linken langs http://www.cbe.nl/staffing/downloads/CBETimes.pdf

www.cbe.nl/staffing/downloads/CBETimes.pdf

Via bovengenoemde link, mij verstrekt doo loneleyjou kwam ik bij het krantenbericht

Beter onderwijs vraagt om lerende docenten (met één hoofdletter) dat start met

"De vereniging Beter Onder­wijs Nederland (BON) voert in de media

een succesvolle campagne. "

Dit artikel in The CBI Times van maart 2007 is uitgekookt. Een halve minuut denk je dat BON de hemel in geprezen zal worden en daarna volgt een poging om BON volledig af te kraken. Maar het gebeurt in een taal die in elk geval voor BON-leden nietszeggend is op één punt na. Je denkt: “Daar heb je dat riedeltje weer”. Opnieuwe die begrippen die bij ons nog steeds als kreten overkomen maar die een blijvende plaats gekregen hebben in het woordenboek van de Newspeaek van de golddiggers in onderwijsland die nog steeds hun winstgevende onzin verkondigen. De bewering dat 70 jaar geleden het onderwijs zo veel slechter was dan nu omdat er toen zo veel leerlingen zitten bleven is een hoax. Als het al waar is dat er veel meer leerlingen bleven zitten geldt in elk geval dat een HBS-diploma of een Gymnasiumdiploma van vroeger meer voorstelde dan een huidig VWO-diploma. En een MULO-diploma stelde ook meer voor dan een huidig HAVO-diploma. Terwijl het de HAVO is die geacht wordt om de plaats in te nemen van een HBS voor zover die als vooropleiding gebruikt werd voor het Hoger Beroepsonderwijs dat toen overigens nog Middelbaar beroepsonderwijs heette. Alleen de universiteiten en de vroegere Hogescholen die zich tegenwoordig universiteit mogen noemen en de Gymnasia waren vroeger Hoger Onderwijs. En lverder kun je leerlingen die van een brugklas VWO of HAVO-VWO naar de HAVO afstromen ook als zittenblijvers zien.

Seger Weehuizen

8 Reacties

  1. Even verder kijken en je ziet

    Even verder kijken en je ziet alle vergane glorie sinds 2007.

    Heel leerzaam is de vraag "Welk deel van al die holpraat heeft de tijd doorstaan?". Zelfbevlekking van 5 jaar geleden.

  2. Payrolling voor onderwijspersoneel

    CBE biedt nu ook payrolling aan zie ik op hun website. Personeel dat op die manier wordt geworven krijgt geen arbeidscontract bij het schoolbestuur maar bij de payroll-organisatie. Docenten worden dus uitzendkrachten met CBE als werkgever.

     

     

     

  3. zelfgenoegzame bestuurders

    In 2009 ontvingen wij als leden van de GMR van Dunamare een Innovatieplan 2009-1012. Ter informatie. Het stuk was geschreven door een lid van het college van bestuur na het volgen van een Boardroom bij CBE/Leo Lenssen in 2008. In de eerste alinea vraagt de bestuursdame zich af hoe WIJ kunnen ontkomen aan het schrikbeeld dat de innovatie nog jaren gaat duren.

    “  Voor innovatie is nieuwsgierigheid nodig en een relativerende kijk op de eigen beroepspraktijk. Een naar binnen gekeerde instelling vol zelfgenoegzame werknemers zal niet snel tot innovatie komen.“

    En …“ Innovaties bewijzen hun waarde door ofwel kostenverlagend of inkomstenverhogend te werken. Innoverende scholen maken op korte termijn tijd vrij om op langere termijn tijd en geld te besparen.“

    En verder werd aangekondigd dat WE graag gebruik maken van het aanbod van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, in de persoon van Frans Nauta (lector Innovatie aan de Faculteit Economie en Management) en zijn studenten/medewerkers, om gedurende drie jaar het managen van innovatie bij onze onderwijsgroep te onderzoeken. En toen kon het feest beginnen:

    ….Iedereen die met een bruikbaar vernieuwend idee komt wordt daar voor beloond. Personeelsleden, ouders en leerlingen worden uitgenodigd ideeën te melden. (…)

    Na een verzoek van de GMR om de – wettelijke – medezeggenschap over dit plan werd het ijlings teruggetrokken.

  4. Over BON:

    Laat een kamercommissie dit blaadje uitspellen. Over BON schrijft de anonieme flinkerd (is het Pim Pollen pal naast Sjoerd Slagter's verhaal over de Board Room op pagina 3):

     
    "Hun claims vragen om commentaar. Niemand is tegen goed opgeleide docenten. Investeren in kwaliteit en professionaliteit waardoor leerlingen betere leerresultaten behalen is wat alle betrokkenen bij het onderwijs willen. Ook aanhangers van het nieuwe leren. Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen."
     
     
    • detesto vulgus professionale et agito

      Zo zie je maar weer: Leraren zijn luie donders die zich in hun ommuurde lokalen met gesloten deur willen terugtrekken als een slak is zijn huisje zodat niemand dat kan zien. Zij laten hun leerlingen  daar maar wat aanmodderen. Daarom moeten ze door het schoolbestuur en zijn elitetroepen flink achter de broek gezeten worden en eindelijk eens eerlijk hun geld gaan verdienen.

  5. Maar goed, het schijnt dat

    Maar goed, het schijnt dat het zinnetje "Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen." er doorheen geglipt is in de verdwenen CBEtimes glossy.

Reacties zijn gesloten.