Laatste nieuws inzake voorbereiding acties scholen regio Haaglanden

Vandaag in m’n mailbox op school weer het laatste nieuws inzake de eventuele acties gelezen; de mail dateert van vrijdagmiddag jl.

Een selectie uit deze mail:

“De reactie van de minister op het rapport wordt steeds weer uitgesteld: er wordt druk naar geld gezocht – 1,1 miljard is geen kleinigheid. Onze intentie is om een zo breed mogelijke actie te organiseren wanneer de reactie van de minister tegenvalt.”

“Om wat druk op de ketel te houden, gaan we dinsdag a.s. met alle rectoren en bestuurders van VO-scholen van onze regio een manifest aanbieden aan de onderwijscommissie van de Tweede Kamer (In de persoon van voorzitter Wim van de Camp); een soort demonstratie van braafste burgers, dus. We willen duidelijk maken dat er echt wat moet gebeuren. Hopelijk zal de actie ook wat persaandacht krijgen.”

Mijn rector probeert verder een door hem geschreven stuk in een landelijke krant geplaatst te krijgen.

“Verder hoor ik enkele uren geleden dat de vastgelopen CAO-besprekingen hebben geleid tot een stakingsoproep van het Aob. Gezien het teruglopend ledental van de bond is deze stakingsoproep begrijpelijk. Dat neemt niet weg dat ik de acties op dit moment niet erg logisch vind. Het CAO bod van de bonden behelst een ongekende salarisverhoging van 8% over twee
jaar. (…) De staking van de bonden gaat natuurlijk niet tegen dit massieve loonbod; de bonden richten zich op vermindering van werkdruk door een (kleine) verlaging van de lestaak. Mij is niet duidelijk waarom het nodig is daar op dit moment actie voor te voeren: als de Rinnooy Kan gelden de scholen bereiken, dan is er ruimte voor substantiele maatregelen ter
verlaging van de werkdruk. In mijn optiek zou het meer voor de hand liggen nu de CAO af te sluiten, en dan de reactie van de minister op Rinnooy Kan af te wachten; als de reactie tegenvalt is een gezamenljke actie van het gehele VO (werkgevers en werknemers) mogelijk. En dat lijkt me veel effectiever dan de wat voorbarige acties van de Aob. Die ook zorgen voor verdeeldheid in het onderwijsveld juist op het moment dat gezamenlijk optrekken zo belangrijk is.”

