen. (Het beinvloeden van de publieke opinie heeft zeker het verschil gemaakt: de veelvuldige publicaties plusminus een jaar geleden hebben hun uitwerking niet gemist.)

Wat mij betreft, wel bedankt (drink er vanavond dan maar weer een welverdiend watertje uit een goede bron op!)

23 Reacties

  1. Loon naar werken: maar in de praktijk?
    Het is zeker goed nieuws, maar stel nou dat het wordt overgenomen door het kabinet; ik stel me dan zo voor dat scholen een hogere lumpsum krijgen om die salarisverhogingen voor hogergeschoolden uit te kunnen betalen. En dat betekent dus dat besturen nóg meer geld kunnen afromen als ze de meer laaggekwalificeerde in plaats van hooggekwalificeerde mensen aannemen. Het is misschien te pessimistisch, maar los van het deel van de salarisverhoging dat voor iederéén geldt, wordt het hebben van onervaren, ongediplomeerde stagiairs voor de klas dus nog lucratiever. Bovendien zijn die ook minder kritisch en dus makkelijker dirigerend te managen.

    • Dit is ook een instrument om de kwaliteit te beoordelen
      Je kunt opleiding, als je daar eenmaal het belang van inziet, ook meetellen als ‘kwaliteit’. Er komt een register van docenten. Het is nu een eenvoudige zaak om ook het aantal ongeschoolden en sub-geschoolden en dergelijke mee te wegen. Ik neem aan dat een dergelijk register openbaar is.

      Nog spannender: de kwaliteit van een school is zelfs voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit (opleiding) van docenten. Een middelbare school die drie gepromoveerde docenten heeft (waar vindt je die nog vandaag de dag) stijgt dan enorm in aanzien.

      Toekomstmuziek? Nee, ik denk dat onze minister dergelijke instrumenten wel wil aanwenden- temeer daar hij er de schoolbesturen behoorlijk wat macht mee uit handen kan nemen.

      Maar de tijd zal het leren. Ik zie hierin wel degelijk bewijs voor de stelling dat de tijden veranderd zijn- en dat alles voor een tientje lidmaatschap 😉

      • Docentenregister; geen scholenregister
        Maar het wordt een docentenregister en geen scholenregister, dus ouders zullen er, neem ik aan, niets aan de scholen in hun regio over kunnen aflezen. Zou natuurlijk wel mooi zijn als dát ook meteen zou veranderen.

        In ieder geval gaat het de goede kant op. Overigens is OC&W ook ontzien bij de bezuinigingen waarvan nu sprake is: ook dat is een goed teken.

    • Register
      In Het Volkskrant bericht staat: Docenten kunnen op dat fonds een beroep doen. Ik lees hierin dat dit geheel buiten de lumpsum en de schoolbesturen om moet gaan. De VO-raad zal hier natuurlijk krachtig tegen protesteren….

      • Beroep op fonds
        Dat fonds waar ze een beroep op kunnen doen voor het behalen van een mastergraad of om te promoveren lijkt inderdaad buiten de lumpsum te vallen, maar die salarisverhoging niet.

        Dat register kon overigens nog wel eens van pas komen bij het bieden van andere voordelen aan docenten, buiten schoolbesturen om.

    • Clientisme?
      Er is iets wat mij elke keer verbaast. En ik verbaas mij nog meer omdat zo weinig anderen zich over hetzelfde verbazen. En nog meer omdat deze weinigen over dat verbazingwekkende niet boos worden. De aanleiding voor bovenstaande orakeltaal is het bericht dat het de waterleidingsmaatschappijen goed gaat en hun bazen vorstelijke salarissen krijgen. Dan denk ik: Die gekheid van de overheid om aan allerlei quango’s monopolies uit te delen zodat de leiding zich kan verrijken gebeurt niet allen de facto in het onderwijs maar ook bij bouwcorporaties en nu blijkbaar ook al bij waterleidingsmaatschappijen. Is onze maatschappij corrupt en geven politici aan hun vriendjes en vriendinnetjes winstgevende banen? Gaat de prijs van het water omhoog omdat alleen duurbetaalde managers kunnen voorkomen dat we straks zonder voldoende drinkwater komen te zitten? Hoe kan het dat politici zeggen dat we ons moeten voorbereiden op een wereldwijde concurrentieslag en stooien ze op veel binnenlandse gebieden met monopolies. Niet op alle; het openbaar vervoer moet openbaar en Europees aanbesteden maar waar Europese regels ontlopen kunnen worden zoals in het onderwijs lijkt het wel of de politiek aan haar sympathisanten lucratieve baantjes verdeelt. Waarom, waarom, waarom blijft iedereen daar zo lauw onder.
      Als het oprichten van scholen vrij was zouden sommige scholen op onderwijskwaliteit gaan concurreren. Aan goede leraren zouden ze dan goede salarissen moeten betalen.

