Wat mij bij Het Nieuwe Leren ook hogelijk verbaast, is dat er geen enkele aandacht meer is voor leerstijlen van leerlingen. Mij is ooit geleerd daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door niet elke les op dezelfde manier op te bouwen: nu eens inductief, dan deductief, enz. Zo kwamen leerlingen met verschillende leerstijlen toch aan hun trekken. Sinds kort schijnt elke leerling op dezelfde wijze te leren: zelf onderzoeken, zelf onderzoeken, zelf onderzoeken en zelf onderzoeken. Merkwaardig…
Reacties zijn gesloten.
Vreemd?
Inderdaad: de personen en instanties die een paar jaar terug nog spraken over de verschillende ‘leerstijlen’ van leerlingen en dat leraren daar vooral bij moeten aansluiten hebben nu blijkbaar ‘ontdekt’ dat er maar 1 leerstijl bestaat: Het Nieuwe Leren.
“Ze leren van de hak op de tak”
Volgens Ria van ’t Klooster, directeur van Schoevers in elk geval wel. Zij schreef in Het Financieele Dagblad van 31 mei 2007 een opiniestuk van die strekking. Het volledige stuk staat op mijn blog want het is meer dan 2000 karakters lang.
nieuwe generatie
Daarnet het stuk van Ria van ’t Klooster gelezen. Ik vind het een natuurwonder: een hele generatie waarvan iedereen precies dezelfde manier van leren heeft! Zou dat ook door de opwarming van de aarde komen?
Nee,
die nieuwe generatie wordt gewoon gedownload.