Bijlage 1
===
Schoolleiders en schoolbesturen willen minister Plasterk helpen
Stel u zich eens voor: u bent ouder en u wilt uw kinderen een uitstekende opleiding meegeven voor de rest van hun leven. Uw kind wil les van iemand met verstand van zaken. Of u bent ondernemer en zit te springen om goed opgeleide werknemers. Helaas, uw wensen zullen niet vervuld worden, want er zijn geen goed opgeleide docenten meer te vinden in Nederland. Een nachtmerrie voor de toekomst? Helaas, de situatie op dit moment!
En daarom gaan wij volgende week demonstreren. Brave bestuurders en rectoren. Velen hebben nog nooit een demonstratie meegemaakt. Het lijkt mij een historisch moment: werkgevers die oproepen tot actie. Maar het moet: wij komen op voor het aantrekkelijker maken van het beroep van docent.
”Op dit moment hebben we nog geen last van daverende tekorten. Maar cijfers laten zien dat veel oudere leerkrachten de komende jaren met pensioen gaan…” zegt de hoofdinspecteur van Onderwijs in het vakblad Docentraal deze week. Een typerende, veel te optimistische kijk op de stand van zaken in het middelbaar onderwijs. Ik ken op dit moment nauwelijks Haagse scholen zonder vacatures. Veel van die lessen worden dus niet gegeven. Volgens het rapport van de commissie Rinnooy Kan was het aantal lessen dat in Den Haag onbevoegd werd gegeven tijdens de cursus 2006/7 22% en we vermoeden dat de cijfers voor dit jaar zeker rond de 25 % zullen uitkomen. Dat mag je toch gerust een daverend tekort noemen?
Den Haag heeft daarmee de dubieuze eer koploper van Nederland te zijn, op afstand gevolgd door de andere grote steden in de Randstad. Maar de prognoses liegen er niet om: op tamelijk korte termijn zal deze situatie zich in bijna geheel Nederland voordoen. Een kwart van de lessen wordt niet of door onbevoegden gegeven!
Zo’n groot probleem zou in onze kennismaatschappij natuurlijk dagelijks op de voorpagina van de kranten moeten staan. Maar dat is niet zo. Hoe komt dat?
Dat is heel begrijpelijk. Scholen beschouwen het gebrek aan bevoegde docenten als een probleem dat ze moeten oplossen in het belang van hun leerlingen en de naam van de school. Je wil tenslotte als school koste wat kost voorkomen dat ouders in de gaten krijgen hoe slecht het gesteld is met de personele situatie: als dat besef doorbreekt, dan kun je verwachten dat steeds minder ouders hun kind naar jouw school laten gaan en dat is zo’n beetje het ergste wat je kan overkomen.
Dus verzin je allerlei manieren om mooi weer te spelen. Onderwijsassistenten, grotere klassen, extra lessen voor de nog overgebleven docenten, onbevoegde maar niet geheel onwetende amateurs voor de klas, aanpassingen in de lessentabel. Ach, er zijn zoveel maatregelen te nemen. Allemaal ten koste van de kwaliteit van het onderwijs, dat wel. En natuurlijk allemaal ten koste van de docenten die er nog zijn. Om nog maar te zwijgen van de aantrekkingskracht van het beroep op studenten. En daarmee is dan de cirkel rond en staan we op het punt onze situatie opnieuw te verslechteren. We hebben juist nu behoefte aan bijvoorbeeld een lagere werkdruk voor docenten en kleinere klassen, zodat het vak weer wat aantrekkelijker wordt.
Het rapport van de commissie Rinnooy Kan laat gelukkig geen onduidelijkheid bestaan over wat we nodig hebben. En heeft een aantal maatregelen voorgesteld om de problemen zo voortvarend mogelijk aan te pakken. Het is verheugend dat minister Plasterk het rapport niet meteen in de la heeft gelegd, maar dat hij het probleem serieus neemt. Hij wil het uitvoeren, maar zelfs een minimale variant kost 1,1 miljard per jaar.
Veel geld, heel veel geld. Maar broodnodig. Het gaat om onze docenten. Sterker nog: het gaat om onze kinderen. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn. En we willen het beste onderwijs bieden. Het wordt nu echt de hoogste tijd dat Nederland ons daartoe in staat stelt.
Daarom vragen deze week bestuurders, schoolleiders en rectoren van VO-scholen uit de Haagse regio aandacht in de Tweede Kamer. De minister heeft steun nodig in zijn pogingen om het Nederlandse onderwijs te redden. Wij helpen hem graag!
===

Bijlage 2
===
MANIFEST

De schoolbesturen en schoolleiders van het voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden, verenigd in het bestuurlijke VO Platform (VOP) en het overleg VO Schoolleiders (VOS) luiden de noodklok.

De commissie Rinnooy Kan concludeert in haar rapport in september 2007 terecht dat “Nederland aan de vooravond staat van een dramatisch kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren”. De commissie stelt dat “de ernstige gevolgen hiervan, voor de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs en voor de toekomst van Nederland als sterke kenniseconomie nog steeds onvoldoende worden onderkend”.

Minister Plasterk heeft in zijn reactie op het rapport onomwonden gesteld dat hij het rapport gaat uitvoeren: “We hebben geen dag te verliezen. We gaan niet uitstellen. … We moeten dit advies gaan uitvoeren”.

Wat blijkt nu? Er komt veel te weinig geld voor de leraren beschikbaar. Het kabinet brengt het onderwijs in gevaar. In het rijke Nederland moeten leerlingen het zonder gekwalificeerde leraren doen. Wij vinden dat onacceptabel!!!

Jarenlang is er in het voortgezet onderwijs veel te weinig geld geïnvesteerd. Er is jaarlijks minimaal 5 miljard euro in het onderwijs extra nodig om aan te sluiten bij het niveau van de andere OESO-landen. Onze toekomstige generaties worden de dupe van de jarenlange uitholling van de financiën van het onderwijs en de huidige generatie heeft er al mee te maken. Hiermee worden de wortels van een stabiele samenleving aangetast. Tenzij er daadwerkelijk op korte en lange termijn structureel iets gebeurt!!!

Wij roepen het Kabinet en de Tweede Kamer op om het voortgezet onderwijs in Nederland te redden.

Wij doen een dringend beroep op de minister en op politici in de Tweede Kamer om acht te slaan op onze noodkreet:

1. Het kabinet moet het grote bestaande en toenemende tekort aan kwalitatief goede leraren aanpakken. Daartoe is jaarlijks minimaal 1,1 miljard euro extra nodig voor verhoging van de salarissen en verbetering van de arbeidssituatie van leraren.