      • grootste gevaar
        Er zijn van die dagen dat ik denk dat het dolle dinsdag ipv bevrijdingsdag is. Dan mijmer ik er op los en kom tot vergelijkbare conclusies als jij.
        Gerelateerd aan het onderwijs: wie heeft er behoefte aan hoog opgeleide Nederlanders? Voor wie is het van belang dat het onderwijs hier in NL werkelijk van goede kwaliteit is?
        Voor de grotere bedrijven is de wereld de markt en haalt men de hoog opgeleiden van de goedkoopste plaatsen, of verkast men het werk daarnaar toe. Nederland is een kunstmatige entiteit vanuit dat perspectief. Geen enkele productiefactor zit vast aan Nederland. Geen enkele productiefactor zit vast aan Europa. Door de ICT ontwikkelingen kunnen veranderingen in vraag- en aanbod (zowel van geld als van arbeid als van de productvraag) in de markt buitengewoon snel worden gevolgd door veranderingen in de organisatie. Binnen een decennium kan de ene omgeving volledig worden ingewisseld voor een andere aan het andere einde van de wereld. Opleiden duurt langer dan die marktgolflengte.
        Op die sombere momenten zie ik daar geen oplossing voor. Op de zonnige momenten kijk ik de andere kant op, zie ik hoeveel mijn kinderen leren en kunnen, hoeveel ik mijn studenten toch nog kan leren en krijg een ongefundeerd optimisme over me: op een of andere manier zullen we wel weer een weg vinden waarin iedereen een plekje heeft. Mijn taak: blijven roepen hoe het beter moet, en vooral zelf proberen het beter te doen. Ik kan het iedereen aanbevelen.

        • Roepen in de woestijn der infantiliteit
          Anders dan vroeger hebben aandeelhouders van grote of/en internationaal georiënteerde bedrijven niet speciaal behoefte aan goed opgeleide Nederlanders. Maar Nederlanders die niet in het bankwezen zitten en geen grote aandelenportefeuilles bezitten hebben alle belang bij goed onderwijs. Als Nederland verwordt tot een land van geïnfantiliseerde consumenten (NRC-Opinie&Debat-15-09-07) en economisch versukkelt wacht ons armoede. We kunnen zelfs niet meer naar het rijke Zuid-Oost-Azie vluchten want wat moeten zij daar met die slechtopgeleide Nederlanders aanvangen? Ook onze pensioenen lopen gevaar. Zelfs de salarissen van de directeuren van grote scholenorganisaties zijn dan niet meer veilig. 95 % van de Nederlandse bevolking, ook de leraren die voor de klas staan hebben belang bij het opheffen van de feitelijke onderwijsmonopolies. Zelfs een volkomen vrije markt voor gesubsidieerd onderwijs zou beter zijn dan wat er nu is. Maar in plaats van onderwijsmonopolies open te breken laat men de grote schoolorganisaties met praat en daad hun gang gaan. Praat voor propaganda en de daad zoals BIO en een eigen lerarenopleiding voor het consolideren van de macht. Men staat er met zijn neus bovenop en laat de brokkenmakers gewoon aan de macht. We zijn echt gek geworden.

          • collectief versus individu
            Oké, we somberen nog even door. Wat kan ik, willekeurige Nerderlander, doen om mijn situatie en de situatie van mijn kinderen te verbeteren?
            Acties die voor het geheel van Nederland zinvol zijn hebben pas effect voor mijn kleinkinderen. En in de tussentijd blijft de economische werkelijkheid zals ik eerder verwoordde. Datzelfde geldt niet alleen voor de individuele Nederlander, maar ook voor het individuele Nederlandse bedrijf. Hoe graag je wellicht ook zou willen: overleven betekent gebruik maken van de goedkoopste productiefactoren en dus Nederland als bron loslaten.
            Het probleem is de mondiale competitie en feitelijk maakt het wat dat aangaat niet zo heel veel uit of je in NL zit of in België (waar het onderwijs beter is). Zolang je niet bij de top 10 behoort van beste danwel goedkoopste kom je in de problemen. En behoor je wel bij die top 10, dan heb je over 10 jaar problemen, want je positie garandeert loonstijging en daarmee ondergraaf je je eigen positie. Ik denk dat de economie wel eens een snel balletje kan wezen dat over de wereldkaart rolt en telkens de putjes zoekt waar loon en grondstoffen het goedkoopst zijn. Het kapitaal wordt daar gewoon ingezet.
            Mijn kapitaal overigens ook, want al staat mijn bankrekening op slecht weer, ik heb tonnen in het ABP en het ABP volgt de weg van het kapitaal, sluit de bedrijven waar mijn landgenoten werken en investeert niets in mijn baan: het onderwijs.

            Aanrader: The grapes of wrath (druiven der gramschap) van John Steinbeck. Dat verhaalt heel mooi de manier waarop dergelijke processen tegen de wens van velen die er aan meedoen bijna autonoom verlopen.
            Mooi ook dat Steinbeck daar een positief mens bij blijft die de waarden zoekt in de mens zelf.

            Het is zondagochtend, dus misschien mag het wel. Het heeft allemaal iets van Zen (and the art of motorcycle maintenance natuurlijk). Dus blijven werken aan datgene waar je wel invloed op hebt.

          • Tonnen bij het ABP
            En omdat jij en ik geen controle hebben over hoe die onze “tonnen” bij het ABP belegd worden, vind ik eigenlijk dat het AVV er voor moet gaan pleiten dat we daar wat meer controle over krijgen.

            Mijn spaargeld heb ik al geparkeerd bij ASN en Triodos, dat scheelt tenminste iets, maar met mijn pensioengeld en spaarloon kan iets dergelijks nog niet.

            Hoog tijd dat het AVV dat op de agenda zet. En moeilijk moet het niet zijn; gewoon dat je kunt kiezen voor de ABP-duurzaam/ethisch variant, met het bijbehorende risico en rendement, zou ik al heel wat vinden.

          • Economie niet eens mijn grootste zorg
            Over de economie van Nederland in de toekomst maak ik me niet zo veel zorgen; die rust, in tegenstelling tot op die van veel andere kleine landen, op veel peilers en kan zich (dus) ook gemakkelijker aanpassen dan die van veel andere landen. Bovendien zitten we goed ingebed in de wereldeconomie, en die zal flink doorgroeien (Oost-Europa, Zuid- en Zuidoost-Azie) [sorry voor onbrekende accenten; zit achter een andere, niet-Windows PC].

            Relatief worden we misschien wat minder belangrijk, maar dat is logisch als mensenmassa’s in (voormalige) ontwikkelingsgebieden het steeds beter krijgen. Bovendien schijnt het zo te zijn dat er boven de 17.000 euro netto inkomen geen sterke correlatie is tussen inkomen en geluk, dus ach, zo’n ramp is een iets minder snel groeiende economie nu ook weer niet.

            Mijn zorg rond slecht onderwijs is veel meer dat we met steeds onzekerdere, bangere, afhankelijke, geestelijk armere en dus gemakkelijker manipuleerbare mensen te maken krijgen, en aan de andere kant met steeds meer en steeds (invloed)rijkere manipulators die de boel verder in hun eigen voordeel gaan beinvloeden (waaronder ook die monopolie-bestuurders). Ik vind er een sluipende bedreiging voor mensenrechten, vrijheid en democratie inzitten en dat vind ik veel zorgelijker.