2. Het kabinet moet op korte termijn de huidige tekorten in de basisbekostiging van de scholen voor het voortgezet onderwijs oplossen. Daarvoor is om te beginnen jaarlijks een bedrag van 300 miljoen euro nodig. In de komende jaren moet de bekostiging toegroeien naar internationale normen.

Er is nu drastische actie noodzakelijk om de toekomst van onze kinderen en de toekomst van Nederland als sterke kenniseconomie veilig te stellen.
===

Bijlage 3
===
Persbericht

Van Het Actiecomité Schoolleiders Voortgezet Onderwijs Regio Den Haag

Evenement Aanbieden Petitie aan de voorzitter van de vaste commissie Onderwijs van de Tweede Kamer Mr. ing. W.G.J.M. van de Camp.

Doel Aandacht voor het dramatische (en toenemende!) lerarentekort, speciaal in de regio Den Haag. Nu al wordt meer dan een kwart van alle lessen door onbevoegden gegeven. Den Haag is hiermee koploper van Nederland. Het is zéér dringend nodig dat het advies van de commissie Rinnooy Kan wordt uitgevoerd om de positie van de leraren te verbeteren. Daar is minstens 1.1 miljard euro voor nodig.

Om wie gaat het? Het voortgezet onderwijs in Nederland en in de regio Den Haag in het bijzonder. Vertegenwoordigers van de directies en besturen van alle (ca 30) scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Den Haag bieden de petitie aan. Zij vertegenwoordigen ca 25.000 leerlingen in deze regio.

U wordt van harte uitgenodigd aanwezig te zijn bij deze gebeurtenis en met de aanwezigen van gedachten te wisselen.

Contactpersonen voor dit persbericht:

· Mw. drs Rineke van Meeteren, rector Atlas Onderwijsgroep Rijswijk – Den Haag. 06-53201085, mtr@atlasonderwijsgroep.nl

· drs. Paul van Meenen, bestuursmanager Scholengroep Spinoza.
06-51495697, pvmeenen@dds.nl
===

Tot slot, maar dit meldde ik al eerder: ik heb vorige week het bestuur van het AVV gevraagd de op stapel staande acties te steunen, mochten ze doorgaan, vooral door hun leden erop te wijzen en wellicht op de één of andere manier eraan mee te doen, maar zonder de acties te “claimen” o.i.d.. Hoewel ze er bij het AVV begrip bestaat voor hoe gevoelig dit ligt, zijn ze, met de informatie die ze nu hebben, in principe bereid deze acties vanuit de scholen te steunen.

Ik heb hetzelfde ook aan de LSVb gevraagd, maar die reageerde natuurlijk terughoudender, waarschijnlijk bang dat als docenten het geld krijgen dit ten koste zal gaan van de studenten. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant kun je dit zien als kortzichtig; volgens mij kun je beter samen met elkaar groot optrekken, dan je tegen elkaar laten uitspelen.

2 Reacties

    • Bestuurders nemen zichzelf niet de maat – ten onrechte
      Met hoeveel van de inhoud van de oproep ik het ook eens ben, ik bespeur ook krokodillentranen:

      – “Er zijn geen goed opgeleide docenten meer te vinden in Nederland. Een nachtmerrie voor de toekomst!”

      – “Een kwart van de lessen wordt niet of door onbevoegden gegeven!”

      Ik stel nuchter vast dat schoolleidingen massaal de opleiding van docenten hebben verkwanseld, genegeerd, verwaarloosd en geminacht, door de hoogst opgeleide leraren een kwart (!) minder salaris te geven, geen ruimte te bieden voor leraren die zich verder willen opleiden, stagiairs en andere nieuwkomers te vaak slecht te begeleiden, onbevoegden eenzelfde en soms hoger salaris te geven dan bevoegden, en zo lang als het lerarentekort al levensgroot op ons af komt (een jaar of acht dus) geen enkele serieuze actie te ondernemen om het de arbeidsvoorwaarden en het takenpakket van leraren aantrekkelijker te maken zodat meer getalenteerden zich laten opleiden.

      Ook stel ik nuchter vast dat schoolleiders in het VO op hun eigen verzoek het recht hebben gekregen om onbevoegden aan te stellen en onderbevoegden in te zetten zodra dat hun goeddunkt. Bovendien houden zij de bevoegdheden van hun leraren en het percentage bevoegd gegeven lessen zelf al jarenlang onder de pet.

      Kortom, deze ellende is niet iets dat schoolleidingen overkomt, ze zijn er zelf de oorzaak van. Dat vind ik in de oproep niet terug. Maar het is een essentieel onderdeel van de probleemanalyse.

Reacties zijn gesloten.