  2. veel te vaag
    Ik zit nog met vele vragen. Gaat het bij secundair onderwijs om extra scholing op het gebied van het leervak of om didaktiek? Gaat het bij het primair onderwijs om vergroting van de algemene ontwikkeling of (bij)scholing in de Nederlandse taal en rekenen? Wie gaat bepalen met welke extra studie je in aanmerking komt voor een hoger salaris? Hoe zeker ben je dat een extra studie tot uitdrukking komt in klinkende munt? Gaat het om bonussen die buiten het budget van de scholen wordt uitbetaald? Voorlopig kan ik niets met het krantenbericht

    • Details
      Natuurlijk bestaan er zwaluwen en zomers en beren met en zonder huiden. Maar het lijkt me een omwenteling in denken na bio en fuwa. Los van de details an een mogelijke regeling en los van wat er in de politiek mee gedaan gaat worden, vind ik dit een geweldig geluid. Niemand van ons had dat anderhalf jaar geleden durven denken. Het gaat nameljk niet alleen maar over salaris, maar over de herwaardering van formele scholing en kennis bij een beroep dat bijna verworden was tot kootsj. De ommzewaai is werkelijk enorm en ik ga er straks even lekker om huppelen (na dat glaasje water uit gode bron natuurlijk)

      • la musique est plus que le ton
        Het onderwijsestablishment heeft zich ook toegelegd op het produceren van mooi geluid al klonk het totaal in mijn oren meer als vocale popmuziek voor de massa. De nieuwe geluiden zijn prachtig maar helaas geldt niet “C’est le ton qui fait la musique”. En als popmuziekanten en een symphonieorkest beide spelen blijft er van de muziek van laatstgenoemde niets genietbaars over. Zo lang niemand de popmuziekanten wil dwingen om hun instrumenten af te geven komt er naar ik vrees waarschijnlijk weinig mooie muziek tot stand. Maar de waardering voor BON omdat die de mooie geluidsfragmenten componeerde kan ik onderschrijven.

    • Hoger opgeleid
      Het krantenartikel rept van hoger opgeleiden: ze kunnen hiermee geen bijscholings-cursusje bedoelen (alhoewel je daar tegenwoordig ook een diploma voor kunt krijgen). Dit mag toch hopelijk betekenen dat een eerstegraads docent, academicus, wordt beschouwd als ‘hoger opgeleid’: en, gesteld dat deze interpretatie juist is, dan kun je dit beschouwen als een voorzichtige reparatie van de hos (over de fuwa hebben we het niet eens). Niet gezegd dat dit een schaal twaalf oplevert, enz., maar het punt is: opleiding telt!

      Zelfs promoveren is weer geoorloofd! (Want, geloof me, er zijn scholen waar men vindt dat promoveren niet bij je vak hoort).

      • promoveren
        Volgens mij worden onder hoger opgeleiden al diegenen verstaan die een HBO-opleiding (bachelors) of een universitaire opleiding (Bachelors of doctoraal examen) voltooid hebben. Dus ook onderwijzers. Wat ik als ouder van een onderwijzer wil die goed in zijn vak is (dus ook goed kan rekenen en de Nederlandse taal en haar spelling goed beheerst) is een stuk algemene eruditie Maar hoe verstaal je dat in een programma?
        Van een eerstegrader verwacht ik als ouder dat hij veel meer van zijn leervak weet dan hij de leerlingen hoeft te onderwijzen. Leerlingen merken dat hij boven de leerstof staat en krijgen daardoor vertrouwen in zijn lessen en hopelijk een band met het leervak. Hij moet een academische manier van denken hebben die niet alleen in zijn leervak tot uitdrukking komt. Maar is of wordt hij eigenlijk wel een zo veel betere leraar na een promotie? Bij een promotie verdiept men zich nog eens extra in een uithoek van het vak of op zijn gunstigst in een onderdeel waarin grote ontwikkelingen gaande zijn. Misschien is voor het onderwijs het positieve aspect aan een academische promotie dat de promovendus iemand is die hart voor zijn vak heeft of die nooit ophoud binnen zijn vak vragen te willen stellen met het doel daar een antwoord op te vinden. Iemand met het hart op de juiste plaats. De waardering voor een promotie werd voor de HOS ingevoerd financieel tot uitdrukking gebracht in 2 periodieken voorsprong op doctorandi en ingenieurs.

        • Dit is een veel te subtiele discussie
          want je vraagt naar ‘parameters’ die je niet kunt meten. En voor het geval je het niet wist: er zijn veel zaken die je niet kunt meten. De neuroloog William Calvin geeft in zijn boek ‘a brief history of the mind’ (2004), commentaar op iq-testen: die alleen maar belangstelling hebben voor snelheid en ’the number of concepts you can juggle at the same time’, terwijl vindingrijkheid niet te meten is. Deze wordt dan ook systematisch buiten beschouwing gelaten.

          Hoe goed een docent is, is niet te meten. Erudietie is ook al niet te meten. Zoals (bij een schrijver) ‘stijl’ niet te meten is. (je doet het altijd goed als je flapteksten schrijft: is het een roman dan zeg je dat de schrijver zo’n prachtige stijl heeft, is het een populair-wetenschappelijk boek dan zeg je dat de auteur erudiet is en als het over sport gaat dan zeg je dat de auteur zo levensecht kan vertellen, enz.)

          Kortom, dit is een discussie zonder eind en het heeft geen zin om hier maatregelen op te baseren. -Gebruik de (oude) traditie: een universitair diploma is meer waard dan hbo diploma, een bul is meer waar dan een doctoraal-diploma. -Daarnaast hebben we lerarenopleidingen die zo deugdelijk moeten zijn, dat ze alleen de mensen (ongeacht hun opleiding) een diploma geven die aanleg hebben voor het onderwijs. En veel meer kun je van overheidswege niet doen.

          Dus: alle docenten dienen ‘goed’ te zijn (waarom iemand voor de klas die geen orde kan houden? die niet kan uitleggen?) en sommige docenten hebben een bul, sommige hun doctoraal en sommige hun hbo. En er is niemand te vinden die geen goede papieren heeft. Dit verschil in opleiding moet worden beloond.

          Ben je HBO’er en wil je naar de universiteit? Ga! Niemand houdt je tegen. -Er komt een fonds.

    • Bij het primair onderwijs
      zal het niet gaan om vergroting van de algemene ontwikkeling of bijscholing in taal en rekenen. Na behalen van het papiertje, is men immers basisschoolleerkracht. Veel van die juffen en meesters overigens, vinden ’n hoger salaris prettig en terecht, maar hebben liever betere werkomstandigheden.

  3. Eerst zien…
    Vooralsnog is het alleen maar een bericht over een uitgelekt concept-voorstel van een adviescommissie. Dat is nog heeeeeel ver verwijderd van daadwerkelijk beleid en het zou mij heeeeeel erg verbazen als wat in het betreffende artikel aan voorstellen staat, ook echt wordt uitgevoerd. Voor het bekende dubbeltje op de eerst rang willen zitten is de kern van onze nationale cultuur….

    Dat laat onverlet dat de problematiek inderdaad wel mede dank zij BON eindelijk op de politieke agenda is beland en dat verdient alle lof. Maar we zijn er nog lang niet!

  4. Loon naar werken
    Het voorspelt niet veel goeds dat er niet is gekozen voor een bestaand beloningssysteem: Het systeem van voor de invoering van de HOS nota. Eerste graads=LD, tweede graads=LB en de bekostiging via het declaratiesysteem en niet via lump-sum.

    • nog helemaal niet besloten
      Zoals eerder in deze draad al opgemerkt, er is nog helemaal niets besloten – we hebben het hier over een lek van een voorstel dat aan de regering wordt aangeboden. Bovendien bevat het bericht geen enkel detail over de organisatievorm, dus de onheilstijding van zoishetmaarnet is toch wat voorbarig ….

    • Goede richting
      het zou in ieder geval een verandering in de goede richting zijn. Maar inderdaad: het is wel zo praktisch om uit te gaan van de bevoegdheid, met daarbovenop bijvoorbeeld een bonus voor breder (meervoudige bevoegdheid) of dieper (gepromoveerd) ontwikkelingsniveau.
      Een verder onderscheid tussen verschillende eerstegraders leidt tot niets, want hoe vergelijk je een master van nu met een MO-B van 30 jaar geleden? De laatste heeft minstens het niveau van een master van nu.

      Wat wel noodzakelijk is, is een strikte naleving van bevoegdheidseisen. Die moeten absoluut gehandhaafd, en misschien uitgebreid worden (eerstegraads in klas 2 en 3 VWO). Anders worden er alleen maar meer tweedegraders in het eerstegraads gebied aangesteld, om de kosten te drukken.

      • oormerken kan zelfs nu al.
        “Anders worden er alleen maar meer tweedegraders in het eerstegraads gebied aangesteld, om de kosten te drukken”. Daar bestaat een eenvoudige remedie voor: Oormerken. Als lessen die gegeven worden in de eerstegraadssector niet eerstegraads betaald worden moet de school het verschil terugstorten naar het ministerie van onderwijs.

Reacties zijn gesloten.